Water onder de auto

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,

Vanmiddag parkeerde ik mijn Ford Fiesta en zag ik een stroompje water terwijl ik geen airco aan heb gehad. Ik heb geroken en het ruikt naar water ?? Enig idee wat dit kan zijn?

Eenmaal thuis kwam er nog een druppel uit, amper iets. Geen olie achtige substantie. Geen airco aan gehad.[video][/video]

check even onder de motorkap of er nog koelvloeistof in de reservoir zit.

koelvloeistof voelt glad en heel lichtjes vettig aan in de vingers, kvs heeft ook een vies luchtje. maar altijd goed om te controleren wat de peil is.

Geen airco aan op een warme dag? Weet je het zeker? En wat voor type bouwjaar hebben we het over?

Terence, mijn dochter heeft astma en airco is heel slecht voor haar luchtwegen. Wij hebben dus ramen open.

Mijn Fiesta is van 2010

Zeer waarschijnlijk is er niets aan de hand met de auto ..

Om een airco blijvend goed te laten functioneren is het belangrijk om het zeer regelmatig te gebruiken. Volgens mij is het juist beter voor je kind met astma om airco te gebruiken. Mits er een schoon interieur filter in zit en het het airco systeem schoon is/ gereinig is. De lucht is misschien wel wat droger en zet de airco niet te koud.

Het lijkt op condenswater uit de airco of uitlaat, als het niet vettig aanvoelt of ruikt dan zou ik me geen zorgen maken. Check voor de zekerheid wel het peil van de koelvloeistof. En kijk even of de dop goed op de ruitenvloeistof tankje zit/ het tankje niet ergens lekt.

ak2 zei:
Om een airco blijvend goed te laten functioneren is het belangrijk om het zeer regelmatig te gebruiken. Volgens mij is het juist beter voor je kind met astma om airco te gebruiken. Mits er een schoon interieur filter in zit en het het airco systeem schoon is/ gereinig is. De lucht is misschien wel wat droger en zet de airco niet te koud.

Het lijkt op condenswater uit de airco of uitlaat, als het niet vettig aanvoelt of ruikt dan zou ik me geen zorgen maken. Check voor de zekerheid wel het peil van de koelvloeistof. En kijk even of de dop goed op de ruitenvloeistof tankje zit/ het tankje niet ergens lekt.

Eens, moderne airco's (zowel auto's als huizen) merk je niets van en de lucht is misschien wel beter/schoner als zonder airco. Ik heb bij vlagen ook wat astmatische klachten, welke zeker in het hooikoorts seizoen worden versterkt. Een lange rit in de auto met airco of in huis slapen met de airco is dan een genot, klachten trekken dan bijzonder vlot weg (for the time being...)

Ouder en/of slecht onderhouden airco's maken de lucht alleen maar koud en droog en daar kun je de typische airco klachten wel van krijgen.

Back-on topic: een straaltje/plasje water met dit weer zou ik onder condenswater scharen. Als dat volgens de topicstarter niet kan, dan zal ze toch even aan de vloeistof moeten voelen en ruiken dan is beter te plaatsen wat het kan zijn.

De lucht gaat altijd door het zelfde systeem en langs de verdamper (die de lucht koelt). De lucht wordt niet beter of slechter met of zonder airco. Het probleem met airco wat kan ontstaan, is dat na het uitzetten van de motor een plasje water kan ontstaan in de leidingen, waar bacteriën en algen in gaan groeien, wat gaat stinken. Dat is niet zo fris, en mogelijk ook iets minder gezond.

Daarom dat soms wordt geadviseerd om de airco iets eerder uit te zetten, zodat de luchtstroom op gang blijft en ondertussen de verdamper zich aan de buitentemperatuur kan aanpassen.

Esther 8577984 zei:
Terence, mijn dochter heeft astma en airco is heel slecht voor haar luchtwegen. Wij hebben dus ramen open.
...

Mmm ik zou liever de lucht via het interieurfilter inademen.

Sterker nog, ik heb mij wat verdiept in luchtkwaliteit en met name fijnstof. Er zijn mensen die er erg gevoelig voor zijn. Wat vlees bakken is al funest, verkeer ook. Nu was er een man die merkte dat hij in luxe wagens merkbaar minder problemen had. Hij zocht het uit en bouwde vervolgens gelijkaardige filter op zijn slaapkamerventilatie.

Fijnstof van oa verkeer is eigenlijk het open riool van deze eeuw. . ..

Terug
Bovenaan