Warmer met vervangende voorruit en wat betekenen codes

A

Anoniem

Guest
Hi,

Kort geleden heb ik de voorruit van een Peugeot 5008 laten vervangen.
Dit omdat er een flinke barst in zat als gevolg een steentje tegen de voorruit.
Op zich is alles netjes vervangen en afgehandeld.
Het enige wat me nu opviel is dat er veel meer warmte de voorruit lijkt te komen.
Zo op het eerste gezicht lijken de diverse codes van de originele en de vervangende nieuwe voorruit overeen te komen.
De betekenis van deze codes zijn ook wel terug te vinden op internet.
Het enige wat ik niet kan terugvinden is dat cijfer 1 of 5 met daarachter een reeks puntjes.
Heeft iemand een idee wat deze cijfers 1 en 5 met de puntjes daarachter precies betekenen?
Heeft dat iets te maken met de warmte of licht doorlaatbaarheid van de ruit?
Ik ben benieuwd.

FjhOvy.jpg

De cijfers met de puntjes zegt enkel iets over de productiedatum:
Number, month and year of manufacturing: the figure with points designates year, the sum of points to figure – month of manufacturing, the sum of points after figure – month of manufacturing + 6. In marking XINYI the top figure – year (9 => 2009), the sum of figures on the centre – month (1+2+8=11 => November), decimal number + the sum of remained figures below – the number of month (10+1+2+4=17).
https://www.elsie.com.ua/eng/mark.html

Hoe het komt dat er meer warmte lijkt binnen te komen weet ik niet. Is de kleur van de nieuwe ruit gelijk aan de oude? Soms zijn er meerdere kleurtinten leverbaar. Op de foto is het wat lastig te beoordelen, want misschien is het kleurverschil op de foto's wel veroorzaakt door een andere lichtval.
Al kan ik me anderzijds ook niet echt voorstellen dat een andere kleurtint een sterk merkbaar verschil in warmte zal geven. :confused:

Al navraag gedaan bij degene die de nieuwe ruit erin heeft geplakt?

Had de originele ruit een metaalachtige glans en heeft deze ruit dat niet?
Een warmtewerende ruit en een normale getinte ruit kan een behoorlijk verschil maken.

Bedankt voor de reacties.
Of de originele ruit meer een metaalachtige glans had, het zou kunnen. Ik heb de twee ruiten niet naast elkaar gezien en de foto's laten het niet goed zien. Maar als ik naar een tweedehandse 5008 van hetzelfde bouwjaar zoek, wordt er erg vaak een warmtewerende ruit als accessoire genoemd, ook bij de minder luxe uitvoeringen.
Dus dan denk ik dat het verschil wel zijn en dat de vervangende vooruit dus niet warmtewerend is, helaas...........

Heb je een polaroid zonnebril, dan kun je heel snel zien of de ruit warmtewerend is. Geeft vaak een blauw/paars of groen (vooral bij VAG) kleurige waas. Bij je oude auto is het dan wat lastiger te achterhalen, maar vermoedelijk had die affabriek wel warmtewerend.

Da's dan overigens een gevalletje helaas voor de ruitenhersteller, die mag het nog een keer doen maar dan de juiste.

Heb het ooit meegemaakt bij Carglass, ik had een geluidswerende ruit en ze hebben een gewone erin gezet. Dat merk je echt wel, dus ik klagen en ze hebben hem zonder morren vervangen.

In vervolg gewoon de dealer laten doen, die kunnen je het eigen risico soms zelfs vergoeden en gebruiken wel de juiste originele ruit.

Terug
Bovenaan