wat kan ik leasen..

Mo f2239124

Startmotor
Hallo Allemaal,

Ik ga binnenkort bij een nieuwe werkgever aan de slag en mag een lease auto gaan uitzoeken.
Ik krijg een lease bedrag van 890 incl. brandstof.

Ik kan niet vinden op wat voor manier ik dan moet rekenen en weet dus ook niet wat voor soort auto's ik daardoor kan kiezen

Mijn Kilometrage zal per jaar op 30 a 35k uitkomen.
Looptijd 60 maanden.

Wie weet raad en eventueel voorbeelden.

Groet,
Mo

Dat kan je niet zo stellen.
1. is het leasebedrag gebaseerd op een norm of op je daadwerkelijke kilometrage?
2. welke componenten moeten inbegrepen zijn?
3. krijgt jouw werkgever of de leasemaatschappij bepaalde kortingen of andere prijsvoordelen?
4. waar wordt onderhoud uitgevoerd, krijg je A-merk banden of niet, etcetera.

Voor een globaal idee kan je altijd kijken bij online aanbieders, maar dat kan dus sterk verschillen van de leasemaatschappij waar jij zaken mee gaat doen.

Dat kan je niet zo stellen.
1. is het leasebedrag gebaseerd op een norm of op je daadwerkelijke kilometrage?
2. welke componenten moeten inbegrepen zijn?
3. krijgt jouw werkgever of de leasemaatschappij bepaalde kortingen of andere prijsvoordelen?
4. waar wordt onderhoud uitgevoerd, krijg je A-merk banden of niet, etcetera.

Voor een globaal idee kan je altijd kijken bij online aanbieders, maar dat kan dus sterk verschillen van de leasemaatschappij waar jij zaken mee gaat doen.
hmm de info wat ik tot nu toe weet!
1. het is gebaseerd op 60 maanden en 30k kilometer/jaar
2. metallic lak • navigatie • bluetooth • veiligheidspakket
3.weet ik niet! het is via Arval
4.weet ik niet precies
volgens mij 890 best goed bedrag maar als ik globaal online zoek, kan ik niet iets passend met wat zoek.
*ik zocht een suv! bijv. Lynk&co, kia sportage. maar ik weet niet of het realistisch met deze bedrag
dankjewel voor reageren :D

Denk dat het meer een Picanto op een Polo wordt, voor dat geld inclusief brandstof....
Dat denk ik ook.

Vaak is het bij corporates ook nog zo dat ze rekenen met dezelfde parameters voor iedereen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Dus staar je niet blind op je eigen kilometrage etc etc.

Laatst bewerkt:
Kia EV3 81.4kWh

Renault Scenic E-Tech EV87

Laatst bewerkt:
De enige tip die ik kan geven: vraag het de leasecoordinator van de werkgever. Die weet wat de gebruikelijke auto's zijn die je voor dat geld, en met de afspraken die het bedrijf met de leasemaatschappij heeft. Er zit in ieder geval niet altijd een relatie tussen leasebedrag een aanschafprijs.

Zijn audi's duur om te leasen?
Als ze net een dealtje met een leasemaatschappij hebben gesloten kan het aantrekkelijk zijn. Ik heb ooit een C-klasse gereden die op dat moment (letterlijk alleen in de maand dat het contract werd gesloten) goedkoper was dan een Focus (ik reed m alleen zakelijk, met bijtelling had ik de focus genomen).

Als ze net een dealtje met een leasemaatschappij hebben gesloten kan het aantrekkelijk zijn. Ik heb ooit een C-klasse gereden die op dat moment (letterlijk alleen in de maand dat het contract werd gesloten) goedkoper was dan een Focus (ik reed m alleen zakelijk, met bijtelling had ik de focus genomen).

Cool :) Audi's zijn ook gewoon heerlijke auto's om in te rijden.
Ik weet dat nog wel van vroeger... met mijn rijlessen.
ik reed in een freaking nieuwe audi sedan type. Ik weet niet precies welk type audi het was eigenlijk. Helaas. Maar wat reed dat heerlijk zeg.
Nou, en toen ik eenmaal mijn rijbewijs had gehaald moest ik maar een tweedehans Open Astra g sedan kopen. En dat was wel even wat minder.

Zijn audi's duur om te leasen?
Ja. Auto's die duur zijn om aan te schaffen, zijn duur om te leasen.

Ongetwijfeld zal er wel eens ergens een korting op een voorraadmodelletje oid te ritselen zijn. En een Audi, BMW of Benz schrijft doorgaans minder af dan een auto van een minder pretentieus merk, waar je in theorie van profiteert als leaser. Maar dat is niet het soort voordeel waar zo'n auto ineens voordelig van wordt. Vergeet niet dat in je leasebedrag ook gewoon alle kosten qua verzekering, onderhoud/reparatie, banden, wegenbelasting, etc opgenomen worden. En dan hebben we het nog niet over de fiscale bijtelling.

Ja. Auto's die duur zijn om aan te schaffen, zijn duur om te leasen.

Ongetwijfeld zal er wel eens ergens een korting op een voorraadmodelletje oid te ritselen zijn. En een Audi, BMW of Benz schrijft doorgaans minder af dan een auto van een minder pretentieus merk, waar je in theorie van profiteert als leaser. Maar dat is niet het soort voordeel waar zo'n auto ineens voordelig van wordt. Vergeet niet dat in je leasebedrag ook gewoon alle kosten qua verzekering, onderhoud/reparatie, banden, wegenbelasting, etc opgenomen worden. En dan hebben we het nog niet over de fiscale bijtelling.

Ja hoor echt waar? Dat is behoorlijk genaaid dan eigenlijk.
Gelukkig zou ik er nooit voor kiezen om te leasen. Ik heb een tweedehands auto. En dat is een stuk goedkoper allemaal met minder risico's.

Nou.... als de motor of versnellingsbak er bij jouw auto onder uit valt heb je weer meer kosten.. Of je auto is total-loss. Bij lease huur je ook gemak. Alles wat kapot gaat of versleten is wordt vervangen, soms zelfs vervangend vervoer geregeld. (Afhankelijk van de gekozen leaseconstructie). Het schaalvoordeel wat een leasemij heeft (denk aan kortingen op onderhoud, banden, verzekeringspremies etc) kunnen ze doorberekenen in de leasetermijnen.

Ja hoor echt waar? Dat is behoorlijk genaaid dan eigenlijk.
Gelukkig zou ik er nooit voor kiezen om te leasen. Ik heb een tweedehands auto. En dat is een stuk goedkoper allemaal met minder risico's.
Privé leasen heb je gelijk, maar een zakelijke leaseauto kan je flink wat geld schelen hoor. Je werkgever maakt dan het bulk van de kosten en jij hebt zelf alleen de bijtelling. Plus je hebt 0 risico én geen BKR registratie (dus geen invloed op bijv. een hypotheek).

Rekenvoorbeeldje:
Deze Nissan Micra van 11K met 62000KM op de teller kost als je na aanschaf er 5 jaar lang 12000KM per jaar mee rijdt €472 per maand. Laten we zeggen dat je wel 23 cent kilometervergoeding krijgt voor die 9000KM daarvan. Dat komt neer op ongeveer €172 per maand. Dus nog steeds €300 euro per maand. Dan de restwaarde nog. Bij de ANWB gingen ze voor mijn voorbeeld uit van totaal 11 cent afschrijving per gereden km (vast+variabel). Dus na 60000km is er 6600 afschrijving en is de auto nog 4400 euro waard. Dat is ongeveer 73 euro per maand dat we teveel tellen, dus komen je echte kosten neer op €225 per maand met een risico dat je tegen extra kosten aanloopt (ongelukken, defecten).

Een nieuwe B segment auto kost je aan bijtelling ergens tussen de €180 en €300 per maand aan bijtelling. Ik weet niet precies waar bijvoorbeeld mijn Renault 5 van rond de 35K nieuw op uitkomt, maar dat zal ergens tussen de €250 en €300 zitten. Dan rijdt je dus een nieuwere en luxere auto voor ongeveer hetzelfde bedrag als je een tweedehands auto rijdt.

Maar je kan natuurlijk ook een veel goedkopere auto leasen, als je een benzineauto pakt tussen de pak 'm beet 25 en 27K dan zit je op €225 per maand (dat is al incl. correctie voor de heffingskorting). Dus een gloednieuwe 208 is bijvoorbeeld ook mogelijk. Allemaal met 0 eigen risico en meestal ook gewoon vervangend vervoer.

Vergeet niet dat je salaris vaak iets lager is als je kiest voor een leasewagen, het komt uit de lengte of uit de breedte hè ;)

Privé leasen heb je gelijk, maar een zakelijke leaseauto kan je flink wat geld schelen hoor. Je werkgever maakt dan het bulk van de kosten en jij hebt zelf alleen de bijtelling. Plus je hebt 0 risico én geen BKR registratie (dus geen invloed op bijv. een hypotheek).

Ja, maar ik heb geen werkgever die dat voor mij gaat betalen hahaaa. Dus uh...dan is een tweedehands auto toch echt een betere optie.
Rekenvoorbeeldje:
Deze Nissan Micra van 11K met 62000KM op de teller kost als je na aanschaf er 5 jaar lang 12000KM per jaar mee rijdt €472 per maand. Laten we zeggen dat je wel 23 cent kilometervergoeding krijgt voor die 9000KM daarvan. Dat komt neer op ongeveer €172 per maand. Dus nog steeds €300 euro per maand. Dan de restwaarde nog. Bij de ANWB gingen ze voor mijn voorbeeld uit van totaal 11 cent afschrijving per gereden km (vast+variabel). Dus na 60000km is er 6600 afschrijving en is de auto nog 4400 euro waard. Dat is ongeveer 73 euro per maand dat we teveel tellen, dus komen je echte kosten neer op €225 per maand met een risico dat je tegen extra kosten aanloopt (ongelukken, defecten).

Jeetje wat een rekensommen allemaal. Je hebt er duidelijk verstand van.

Een nieuwe B segment auto kost je aan bijtelling ergens tussen de €180 en €300 per maand aan bijtelling. Ik weet niet precies waar bijvoorbeeld mijn Renault 5 van rond de 35K nieuw op uitkomt, maar dat zal ergens tussen de €250 en €300 zitten. Dan rijdt je dus een nieuwere en luxere auto voor ongeveer hetzelfde bedrag als je een tweedehands auto rijdt.

Maar je kan natuurlijk ook een veel goedkopere auto leasen, als je een benzineauto pakt tussen de pak 'm beet 25 en 27K dan zit je op €225 per maand (dat is al incl. correctie voor de heffingskorting). Dus een gloednieuwe 208 is bijvoorbeeld ook mogelijk. Allemaal met 0 eigen risico en meestal ook gewoon vervangend vervoer.
En dit is alleen verstandig als je werkgever betaalt of zo? Of zou je dit ook kunnen doen als je alles in je eentje moet betalen? En waarom zijn er geen risico's in dit geval?

Ja, maar ik heb geen werkgever die dat voor mij gaat betalen hahaaa. Dus uh...dan is een tweedehands auto toch echt een betere optie.
Zeker. Nieuwe auto zelf kopen (of leasen) kost gewoon heel erg veel

Jeetje wat een rekensommen allemaal. Je hebt er duidelijk verstand van.
Valt wel mee, de ANWB heeft een rekentool om te berekenen wat een auto per maand kost. Moest alleen zelf nog even de kilometervergoeding en restwaarde meenemen.
En dit is alleen verstandig als je werkgever betaalt of zo? Of zou je dit ook kunnen doen als je alles in je eentje moet betalen? En waarom zijn er geen risico's in dit geval?

De kosten van het leasen van de auto (incl. benzine, verzekering, wegenbelasting) worden allemaal door de werkgever betaald. De werkgever is ook de eigenaar van het leasecontract en die tikt dus ook gewoon de volle mep af bij de leasemaatschappij (net als private lease). Als werknemer betaal jij alleen de bijtelling, wat gewoon belasting is omdat het als loon wordt gezien. Je hebt 0 risico want de auto's zijn meestal all-risk verzekerd en de kosten van al het onderhoud en eventuele reparaties zijn voor de leasemaatschappij. Daarnaast levert het geen BKR registratie op, want jij bent niet de betalingsplichtige voor het leasecontract, dat is je baas. Dus zo leasen heeft ook geen invloed op je hypotheek. Mocht je je baan verliezen dan heb je geen auto meer, en heb je dus die kosten niet meer. En als je partner zijn/haar baan verliest en je hebt te weinig inkomsten dan kan je er altijd voor kiezen de auto alleen voor zakelijke ritten te gebruiken. Dan betaal je geen bijtelling meer. Heb je natuurlijk geen auto voor privé gebruik meer, maar beter dan je hypotheek niet kunnen betalen.

Vergeet niet dat je salaris vaak iets lager is als je kiest voor een leasewagen, het komt uit de lengte of uit de breedte hè ;)
Ligt er een beetje aan. Als je een functie hebt waarbij je veel kilometers moet maken en je representatief voor de dag moet komen dan is het wel zo'n beetje een vereiste. Bij ons mogen de echte kilometervreters niet eens in een privé voertuig rijden, wij willen dat ons personeel in auto's rijden waarmee zo min mogelijk gezeik is.

Als een leaseauto geen standaard onderdeel is van de functie is, dan onderhandel je eerst over het salaris en als dat akkoord is ga je over de auto beginnen. Zo ging dat bij mij in ieder geval. Ik had bij andere vacatures van mijn werkgever gezien dat een leaseauto onderdeel was van de arbeidsvoorwaarden terwijl dat niet het geval was voor de functie waarop ik solliciteerde. Dus eerst een salaris besproken en toen over een auto begonnen.

Punt is in ieder geval dat zakelijk leasen een prima deal is. Je kan ook niet 1:1 de auto's vergelijken, ik heb echt alleen naar de kosten gekeken.

De kosten van het leasen van de auto (incl. benzine, verzekering, wegenbelasting) worden allemaal door de werkgever betaald. De werkgever is ook de eigenaar van het leasecontract en die tikt dus ook gewoon de volle mep af bij de leasemaatschappij (net als private lease). Als werknemer betaal jij alleen de bijtelling, wat gewoon belasting is omdat het als loon wordt gezien. Je hebt 0 risico want de auto's zijn meestal all-risk verzekerd en de kosten van al het onderhoud en eventuele reparaties zijn voor de leasemaatschappij. Daarnaast levert het geen BKR registratie op, want jij bent niet de betalingsplichtige voor het leasecontract, dat is je baas. Dus zo leasen heeft ook geen invloed op je hypotheek. Mocht je je baan verliezen dan heb je geen auto meer, en heb je dus die kosten niet meer. En als je partner zijn/haar baan verliest en je hebt te weinig inkomsten dan kan je er altijd voor kiezen de auto alleen voor zakelijke ritten te gebruiken. Dan betaal je geen bijtelling meer. Heb je natuurlijk geen auto voor privé gebruik meer, maar beter dan je hypotheek niet kunnen betalen.

Jeetje. Wat moet dat heerlijk zijn als je baas gewoon alles betaalt. En jij lekker rond kan rijden met een splinternieuwe auto.
Als ik in zo'n situatie zou leven zou ik mij zo succesvol voelen. Plezier hebben in de baan. En in mijn vrije tijd kan ik gewoon heerlijk rondrijden in een gloednineuwe auto. Zucht...wat een leven zou dat zijn. :)

• Haha
Waarderingen: ENTE

Rekenvoorbeeldje:

Je gaat mank op de 172 euro vs leasebedrag voor een nieuwe B segment auto. Als je het leasebedrag bruto uitgekeerd krijgt, kom je mogelijk op een andere conclusie uit.

Je gaat mank op de 172 euro vs leasebedrag voor een nieuwe B segment auto. Als je het leasebedrag bruto uitgekeerd krijgt, kom je mogelijk op een andere conclusie uit.
Hoe bedoel je? 9000km reiskostenvergoeding á 23 cent per kilometer is ongeveer 172 euro per maand belastingvrij.

En wat bedoel je met het leasebedrag bruto uitgekeerd krijgen? Een mobiliteitsbudget?

Jeetje. Wat moet dat heerlijk zijn als je baas gewoon alles betaalt. En jij lekker rond kan rijden met een splinternieuwe auto.
Als ik in zo'n situatie zou leven zou ik mij zo succesvol voelen. Plezier hebben in de baan. En in mijn vrije tijd kan ik gewoon heerlijk rondrijden in een gloednineuwe auto. Zucht...wat een leven zou dat zijn. :)
Het is zeker een fijne arbeidsvoorwaarde. Maar de meeste werkgevers met leaseregeling bieden ook de mogelijkheid om het leasebudget bruto uit te laten keren icm kilometervergoeding. Daarnaast loont het vaak om onder je maximale budget te leasen, een goedkope auto scheelt in bijtelling en je krijgt restant leasebudget uitgekeerd. En daarnaast, meestal is er ook een maximaal percentage dat je boven je leasebudget mag kiezen (verschil betaal je sowieso uit je eigen salaris bij).
Lang verhaal kort: die dikke bmw van de zaak is voor de meesten een utopie. Of boven budget, of hij neemt een dermate grote hap uit je salaris dat het niet leuk meer is.
Bij veel jongere collega’s zie ik dat er helemaal niet geleased wordt: voor klantbezoek volstaat ov ook wel, financieel veel aantrekkelijker om dat mobiliteitsbudget lekker uit te laten betalen.

Laatst bewerkt:
Het is zeker een fijne arbeidsvoorwaarde. Maar de meeste werkgevers met leaseregeling bieden ook de mogelijkheid om het leasebudget bruto uit te laten keren icm kilometervergoeding. Daarnaast loont het vaak om onder je maximale budget te leasen, een goedkope auto scheelt in bijtelling en je krijgt restant leasebudget uitgekeerd. En daarnaast, meestal is er ook een maximaal percentage dat je boven je leasebudget mag kiezen (verschil betaal je sowieso uit je eigen salaris bij).
Lang verhaal kort: die dikke bmw van de zaak is voor de meesten een utopie. Of boven budget, of hij neemt een dermate grote hap uit je salaris dat het niet leuk meer is.
Bij veel jongere collega’s zie ik dat er helemaal niet geleased wordt: voor klantbezoek volstaat ov ook wel, financieel veel aantrekkelijker om dat mobiliteitsbudget lekker uit te laten betalen.
Moet dat wel mogelijk zijn natuurlijk, ik krijg niets uitbetaald en als ik onder mijn leasebudget blijf dan krijg ik ook niet het restant (wel een lagere bijtelling natuurlijk). Onze klanten zitten ook niet op plekken die goed bereikbaar zijn met het OV, zelfs ons kantoor is niet echt goed bereikbaar met het OV. Overigens kan je ook gewoon de auto alleen zakelijk rijden, collega van mij heeft dat ook jaren gedaan.

Als je overigens geen reiskostenvergoeding meer krijgt wanneer je je mobiliteitsbudget uit laat betalen kan het soms wel interessant zijn om wel een auto te nemen. Met de NS kan je zonder problemen 250-300 euro per maand kwijt zijn voor een trajectkaart, en daarvoor lease je ook een B segmenter. Dat is nog even los van de mogelijke tijdsbesparingen (voor mij is dat ongeveer 200 uur per jaar aan reistijd).

Nou als mijn uitgever zou betalen dan zou ik zeker voor die dikke BMW gaan hoor. Oh...wat zou ik heerlijk rijden. En in mijn vrije tijd zou ik er ook mee rijden. Lekker naar het strand of zo. bliss.

Ach, dikke BMW, € 80.000? Dit x 22% = € 17.600 bij je salaris optellen en daarover belasting betalen (stel 40%) = € 7.040 oftewel € 600 per maand....

Ach, dikke BMW, € 80.000? Dit x 22% = € 17.600 bij je salaris optellen en daarover belasting betalen (stel 40%) = € 7.040 oftewel € 600 per maand....
Nu benoem je enkel de bijtelling. En maak van die 40% maar 50% (eigenlijk nog wat meer, maar goed). Dus eerder zo'n 750 euro. Maar er is ook nog het leasetarief. Als dat je leasebudget overschrijdt wordt die overschrijding op je nettosalaris ingehouden. Daarnaast ook op je bruto bijtelling, waardoor die lager uitvalt, maar onderaan de streep kost het je waarschijnlijk nog wel (heel) wat meer dan die 750 euro.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan