Sequentieel betekent opvolgend. Bij sequentieel schakelen loop je opvolgend door de versnellingen, zonder over te kunnen slaan. De achterderailleur van een fiets is sequentieel, de ketting springt bij op of terugschakelen van tandwiel naar tandwiel zonder tandwielen over te kunnen slaan. Motorbakken zijn ook sequentieel, evenals racebakken. Inderdaad hoeft daar vaak niet ontkoppeld te worden, maar dat is omdat de ontsteking tijdens het schakelen kortstondig wordt onderbroken. Een normale handbak van een auto is niet sequentieel, je kunt versnellingen overslaan bij op of terugschakelen, bv van 2 naar 4 of 3 naar 1. Wat het bij een automaat doet is gissen voor mij. Ik vermoed dat het inderdaad om de manuele + - stand gaat, waarmee iedere versnelling gepasseerd moet worden zonder over te kunnen slaan. Je hebt dus ook geen h-patroon, alleen vooruit en achteruit klikken. Dat lijkt qua schakelen op de fietsverstellers, de motorbak en een echte sequentiële racebak. Aardig detail: bij racebakken zit de + aan de achterkant. Logischer dan bij veel particuliere auto's, waarbij de + naar voren staat. Bij stevig accelereren is het logischer een pook naar achteren te trekken, bij hard afremmen juist om naar voren te duwen.