Warme lucht Ventilatieprobleem BMW 525d F10

Hansie L

Startmotor
Bij mijn BMW 525d uit 2010 met 385.000 km op de teller heb ik het volgende probleem:

Sinds enige tijd kan de aanjager weinig warme lucht blazen in het interieur. Als ik de temperatuur laag zet en ventilatie op max komt er veel lucht uit de roosters. Zet ik de kachel om 28 graden, dan komt er nog maar weinig lucht uit. Het is dan wel warme lucht. Het is voldoende om de auto warm te houden. Maar vroeger blies hij koud en warm even hard. De warme lucht van de standkachel gaat wel goed, dan komt er wel veel lucht uit.
De garage heeft de kleppen opnieuw gekalibreerd, fouten uitgelezen, maar niks gevonden. Heeft iemand een suggestie.

Is je thermostaat stuk?

Via het 'geheime menu' kan je de koelwatertemperatuur volgen, deze moet heel snel oplopen naar de 90 (en hoger). Dat moet doorgaans na 5 minuten rijden wel gebeurd zijn. Je olietemperatuurmeter stijgt pas veel later.

https://www.youtube.com/watch?v=1QN2FR9A08M

Als je thermostaat stuk is zal je misschien merken dat je auto stilstaand en uit de wind wel wat warmere lucht gaat blazen.

Edit: Als je de temperatuur zo hoog instelt dan merkt de auto zelf al dat hard blazen het alleen maar kouder maakt, daarom zal je nu de meeste warmte nog krijgen als je 18 graden instelt en de auto merkt dat hij 23-24 graden lucht wel kan inblazen.

Beste V0RQ,

De temperatuur van de koelvloeistof loopt wel mooi op. Maar ook als ik hem handmatig op hard blazen zet, komt er weinig lucht uit. Je hoort de ventilatoren maximaal blazen, maar ergens wordt de lucht geknepen. Misschien een temperatuur sensor in de klimaatregeling.
Maar als ik hem handmatig maximaal laat blazen en de temperatuur hoog of laag instel, dan moet hij toch de maximale hoeveelheid lucht geven. Er zit toch nergens een smoorklep in het ventilatie systeem.

Bedankt voor de tip van het geheime menu, zeker heel handig.

Je hebt het wieltje wel op rood gedraaid midden op je dash? En als je hem op ontwasemen zet? Wordt die wel heet bij de voorruit? En bij je voeten?

De climate control meet de temperatuur ergens bij de ventilator en als die te koud is (bv net na het starten) dan gaat hij nog niet op volle toeren blazen. Als je hem op voluit zet dan gooit hij inderdaad misschien express een klep dicht.

Als ik midden op de dash aan het wieltje zit, dan voel je veel lucht als di blauw is. Draai hem dan na rood, dan hoor je de ventilatoren even hard blazen, maar de hoeveelheid lucht wordt ineens veel minder.
Dus of het kanaal voor de warme lucht zit verstopt of hij gaat ergens de luchtstroom smoren.

En bij ruit/voeten ook geen warmte?

Er zijn 8 - 13 actuatoren die klepjes regelen: https://bmwfans.info/parts-catalog/F10/Europe/525d-N57/L-N/jan2011/browse/heater_and_air_conditioning/actuator_for_automatic_air_condition

Temperatuursensoren kunnen het ook zijn: https://nl.bmwfans.info/parts-catalog/F10/Europe/525d-N57/L-N/jan2011/browse/heater_and_air_conditioning/temperature_sensor/

In het geheime menu gekeken Koelwatertemperatuur wordt snel 90 graden en blijft dan rond de 90 graden hangen. Is dat normaal?
Hij blaast wel warme lucht, maar minder dan vroeger.

90 graden is prima. Ik denk dat er één van de vele klepjes niet meer beweegt of er is een sensor stuk.

Bedankt, In ieder geval goed om te horen dat het een standaard probleem is. ik ga wel op onderzoek uit. Het is nu nog niet storend, maar ik ben bang dat het erger wordt en dan helemaal geen warme lucht meer geeft. Kan de radiator voor de warme lucht ook dicht zitten met stof, of is dat onmogelijk, want ik laat mijn interieurfilter wel altijd op tijd vervangen.

Derde keer:heb je wel veel hete lucht bij voorruit (ontwasemstand), achterbank en/of voeten?

Terug
Bovenaan