Wat kun je verwachten van de banden bij aankoop van een occassion?

A

Anoniem

Guest
Goedenavond allemaal,

ik heb afgelopen dinsdag een occasion gekocht. Uit 2017 met 45.000 op de teller.
Het gaat hier om een betrouwbare dealer met meerdere vestigingen, bestaan al 40 jaar.
Ook officiële merkdealer.
Gaat om een BOVAG bedrijf en heb ook het extra afleverpakket erbij gekocht (met garantie).

Bij het bekijken van de auto vorige week zaten er winterbanden op. Beetje vreemd, maar goed.
Deze banden waren verder prima in orde.
Wegens de gekte op de auto-occasion markt heb ik op zaterdag gebeld dat ik de auto wilde kopen, zonder de zomerbanden daadwerkelijk te zien.
Ik heb toen wel nog even via de telefoon (en via e-mail) aangehaald hoe de zomerbanden waren. Deze zouden prima in orde moeten zijn.

Nu afgelopen maandag de auto opgehaald, maar in de 'haast' en enthousiasme de banden niet nader bekeken.
Ervan uitgaande dat de verkoper betrouwbaar is en de waarheid spreekt.
Nu heb ik vandaag de banden eens nader bekeken, en er vallen mij een aantal dingen op.
Graag hoor ik jullie second opinion wat je hiervan vind, en of je een auto op deze manier kunt verkopen zonder de aandacht hierop te bevestigen?

Met name de band linksvoor heeft een flinke haal aan de zijkant, in het profiel. Wat vinden jullie hiervan:
https://ibb.co/k6PRyXg
https://ibb.co/mycbwdL

De band rechtsachter heeft een soort deuk erin, zie foto. Alsof die niet goed opgeslagen is en daar ingedeukt is?
https://ibb.co/NyLD1Wx

De band rechtsvoor heeft een soortgelijk probleem:
https://ibb.co/rxrNndm

===
En dan hebben we nog het profiel dat vrij minimaal is. Wel nog wettelijk in orde maar zit er maar 1 tot 2 mm boven:
https://ibb.co/WWQ9Xpy
https://ibb.co/dfWV8WH

===

De vraag is, is dit acceptabel van het bedrijf om zo te verkopen?
Terwijl je aan de telefoon zegt dat de banden gewoon in orde zijn.
Bij een andere verkoop bij hetzelfde bedrijf werd mij verteld dat de banden minimaal een jaar mee moeten gaan zonder problemen, en ik geloof dat zij een flinke marge bovenop het wettelijke minimum zouden aanhouden. Dit lijk mij nu niet het geval.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Probeer het flapje van de scheur in de band op te liften, als je daaronder canvas/staal ziet is dat APK afkeur.

De banden met deuken duiden volgens ook op canvasbreuk in de wang van de band.

Dat profiel is niet helemaal optimaal maar kun je nog wel even mee vooruit in principe.

Ik zou mede dankzij de winkelhaak/scheur en de mogelijke canvasbreuk toch wel aansturen op nieuwe banden, eventueel 50/50 kosten delen.

Dank voor het meedenken en de tips Zadelsnuiver. Ga de situatie eens voorleggen aan de verkopende partij en kijken wat zij zeggen.

Zeker die eerste band ziet er echt niet goed uit, daarmee mogen ze je niet de weg op sturen.

Vraag is dan: had ik dit van tevoren zelf moeten zien?
Toen ik eerste keek zaten er nog winterbanden onder.
Auto is toon ' telefonisch gekocht', en vervolgens de zomerbanden niet goed bekeken.

In hoeverre is het de verantwoordelijkheid van de klant?
En hoever van het bedrijf?

Het wekt sowieso niet veel vertrouwen...

Wat je mag verwachten van banden bij de aankoop van een occasion: dat ze apk-waardig zijn.

Voor de apk mag een beschadiging/scheur wel aanwezig zijn mits het canvas eronder niet zichtbaar is, een herstelde/gelijmde beschadiging of scheur is echter wel afkeur. (controle op diepte van de beschadiging is dan niet meer mogelijk)
Die "deuk" zie je in vele banden, zou je de band over die deuk doorsnijden dan zie je dat dit de overlapping is van begin en eind van de rubberstrook die de uiteindelijk de wang van de band vormt tijdens de productie... dit is dus geen canvasbreuk of andere fout van de band maar een product eigenschap.
Kijk dit filmpje maar even hoe een band en de wang opgebouwd wordt: https://www.youtube.com/watch?v=08_rCnN-C9o&t=231s&ab_channel=EuromasterNederland

2017 en 45000km met winterbanden en zomerbanden?
Dan kunnen die zomerbanden nooit zo versleten zijn.
Dit lijkt mij niet de originele band die bij de auto hoort.
Ik zou ermee teruggaan, want 1mm profiel en een scheur zijn geen prima banden.
Aangezien de auto op winterbanden stond, denk ik dat ze zomaar een setje banden uit de schuur hebben gepakt.
Met de Dot code kun je ook de leeftijd checken.

DOT code is 4616, dus dat lijkt wel te kunnen kloppen (week 46, jaar 2016).
Slijtage lijkt mij ook wat hoog, maar is dit abnormaal hoog?

----
Filmpje ook gekeken. Sodeju een band is een aardig stukje vernuft!
Of dat nu de verklaring voor de deuk is weet ik niet?
Ze zijn op 2 verschillende plekken, en wel bij de rechterbanden maar niet bij de linkerbanden.

Extra zorgpuntje. Beide banden links zijn aardig afgesleten (weinig profiel) terwijl ze rechts best nog wat hebben. Zowel voor als achter.
Is dat iets wat kan duiden op een onderliggend probleem?

Die banden zijn zeker niet 'prima in orde' als je het mij vraagt. Daar mag je best even achteraan gaan. Nieuwe banden vind ik persoonlijk niet reëel als eis, maar zoals hierboven al gesteld kan je prima denken aan 50/50 of eventueel een jong gebruikte set die wél in goede staat is.

Bij een jonge occasion verwacht je wel betere banden, ik zou met de garage in gesprek gaan. De vorige eigenaar had zo te zien een vrij ruwe rijstijl.

Dank voor jullie reacties. Ik ga contact opnemen en kijken wat de verkopende partij zegt.

Wat betreft het profiel, ik zou dat even zelf na meten. Er zijn fabrikanten (o.a. Continental) die zelf ook nog nokken toevoegen waaronder de band volgens de fabrikant minder goed doet. Dat ligt nog boven de wettelijke eis, bij Coninental op 3mm.

Die beschadiging had wel opgemerkt moeten worden als de banden voor aflevering nog gewisseld zijn. Maar meldt dit dan zo snel mogelijk, anders ontstaat ongetwijfeld de discussie of deze beschadiging op het moment van aflevering al aanwezig was (voor zover je die discussie nu al niet krijgt).

Thom 8310680 zei:
Ik heb toen wel nog even via de telefoon (en via e-mail) aangehaald hoe de zomerbanden waren. Deze zouden prima in orde moeten zijn.
Als dit per e-mail bevestigd is, en de profieldiepte is onder het minimum (ik doe op basis van de foto's geen uitspraken over de profieldiepte), zou ik daar wel een compensatie voor vragen.

Het is ook vanuit welk oogpunt je het bekijkt.

Ik ben verkoper bij een groot Bovag aangesloten bedrijf. Als wij een occassion verkopen (wij verkopen bj 2017 t/m 2021) hebben wij persoonlijk twee eisen aan de banden:

- A-Merk band, aangevuld met premium B merken zoals Hankook en Vredestein.
- Minimum diepte van 5,5MM zonder enige vorm van opmerkingen zoals schuin afgesleten, hoogteslag of happen eruit.

Voldoet het hier niet aan dan komt er wat nieuws of z.g.a.n. op.

Dat is gewoon een principe kwestie. En 5.5MM benoem ik naar de klant als "kan nog een ronde mee".

Maar elk bedrijf staat er anders in. Ik ben in elk geval van mening dat dit gewoon zeer matige banden zijn zonder enige gebruikswaarde en men heeft dit op te lossen met 4 goede banden, punt uit.

En dealers zijn echt niet de heilige graal om je perfecte auto te kopen blijkt wel weer.

Gewoon even langs de verkoper rijden, zeg netjes dat de banden je tegenvallen. Vraag netjes of de verkoper je nog tegemoet wil komen in deze.

UPDATE: Bij de verkoper langs geweest en er komen 2 nieuwe banden onder.
De 2 banden met weinig profiel (en de beschadiging) worden vervangen en voorop gezet; en de 2 banden die meer profiel gaan naar achteren.
Verkoper deed er niet lastig over en kwa dit goede service! Jammer dat we dit niet eerder hadden gezien had een hoop gedoe gescheeld.

De 'inkeping' aan de zijkant van de banden zou volgens de verkoper inderdaad goed moeten zijn, het punt waar er overlap is in de band.

Wil iedereen hier bedanken voor het meedenken en meekijken met de situatie, erg gewaardeerd!

Mooi dat het zo opgelost is, maar goed dat je dit gewoon aangegeven hebt.
Ik zou wel de nieuwste banden achter zetten, om twee redenen. Ten eerste zijn de oude banden het oudst, en achter verslijten ze amper waardoor het lang duurt voordat ze vervangen worden door vers rubber, er even vanuit gaan dat je een voorwiel aandrijver hebt gekocht.
Ten tweede wil je eigenlijk achter het meeste grip hebben. Een voorwiel dat zijn grip verliest heb je sneller door dan achter en is beter op te vangen. Achter is dat een stuk lastiger.

EVV zei:
Mooi dat het zo opgelost is, maar goed dat je dit gewoon aangegeven hebt.
Ik zou wel de nieuwste banden achter zetten, om twee redenen. Ten eerste zijn de oude banden het oudst, en achter verslijten ze amper waardoor het lang duurt voordat ze vervangen worden door vers rubber, er even vanuit gaan dat je een voorwiel aandrijver hebt gekocht.
Ten tweede wil je eigenlijk achter het meeste grip hebben. Een voorwiel dat zijn grip verliest heb je sneller door dan achter en is beter op te vangen. Achter is dat een stuk lastiger.

Dat zou ik ook doen. Koop je het eerst 2 nieuwe voor, heb je alom verse banden.

Ik zou wat extra bijleggen en er 2 nieuwe extra bijnemen. Heb je rondom vers rubber.

Mwoah, ik zou die 2 oude banden mooi oprijden.

Zo zie je maar, altijd ff checken. Marges op auto´s zijn vaak vrij klein, en als je geen werk maakt van die banden scheelt dat de dealer zo weer een paar honderd euro. M´n zusje kocht een paar maanden terug een auto en als ik niks van de banden had gezegd had ze de komende apk nieuwe mogen kopen...

Mechanix zei:
Zo zie je maar, altijd ff checken. Marges op auto´s zijn vaak vrij klein, en als je geen werk maakt van die banden scheelt dat de dealer zo weer een paar honderd euro. M´n zusje kocht een paar maanden terug een auto en als ik niks van de banden had gezegd had ze de komende apk nieuwe mogen kopen...

Of, zoals nu dus het geval is bij een zekere knakenrijder, een handelaar die adverteert met "nieuwe banden" maar wat dan inhoudt dat je vier winterbanden krijgt waar weliswaar een goed profiel op zit, maar a. een DOT code van jaren terug hebben en b. de verkeerde maat voor die specifieke auto zijn waardoor de teller niet klopt en ze aan de achterkant aan kunnen gaan lopen onder belasting. Daarom toch inderdaad zelf checken:T

Janneman zei:
Netjes. Alleen horen de banden met het meeste profiel ALTIJD achter te liggen.

Ik vind dat een beetje onzin.
Bij mijn Yaris was het 4,5 mm voor en 7 mm achter.
Omgewisseld en geen enkel probleem. Je moet wel op tijd zijn uiteraard, onder de 3 mm is te laat.
Geen zin in uitgedroogde banden, gewoon volgende keer alle 4 tegelijk vervangen.

Is ook aanbevolen, voor gelijkmatige slijtage regelmatig banden wisselen op de assen.

Carkiller zei:
Janneman zei:

Omgewisseld en geen enkel probleem. Je moet wel op tijd zijn uiteraard, onder de 3 mm is te laat.
Geen zin in uitgedroogde banden, gewoon volgende keer alle 4 tegelijk vervangen.

Is ook aanbevolen, voor gelijkmatige slijtage regelmatig banden wisselen op de assen.

Het lijkt onzin tot je op een natte snelweg aquaplaning krijgt.

Zijn de voorbanden het slechtst krijg je voor aquaplaning. Gas los koppeling in en met wat ruimte komt het goed.

Zijn de achterbanden het slechtst krijg je achter aquaplaning. Voor de doorsnee autonobilist betekent dit ogen dicht, schietgebedje en wachten tot je ergens stil komt te staan. Het schietgebedje dient om te bidden dat je niks heel hard raakr.

Als je een goede slipcursus volgt zal de instructeur je hier ook op wijzen.

Is dat zo? Met de voorbanden maak je de rijbaan voor je achterbanden in min of meerdere mate vrij van water..... Dus liever voorop goed profiel en daar minder snel aquaplaning. Je achterbanden hebben er altijd minder snel last van.

Janneman zei:
Carkiller zei:
Janneman zei:

Het lijkt onzin tot je op een natte snelweg aquaplaning krijgt.

Zijn de voorbanden het slechtst krijg je voor aquaplaning. Gas los koppeling in en met wat ruimte komt het goed.

Zijn de achterbanden het slechtst krijg je achter aquaplaning. Voor de doorsnee autonobilist betekent dit ogen dicht, schietgebedje en wachten tot je ergens stil komt te staan. Het schietgebedje dient om te bidden dat je niks heel hard raakr.

Als je een goede slipcursus volgt zal de instructeur je hier ook op wijzen.

Aquaplaning met 4,5 mm profiel geen last van, daarom op tijd wisselen.
Gemiddelde BMW heeft na een maand al het minste profiel op de achterbanden en die glijden ook niet massaal van de weg af.
Snap je punt, maar de praktijk... Overigens 3 antislipcursussen gedaan en 1 verhoogde rijvaardigheid cursus.

Ik hanteer meestal de regel "de banden met het meeste profiel op de aangedreven as".
Maar het geeft allemaal zowel voordelen als nadelen wat tractie betreft, ik kan die regel "meeste profiel achter" ook goed begrijpen. (bij de meeste auto's is de wieldruk en remdruk voor veel groter als achter, daardoor ook minder snel last met aquaplaning bij geringer profiel voor)

Beste banden achterkant gaat in 99% van de gevallen op. Die ene optimistische procent die overblijft gaat op voor de extreem goede chauffeurs/coureurs. Oh ja, ik heb zelf een aantal jaren rijtrainingen gegeven en dit automobilisten zelf laten ondervinden met geprepareerde auto's op telkens een zelfde soort wegdek. Ze kwamen binnen met een grote bek: beste banden voor! Beste banden op de aangedreven as etc. Ze hadden allemaal het zweet in de bilnaad staan na de training. Allemaal voorgoed genezen.

vertmaori zei:
Beste banden achterkant gaat in 99% van de gevallen op. Die ene optimistische procent die overblijft gaat op voor de extreem goede chauffeurs/coureurs. Oh ja, ik heb zelf een aantal jaren rijtrainingen gegeven en dit automobilisten zelf laten ondervinden met geprepareerde auto's op telkens een zelfde soort wegdek. Ze kwamen binnen met een grote bek: beste banden voor! Beste banden op de aangedreven as etc. Ze hadden allemaal het zweet in de bilnaad staan na de training. Allemaal voorgoed genezen.

Bij mijn antislip training hadden ze banden zonder profiel op de achteras gemonteerd. Met goed opletten en op tijd tegensturen kon je de auto uit een slip houden.
Maar ik denk dat we nu wat door elkaar aan het halen zijn, slippen en aquaplaning. Als aquaplaning al voorkomt bij banden met 4 mm of meer profiel dan is er echt iets goed mis met de auto of de gekozen snelheid voor de omstandigheden.

Bij aquaplaning is het gas los en auto zo recht mogelijk houden, niet tegensturen. Helaas een keer meegemaakt met banden met ruim profiel maar B merk en iets te breed onder een lichte auto.
Dag daarna meteen 4 fatsoenlijke banden gekocht en nooit meer last gehad.

Ik kan hierover nog wel een kleine case history vertellen:
Een jaar 0f 20 geleden reed ik eens 1,5 jaar met de volgende configuratie:
Winterbanden (Michelin Alpin) met iets van 5 mm profiel voor en vrij oude zomerbanden met iets van 4mm achter, merk weet ik niet meer.
Auto: Peugeot 309 diesel met 65 pk
Het is zowel mij als mijn partner enkele malen over komen dat we op een natte afrit in een achterwielslip raakten , in 1 geval compleet achterste voren, gelukkig waren er geen obstakels of andere auto's in de buurt, geen gevolgen dus.
Wij hebben ruim 40 jaar ervaring en zijn behoudende rijders te noemen.....
Hoewel dit met remmen en wegrijden op sneeuw prima ging kan het dus razendsnel fout gaan wegens het abrupt optredende oncorrigeerbare overstuur, iets wat we verder met deze auto nooit hebben gehad.
Veel grip voor en weinig achter (door de oude, hardgeworden banden) is iets wat je persee moet vermijden als het even kan, ook bij een voorwielaandrijver.
Andersom is ook niet fijn, maar zodra je voelt dat het fout gaat > gas los en je hebt nog een kans om weer de goede kant op te gaan.

Ik heb de keuze voor verschillende bandenmerken op 1 auto al nooit kunnen begrijpen, laat staan de keuze voor een combi van zomer- en winterbanden op 1 auto.
En de meeste auto's hebben rondom toch al dezelfde bandenmaat, dus hoe moeilijk is het dan om eens een keer te wisselen tussen voor en achter zodat de slijtage rondom ook gelijk blijft en je rondom gelijk kunt vervangen?
Minimaal bandenprofiel, sterk afwijkende profieldieptes tussen voor en achter en/of verschillende bandenmerken op 1 auto is voor mij al een redelijke indicatie hoe het gesteld is met het totale onderhoud van de auto.

Hahaha , er was geen sprake van bewuste keuzes bij het genoemde Peugeootje, ik kocht het ding voor 750€ en reed daar in 4 jaar 100000 km mee (dat was een echte spaarmobiel) en wat er aan banden op kwam moest goedkoop, rond , zwart en met genoeg profiel zijn, die vond ik gewoon via Marktplaats in de buurt, winterbanden waren toen nog geen hype, ik had daar niet op gelet.
M'n case history is vooral bedoeld als illustratie in de steeds weer oplaaiende discussies wat je voor of achter moet leggen.

Muddy Bandit zei:
Ik heb de keuze voor verschillende bandenmerken op 1 auto al nooit kunnen begrijpen, laat staan de keuze voor een combi van zomer- en winterbanden op 1 auto.
En de meeste auto's hebben rondom toch al dezelfde bandenmaat, dus hoe moeilijk is het dan om eens een keer te wisselen tussen voor en achter zodat de slijtage rondom ook gelijk blijft en je rondom gelijk kunt vervangen?
Minimaal bandenprofiel, sterk afwijkende profieldieptes tussen voor en achter en/of verschillende bandenmerken op 1 auto is voor mij al een redelijke indicatie hoe het gesteld is met het totale onderhoud van de auto.

Om even enige nuance te brengen, ik kocht mijn auto met voor Vikings en achter Yokohama's. Voorbanden waren na een jaartje op, achterbanden nog steeds goed.
Voor zijn er toen Continentals op gekomen. Tja, dan rijdt je met 2 merken rond maar nogmaals, de achterbanden waren nog steeds goed. Ik ga geen 4 banden wisselen als er maar 2 versleten zijn.
Is het totale onderhoud van mijn auto dan niet goed?

Dat wordt nergens beweerd, daarom staat er dus ook indicatie en niet conclusie.... een aanwijzing is heel wat anders als een eindoordeel.;)
Een indicatie is voor mij gewoon een goede reden om de rest ook even net wat grondiger te gaan bekijken, de conclusie of het geheel positief of negatief uitvalt trek ik daarna pas.

Het is op zich niet netjes van de verkoper maar formeel heb je als koper onderzoeksplicht. De verkoper kan zich daar achter verschuilen en voet bij stuk houden.

Heb bijna altijd gereden op verschillende banden op de voor- en achteras. Gaat tot nu toe goed.

Terug
Bovenaan