Waterlekkage VW Polo 9n

Guest
Hallo allen,

Al een lange tijd heb ik last van waterlekkage in mijn Polo (het water komt ook binnen wanneer ik niet rijd). Wanneer ik met een gieter water giet aan de rechterkant van mijn parafan (passagierskant) komt het door het op onderstaande foto omcirkelde gaatje naar binnen. De parafan heb ik losgehad en schoongemaakt, ook heb ik de wielkuip aan de passagierskant eraf gehaald en schoongemaakt. Maar helaas kan ik tot nu toe de oorzaak hiervan niet vinden. Wat kan dit zijn?

tp9kce13.jpg

Bedankt voor de tip!
Volgens mij komt het water in dat topic, anders dan mijn polo, uit het portier zelf. In mijn geval loopt het water via de parafan op een bepaalde manier door het omcirkelde gat. Of speelt het portier hierin ook een rol?

In dat draadje worden verschillende oorzaken besproken.

Lees vooral ook de bijdragen/ zijn ervaringen van Pobresh.

Ik las inderdaad te snel, bedankt! Ik ga binnenkort het dashboardkastje eruit proberen te halen, wellicht dat ik dan precies kan zien waar het water vandaan komt.

Zojuist het dashboardkastje eruit gehaald (zie foto), het omcirkelde is waar het water uit komt.
k5cr7bcfsua0x.05.40_li.jpg

Ik had verwacht dat waneer ik met de tuinslang zou spuiten, dat ik dan het water zou zien stromen van boven het gaatje (dus te zien via het grote gat waar de kabel door loopt) naar beneden, alleen dit was niet het geval. Het water komt dus niet boven het gaatje vandaan. Toen weer met de tuinslang op verschillende punten gekeken waneer het water de auto precies in begon te stromen. Toen bleek dat het water alleen begon te stromen als de tuinslang onderop aan de rechterkant van het voorraam is gericht (zie foto).
w02o2puj4xhju.05.57.jpeg

Toevallig was ik ook bezig met mijn voorwiel, toen ik de auto opkrikte begon het water uit de onderkant thv het achterwiel uit een rubbertje te stromen (de hele balk onder de auto zit dus wss vol met water).
Ik had nu het idee om het gebied onder en naast het raam aan de kant van waar het water binnen komt volledig dicht te kitten. Is dit verstandig?

Ik zou eerst de paravan demonteren en kijken hoe het er daaronder uitziet.
Misschien ook het voorscherm eraf schroeven voor een beter zicht?

Wat ik vreemd vind is dat het water uit de onderste opening van die A stijl komt.. terwijl ik dan zou denken dat het eerder uit dat erboven zou moeten komen.. Immers, water kiest de kortste weg van boven naar beneden, toch?

Wat betref water in je dorpel.. Zijn de afvoergaten verstopt?
Hoe is de staat van de afdekdoppen in de vloer?

Voorruit ooit vervangen toevallig?

Water dat door de Astijl stroomt is meestal afkomstig van de rand waar de voorruit op is geplakt. Als dit in het verleden onjuist is gebeurt ontstaat daar roest. Maar ik zou idd eerst even die parafan helemaal demonteren en goed kijken.

Voorscherm eraf halen kan een vervelend klusje worden. Wacht daar nog maar even mee.

Kitten is nutteloos. Eerst oorzaak achterhalen. Kans dat je het erger maakt dan het al is, is groot (kit houdt vocht tegen... maar ook het opdrogen van het materiaal waar je de kit op aanbrengt)

Dat het water in de balk terecht komt is niet heel vreemd. De holle ruimtes zijn in veel gevallen met elkaar verbonden zodat wanneer er water op een hoger gelegen plek binnen komt. het nog steeds via de afwatergaatjes de auto kan verlaten. Als het echter pas uit het laatste gaatje komt, is het een idee om de andere gaatjes schoon te maken.

Ook verstopte afwatergaatjes kunnen lekkage veroorzaken namelijk! (water kan dan niet snel genoeg weg)

Bedankt voor jullie reacties! Ik weet niet of het voorraam vervangen is. Als je met de afwatergaatjes de rubbers onder de dorpel bedoeld, dan zijn ze droog (ze brokkelen af). Ik heb deze er nu uit gehaald, maar er komt geen water uit. Wellicht zit het water dan in een ander deel, aangezien het er wel vlakbij uit liep toen ik hem op de krik zette.
Zojuist weer de parafan er af gehaald. Wanneer ik met de tuinslag (zie foto) er in spuit gebeurt er niets. Wel druppelt het soms tussen het voorscherm in het midden door, maar dit is heel weinig. Ik weet dat vorig jaar dit voorscherm er af is gehaald omdat ik toen met hetzelfde probleem zat, deze is toen weer vastgezet en gekit. Maar het druppelt er dus nog wel een beetje tussendoor. Maar ik vermoed niet dat dit het probleem is, aangezien het water hierdoor niet door het gaatje binnen stroomt.
x9bqtn.08.02.jpeg

Wanneer ik met de tuinslang op deze manier spuit (zie foto), dus richting de hoek, begint het te stromen.
uhfzzy.07.57.jpeg

Ik vermoed nu dat het tussen het raam door komt.

Zojuist het voorwiel er weer af gehaald en vervolgens een gaatje geboord om te kijken waar het water precies zit. het begon te stromen toen ik op deze plek begon te boren (zie foto)
8hpkj0ff2wjk3.12.40_li.jpg

op deze plek kwam geen water uit (zie foto)
pe6dakgavs4f8.12.40 (1)_li.jpg

Het water zit dus ten hoogte van het scharnier van de deur. Kan het water door de verbindingen van de open ruimtes ook nog verder ergens heen stromen, of zit het op deze plek opgesloten? Wanneer het hier opgesloten zit probeer ik al het water dmv lucht er uit te blazen zodat de binnenkant droog is en zodat ik dan de plek waar het mogelijk naar binnen komt dicht kan kitten

Wat mij verder op is gevallen is dat hier water uit sijpelt (zie foto), zit hier iets onder wat misschien vol is gelopen?
gdggu39h.21.43 (1)_li.jpg

Dat voorste gat is het gaat waardoor het water van de parafan weg moet lopen. Heb je toevallig een dakraam? Daar willen ook wel eens kanalen van verstopt gaan zitten.

Welk voorste gat bedoel je precies? bedoel je de laatste foto? Nee ik heb geen dakraam, dus dat kan het niet zijn. :cool:

Boren in een auto... op die plek... das vragen om roest als je het niet terug dicht last en behandeld (als het droog is) Hou daar even rekening mee.

En geen kitspuit inzetten, tenzij het ruitenkit is die onder de ruit ontbreekt...

Rubber doppen in de dorpel terugzetten als er geen water uit komt. Die zijn bedoeld om opspattend water tegen te houden .

Bij het nazoeken voor deze post kwam ik de volgende foto tegen:
picupload-dr-hibbert-2688-31.jpg

https://www.polo9n.info/Foto/picupload-dr-hibbert-2688-31.jpg link als die niet zichtbaar is

Blijkbaar zit er ook een bout waar het spatscherm mee vast moet worden gezet in die hoek. Ontbreekt die bout, loopt het water ook zo naar binnen. Ik zou persoonlijk die bout er trouwens terug indraaien met teflon tape eromheen, om zeker te weten dat er geen water langs het schroefdraad sijpelt...

Gezien dat scherm er nog niet zo lang geleden af is geweest zou ik dat als eerste controleren.

Kan trouwens ook zo zijn dat die bout simpelweg is los getrild.

Foto komt uit dit topic van een duits polo 9N forum:
https://forum.polo9n.info/viewtopic.php?t=37257, linkje van de foto staat in de eerste post op pagina 7 trouwens.

In dat topic komt trouwens ook een uitgebreide serie foto's langs van de afwatering van een dakraam (wat jij dus niet hebt) wat ook in die hoeken uitkomt...

Afgezien van dat, staat er op dat forum vast nog meer interessante info als je technische ondersteuning nodig hebt.

Heel erg bedankt voor de moeite Pobresh!! Ik zal allereerst die bout eens opzoeken.

De bout is het helaas ook niet. Nu toch maar besloten om het naar de garage te brengen. Volgende week wordt er naar gekeken.

Tja dan zou bij mij het eerstvolgende toch de ruit zijn daaronder. Maar het kan nog steeds iets achter het spatbord zijn of te maken hebben met het spatbord montage. Er zitten meer bouten op de A stijl vast.

Dit klinkt als iets dat ik ook gehad heb met mijn Polo. Het was destijds dat plastic geval onder het luchtfilter, weet zo niet meer hoe dat heet. De monteur heeft het eruit gehaald, de onderkant gekit, teruggeplaatst en daarna was de auto droog. Tot ik later een andere lekkage kreeg maar die staat hier los van.

Terug
Bovenaan