Wat te doen om een 1.9 tdi te tunen.

A

Anoniem

Guest
Dag mede auto lief hebbers. Ik vroeg mij af hoe ik mijn 1.9 tdi meer vermogen kan geven. Ik heb hem al stage 1 getuned.

Ik wil graag naar de 200-220PK

Budget 3000 euro.

Verder wil ik hem ook wat sportiever eruit laten zien. (R32 kappen)

De kilometer stand is 229k.
Bij de 220k is de turbo vervangen.
Bij de 223k is die stage 1 getuned.
Het huidige vermogen is 140pk

Het standaard onderhoud doe ik zelf. Ik heb zelf toegang tot een garage met al het benodigde gereedschap. Het is voor mij een hobby en genot om te sleutelen aan een auto en om erin te rijden.

Wat voor auto en bouwjaar heb je en nog belangrijker welke motorcode: is het bijv. een verdelerpomp, pompverstuiver of common-rail (1.9 kan natuurlijk geen commonrail zijn) diesel?

Dan is makkelijker te zeggen wat er verandert kan worden en welke vermogenswinsten daar ongeveer bij horen.

Uit mijn hoofd heeft o.a. forummer Nico-GTR hier een goede kijk op.

Weet wel dat naast motorische delen ook onderdelen als versnellingsbak, koppeling en vliegwiel het zwaarder te verduren gaat krijgen en eventueel preventief vervangen moeten worden, want de vermogenswinst gaat dan wel minimaal 80-100 pk meer zijn ongeveer ten op zichte van fabrieksopgave.

Even googelen? Het lijkt me dat hele fora hier inmiddels over zijn volgeschreven.

Wellicht leuk, mits je het Duits enigszins machtig bent, even zoeken op 'JP Performance Golf IV TDI projekt". Wellicht dat je wat inspirate uit de YT videos kan halen.

Dan heb je dus een pompverstuiver met 105 pk standaard, maar ik vroeg ook om de motorcode omdat er bijvoorbeeld van dit type met 105 pk al 3 verschillende motoren geleverd zijn met onderling kleine verschillen. Waaronder de BLS, deze heeft vaak last van ingesleten drijfstanglagers welke meestal rond de 200k aan vervanging toe zijn (spreek uit eigen ervaring)

van 105pk naar 220pk en betrouwbaarheid behouden is bijna onmogelijk voor 3000 euro of je moet zelf sleutelen.

chippen had je beter als laaste kunnen doen.

maar de dingen die je kan uitvoeren om rond de 160-170pk te komen.

downpipe.
hybrid turbo
custom intake en exhaust.
custom ecu + map.

als je dit zelf kan monteren ben je al een heeleind.

als je in de buurt van eindhoven bent. spring is binnen bij de mannen van raccoon motors. die doen aan performance maar kost niet de kop.
raccoonmotors

snelle willy zei:
maar de dingen die je kan uitvoeren om rond de 160-170pk te komen.

downpipe.
hybrid turbo
custom intake en exhaust.
custom ecu + map.

raccoonmotors

Zo extreem hoeft het niet voor 160pk, daar kom je ook wel aan met alleen een andere turbo, grotere downpipe en uiteraard remap.

Wil je over de 200 pk gaan heb je wel andere verstuivers nodig van bijvoorbeeld de ARL, als je daar ook de ARL turbo bij op schroeft en grotere downpipe dan moet je dat wel gaan halen. Alleen zullen je vliegwiel en koppeling dat niet lang volhouden, dus die moeten ook vervangen worden voor zwaardere exemplaren.

Voor TS: Je weet nog steeds je motorcode niet (zoals reeds aangegeven bestaat een motorcode uit 3 letters voor PD motoren), daaruit maak ik op dat je nieuw bent op het gebied van het tunen (van VAG in ieder geval), zal mij er eerst in verdiepen hoe het allemaal zit en dan pas overgaan tot actie.

Terug
Bovenaan