Wat is nu echt een vollsynetische motorolie?

Goedendag,

Ik ben opzoek naar een vollsynetische motorolie en niet iets waar stiekem mineralen inzitten of dat een hydro-crack is.
Castrol verkoopt namelijk in NL producten als "Volsynetisch", maar in Duitsland niet omdat een rechter heeft besloten dat dat verboden is.

Mijn vraag is nu dus, wat is een goede vollsynetische motorolie voor 5W40, turbobenzine motor.

Shell kan brandstof. Maken uit aardgas. En wellicht ook olie. Dan heb je echt volsynthetische olie.

Rrf 1186297 zei:
Goedendag,

Ik ben opzoek naar een vollsynetische motorolie en niet iets waar stiekem mineralen inzitten of dat een hydro-crack is.
Castrol verkoopt namelijk in NL producten als "Volsynetisch", maar in Duitsland niet omdat een rechter heeft besloten dat dat verboden is.

Mijn vraag is nu dus, wat is een goede vollsynetische motorolie voor 5W40, turbobenzine motor.

Wat raadt de fabrikant aan? Over welke auto hebben we het?

Een 'volsynthetische olie' is volgens dit artikel een marketingterm en is geen meetbare kwaliteit. Sowieso is het onderscheid tussen mineraal en synthetisch meer gradueel dan principieel. De basis van synthetische olie is vaak minerale olie, alleen zitten er meer of minder dopes in die kwaliteitsverhogend werken. Het geschil van Mobil en Castrol in Duitsland dateert uit 2005 en sindsdien gebruikt de API de term 'volsynthetisch' niet meer. Het ging daarbij om API-categorie III-oliën, die in het ene land wel en in het andere land niet als volsyntheet golden. Volgens mij is het genoeg als de olie voldoet aan de specs van de autofabrikant. Beter kan altijd, maar als consument kun je dit moeilijk controleren. De API hanteert nu deze indeling: de SJ vanaf 2001, de SL vanaf 2004, de SM vanaf 2010 en de SN en SP vanaf 2020. Bij de 'volsyntheet' Shell Helix zie je bijvoorbeeld de SL die uit 2004 dateert, gebroederlijk naast de recente SN-olieën uit 2020 staan. Als je hoge eisen stelt zou ik dus voor een API SN gaan, maar dan nog heb je geen garantie. Zo geeft bijvoorbeeld Shell in de voetnoot aan dat de aangegeven productspecificaties van tijd tot tijd kunnen verschillen. Kortom: net als bij 'premium'-brandstoffen blijft het een ondoorzichtige markt.

Ik zou eerst goed kijken wat de voorgeschreven olie is door de fabrikant van de auto. Dat is wat er in moet en die eisen zijn tegenwoordig strenger dan vroeger omdat er auto’s zijn waarbij eenmalig verversen met verkeerde olie al motorschade op kan leveren.
Of het daarbij om minerale, semi-synthetisch of vol-synthetische olie gaat is eigenlijk niet relevant.

Ik zou ook gewoon de olie gebruiken die de fabrikant voorschrijft.
Ik geloof er niet zo in dat onder gewone omstandigheden vol-synthetische olie beter zou zijn als minerale.
Beter een goede minerale olie als een slechte vol-synthetische.

Waarom deze specifieke eisen aan olie?

Ik koop kwaliteitsolie omdat ik gehoord heb dat dit de levensduur van het motortje verlengt. En het zal mij een biet zijn of de fabrikant dit van walvissperma of afwaswater maakt.

Terug
Bovenaan