Wegenbelasting voor Hybrid auto

Koolmees

Net ingestapt
Waarom is Hybrid auto meer wegenbelasting dan benzine auto
Ik vind dat Hybrid auto moet 50% wegenbelasting goedkoper dan benzine auto want half elekritsche en half benzine auto
Hybrid auto voor goed mileu en ook zuinig . Is eerlijk behandelen want elekritsche auto hoef niet wegenbelasting betalen Hoe verschil? Niet eerlijk

Koolmees zei:
Waarom is Hybrid auto meer wegenbelasting dan benzine auto
Ik vind dat Hybrid auto moet 50% wegenbelasting goedkoper dan benzine auto want half elekritsche en half benzine auto
Hybrid auto voor goed mileu en ook zuinig . Is eerlijk behandelen want elekritsche auto hoef niet wegenbelasting betalen Hoe verschil? Niet eerlijk

Ik vin dat dubbele van diesel moet worden. 2 motoren is ook 2x wegen belasting betaal. Hybrid auto's ook zwaar zijn en maar kleine beetje zuinig.

Maar elekritsche auto is ook zwaar motor toch wegenbelastingvrij

Dus hydride auto is half elekristche auto toch zuinig dan benzineauto.

benzineauto en dieselauto dezelfde auto maar diesel meer stanklucht

Diesel is lekker zuinig. Hybrides zijn vaak leaserijders die niet zelf de brandstof niet hoeven te betalen. Zij rijden níet zuinig. Nu ook geen bijtelling voordeel meer. Vaak zijn ze ook nog eens lelijk ook; voldoende reden om de wegenbelasting niet te subsidiëren.

haarr zei:
Diesel is lekker zuinig. Hybrides zijn vaak leaserijders die niet zelf de brandstof niet hoeven te betalen. Zij rijden níet zuinig. Nu ook geen bijtelling voordeel meer. Vaak zijn ze ook nog eens lelijk ook; voldoende reden om de wegenbelasting niet te subsidiëren.

Ik ben benieuwd naar de studies die dat onderbouwen, haarr.
Mijn ervaring is dat mensen hun rijstijl niet ineens aanpassen als ze lease of privaat rijden.
Bij mijn vroegere werkgever werd ook het verbruik bijgehouden.
Als dat meer dan 10% hoger lag dan het gemiddelde dat door de leasemaatschappij werd opgegeven, dan mocht je een verklaring komen.
De gevolgen ken ik niet, ik heb er zelf nooit mee te maken gehad, ondanks bovengemiddeld veel stadsverkeer.

Ik vind dat voor alle auto's netjes wegenbelasting betaald moet worden, en dan ook eerlijk verdeeld naar gewicht en gereden kilometers.

Ik bezinemotor doorzaagen, is nu ook 50% zuiniger. Wil nu helft wegenbelasting betalen anders niet eerlijk.

Muddy Bandit zei:
Ik vind dat voor alle auto's netjes wegenbelasting betaald moet worden, en dan ook eerlijk verdeeld naar gewicht en gereden kilometers.

Qua gereden km, en verbruik, betaal je al via de brandstof. Het lijkt 6wat dubbel maar de auto wordt niet voor niets melkkoe genoemd.

Er was wel een wegenbelastingkorting voor hybrides maar die is volgens mij sinds december 2017 weer opgeheven. Maargoed, ook al is een hybride wellicht duurder in wegenbelasting, je verdient het dubbel en dwars weer terug aan de pomp en in de garage.

Koolmees zei:
Maar elekritsche auto is ook zwaar motor toch wegenbelastingvrij

Dus hydride auto is half elekristche auto toch zuinig dan benzineauto.

benzineauto en dieselauto dezelfde auto maar diesel meer stanklucht

Wij zegt stink vindt andere mens lekker. Accu stink ook.

haarr zei:
Muddy Bandit zei:

Qua gereden km, en verbruik, betaal je al via de brandstof. Het lijkt 6wat dubbel maar de auto wordt niet voor niets melkkoe genoemd.

Tsja, maar de één moet al mrb betalen als die de auto niet gebruikt, en een ander hoeft geen mrb te betalen terwijl die de auto wel gebruikt.
Dat is erg discriminerend, die ongelijkheid zou in deze moderne tijd van roetveegpieten al lang afgeschaft moeten zijn.

En alle zwarte auto's moeten trouwens ook verboden worden, deze moeten allemaal gewrapt worden als roetveegauto's.... ongeacht of ze wel of niet zijn uitgerust zijn met een roetfilter.

En alle zwarte auto's moeten trouwens ook verboden worden, deze moeten allemaal gewrapt worden als roetveegauto's.... ongeacht of ze wel of niet zijn uitgerust zijn met een roetfilter.

Gewoon verbieden om de vogelpoep er af te wassen. ;)

Hoi iedereeen

Ik denkt dat wegenbelastiing afschaffen

Nieuwe kilometerbelasting voor alle diesel,benzine,gas,hybride en elektrische auto s eerlijk dezelfde kosten betalen
Beste oplossing

Koolmees zei:

Je hebt gelijk. Bij die Golf 1.5 met cilinderuitschakeling betaal je ook 50% wegenbelasting voor de tijd dat je op maar twee cilinders rijdt in plaats van op alle vier.

Om te beginnen vind ik dat het belachelijk maken van het Nederlands van Koolmees, wiens moedertaal overduidelijk niet Nederlands is, uitermate kinderachtig (om geen andere kwalificatie te gebruiken).

On topic: de "wegenbelasting" bestaat niet, je betaalt geen belasting voor het gebruik van de weg. Het is motorrijtuigenbelasting (mrb): https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb-2019

De berekening van die mrb in Nederland is een beetje vreemd: het wordt niet geheven over het gebruik van dat motorrijtuig, maar over het bezit (op naam hebben staan) en de hoogte is afhankelijk van het gewicht
a085.gif
en de brandstof.
Dus iemand die het voertuig beperkt gebruikt, bijvoorbeeld 5000 km.per jaar, betaalt evenveel als iemand die veel rijdt op dezelfde brandstof, bijvoorbeeld 50.000 km. per jaar. Het bezit wordt immers belast, niet het gebruik.

Om nu even terug te komen op de openingspost: waarom is een hybride (soms/vaak) duurder in de mrb? Omdat ze (soms/vaak) wat zwaarder zijn dan hun niet hybride evenknie en de mrb berekend wordt naar gewicht. In mijn optiek een zeer vreemde wijze van berekenen. Het bezit van een object wordt belast naar gewicht...??? Terwijl voor het bezit van dat gewichtige ding bij aanschaf al BTW en die volslagen idiote BPM (Registratiebelasting... [size=x-small]wat zegt u?[/size]
p065.gif
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/vraag-en-antwoord/ik-ga-als-particulier-een-nieuwe-auto-kopen.-welke-belastingen-moet-ik-betalen) werd betaald...
Als het "wegenbelasting" was zou dat naar gewicht nog een beetje verdedigbaar zijn: meer gewicht "belast" de weg immers meer.
c035.gif

Gelukkig woon ik in een land waar men de mrb/wegenbelasting/houderschapsbelasting (of hoe je het maar wilt noemen) eerlijker int, namelijk naar gebruik. En dat is héél simpel uitvoerbaar: die belasting verdisconteren in de brandstofprijzen.
Het gevolg is dat niet het bezit, maar het gebruik wordt belast. Wie veel rijdt betaalt ook veel, wie weinig rijdt.... vul maar in.
Bijkomend voordeel is ook nog dat je voor zuinige, minder vervuilende auto's zoals bijvoorbeeld onze een hybride minder betaalt en voor een meer vervuilende slurper dus meer.
Diesel is hier ook niet goedkoper dan benzine, maar op z'n best niet duurder, maar meestal wel.

Voor onze Yaris hybride betalen we hier dus zo'n 25% minder wegen-/houderschaps-/motorrijtuigenbelasting dan voor de Yaris 1.33 of 1.5 VVT-i benzine uitvoering.

Goed idee, hier net als in Polen.

Laat de benzine dan maar 2 of 3 euro per liter kosten. Ga ik net als nu (even niet) in Duitsland tanken. (y)
Ga ik een wat zwaardere auto met 8 cilinders kopen.

Jazzik zei:
Om te beginnen vind ik dat het belachelijk maken van het Nederlands van Koolmees, wiens moedertaal overduidelijk niet Nederlands is, uitermate kinderachtig (om geen andere kwalificatie te gebruiken).

Doen ze dat in Polen dan niet bij jou?

haarr zei:
Jazzik zei:

Daar zijn ze geen haarr beter.

(Sorry).

haarr zei:
Jazzik zei:

Nee. Waarom zou men? Hier waardeert men dat je je verstaanbaar probeert te maken in hun taal. Zolang men je begrijpt is het (y)
Wanneer je begrijpt dat een taal bedoeld is om te communiceren begrijp je dat misschien ook.
Maar als een geboren Nederlander zijn of haar moedertaal compleet verhaspelt (zoals je ook hier helaas maar al te vaak ziet) mag je wat mij betreft commentaar geven. Trouwens, bij voorkeur nog steeds niet belachelijk maken...

Overigens kun je je afvragen hoe het kan dat hier de prijs van een liter Euro 95 (hier nog steeds E5 :) ) hier nu € 0,882 is. Dat is omgerekend tegen dagkoers en ja: inclusief die mrb/wegen-/houderschapsbelasting. Voor haarr kan het hier wel een 12 cylinder worden dus...
a015.gif

Jazzik zei:
Overigens kun je je afvragen hoe het kan dat hier de prijs van een liter Euro 95 (hier nog steeds E5 :) ) hier nu € 0,882 is. Dat is omgerekend tegen dagkoers en ja: inclusief die mrb/wegen-/houderschapsbelasting.

Dat is niet zo moeilijk te beantwoorden: in Polen worden alle mooie nieuwe wegen aangelegd met geld uit de EU, inclusief allerlei geluidsschermen, ook al ligt er helemaal geen bewoond gebied langs die weg: zo heeft de aannemer tenminste een mooie klus en hebben er weer een x-tal Polen een half jaar werk. Rijd je wel eens op een Poolse weg van vóór de toetreding tot de EU? Je herkent ze zo: een en al gaten en hobbels, en geen verlichting.

In Nederland moeten de wegen betaald worden uit de wegenbelasting... Ja, dat heet weliswaar niet zo, maar zo was het bij de invoering in 1926 wel bedoeld. Nu ze er ook allerlei andere dingen van financieren, inclusief onze netto bijdrage aan de EU, past motorrijtuigenbelasting net zo goed.

Jazzik zei:
haarr zei:
Jazzik zei:

Nee. Waarom zou men? Hier waardeert men dat je je verstaanbaar probeert te maken in hun taal. Zolang men je begrijpt is het (y)
Wanneer je begrijpt dat een taal bedoeld is om te communiceren begrijp je dat misschien ook.
Maar als een geboren Nederlander zijn of haar moedertaal compleet verhaspelt (zoals je ook hier helaas maar al te vaak ziet) mag je wat mij betreft commentaar geven. Trouwens, bij voorkeur nog steeds niet belachelijk maken...

Overigens kun je je afvragen hoe het kan dat hier de prijs van een liter Euro 95 (hier nog steeds E5 :) ) hier nu € 0,882 is. Dat is omgerekend tegen dagkoers en ja: inclusief die mrb/wegen-/houderschapsbelasting. Voor haarr kan het hier wel een 12 cylinder worden dus...
a015.gif

Misschien omdat er een enorme klap subsidie richting Polen gaat?

Tydelyck, ik woon al 14 jaar in Polen en kom hier al sinds het prille begin van de jaren negentig. Het zal je dus niet verbazen dat ik ook de wegen van voor de toetreding tot de EU ken.
Ik heb dus ook de (snelle) ontwikkeling van het wegennet gezien. De autosnelwegen (autostrada) en autowegen (droga ekspresowa) zijn van hoge kwaliteit, ook de nationale en lokale wegen zijn nu over het algemeen prima, met nog weinig uitzonderingen.
Vrijwel al die wegen zijn gebouwd of verbeterd met cofinanciering door de EU, plus de Poolse staat en private investeerders. Een (soms aanzienlijk, dat wel) deel EU geld. De autosnelwegen vaak voor een groot deel door private investeerders, vandaar dat er op sommige van die autostrada's tol wordt geheven.

En ja, er zijn naast wegen bijvoorbeeld ook geluidsschermen en wildviaducten medegefinancierd door de EU, net als in Spanje, Griekenland, Duitsland, Tsjechië enz.
O... wist je dat tussen 2000 en 2013 bijvoorbeeld ook dat Duitsland meer dan 4,6 miljard ontving uit de EU-cohesiebeleidsmiddelen voor wegen? En zo hadden er weer een x-tal Polen een half jaar werk in Duitsland, toch? ;)

Overigens te mijner geruststelling: van mijn belastingcenten, (die ik in Nederland betaal én hier in Polen) zie ik in ieder geval nog iets terug in het Poolse wegennet.
a041.gif

Nu moet ik er wel bijzeggen dat Polen er 75 jaar geleden zeer bekaaid vanaf kwam. Die hebben een behoorlijk aandeel gehad in de strijd, als land al vanaf 1939 bezet en als dank mochten ze tot 1989 profiteren van het communisme.

...en in de tussentijd in 1944 en '45 grote delen van Nederland bevrijd.
In '44 o.a. in Zeeland (o.a. Axel, Hulst), Brabant (o.a. Breda, Bavel, Made) Gelderland (Market Garden).
In '45 o.a. in Gelderland (Borculo, Neede, Lochem), Overijssel (Goor, Nijverdal, Wierden), vrijwel het hele oostelijk deel van Drenthe (o.a Emmen, Coevorden) en vrijwel de hele provincie Groningen.
https://nos.nl/artikel/2283226-het-verhaal-van-de-poolse-bevrijders-leeft-niet-in-nederland.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronologisch_overzicht_van_de_bevrijding_van_Nederlandse_plaatsen_in_de_Tweede_Wereldoorlog

Doodgezwegen tot Prins Bernhard boos werd en ook de documentaire van Geertjan Lassche verscheen: God Bless Montgomery die de publieke opinie en politiek mobiliseerde. ...

Niet ...en.. Ik schrijf letterlijk dat ze een behoorlijk aandeel in de strijd hadden. Daar mag je alles onder scharen.

Hallo Koolmees, een jaar of 10 geleden reed je wegenbelasting (mrb) vrij in een Hybrid, hoogtijdagen van de Hybrids van Honda! Die vrijstelling ging er op een gegeven moment vanaf en kreeg je tot een paar jaar geleden een ‘gewichtskorting’ van -125kg. Onze Jazz Hybrid weegt 1135kg, een gewone Jazz 1000 en een beetje. Die correctie was dus wel geschikt. Wij hebben ook een 1.2 gehad, het verschil in praktijkverbruik is ongeveer 1l/100km. Feitelijk schiet ik qua verbruik dus nauwelijks mee op, en qua mrb snij ik mezelf dus in de vingers.de Hybrid rijdt echter veel beter dan de 1.2; krachtiger als het moet, stiller op constante snelheid en comfortabel inboet algemeen. Ik vind Hybrids gewoon heel ‘chill’ rijden. Dus we rijden lekker verder!!
Wij rijden nu ook een Corolla TS 1.8 Hybrid, praktijkverbruik rond de 5l/100km een vergelijkbare c-segmenter zou denk ik richting 6,5-7l gaan. Maar wij rijden een Corolla Hybrid vooral vanwege het comfort, ik vind het veel prettiger en directer (want electro) dan de explosievere maar kortademige 2017 TSI die ik had, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Dus ja autoweekers er zijn liefhebbers die zeker wel Hybrid waarderen en verkiezen boven andere aandrijvingen , en er nog normaal mee rijden ook!;)

Terug
Bovenaan