Om te beginnen vind ik dat het belachelijk maken van het Nederlands van Koolmees, wiens moedertaal overduidelijk niet Nederlands is, uitermate kinderachtig (om geen andere kwalificatie te gebruiken).
On topic: de "wegenbelasting" bestaat niet, je betaalt geen belasting voor het gebruik van de weg. Het is motorrijtuigenbelasting (mrb): https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb-2019
De berekening van die mrb in Nederland is een beetje vreemd: het wordt niet geheven over het
gebruik van dat motorrijtuig, maar over het
bezit (op naam hebben staan) en de hoogte is afhankelijk van het gewicht
en de brandstof.
Dus iemand die het voertuig beperkt gebruikt, bijvoorbeeld 5000 km.per jaar, betaalt evenveel als iemand die veel rijdt op dezelfde brandstof, bijvoorbeeld 50.000 km. per jaar. Het bezit wordt immers belast, niet het gebruik.
Om nu even terug te komen op de openingspost: waarom is een hybride (soms/vaak) duurder in de mrb? Omdat ze (soms/vaak) wat zwaarder zijn dan hun niet hybride evenknie en de mrb berekend wordt naar gewicht. In mijn optiek een zeer vreemde wijze van berekenen. Het bezit van een object wordt belast naar gewicht...??? Terwijl voor het bezit van dat gewichtige ding bij aanschaf al BTW en die volslagen idiote BPM (Registratiebelasting... [size=x-small]wat zegt u?[/size]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/vraag-en-antwoord/ik-ga-als-particulier-een-nieuwe-auto-kopen.-welke-belastingen-moet-ik-betalen) werd betaald...
Als het "wegenbelasting" was zou dat naar gewicht nog een beetje verdedigbaar zijn: meer gewicht "belast" de weg immers meer.
Gelukkig woon ik in een land waar men de mrb/wegenbelasting/houderschapsbelasting (of hoe je het maar wilt noemen) eerlijker int, namelijk naar gebruik. En dat is héél simpel uitvoerbaar: die belasting verdisconteren in de brandstofprijzen.
Het gevolg is dat niet het
bezit, maar het
gebruik wordt belast. Wie veel rijdt betaalt ook veel, wie weinig rijdt.... vul maar in.
Bijkomend voordeel is ook nog dat je voor zuinige, minder vervuilende auto's zoals bijvoorbeeld
onze een hybride minder betaalt en voor een meer vervuilende slurper dus meer.
Diesel is hier ook niet goedkoper dan benzine, maar op z'n best niet duurder, maar meestal wel.
Voor onze Yaris hybride betalen we hier dus zo'n 25% minder wegen-/houderschaps-/motorrijtuigenbelasting dan voor de Yaris 1.33 of 1.5 VVT-i benzine uitvoering.