Weer een probleem met schakkelen polo 6n2

A

Anoniem

Guest
Beste vier wielers,

Het is al 2de keer in 2 dagen dat ik jullie om hulp moet vragen . Half uur geleden heeft een man met mijn auto gereden ( een proefrit) omdat ik de auto wilde verkopen . 1 uur eerder kwam ik van het werk af zonder problemen maar die man belde mij na 3 min dat hij de auto in zijn achteruit niet kan zetten dus ik vertelde die gas hoe dat moet . 5 min later komt hij aan en wilde hem laten zien hoe en toen zag ik het probleem .
Als ik de auto in zijn 1 wil zetten springt hij denk ik in zijn 3 . Ik deed 1,2,3,4,5 geen gekraak als ik in zijn R zet rijdt de auto naar voren . Heb nu erg grote spelling op de versnellingspook wat is er nu mis mee met die kwaaje Polo ? Heb 1 maand geleden hele koppeling vervangen en de koppelingskabel . Kan het daar aan liggen ? Dat hij niet goed gemonteerd is ?AUB help heb te veel geld ingestoken in die auto en elke cent telt .

Iemand? Ik belde de garage waar we onze koppeling vervangen hebben . Heb die man verteld wat er aan de hand is en hij zegt dat het druklager kan zijn , klopt het ? Heb nog 5 maanden garantie .als dat zo is dan is de koppeling niet goed gemonteerd . Ofwel ik weet niet of hij een nieuwe gemonteerd heeft want zelf was ik er niet bij . Misschien heeft hij een onderdeel vervangen voor de prijs van de hele set .hij komt onze auto halen pas volgende week dus ik ben er van plan om er bij te zijn voordat er nog meer raare dingen gebeuren met die auto . Hoe kan ik het zien of de koppeling vervangen is ? Dat er oude onderdelen inzitten ? Want als hij gelogen heeft over de reparaties en ik kan het bewijzen dat er niet vervangen is dan kan ik een maat van mij inschakelen die een advocaat is voor free

Ik zou de auto gewoon terug brengen waar de auto is gerepareerd, dan kunnen ze dit gewoon netjes (onder garantie) herstellen.
Het lijkt op een los zittende schakelschuif/ schakelplaat. Het kan met de reparatie te maken hebben, maar dat hoeft niet.

Maar je denkt dat het geen kappote versnellingsbak is ? Ik hoor geen gekraak bij het schakkelen of gejank en dergelijke . Het lijkt erop dat ik ze in zijn 1 tot 5 kan zetten alleen die versnellingen springen niet in nou 1 spi gt in als 3 en achteruit gaat naar voren rijden ik denk in zijn 1 of 2

Met een beetje mazzel is er slechts alleen iets mis met 't schakelmechanisme aan achterzijde versnellingsbak: kabel (half) los of losgelopen boutje ofzo. Tijdens vervangen koppeling is de versnellingsbak eraf geweest en dus is dit schakelmechanisme logekoppelt geweest: mogelijk niet goed vastgezet.

Wat Sjon77 zegt was bij mij ook de eerste gedachte: mechanisme niet goed vastgezet en nu is het verschoven of zelfs los.

Als de volledige koppeling is vervangen kan nu echt niet het druklager stuk zijn. Dat hoort bij de koppelingsset. En heeft ook niks te maken met speling op de pook.

Kan het zijn dat de schakelstang kappot is ? Ik heb een beetje op Google gezocht naar mogelijkheden en dat kwam ik tegen . Want zoals jullie weten ik hoor geen gekraak bij schakkelen, wanneer ik schakkel in zijn 1ste springt hij in en blijft zitten alleen dan denk kan dat hij in zijn 3de zit want optrekken gaat moeilijk . En bij achteruit versnelling lijkt het op dat hij in zijn 1ste zit . Versnellingspook springt niet vanzelf terug en ik hoor geen gejank zeg maar . En zonder koppeling i te trappen kan ik mijn versnellingspook helemaal links of rechts bewegen . Ik heb nog niet geprobeert of hij in zijn versnellingen gaat zonder koppeling omdat ik niet weet of ik iets kapot maak als ik dat doe .

En ik weet niet of de koppeling goed gemonteerd is . Omdat de eerste dag dat ik wegreed van de garage en stopte thuis op de parkeerplek rook ik net rotte eiren onder mijn auto dat was paar dagen lang . Volgens de monteur moest het helemaal inlopen en vanzelf verdwijnen maar dat is het niet gebeurt . Vervolgens toen ik nog kon schakkelen bijvoorbeeld. Toen ik van me werk naar huis wilde rijden deed ik de raam open en trapte de koppeling in ik hoorde een klein sissende geluid alsof metaal tegen metaal en wanner ik de koppeling losliet was het geluid weg .2de voorbeeld . Na auto wassen in de carwash ( volledig schoonmaken dus ook onder de auto ) wilde ik wegrijden dus ik trap koppeling in en die ging net door de boter heen echt lekker soepel, na max 10 min rijden ging de koppeling weer zwaar met nog niet zo zwaar als in mijn oude koppeling ( bijna vergelijkbaar )
Daarom twijfel ik aan of de monteur mijn koppeling überhaupt vervangen heeft voor 400 euro wanneer ik er niet bij was maar op het werk . Wat als hij alleen de druklager vervangen heeft ?
Ik belde hem gisteren op en eerst wat hij zei is dan is waarschijnlijk de druklager kapot . Hoe kan ik het zien dat het een oude koppeling inzit dat er weinig vervangen is ?

Zo te horen is het ook niet een probleem van de versnellingsbak zelf, en is het goed te maken, waarschijnlijk zit er gewoon iets niet goed vast, of los, of is niet goed gemonteerd.

Handig is om dit wel snel te laten repareren, en niet te gaan proberen, voor het zelfde geld krijg je de auto straks in geen enkele versnelling meer of erger nog maak je wat kapot. Het stinken is in ieder geval geen goed teken, en het zware koppelen ook niet.

Daar dacht ik ook al aan daarom doe ik niets meer met die auto . Ik wacht totdat hij mijn auto Gaat wegslepen en op de bruggetje zet .ik hoop dat hij niet gaat proberen te rijden zoals vorig keer want de neem ik het op . Hij vroeg nog zelfs aan mij of ik zelf naar hem toe kon rijden ???? In zijn 3 zeker en dan kom ik aan bij de garage en vervolgens wordt niets gerepareerd omdat ik de auto zelf gereden heb en verder kapot gemaakt heb snap je wat ik bedoel ?

problemen zijn allemaal ontstaan na het vervangen van de koppeling en alle problemen zijn koppeling danwel schakelkabels (want stangen zitten er niet meer in) gerelateerd.
Naar mijn mening zijn er dus fouten gemaakt bij montage van de nieuwe koppeling.

garage moet je maar afslepen en de reparatie deugelijk uitvoeren..
Aangeven dat je hem niet meer fatsoenlijk kan rijden en niks verder kapot wilt maken.

Bedankt voor jullie antwoord. Ik ben helemaal met je eens probesh! En ben blij dat er iemand met mij eens is . Heb je een tip voor mij wat ik tegen hem kan zeggen als hij weigert om dat te repareren zonder dat het iets mij gaat kosten ? Want voordat ik de koppeling vervangen heb heb ik geen problemen gehad met de versnellingsbak. Alleen dat ik niet kon schakkelen omdat de koppeling kapot was

Mocht ie moeilijk doen kun je nog altijd melden dat je rechtsbijstand inschakeld ;)
Doe dat echt niet gelijk en ga er ook niet mee lopen dreigen. Want dan krijg je niks gedaan.
Even aannemende dat je wel gewoon bonnen hebt dat de koppeling daar vervangen is.
Probeer het gewoon op een nette manier op te lossen. Geef hem die mogelijkheid om zijn fout(en) te herstellen.

Bedankt voor je reactie , ik ga ff kijken wat hij zegt daarna denk ik erover hoe ik dat doe . Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten . Ik heb met hem afgesproken op maandag tussen 13.30 uur

Hoi allemaal, zoals dat ik jullie beloofd heb heb ik nu de antwoord op de probleem die ik heb/had van mijn versnelling problemen .

Auto staat vandaag bij de garage en is morgen klaar omdat zij onderdelen moeten bestellen .
Wat het probleem was , was de schakelstang die afbraak , heb het zelf gezien dat ding was van plastik en nu komt het er eentje te zitten van metaal plus zo een bolletje .
Kosten onderdelen plus montage +/-75 euro
Heb gelijk gevraagd of ze mijn bougies na kunnen kijken en eentje is er helemaal versleten dat er geen puntje meer op zit dus morgen alle 4 vervangen omdat ze best wel oud zijn .
Kan het zijn dat het door die ene bougie auto onregelmatig loopt ondanks dat ik vorig week gasklep heb laten schoonmaken en opnieuw inleren ?

Mag toch hopen dat die boegies in die 75 euro zitten?
Dat kogelgewrichtje kost nog geen 10 euro volledig nieuw.
sterker nog, met een beetje creativiteit kun je ze zelf maken:
https://img03.allegroimg.pl/photos/oryginal/62/99/68/80/6299688074
Origineel zijn ze inderdaad van kunststof. Dat is goedkoop in de massaproductie, maar het gaat idd naar verloop van tijd een keer stuk.
Monteren van nieuw is binnen 5 minuten gebeurt als je een brug hebt... Sterker nog, beetje monteur heeft de brug net omhoog en kan m alweer laten zakken. Zoveel werk is het niet en het zit hardstikke bereikbaar als je eronder staat.

En ja het kan zijn dat een auto onregelmatig loopt door een slechte boegie.
En ik heb in een eerdere post in een ander topic van je al eens aangegeven dat je naar je ontstekingsdelen moest kijken. ;)
Boegies zijn ontstekingsdelen.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5618972,5619589#msg-5619589

Nou monteur was er 2 uur bezig geweest met monteren en rekende mij hiervoor 100 euro exclusief bougies totaal 140 euro .
Auto loopt nogsteeds onregelmatig stationair en daarom weet ik niet of ik na inleren van de gasklep een tijdje moet gaan rijden en of het zelf weggaat zoals de monteur dat zegt of het ergens anders mee te maken heeft . Ik denk dat zij de koppelingskabel verkeerd afgesteld hebben want de koppelingspedaal gaat anders dan vorig week en ik hoor heel kleine kraak in zijn achteruit .
ik denkt dat ik de auto zo verkoop want heb geen zin meer in om weer geld uit te geven aan de polo

Lol :) wat denken jullie aan mazda 6 2.0 140pk diesel en audi a3 1.6 benzine ? Welke is beter en waarom ?

Het zijn twee wel zeer verschillende auto's. De Mazda is een stuk groter en loopt op diesel. Als je kijkt naar value for money dan is de keus niet moeilijk, dan kies je natuurlijk de Mazda.

Misschien is het verstandig dan een ander topic te openen, en je wensen kenbaar te maken.

Liever een Audi dan BMW zei:
Lol :) wat denken jullie aan mazda 6 2.0 140pk diesel en audi a3 1.6 benzine ? Welke is beter en waarom ?

Dat zijn niet echt vergelijkbare auto' s.
Voor de één zal de Mazda beter passen terwijl voor een ander de Audi beter kan passen.

Terug
Bovenaan