Wat is nu een reëele vraagprijs voor een MX-5?

s jop

Startmotor
Ik ben mij aan het orienteren op een mx-5.
Wanneer ik de anwb en autoweek koerslijsten erbij pak kom ik op schappelijke prijzen uit. Maar op verkoopsites kom ik veel hogere prijzen tegen (wat de gek ervoor geeft?).
Wat is nu een realistische vraagprijs voor een MX-5.
De auto die ik op het oog heb betreft een Lemans 55 uitvoering (2011) met 2.0 liter motor, Bilstein schokbrekers en speciaal differentieel.
Wie kan mij een indicatie geven? Alvast bedankt
 
s jop zei:
... wat de gek ervoor geeft?

Inderdaad, kwestie van vraag en aanbod.
Een MX-5 is momenteel een redelijk gewild autootje en dat drijft de prijs aardig op, voeg er een paar gewilde extra accessoires aan toe en de prijzen vliegen de pan uit.
Naar die koerslijsten moet je niet teveel kijken, die zijn meestal gebaseerd op handelsresultaten uit het verleden.
 
2.0 is ook de meest gewilde, er zijn er ook niet veel van, ik zou zeggen tussen 13 en 19k afhankelijk van de staat, en opties :)
 
Wanneer je de occassions op de Mazda-site zelf bekijkt en wanneer je er een aantal occassion-websites op nakijkt, heb je het beste beeld. Dat zijn immers de vraagprijzen die alle achterliggende verkopers in de huidige markt durven te vragen. Al het andere, zoals ANWB / Autoweek, zijn slechts 'papieren waarheden' waar je niets voor koopt.
 
O, goed om te weten dat ik niets heb aan de koerslijsten.
Staat van de auto is heel goed dus de prijs zal er dan ook naar mogen zijn.
Ik zie op de mazda site prijzen voor vijf jaar oudere modelen waarvan ik al moet slikken.
En inderdaad weinig 2.0 modellen beschikbaar (zullen wel snel weg zijn dan)
We gaan er nog eens goed over nadenken...
Dank voor de info
 
Moeilijk te zeggen zonder meer info over :
- kilometerstand
- staat
- volledige onderhoudshistoriek
- hoeveel eigenaars
- particulier / handelaar
- garantie J/N en zo ja op wat en hoe lang

Ik vind de vork die hierboven werd vermeld veel te ruim. Voor ca. 18K € vind je al een ND model met weinig kilometers en 1 jaar garantie (in België weliswaar). Lijkt me straf dat een 2011 NC voor meer dan 13K € zou verkocht worden. En het verschil qua prestaties tussen 1.8 en 2.0 is erg klein. Die laatste heeft wel een differentieel en Xenon (en soms een 6-bak).
 
Ik denk dat een MX-5 bij uitstek zo'n auto is die je direct van de eigenaar moet kopen, toegevoegde waarde van de dealer/garage bij zo'n probleemloze lieghebbersauto lijkt me te verwaarlozen. Want reken er maar op dat wanneer het tijd is om de auto weer in te ruilen die koerslijst wél wordt gehanteerd.
 
Zadelsnuiver zei:
Want reken er maar op dat wanneer het tijd is om de auto weer in te ruilen die koerslijst wél wordt gehanteerd.

Verkoopprijzen zijn inderdaad geen inkoopprijzen.
Maar toen ik recent mijn MX-5 inruilde voor een A5 cabrio ging de inruilprijs meteen een heel stuk omhoog toen ik de verkoper van de Audi wees op de reële verkoopprijzen van een wagen in de staat van de mijne bij een Belgische MX-5-specialist.
 
Zadelsnuiver zei:
Ik denk dat een MX-5 bij uitstek zo'n auto is die je direct van de eigenaar moet kopen, toegevoegde waarde van de dealer/garage bij zo'n probleemloze lieghebbersauto lijkt me te verwaarlozen. Want reken er maar op dat wanneer het tijd is om de auto weer in te ruilen die koerslijst wél wordt gehanteerd.

Nou... :rolleyes:
 
Wat meer detail info en foto...

- kilometerstand 75.000 km
- staat Goede staat zie foto.
- volledige onderhoudshistoriek Boekjes zitten erbij
- hoeveel eigenaars Vermoedelijk van tweede eigenaar (moet checken)
- particulier / handelaar Particulier van een kennis
- garantie J/N en zo ja op wat en hoe lang Nou, vermoedelijk geen dus

- 6 versnellingen Handbak
Xenon zit er volgens mij niet op. Bij het wassen na een proefrit miste ik de koplampsproeiers.




Ik vind de vork die hierboven werd vermeld veel te ruim. Voor ca. 18K € vind je al een ND model met weinig kilometers en 1 jaar garantie (in België weliswaar). Lijkt me straf dat een 2011 NC voor meer dan 13K € zou verkocht worden. En het verschil qua prestaties tussen 1.8 en 2.0 is erg klein. Die laatste heeft wel een differentieel en Xenon (en soms een 6-bak).[/quote]
 
s jop zei:
Lijkt me straf dat een 2011 NC voor meer dan 13K € zou verkocht worden.

tja, je kunt het er niet mee eens zijn, maar ik zie ze daar toch echt voor staan. De 1.8 heeft 126ph en de 2.0 160pk. dat is toch wel een serieus verschil bij een mx5

Maar bij een pariculier zonder garantie zou ik denken aan 10,5 tot 12.5K max
 
Ik geef het maar mee vanuit mijn eigen ervaring ; ik rijd 5 jaar een NC en wou die - in het voorjaar, dus ja toen Covid uitbrak en dat plan de vuilbak inging - inruilen op een tweedehands 2.0 ND, dus zowel de Belgische (!) markt van de NC (verkoop van de mijne) als de ND (aankoop van de 'nieuwe') al van geruime tijd voordien aan het opvolgen.

Ter info : voor mijn NC Niseko Softtop (2008, 2de eigenaar, leuke uitvoering, ca. 115.000 km) werd bij inruil 8.000€ geboden. Aankoop in 2015 11.400€ bij een garage met 1 jaar garantie - 10.900€ voor de auto en 500€ voor extra roestbehandeling van bodem / chassis.

Over de 1.8/2.0 : de versnellingsbak van die laatste is anders gespreid door de extra versnelling, van 0-100 scheelt het in de praktijk geen seconde (1x extra schakelen 2-3). Niet dat het bij dit soort auto's uitmaakt wat mij betreft, om te sprinten zijn er beter geschikte kandidaten :D
 
Niseko zei:
Over de 1.8/2.0 : de versnellingsbak van die laatste is anders gespreid door de extra versnelling, van 0-100 scheelt het in de praktijk geen seconde (1x extra schakelen 2-3). Niet dat het bij dit soort auto's uitmaakt wat mij betreft, om te sprinten zijn er beter geschikte kandidaten :D

Wat is het verschil in koppel? Een hoog koppel maakt de rijbeleving veel mooier.
 
Terug
Bovenaan