Waterstof auto

Schmidt

Net ingestapt
Eindelijk een europesche fabrikant die zijn kennis en verstand gaat gebruiken voor een auto die d.m.v. waterstof wordt aangedreven dit wordt als de politieke onbenullen niet dwars gaan liggen de absolute toekomst,. Ook is dit dan voor andere projecten beschikbaar b.v ieder zij eigen generator bij huis

Ik meen dat BMW ook ooit een keer heeft geëxperimenteerd met dat waterstof...….. heel lang geleden. Dus of die 4 nullen nu de kennis in huis hebben??

Hyunday en Toyota bouwen ze ook al, ik heb al eens in een Hyundai waterstofauto gereden (2 meter.....op een beurs). Het is natuurlijk een véél betere oplossing dan al die EV's met die loodzware accu's. Al is het onder druk zetten van waterstof nog wel een dingetje.
Maar met waterstof als energiedrager kun je overdag waterstof genereren, 's avonds voltanken e n de volgende dag lekker emissieloos wegrijden.

Voor Bosch (en al die anderen) hier zie je hoe je het doet. (let op de "leeftijd" van de video's).
In willekeurige volgorde:

Honda: https://www.youtube.com/watch?v=hYYR_wG-x_E
Toyota: https://www.youtube.com/watch?v=fiA_ITvSYQg
Hyundai: https://www.youtube.com/watch?v=DKMvetxOPkk

Welke politieke onbenullen blokkeren dit dan? Alle experts zijn het over eens dat het nog te vroeg is voor een massale toepassing van waterstof. De verwachting is dat de technologie tegen 2030 echt rijp is voor massagebruik. En het ene sluit het andere ook niet uit. Voor het meeste woon/werk- en stadsverkeer voldoen BEV's prima. In situaties waar dat niet zo zal zijn (bijvoorbeeld voor koeriersbedrijven) zal waterstof een optie zijn. Vergeet niet dat als je op waterstof rijdt, je weer terug bent bij de huidige situatie en weer moet tanken als je tank leeg is. Met een BEV start je iedere dag met een volle "tank" (en als je op je werk kunt laden, ga je ook weer met een volle "tank" naar huis).

Er zijn een hoop mensen die niet in de gelegenheid zijn om thuis of op het werk te laden..

Pietzoveel zei:
Ik meen dat BMW ook ooit een keer heeft geëxperimenteerd met dat waterstof...….. heel lang geleden. Dus of die 4 nullen nu de kennis in huis hebben??

Klopt, 2011 om precies te zijn:

BMW dieselt op waterstof

BMW Hydrogen 7

En verder denk ik hetzelfde als R Wolters. Waterstof gaat ingezet worden voor de langere afstanden, BEV voor korte afstanden en met laadmogelijkehden.
In steden ga je derhalve geen/minder auto's zien, en gaat men terugvallen op het openbaar vervoer, deelsteps/scooters, etc.

Ik gok dat waterstof niet heel groot gaat worden. BEV is eigenlijk het simpelste en goedkoopste. Je hebt straks waarschijnlijk al voor €15-20k een EV. Heel bereikbaar voor een huishouden. Laden kan vervolgens bij wijze van spreken met een kabeltje door het keukenraam. De range van 200 - 300km is dan heel goed te doen (prijs/range verhouding) voor menig gezin met een Greenwheel-achtige oplossing ernaast voor de langere trips.

Waterstof vind ik ook een mooie oplossing, ik heb zelfs vernomen dat waterstof in veel handzamere formaten is te gieten zoals mierenzuur en een poedervorm. Maar voorlopig lopen ze ver achter op prijs en beschikbaarheid én daarbij moet je dan ook nog weer pompstations hebben, eventueel thuis maar zeker onderweg.

V0RQ zei:
Ik gok dat waterstof niet heel groot gaat worden. BEV is eigenlijk het simpelste en goedkoopste. Je hebt straks waarschijnlijk al voor €15-20k een EV. Heel bereikbaar voor een huishouden. Laden kan vervolgens bij wijze van spreken met een kabeltje door het keukenraam. De range van 200 - 300km is dan heel goed te doen (prijs/range verhouding) voor menig gezin met een Greenwheel-achtige oplossing ernaast voor de langere trips.

Waterstof vind ik ook een mooie oplossing, ik heb zelfs vernomen dat waterstof in veel handzamere formaten is te gieten zoals mierenzuur en een poedervorm. Maar voorlopig lopen ze ver achter op prijs en beschikbaarheid én daarbij moet je dan ook nog weer pompstations hebben, eventueel thuis maar zeker onderweg.

En toch heeft dit de toekomst, hoe zeer ik ook fossiele brandstof liefhebber ben. Niet iedereen heeft plek voor een laadpaal, en met een waterstof auto is vakantiereizen ook nog eens heel goed te doen. Nooit ergens stil komen te staan en vervolgens uren wachten totdat je bij een laadpaal kan.

Tuurlijk staat het nog in de kinderschoenen, maar dat stond een EV ook. En zie hoe hard dat gegaan is door al die milieuschreeuwers.

Quatrelle zei:
V0RQ zei:

En toch heeft dit de toekomst, hoe zeer ik ook fossiele brandstof liefhebber ben. Niet iedereen heeft plek voor een laadpaal, en met een waterstof auto is vakantiereizen ook nog eens heel goed te doen. Nooit ergens stil komen te staan en vervolgens uren wachten totdat je bij een laadpaal kan.

Tuurlijk staat het nog in de kinderschoenen, maar dat stond een EV ook. En zie hoe hard dat gegaan is door al die milieuschreeuwers.
Dat verwacht ik ook. Daarmee is overigens niet gezegd dat er geen markt is voor een BEV, maar het lijkt mij geen totaaloplossing. En laten we eerlijk zijn: waarom zouden waterstofauto's en BEV's niet naast elkaar kunnen bestaan? Heel simpel gesteld: ik heb nu aan de pomp ook nog altijd de keus tussen benzine, diesel of LPG. En nu ik er zo over nadenk lijkt het mij niet eens zo gek om te stellen dat een BEV er zal zijn als vervanger voor de korte trajecten (nu: benzine) en waterstof voor lange afstanden (nu: diesel). Uiteraard is het niet zo zwart-wit, maar ik zie het nog niet gebeuren dat al het vrachtverkeer ook op batterijen gaat functioneren.

Een laadpaal is natuurlijk een heel simpel ding en vollop in productie. Verzonken in tegels, inductie laden, gratis laden bij de supermarkt, valet parking, zelfrijdende auto's die zichzelf gaan opladen, er is nog een hoop ruimte. Feitelijk hoeft een automobilist die 12000km per jaar doet ook maar 40 keer op te laden, dat is minder dan één keer per week.

De waterstofauto gaat het niet worden. Daarvoor zijn talloze redenen aan te wijzen.
Het begint al bij het "maken" van waterstof. Dat kan bijvoorbeeld uit aardgas, maar dat kost veel energie en is niet erg "groen", want er komt ook nog eens veel CO2 bij vrij. Ook kan het met elektrolyse van water en dat kan "groen" zijn mits je elektriciteit die je daarvoor gebruikt groen is opgewekt (bijv. zonne-energie, windenergie, waterkrachtenergie etc.)
Het volgende nadeel is transport en distributie. Omdat de energiedichtheid van waterstof bij atmosferische druk heel laag is, moet men het enorm onder druk brengen om er voldoende van te hebben om een auto aan te drijven. Dit kost erg veel energie. Verder zegt de waterstoflobby dat tanken vrij snel gaat, maar als er net een vrachtwagen voor je heeft getankt kan het best eens een half uurtje duren voordat je tank weer vol zit.

Vervolgens moet de brandstofcel in de auto van de H2 weer elektriciteit maken. Het rendement hierbij ligt rond de 50%.
Daarnaast slijt brandstofcel en moet naar verloop van tijd worden vervangen.
En dan heb ik het nog niet eens over de enorme kosten van een waterstoftankstation (> 1 miljoen euro), de hoeveelheid ruimte die de techniek in de auto inneemt of het gevaar van waterstof (https://www.electrive.com/2019/06/11/norway-explosion-at-fuel-cell-filling-station/).

Ondanks de enorme subsidies op waterstof rijden er slechts enkele tientallen waterstofauto's in Nederland, meestal bij (semi-)overheden of een taxibedrijf. Niet zo gek als je bedenkt dat er slechts 3 -4 waterstof tankstations operationeel zijn. En zelfs bij deze is er wel eens sprake van een storing.

Kortom voor schoner vervoer zijn we voorlopig aangewezen op EV's.

Er zijn al treinen op waterstof.... Ik verbaas me over de anti-waterstof lobby. Het is een techniek die nog doorontwikkeld moet worden, maar het begin is er. Dat Nederland misschien door de vele stopkontakten niet helemaal handig is voor auto's op deze brandstof begrijp ik wel. Er zijn regio's in deze wereld waar er verschrikkelijk veel zonne- en windenergie voorhanden is en geen verlengsnoeren. Ook geen accu's om dat allemaal op te slaan. Dus dan waterstof aanmaken is energie niet verloren laten gaan.

Waterstof als aandrijving voor auto's of vrachtwagens is een energie slurpende manier van aandrijven.
Zo is vrachtwagenfabrikant Scania nagenoeg helemaal gestopt met het verder ontwikkelen van waterstof voor gebruik in vrachtwagens.
Voor het zelfde aantal kilometers heb je voor waterstof 3 keer zo veel elektriciteit nodig als voor zuiver elektrisch rijden.
Niet alleen het produceren van waterstof vergt veel elektriciteit, maar vooral ook het transport en de opslag.
Je zult dus over zeer grote en zeer goedkope hoeveelheden elektriciteit moeten beschikken om het aantrekkelijk te maken.

Terug
Bovenaan