Warmtepomp in een EV vs PTC

Ioniq38

Net ingestapt
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje, zelf rij ik in een Renault Zoe met een warmtepomp. Kan iemand mij vertellen of deze warmtepomp in de zomer ook koelt? Of is hier nog een aparte airco voor? Want ik heb begrepen dat een warmtepomp in de basis een omgekeerde koelkast is.

Een warmtepomp kan inderdaad ook koelen maar ga er maar van uit dat er nog een aparte airco in zit.

Hij ontrekt inderdaad warmte aan de omringende lucht en kan dan kiezen om die koudere lucht het interieur in te blazen of die af te stoten en een vloeistof warm te maken die dan werkt met een normale warmtekern.

Hetgeen dat een warmtepomp niet kan is warme droge lucht maken. Met andere woorden hij is niet zo goed in ontwasemen en dan is het het makkelijkste om een airco te hebben.

Nico GTR zei:
Een warmtepomp kan inderdaad ook koelen maar ga er maar van uit dat er nog een aparte airco in zit.

Hij ontrekt inderdaad warmte aan de omringende lucht en kan dan kiezen om die koudere lucht het interieur in te blazen of die af te stoten en een vloeistof warm te maken die dan werkt met een normale warmtekern.

Hetgeen dat een warmtepomp niet kan is warme droge lucht maken. Met andere woorden hij is niet zo goed in ontwasemen en dan is het het makkelijkste om een airco te hebben.

Hoi Nico, dank je voor je uitleg. Ik zie dat de Zoe (onze Megane DCi ook) zelf bepaalt wanneer de airco aangaat mits je het systeem op auto hebt staan. Dus hij zal inderdaad indien nodig zelf de airco bijschakelen.

Een warmtepomp is inderdaad een "omgekeerde" airco. Echter om het systeem als airco te laten werken, zou de condensor en verdamper van plaats moeten wisselen. iets wat toch nog wat te omslachtig is. Vandaar een aparte airco.

Terug
Bovenaan