Wassen:shampoo met wax, wasbox waxspoeling of gewoon wax?

swa100

Net ingestapt
Hi autoliefhebbers,

Op 31 December heb ik een mooie occasion gekocht van 7 jaar oud. Hij ziet er nog keurig uit en stond/staat mooi in de wax. Nu ik het wel tijd vind om te wassen (wel afgespoeld tussendoor ivm pekel) wil ik graag jullie advies. Mijn oude auto maakte ik altijd schoon in een wasbox ,waarbij ik een eigen washmitt mee nam. Na het wassen afspoelen om vervolgens de waxspoeling aan te zetten, daarna 'vlekvrij opdrogen' met osmosewater.
Anyway, aan mijn 'nieuwe' auto zou ik graag iets meer aandacht besteden, maar ik wil er ook weer niet te veel werk van maken. Ik heb wel al twee emmers met grit guard besteld en wat nieuwe washandschoenen.

Nu is mijn vraag eigenlijk aan jullie: welke waxbehandeling is nou voldoende om mijn auto in redelijk goede conditie te houden? Hoe goed is shampoo met wax tegenwoordig? Is het een 'goede' vervanger voor om de 2 maanden waxen of vallen deze shampoo's tegen? En hoe staan jullie tegenover de waxspoelingen van de wasboxen (zelf met de lans met waxoplossing de auto afspoelen).

Een oplossing voor mij is om bijvoorbeeld aan het begin van elk seizoen even grondig te waxen, en tussendoor om de 4-6 weken wassen met een shampoo met wax (aanbevelingen zijn welkom) of even de waxspoeling bij de wasbox te doen.

Dus, tips?

Thanks alvast!

Mijn aanpak is niet die van degene die elk weekend uren aan z'n auto kan besteden, maar het liefst in een kwartiertje elke 2 weken (ongeveer 300km)

1 emmer, geen gritguard, die vul ik met shampoo van de wasbox. De auto goed afspuiten (5 minuten), geen bezem gebruiken, dan van boven naar onder met lange halen in de lengte de boel met washmitt en de emmer insoppen. Velgen doe ik met een apart doekje dat ik na een paar keer wel weg kan gooien. Mijn 'gritt guard' is simpelweg niet tot de bodem dopen.

Ik vraag me ernstig af of het gritt wat via je mitt in het water komt niet al veel meer schade heeft gedaan dan dat het uit je emmer weer terug komt op je mitt en dan weer op je lak. Dikke modderspetters moet je natuurlijk niet met je washmitt doen, proberen weg te spuiten en met een apart doekje zoveel mogelijk weg krijgen.

Geheime truuk: Ik spuit met 'hot wax' af, die droogt vlekvrij op. Bij spaarzame extra vrije tijd ga ik er (in de zomer) met een wax op, alles wat geen witte poeder achterlaat en lekker wrijft vind ik prima. De echte tip bij weinig tijd vind ik een snelle spraywax.. Die is veel sneller, je doet binnen een paar minuten een hele zij of voor-/achterkant.

Een goed bandenzwartmiddel is absoluut de onmisbare component om je auto lekker nieuw te laten glimmen.

Ik doe dit zo al een jaar of 10, ik krijg altijd complimenten, geen krassen/swirls of andere ellende, als ik het met showroom auto's vergelijk doet die van mij niet onder qua glans.

Tenzij je nog 6 uur extra wil investeren zodat je achterkant van je velgen als scheerspiegel kan gebruiken zou ik alle tips met een korrel zout nemen.

V0RQ zei:
Mijn aanpak is niet die van degene die elk weekend uren aan z'n auto kan besteden, maar het liefst in een kwartiertje elke 2 weken (ongeveer 300km)

1 emmer, geen gritguard, die vul ik met shampoo van de wasbox. De auto goed afspuiten (5 minuten), geen bezem gebruiken, dan van boven naar onder met lange halen in de lengte de boel met washmitt en de emmer insoppen. Velgen doe ik met een apart doekje dat ik na een paar keer wel weg kan gooien. Mijn 'gritt guard' is simpelweg niet tot de bodem dopen.

Ik vraag me ernstig af of het gritt wat via je mitt in het water komt niet al veel meer schade heeft gedaan dan dat het uit je emmer weer terug komt op je mitt en dan weer op je lak. Dikke modderspetters moet je natuurlijk niet met je washmitt doen, proberen weg te spuiten en met een apart doekje zoveel mogelijk weg krijgen.

Geheime truuk: Ik spuit met 'hot wax' af, die droogt vlekvrij op. Bij spaarzame extra vrije tijd ga ik er (in de zomer) met een wax op, alles wat geen witte poeder achterlaat en lekker wrijft vind ik prima. De echte tip bij weinig tijd vind ik een snelle spraywax.. Die is veel sneller, je doet binnen een paar minuten een hele zij of voor-/achterkant.

Een goed bandenzwartmiddel is absoluut de onmisbare component om je auto lekker nieuw te laten glimmen.

Ik doe dit zo al een jaar of 10, ik krijg altijd complimenten, geen krassen/swirls of andere ellende, als ik het met showroom auto's vergelijk doet die van mij niet onder qua glans.

Tenzij je nog 6 uur extra wil investeren zodat je achterkant van je velgen als scheerspiegel kan gebruiken zou ik alle tips met een korrel zout nemen.

Ik heb vrij open velgen, en ik vind het geen porum als alleen de voorkant van de velgen schoon is en de achterkant niet, want dat valt verschrikkelijk op, ondanks dat ze gunmetal gray van kleur zijn (vrij donker dus).

Om even dit topic te hacken. Wat is een goed bandenzwart middel, wat ook langer dan 1 week blijft zitten.
Heb nu van mequire's en dat vind ik maar zo zo. Spuit je op de band als een soort van witte melk, doet op zich zijn werk goed, maar in kleine groefjes blijft het het ook zichtbaar als witte melk, wat je veel werk bezorgt om dat weer weg te krijgen.
Verder is de overspray lastig verwijderbaar en die trekt remstof nog meer aan dan de velg zelf, waardoor je lelijke vlekken krijgt op de velg die je op zijn beurt zowat niet weg krijgt.

Terug
Bovenaan