Wat zou jij doen? Nieuw of oud?

Carracio

Net ingestapt
Hoi allemaal.

Ik zal eerst even de situatie schetsen:
Op dit moment rij ik een Peugeot 108, met 113000km. De auto bevalt prima. Maar de laatste maanden ben ik bezig met een hobby, het opkopen, opknappen en verkopen van vintage stoelen. Deze hobby gaat echter zo goed dat ik er misschien een echt bedrijfje van wil maken. De 108 is daar echter wat klein voor. Als ik hier echt serieus mee verder wil, dan is iets grotere nodig.

Dus ik zat te denken:
Zal ik de 108 inruilen voor iets met meer laadruimte? Ik denk dat de inruil van de 108 rond de 5000-5500€ zit (klopt dat?), doe daar iets bij en er is budget van 7000€. Hebben jullie ideeën voor auto's? Het zou dan wel een auto moeten zijn die ook geschikt is voor een gezinnetje, mocht er een kindje komen. Het punt is wel een beetje de kosten. De 108 is natuurlijk erg goedkoop in gebruik en onderhoud. Een grotere auto is al snel duurder.

De andere optie is om de 108 te houden. Zoals gezegd bevalt die auto gewoon erg goed. Dan zou er bijvoorbeeld een oude Caddy oid bij kunnen. Hoewel ik niet veel zin heb om met pech langs de weg te staan.

Het is voor mij een beetje oriënteren. Maar misschien dat jullie me al wat advies kunnen geven of een richting kunnen aanraden of afraden.

Imo is een 108 ook niet geschikt voor een gezinnetje, dus mocht de tijd aankomen ga je toch opzoek naar iets anders ?

De meeste 108's met ongeveer een ton gelopen zie ik op Gaspedaal voor iets van 6000 geadverteerd staan. Beetje onderhandelaar l*lt daar nog wel een paar honderd vanaf, en de garagist wil er ook nog wat aan verdienen. Gevoelsmatig vind ik 5000-5500 voor de 108 daarom aan de hoge kant. Van welk jaar is hij, en welke motor ligt erin?

afentoe zei:
De meeste 108's met ongeveer een ton gelopen zie ik op Gaspedaal voor iets van 6000 geadverteerd staan. Beetje onderhandelaar l*lt daar nog wel een paar honderd vanaf, en de garagist wil er ook nog wat aan verdienen. Gevoelsmatig vind ik 5000-5500 voor de 108 daarom aan de hoge kant. Van welk jaar is hij, en welke motor ligt erin?

Oké, het was een beetje een gok van mij. Het budget zou alsnog rond de 6000-7000€ komen, dan komt er gewoon wat meer eigen geld bij.

Het punt van NVE87 is natuurlijk ook een goede. Hoewel wij waarschijnlijk ook nog wel de 108 zouden gebruiken met een kind. Iets groter is wel wat comfortabeler.

Heeft iemand tips aan wat voor auto's ik kan denken? Zit een beetje te kijken naar Berlingo's en dergelijke. Maar dan voel ik mij ook meteen oud.

Een 'oude caddy' erbij betekent toch dubbele maandelijkse kosten? Of is dat geen punt? (verzekering, MRB, onderhoudskosten).
Ik zou me er overigens niets van aantrekken, dat de mensen denken dat je een oude heer bent in een Partner of Caddy. Het gaat toch om het praktische nut van jouw aanschaf?
Is deze ruim genoeg?
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-207-benzine-2012-49683472

Bereken het gewoon; opties:
- vervoer uitbesteden.
- Hoe werkt een stoel op het dak binden (met fatsoenlijke dakdragers en spanband)
- Iets huren
- Iets zwaardere auto + aanhanger; relatief weinig extra maand lasten, werkt ook handiger als je familie hebt. Scheelt met het schoon houden).
- Veel grotere auto/busje; relatief hoge lasten.

Ik zou voor een mpv uit het b-segment gaan

Toyota vers 's, deze is er ook als subaru trezia.

Nissan note

Honda jazz

Ik leende wel eens een mitsubishi colt, daar kon ik een wasmachine in kwijt.. Handig detail de pre facelift heeft in delen verschuifbare achterbank
Zie filmpje als bewijs.

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

De MPV modellen uit het b-segment zijn hoogstens 1 of 2 wegenbelasting categorie zwaarder dan de 108 dus je betaalt hoogstens tussen de 5 en 15 euro per maand meer in de wegenbelasting voor een veel ruimere auto dan de 108

Leuke hobby/bedrijfsactiviteit. Met het oog op mogelijk gezinsuitbreiding denk ik dan aan een mpv op basis van een compacte bestelauto. Bijvoorbeeld de Citroën Berlingo Multispace, Peugeot Partner Tepee, Renault Kangoo Family en Volkswagen Caddy Combi. Een oudere bestelauto naast je huidige auto maakt qua kosten misschien niet veel uit, misschien wel rekening houden met (toekomstige) milieuzones?

Ik zou beginnen met een Berlingo benzine erbij. Bank eruit en je hebt ruimte zat! En dat voor net €1000.
Dan kan je altijd kijken of dat bevalt en of je daarna beide auto's weg doet voor wat ruimers of wellicht iets compacts met een trekhaak en dan een aanhangwagentje.

Voorbeeldje : <https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-berlingo-benzine-blauw-c7e2b2a8-f6db-406f-e053-0100007fd5ef?utm_source=android-share>

Een berlingo kost tegen de 200 euro aan wegenbelasting in de 3 maand en het 1.6je moet hard werken om de berlingo in beweging te krijgen.

Eigenlijk is het meeste destijds van Peugeot en Citroën aan de zware kant. De 207 , 308, C4 Picassso zijn dure jongens qua wegenbelasting.

Renault Grand modus 1.6 is een goed Frans alternatief.

Die Berlingo die ik deel zit max rond de €40 per maand aan wegenbelasting. En het is geen racewagen, maar dat is toch ook niet de vraag?

We weten nog steeds niet wat de leeftijd van de 108 is, dus een goede inschatting van de waarde is nog niet mogelijk.

Een optie is: monteer een trekhaak en koop een aanhangertje (of huur er een wanneer je hem echt nodig hebt, en de andere keren past het kennelijk toch wel in je 108). Dan hoef je voorlopig nog geen andere auto te kopen en als het dan wel zo ver is, ben je ook flexibel (wel moet er een trekhaak onder kunnen) en kun je iets kiezen wat goed past bij je levensstijl en niet alleen bij je bedrijfsmatige activiteiten. Zo'n aanhangertje kun je natuurlijk ook gebruikt kopen, zodat je niet meteen een groot budget hoeft te hebben.

Zou denk ik niet zo snel 2 auto's doen, lijkt me onhandig.
Voor die 7 mille kan je toch ook een prima stationwagen kopen lijkt me.

Dakloos zei:
Leuke hobby/bedrijfsactiviteit. Met het oog op mogelijk gezinsuitbreiding denk ik dan aan een mpv op basis van een compacte bestelauto. Bijvoorbeeld de Citroën Berlingo Multispace, Peugeot Partner Tepee, Renault Kangoo Family en Volkswagen Caddy Combi. Een oudere bestelauto naast je huidige auto maakt qua kosten misschien niet veel uit, misschien wel rekening houden met (toekomstige) milieuzones?

ik zat hier ook aan te denken (y)

nee het is niet de meest snelle dynamische auto, en niet de meest zuinige, en mensen kijken er ook niet van om als je voorbij rijd. Maar het is wel super ruim,, je koopt ze voor heel weinig. En zowel voor een gezin als voor andere doeleinden heel prima

voorbeeld Renault Kangoo

Er zijn al wat opties genoemd.

Je kunt een B segment auto kopen zoals een Clio, Rio, I20, Fiesta met trekhaak en dan koop je er een goedkoop karretje bij met huif en goed slot. Bij een bekende bouwmarkt vind je ze al voor € 535,00. Dit karretje kun je ook op de zaak zetten. ( in verband met de BTW)

Je kunt ook een grijs kenteken bestelauto kopen en die zetten op de naam van je bedrijf, als je de auto bij een garage koopt dan krijg je de BTW terug. En de motorrijtuigenbelasting voor een diesel is extreem laag.

**Kijk wel eerst even op de site van de Belastingdienst naar de voorwaarden.**

Goede opties zijn Peugeot Partner en Citroën Berlingo vanaf 2012 die je ook in 3 persoons uitvoering kan krijgen, Dacia Dokker voordelen zijn de grote laadruimte en lage prijs, of Renault Kangoo. De VW Caddy is erg duur, en door de starre achteras erg stug, die zou ik zelf niet kiezen.

Ik zou oppassen met eem flinke investering. Die baby is er nog niet en die past ook gewoon in een 108.

Koeriersbedrijf, busje huren, snappcar, mywheels.
Volgens mij huur je voor 5 tientjes wel een dagdeel een busje, dan kan je ook meteen meerdere adressen langs, scheelt ook weer tijd.

V0RQ zei:
Ik zou oppassen met eem flinke investering. Die baby is er nog niet en die past ook gewoon in een 108.

Koeriersbedrijf, busje huren, snappcar, mywheels.
Volgens mij huur je voor 5 tientjes wel een dagdeel een busje, dan kan je ook meteen meerdere adressen langs, scheelt ook weer tijd.

Die baby zal ook makkelijk passen in een 108 , maar probeer er dan ook nog eens een fatsoenlijke kinderwagen in te proppen , en wat je allemaal nog meer mee moet nemen voor een kleine , zeker de eerste 2 jaar ben je blij met wat extra ruimte .

Niet dat ik je op kosten wil maken , maar ga voor minimaal een B segmenter en dan als t even kan een station, dan heb je minimale kosten, en maximaal rijplezier , en de ruimte is voldoende om stoelen te halen , en voor in de toekomst eventuele gezinsuitbreiding , voorbeelden zijn bijvoorbeeld een Ibiza ST of Clio estate

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Veel ruimte en wat meer geld, of toch voor weinig minder ruimte voor veel minder geld. Ik ben voor de Daihatsu Move gegaan, omdat ik extreem veel ruimte niet meteen nodig heb. Maar zou ik meer ruimte nodig hebben, zou ik blind voor een Toyota Yaris Verso gaan. Het uiterlijk is discutabel, net als die van de Move. Maar bij de Yaris Verso kan de hele laadvloer plat, alsof het een bestelwagen is. Pizzabedrijven rijden ermee alsof het nooit stuk kan gaan, en het gaat ook nooit stuk. Net als hun Startets. Stoepje op, Stoepje af, geen probleem. Een Toyota krijg je niet stuk.

GT 1973 zei:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Veel ruimte en wat meer geld, of toch voor weinig minder ruimte voor veel minder geld. Ik ben voor de Daihatsu Move gegaan, omdat ik extreem veel ruimte niet meteen nodig heb. Maar zou ik meer ruimte nodig hebben, zou ik blind voor een Toyota Yaris Verso gaan. Het uiterlijk is discutabel, net als die van de Move. Maar bij de Yaris Verso kan de hele laadvloer plat, alsof het een bestelwagen is. Pizzabedrijven rijden ermee alsof het nooit stuk kan gaan, en het gaat ook nooit stuk. Net als hun Startets. Stoepje op, Stoepje af, geen probleem. Een Toyota krijg je niet stuk.

Daarnaast kan ik ook nog de Daihatsu YRV aanraden, en de Move heb je ook nog een verlengde uitvoering van en die heet dan Grandmove.
Auto's als de move heb je ook als Suzuki Wagon R en opel Agila , Hyundai Atos Multi.

Wel even checken of die op euro 95 kan anders even een brandstof app downloaden waar je het dichtste bij en goedkoopste 98 kan tanken

Bij de Move kun je de achterstoelen helemaal verwijderen. Dat levert de ruimte van een kleine bestelwagen op. Bij een grotere WagonR of YRV kan dat niet.
Wil je veel spullen kunnen vervoeren, beveel ik de Daihatsu Move 850 aan. Wil je dat combineren met modern rijcomfort, beveel ik een Suzuki Wagon R van de tweede generatie aan. De Opel variant daarvan zal ik nooit aanbevelen. Liever het origineel. Opel komt in mijn boekje niet voor.

Bedankt voor alle reacties. Ik weet zelf niet zo goed waar te beginnen, dus dan zijn de handreikingen prettig.

De 108 komt uit 2014, heeft 113k gelopen. Vierdeurs met airco. Grijs.
De 108 heeft tot nu toe zeker voldaan. Maar als ik hier echt iets serieus mee wil doen, en dat wil ik, dan moet er echt iets groters komen. Het komt regelmatig voor dat ik stoelen moet laten staan omdat het niet meer past. Of dat ik een kastje zie dat ik mee zou willen nemen, maar te groot is. Bovendien is het met een grotere auto makkelijker om bijvoorbeeld een dagdeel door Groningen of Zeeland te gaan, hoe meer stoelen, hoe minder de reiskosten per stoel.

Nu wat betreft de opties die gegeven zijn:

Een karretje is denk ik niet echt praktisch. Ik heb hier in de omgeving niet echt een plek om een karretje te zetten. Een auto met trekhaak is misschien wel een goed idee, want als er wel ruimte komt voor een karretje dan biedt dat wel kansen natuurlijk.
Een busje huren oid zou denk ik geen vooruitgang zijn. Bovendien moet er bij veel aankopen snel gehandeld worden, omdat mensen in de rij staan voor bepaalde stoelen. Het is prettiger om meteen in de auto te kunnen springen.
Een goedkope, oude Berlingo oid, vind ik nog wel interessant. Maar dan zijn de onderhoudskosten waarschijnlijk weer een stuk hoger. En eerlijk gezegd heb ik niet echt goede ervaringen met goedkope, oude auto's. Dat betekent ookdat we twee auto's hebben en dat is dan eigenlijk helemaal niet nodig. Mijn vrouw werkt bijvoorbeeld op een kwartier fietsen.

Ik moet zeggen dat ik de Dacia Dokker wel interessant vind, maar die zit nog wel wat aan de hoge kant qua aankoopbedrag.
Deze Berlingo vind ik ook wel wat: https://www.autohero.com/nl/citroen-berlingo/id/4851bc5d-b8aa-419f-8db9-13dce3126c4f/
Zijn Berlingo's betrouwbaar? Of zijn er nog motor varianten die ik beter kan overslaan?

Zijn er ook van dit type auto's waarbij de achterbank in de vloer verdwijnt?

De Citroën Berlingo en broertje Peugeot partner zijn over het algemeen wel betrouwbaar. De reden is dat de auto technisch vrij eenvoudig is, en robuust is gemaakt, het is immers een aangepaste bestelauto.

De getoonde Berlingo is een pre facelift uitvoering en een import auto. Ik zou die zelf niet doen. In 2012 kwam bij de Berlingo en Partner een facelift. Vaak zijn die bij Peugeot en Citroen beter. Zwakke punten zijn dan aangepast.

De 1.6 VTI motor zonder turbo kent minder problemen dan de krachtiger 1.6 THP.
De motor kent wel wat zwakke plekken, zoals vervuiling, hoog olieverbruik en een zwakke distributieketting. Volgens mij is de distributieketting ook beter in de faceliftuitvoering. Het is niet de meest degelijke motor die je kunt kopen. Maar zolang je het oliepeil goed in de gaten houd kun je er best ver mee komen.
De onderhouds historie is ook belangrijk, de ketting wordt gesmeerd met olie, dus regelmatig olie verversen is belangrijk.

We zijn op zoek geweest naar een bestelwagen, dus keek ik alleen naar diesels. In maart 2012 bij de facelift kwam de 1.6 e HDI met 92 pk, dit is een hele degelijke en goede motor. De motor ligt ook in onze C3, die ondertussen probleemloos 209000 km heeft gelopen, bij de onafhankelijke garage gaven ze ook aan dat het erg goede motoren zijn. De eerste generatie 1.6 HDI kende relatief veel kinderziektes, en is geen aanrader. Later in 2015 kwamen de 1.6 Blue HDI motoren met 75, 100 en 120 pk, dit zijn ook hele goede motoren die lang meegaan. Belangrijk is wel dat je jaarlijks of om de 20.000 km de olie ververst.

NVE87 zei:
Imo is een 108 ook niet geschikt voor een gezinnetje, dus mocht de tijd aankomen ga je toch opzoek naar iets anders ?
Waarom niet? Ja het is nogal een krappe bedoeling op de achterbank, maar het is onzin dat deze auto niet geschikt is voor een gezinnetje. Mijn ouders die hebben gewoon een kinderstoeltje in hun C1 ( uit 2009 ofzo ) en dat gaat gewoon prima, om een baby mee te vervoeren.

Ja je hebt een hele krappe kofferbak, dus wellicht gaat een normale kinderwagen niet passen. Maar je hebt ook modellen die specifiek bedoeld zijn, om mee op reis te nemen en zodoende weinig plaats in beslag nemen.

Natuurlijk er zijn grotere A-segmenter's, maar feit is: iedere auto met plaats voor vier personen, is ook geschikt om een baby te vervoeren. Alleen dat mama wellicht een beetje krapjes zit, omdat papa uit de kluiten gewassen is en dus de stoel ver naar achter heeft. Mocht ze naast de baby op de achterbank gaan zitten.

Wat vind je van een Dacia Logan MCV?
Prima te vinden binnen jou budget, ruimte zat voor een kind en een stapel stoelen

Zelfde bouwjaar, misschien een beetje bijleggen
https://www.autowereld.nl/dacia/logan-mcv/0-9-tce-ambiance-airco-handsfree-1st-eig-dealer-onderhouden-33997362/details.html

dacia-logan-mcv-0-9-tce-ambiance-airco-handsfree-1st-eig-dealer-onderhouden.jpg

en met de bankjes plat kan dr vast nog veel meer in

caspervc zei:
Wat vind je van een Dacia Logan MCV?
Prima te vinden binnen jou budget, ruimte zat voor een kind en een stapel stoelen

Zelfde bouwjaar, misschien een beetje bijleggen
https://www.autowereld.nl/dacia/logan-mcv/0-9-tce-ambiance-airco-handsfree-1st-eig-dealer-onderhouden-33997362/details.html

dacia-logan-mcv-0-9-tce-ambiance-airco-handsfree-1st-eig-dealer-onderhouden.jpg

en met de bankjes plat kan dr vast nog veel meer in

Ik zat vanmorgen precies te kijken naar een Logan. Qua verzekering en belasting scheelt het niet eens heel veel met de 108. En de ruimte is groot genoeg. Staan deze Dacia's goed bekend? Ik weet dat ze qua techniek wat ouder zijn, maar dat interesseert me niet zoveel. Als het maar goed werkt.

Ik zou eerst eens heel goed gaan overwegen of die hobby gewoon een hobby blijft of toch een bedrijfsmatige activiteit (inschrijving KvK) gaat worden.
In het laatste geval krijg je het voordeel van het ondernemerstarief grijs kenteken, en dan wordt een diesel bedrijfsbus dubbelcabine ook heel snel interessant... de enigste voorwaarde is dat de auto minimaal 10% zakelijk gebruikt moet worden.

De Dacia Logan MCV staat bekend als een goede en betrouwbare auto. De auto zit degelijk in elkaar, en je hebt veel ruimte voor weinig geld. Je komt ze ook vaak tegen op het voordelige lpg. Ze zijn wel gevoeliger voor roest vergeleken met bijvoorbeeld Renault.

Een Dacia Logan MCV is gewoon een goede keus, je krijgt erg veel auto voor weinig geld.

Muddy Bandit zei:
Ik zou eerst eens heel goed gaan overwegen of die hobby gewoon een hobby blijft of toch een bedrijfsmatige activiteit (inschrijving KvK) gaat worden.
In het laatste geval krijg je het voordeel van het ondernemerstarief grijs kenteken, en dan wordt een diesel bedrijfsbus dubbelcabine ook heel snel interessant... de enigste voorwaarde is dat de auto minimaal 10% zakelijk gebruikt moet worden.

Daar heb ik het idd ook al over gehad met m'n vrouw. Gezien hoe het nu gaat, de winst die ik maak en de tijd die ik er aan besteed, heeft het echt wel potentie. Maar de groei naar bijvoorbeeld een bedrijfsbus moet denk ik wat meer organisch gaan. Tot nu toe doe ik alles uit huis. Maar stel dat het echt goed loopt, dan kan ik mij voorstellen dat ik ergens bij een boer een stukje van een loods huur. Dat geeft meer ruimte en dus ook meer mogelijkheden, van daaruit kan er dan een busje komen. Maar dat is nu denk ik nog te ver weg. Van 108 naar een Logan is financieel niet eens zo'n hele grote stap en mocht het net het bedrijfje niet lukken dan is een Logan nog steeds een prima auto.

Carracio zei:
Muddy Bandit zei:

Daar heb ik het idd ook al over gehad met m'n vrouw. Gezien hoe het nu gaat, de winst die ik maak en de tijd die ik er aan besteed, heeft het echt wel potentie. Maar de groei naar bijvoorbeeld een bedrijfsbus moet denk ik wat meer organisch gaan. Tot nu toe doe ik alles uit huis. Maar stel dat het echt goed loopt, dan kan ik mij voorstellen dat ik ergens bij een boer een stukje van een loods huur. Dat geeft meer ruimte en dus ook meer mogelijkheden, van daaruit kan er dan een busje komen. Maar dat is nu denk ik nog te ver weg. Van 108 naar een Logan is financieel niet eens zo'n hele grote stap en mocht het net het bedrijfje niet lukken dan is een Logan nog steeds een prima auto.

Er zijn genoeg fulltime/parttime bedrijfjes die gewoon vanuit de schuur/garage/zolder bij het huis werken, voor een KvK inschrijving heb je geen winkel/bedrijfshal o.i.d. nodig.
Belastingtechnisch hoeft het ook geen kosten te geven, hooguit wat administratiewerk.... de winst gelijk weer investeren in machine's/gereedschappen/handelsvoorraad enz. en je hebt dan al weinig meer te verrekenen met de fiscus.
En een bedrijfsbusje kun je ook gewoon privé boeken i.p.v. zakelijk (vaak zelfs verstandig als het een parttime/hobby bedrijfje betreft), als je de auto maar minimaal 10% zakelijk gebruikt kom je met een KvK inschrijving al in aanmerking voor het ondernemerstarief mrb.

Terug
Bovenaan