Weinig vermogen bij laag toerental

Escher

Wegverkenner
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw in dit gedeelte van het AW-forum (tot nu toe gelukkig nog geen gebruik van hoeven te maken), maar nu heb ik jullie hulp toch nodig. Ik ben maandagavond op de terugweg naar huis stilgevallen met mijn Citroën C3 Pluriel 1.4i: de auto liet plots het gas los, ik kon de rem niet of nauwelijks indrukken en ook de stuurbekrachtiging was uitgevallen. Gas bijgeven ging enkel gepaard met een ongezond geluid onder de motorkap, maar vertaalde zich niet in acceleratie. Na ongeveer 15 min. wilde de auto opnieuw starten en heb ik naar huis kunnen verder rijden. Op deze terugweg viel me op dat de motor een stuk lomer reageerde dan normaal, zeker bij een laag toerental. De auto is diezelfde maandagavond nog binnengebracht bij een bevriende garagist. De auto is tweemaal met de computer uitgelezen, met als enige foutmelding een defecte thermostaat (die intussen vervangen is). Ik heb mijn Pluriel vanavond opgehaald en hoewel 'ie opnieuw iets beter lijkt te rijden t.o.v. het laatste stuk van de terugreis op maandag, is het nog steeds niet wat het zou moeten zijn. Zeker bij een laag toerental en in de eerste drie versnellingen lijkt de auto stevig in te houden, het stationaire toerental is vrij stabiel maar aan de lage kant (700 à 800 toeren) en wanneer je kort na het starten wat gas geeft met de versnellingsbak in neutraal, lijkt de auto stil te willen vallen.

Na wat speurwerk op internet komt een defecte luchtmassameter vrij vaak naar voren als schuldige. Daarom vroeg ik me het volgende af: is het mogelijk dat je luchtmassameter defect is, zonder dat dit uit te lezen valt op de computer en/of zich vertaalt in een foutcode? Andere mogelijke denkpistes mogen natuurlijk ook altijd aangereikt worden. Bedankt alvast voor jullie hulp!
 
mijn passat heeft/had er ook last van.(vaak) en geeft bijna nooit een foutmelding.

duss het kan soms dat de auto het zelf niet weet en het dan niet meld:)




fouten voorbehouden aan slecht nederlands:)
 
Inderdaad, kan de luchtmassa meter defect zijn, en tóch géén foutmelding genereren. You see, de luchtmassa meter stuurt een regelbare weerstand aan. En aan de hand van de weerstandswaarde die het motormanagement "voelt" wordt er brandstof ingespoten. Als door een defect aan de massameter de weerstand niet meer geregeld wordt, dan "voelt" het motormanagement een constante weerstand, en dus varieert de hoeveelheid brandstof niet of veel minder dan zou moeten. Maar omdat er toch een bepaalde elektrische weerstand is, zal het motormanagement geen foutmelding genereren. Bij een niet veranderende weerstand "denkt" het motormanagement dat er met constante belasting en toerental wordt gereden.

Een andere oorzaak, van dit probleem, kan valse lucht zijn. Controleer eens of het hele inlaat-traject volledig lucht dicht is.
 
Deze auto heeft geen luchtmassameter maar een MAP sensor.
Bij een benzine zijn de gevolgen ook veel kleiner dan zoals bij "snelle willy", die een diesel heeft. Een benzine heeft namelijk een closed loop regeling (lambda sensor), wat een diesel niet altijd heeft.
 
Het kan iets banaals als de gaspedaalsensor zijn, kun je hem intrappen wat je wilt maar de motor weet van niets
 
Terug
Bovenaan