Wel gas en toeren maar niet voor uit

A

Anoniem

Guest
Hallo Ik reed gister in geleende auto en die stonk al wat naar verbrand rubber. Onder t rijden kon ik ineens niet meer vooruit komen. Wel uitrollen maar als ik gas gaf maakte die wel toeren.

Bij stilstand kon ik gas geven en toeren maken maar kwam niet een centimeter vooruit.

Wat kan dit zijn?
En ANWB zei dat dit niet van verkeerd rijden kwam maar dat dit dan vandaag of morgen ook gebeuren zou.

Vriendin zegt echter dat de auto pas nagekeken is en helemaal goed was.

En belangrijkste wat kost t om te maken ?

Grtjs Lin

Hoi Linda, duidelijk is dat er tussen de motor en de wielen wat mis gaat. Maar om wat voor auto gaat het? Handgeschakeld / automaat, leeftijd, km stand (+/-) "We" hebben nu wat weinig info.

Klinkt als de gemiddelde Golf van 20 jaar oud. Veel lawaai, weinig actie.

Alle gekheid op een stokkie; kan vanalles zijn. Wat me zo te binnen schiet:
1. Versnellingsbak
2. Differentieel
3. Aandrijfas(sen)
4. Cardanas CV verbindingen (Wat voor auto gaat het om?)

Het klinkt al met al niet als een goedkoop probleem. Iets meer info wat betreft het type auto, jaartal en motortype helpt!

Eerste gedachten is dat de koppeling gewoon helemaal tot op het draad versleten is en niet meer goed kan koppelen en gaat slippen. Daardoor krijg je de lucht van versleten koppelingsplaten en kom je niet meer vooruit terwijl de motor wel toeren maakt.

Dit kán een gevolg zijn van (langdurig) verkeerd rijden / koppelen. Telkens met heel veel slip rijden. Het gaat lang goed, totdat de koppeling de krachten niet aan kan en gaat slippen bij volledige koppeling.
Maar kan ook gewoon slijtage zijn, dat ding slijt elke keer als je schakelt / koppelt. zeker met veel korte stukjes dan is dat ding op een gegeven moment aan vervanging toe.

Kosten is heel erg verschillend per auto maar zeker niet goedkoop, reken tussen de 400 en 800 euro als het een niet al te complexe auto is en afhankelijk waar je dat laat doen.

Het lijkt inderdaad op versleten koppelingsplaten, de reparatiekosten zijn al genoemd.

MerkMITSUBISHI
TypeSPACE STAR
Bouwjaar18-02-2000
Nieuwprijs€ 14.972
BrandstofBenzine
Vermogen63 kW / 86 PK0-100km/h13,4 seconden
Transmissie5 v., handgeschakeld
APK tot04-06-2020

Volgens ANWB (heb net nog even gebeld) was het koppelingsplaten. Maar hij heeft niet in de auto gezeten of gekeken en ook niet onder motorkap oid gekeken. Gelijk een takelwagen besteld en weg was ie.

Probleem is; mn vriendin zegt de auto was kort geleden nog nagekeken en helemaal goed.
Maar de auto wou al een poosje amper in de 1 Of in de achteruit.

Ik heb gezegd dat ik de helft wel wil betalen als het echt door mij komt. En mijn auto mag ze lenen tot haar eigen gemaakt is.

Nu zegt ze dat het door mij is gebeurd want de auto was nog goed.

Mijn vraag is stel het zijn de koppelingsplaten kan dat komen door mij dat ik (was ongeveer 10 min onderweg) verkeerd heb gereden o.i.d. ??
Of was het anders vandaag of morgen wel gebeurd?

En buurman zei het kan ook de v snaar zijn.

Pfff ik heb een monteur die een brug thuis heeft en hele schappelijke prijzen. (20 euro per uur plus materiaalkosten nog)

Sorry voor de vele vragen maar ik ben èn vrouw, èn leek; èn geen verstand van auto s en voel me heel erg schuldig. Wil niet dat dit ten koste gaat van onze vriendschap !

Grtjs en super bedankt!!

Linda

Dit klink inderdaad gewoon als koppelingsplaten. Deze worden niet bij een beurt nagekeken. Hooguit als de auto hoog aangrijpt. Dit kan zo maar gebeuren en is gewoon een gevolg van slijtage. Met 10 minuten rijden zal dit niet snel gebeuren tenzij je met je voet op de koppeling hebt gereden. Wat wellicht wijs is om samen met die vriendein naar een garage te gaan en daar de diagnose te laten stellen. Hij/zij kan je vriendin dan ook vertellen dat dit gewoon door slijtage is gekomen. Dan is jouw aanbod om de helft te dragen erg ruimhartig. Als ze hier mee niet akkoord gaat dan vraag ik me af of je zo iemand nog wel als vriendin wilt hebben.

Eens met Michel. Ik snap best we dat je je schuldig voelt, maar de meeste dingen die stuk gaan bij een 20 jaar oude auto gaan stuk omdat ze versleten zijn. Dat komt van die 20 jaar. Niet van die 10 minuten. Zelfs als je verkeerd rijdt (koppelingspedaal als voetsteun gebruiken...) dan nog krijg je in 10 minuten niet die platen zover versleten.

Breng hem idd maar eens naar een garage. Voor hetzelfde geld is het alleen een koppelingskabel en is de auto zo weer onderweg...

Wat een vervelende situatie voor je! Het zal eenvoudig vast te stellen zijn wat er mis is en de kosten zullen navenant zijn.

Ik vind vooral de houding van je vriendin heel verkeerd; als je nou moedwillig schade veroorzaakt oid, kan ik me voorstellen dat ze bij jou reclameert. Maar nu is er aannemelijk sprake van verregaande slijtage en heb jij de pech dat nét nu jij de auto leende, deze er de brui aan gaf. Voel je niet te schuldig, en je 50/50 aanbod is inderdaad zeer ruimhartig. Ik zou er overigens wel een max van €200 ofzo op zetten -> We praten wel over een 20 jaar oude kar met een dagwaarde van bijna nihil!

Als je vriendin het op het spits drijft, zou je kunnen overwegen het aanbod überhaupt in te trekken en de vriendschap te verbreken Het is zo onterecht! Ik vind het al niks dat ze überhaupt verwacht dat je hier mee betaalt, maar goed, ik kan verder niet oordelen over de waarde van jullie vriendschap.

Sterkte!

Vooral omdat je ook al over een brandlucht sprak denk ik aan een slippende en versleten koppeling.
Deze is gedurende 20 jaar versleten en dat kan gebeuren, daar heeft die 10 minuten dat jij er in hebt gereden geen enkele invloed op.
Dus vind ik het niet zo netjes van je vriendin om jou de helft te laten betalen, slaat nergens op.
Op die manier probeert ze zeker over jouw rug goedkoop auto te rijden.

er van uit gaande dat je gewoon normaal hebt gereden is dit iets waar jij niets aan hebt kunnen doen. Het is gewoon een slijtage onderdeel die op een gegeven moment de geest geeft. De koppelingsplaten worden normaal niet meegenomen met een onderhoudsbeurt als er geen klachten zijn, wat niet wil zeggen dat ze al behoorlijk versleten waren ten tijde toen de auto werd nagekeken volgens jou vriendin.

je hebt gewoon de pech dat dit net gebeurd toen jij de auto mee had genomen, een uiterst vervelende situatie! Ik vind het reparatiebedrag van 50/50 al zeer schappelijk, sterker nog; ik had er helemaal niet aan mee betaald. Jou auto ter beschikking stellen ten tijde van de reparatie is natuurlijk wel een goed gebaar.

Ik zou zoals hierboven ook gesuggereerd dit met de garage overleggen samen met jou vriendin om het een en ander te verduidelijken (en sowieso kijken wat er mee aan de hand is) en dat jij hier echt niets aan hebt kunnen doen. Jou 10 minuten rit was blijkbaar net de druppel die de emmer liet overlopen.

En buurman zei het kan ook de v snaar zijn.

die buurman heeft werkelijk geen idee. Waarschijnlijk heeft jou auto geen eens V-snaar maar een multiriem. En dan nog, als die breekt krijg je zeker niet zulke klachten

Linda zei:
(..)

Pfff ik heb een monteur die een brug thuis heeft en hele schappelijke prijzen. (20 euro per uur plus materiaalkosten nog)

(..)

Linda

Voordeliger ga je het niet krijgen, lijkt mij.
Moet je vriendin er wel mee instemmen dat diegene haar auto voorziet van een nieuwe koppeling (set).
Als jij de helft wil betalen, lijkt mij dat jij ook wel wat te bepalen hebt qua reparatielokatie..

Van wie kwam het initiatief tot het lenen van de auto?
Van jou of werd de auto jou aangeboden?

Bij dat laatste.. ik heb toch enigszins de indruk dat e.e.a. misschien wel een voorop gezet plannetje was?
Een versleten koppeling merk je echt wel op een gegeven moment, zeker niet in de laatste 10 minuten.

Durashift zei:
Linda zei:
(..)

(..)

Linda

Voordeliger ga je het niet krijgen, lijkt mij.
Moet je vriendin er wel mee instemmen dat diegene haar auto voorziet van een nieuwe koppeling (set).
Als jij de helft wil betalen, lijkt mij dat jij ook wel wat te bepalen hebt qua reparatielokatie..

Van wie kwam het initiatief tot het lenen van de auto?
Van jou of werd de auto jou aangeboden?

Bij dat laatste.. ik heb toch enigszins de indruk dat e.e.a. misschien wel een voorop gezet plannetje was?
Een versleten koppeling merk je echt wel op een gegeven moment, zeker niet in de laatste 10 minuten.

Ik vroeg de auto te lenen.
De auto wilde bijna niet in de achteruit . Dat is al lange tijd zo en ook de 1e versnelling ging al een poos erg lastig.

Ze zegt dat ze de auto afgelopen week heeft laten nakijken en toen was ie nog goed!!

En ja ik heb aangeboden mee te betalen

Maar ANWB Al's jullie hier zeggen dat dit niet iets is wat door mij in tien min rijden gebeurd kan zijn.
Ook stonk de auto gelijk al naar verbrand rubber. Dan had ik de auto moeten laten staan.
Ja dat snap ik inmiddels ook. Maar daar heb ik ook geen verstand van..

Nu appt ze dat het zo duur gaat worden dat ze andere auto moet gaan kopen.

Maar weet niet hoeveel dat is en wat er dan volgens haar aan mankeerd

Heel vervelend dit

Onze eigen monteur zegt dat koppelingsplaten vervangen tussen de 300 en 400 € kost afhankelijk van hoe lang hij er mee bezig is.

Maar hij moet natuurlijk eerst kijken . T zou de V snaar ook kunnen zijn??

Ontzettend Bedankt voor jullie reacties adviezen en tips! Waardeer ik enorm !

V snaar is het niet.. dan zou je iets moeten horen piepen.. en een V-snaar (of multiriem tegenwoordig) drijft de dynamo aan en/of waterpomp/aircopomp. Heeft niks met de verbinding tussen motor, versnellingsbak en aandrijfassen/wielen te maken.

Korte uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=YxwIdIQdAWk

Linda zei:
Ze zegt dat ze de auto afgelopen week heeft laten nakijken en toen was ie nog goed!!

Wat is "nakijken" in dezen? Bij een apk of gewone onderhoudsbeurt speelt een bijna opgebruikte koppeling geen rol.

Nu appt ze dat het zo duur gaat worden dat ze andere auto moet gaan kopen.

Als het verder nog een goede wagen is lijkt reparatie mij verstandiger dan een andere kopen.

Onze eigen monteur zegt dat koppelingsplaten vervangen tussen de 300 en 400 € kost afhankelijk van hoe lang hij er mee bezig is.

Maar hij moet natuurlijk eerst kijken . T zou de V snaar ook kunnen zijn??

Nee, de v-snaar is het vast niet. Paar honderd euro voor een koppeling is voor de meeste auto's niet onredelijk. Daar koop je ook niet echt een risicoloze andere auto voor, trouwens.

Edit: ik bedenk me nu net dat je vriendin aan de ene kant beweert dat hij pas nagekeken is en "helemaal goed" was, en aan de andere kant zegt dat hij al langer amper in 1 of achteruit te krijgen was. Zo perfect was dat ding dus al niet.

Naar de garage met dat ding en diagnose laten stellen. En dan zal vanzelf blijken of jou wat verwijtbaar is.

Ik zou er een kort verhaal van maken en je vriendin het laten uitzoeken. Het is haar auto en de verantwoordelijke, en nu begint ze zelfs over een andere auto kopen :D

Het klinkt inderdaad als de koppeling. Laat het even bij een onpartijdige garage bekijken en aan die vriendin uitleggen dat dat niet door een stukje rijden komt.

Ik zou haar ook dumpen als ze zo blijft eisen. Ik vind haar wel erg agressief instappen. Wil ze soms dat je even een nieuwe auto voor haar koopt?

Leuke vriend,
Ik zou zelf niks geven, misschien 50 euro. Maar een goede vriend zou dat gewoon weigeren, want een koppeling gaat over jaren langzaam kapot, en hoort gewoon bij de kosten als je een dergelijk oude goedkope auto rijdt.

Gewoon niet betalen, als ze blijft aandringen zou ik echt serieus over die vriendschap na gaan denken.

Op zich is het níet redelijk dat je vriendin vindt dat jíj moet meebetalen. Maar als je voor 50 euro een goede vriendschap kunt redden zou ik dat doen. Bij meer begint het echt te lijken op misbruik van de situatie én de vriendschap.

Super Bedankt allemaal voor de reacties.

Ze is ermee naar de garage geweest
De garage zegt dat de koppelingsplaten er finaal uit liggen en dat het komt omdat er 'op de koppeling mee gereden is' . Auto wordt ingeruild en gaat naar het stort en ze krijgt een andere auto weer mee. Ze moet €400,- bij betalen.

Het is volgens haar stuk goedkoper dan de auto laten maken.
Geen idee wat ze dan nu voor auto heeft gekocht.

En nu al naar het stort dus ik kan het niet meer zelf laten controleren of nakijken door eigen monteur etc

Ik wacht t wel even af over de kosten. Maar ik rij zelf al 16 jr en als ik verkeerd reed dan lijkt me dat mijn eigen auto s ook problemen met de koppelingsplaten zouden hebben.

In ieder geval super bedankt voor jullie reacties!! Echt fijn om bevestiging etc te krijgen. Ik waardeer t ontzettend dat jullie tijd in steken om te lezen en te reageren!
Fijne week en veel veilige kilometers voor iedereen

Groetjes Linda

Als je dat binnen 10 minuten wilt klaarspelen met een goede auto moet je de hele tijd de koppeling half intrappen.

Dit probleem lijkt al (veel) langer te spelen.
Als de auto niet of nauwelijks in z'n één of achteruit wil, is dat een teken van een koppeling die niet meer volledig ontkoppelt.
Meebetalen lijkt me erg genereus.

De garage zegt dat de koppelingsplaten er finaal uit liggen en dat het komt omdat er 'op de koppeling mee gereden is' . Auto wordt ingeruild en gaat naar het stort en ze krijgt een andere auto weer mee. Ze moet €400,- bij betalen.

Dan vraag ik me af wat ze ermee opschiet. Voor dat bedrag had ze waarschijnlijk ook de koppeling kunnen laten vervangen al dat niet bij de monteur die jij hebt voorgesteld. 400 euro + de sloopwaarde van een 20 jaar oude Spacestar zal in totaal niet meer dan 500 euro zijn en dan is het maar weer afwachten wat je hebt... Bij de Spacestar in elk geval een nieuwe koppeling.

Auto wordt ingeruild en gaat naar het stort en ze krijgt een andere auto weer mee. Ze moet €400,- bij betalen. Het is volgens haar stuk goedkoper dan de auto laten maken.

Wat een redenaties, is je vriendin de vrouwelijke versie van braadslee?:T De oudijzerprijs + 400 euro zal dus inhouden dat er een auto van zo'n 500-600 euro gekocht is. Kan goed gaan, maar er is ook een niet onaanmerkelijke kans aanwezig dat daar ook allemaal aankomende kosten in zitten verborgen. Als die Space Star verder werkelijk zo goed was had ik hem lekker laten maken.

Lekker als je onterecht beschuldigd wordt door je vriendin en ze ook nog verwacht dat je meebetaald.
Zo'n vriendin kun je best missen, denk ik.

De koppelingsplaten waren al erg slecht, hierdoor schakelde de auto ook moeilijk. Als de Spacestar verder goed was dan had ik die laten repareren, je weet immers wat je hebt. Voor zo weinig geld koop je meestal immers ook niet veel soeps, of iets met (veel) achterstallig onderhoud.

Als ik het hier zo lees dan heb je geen schuld aan de kapotte koppeling, die liep al gewoon op zijn eind. Het zou je vriendin sieren om zelf gewoon de kosten te dragen. Hopelijk komen jullie er goed uit.

Als ik zo lees dat je vriendin weer een auto koopt van 500,= - 600,= euro zou ik in ieder geval deze auto nooit en te nimmer meer van haar lenen.
Groot kans dat dit ook weer een auto met gebreken is.

Terug
Bovenaan