Wanneer hoor je als het druklager is versleten?

Quatrelle

Startmotor
Goedemorgen allemaal,

Een vraagje:

Ik lees op internet verschillende soorten uitleg die elkaar tegenspreken.

Als een druklager van een handgeschakelde auto is versleten hoor je:

1. Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in zijn vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen.
2. Een druklager kan geen geluid maken als je de koppeling niet heb ingetrapt. Als de koppeling niet ingetrapt is, maakt hij geen contact.

Welke van de twee bovenstaande beweringen is nu juist?

Alvast bedankt!

Allebei. Meestal is 1 waar. Echter dat is alleen bij een gewoon versleten druklager.
Een druklager kan ook op andere manieren stuk gaan doordat er bijvoorbeeld materiaal in terecht is gekomen wat er niet hoort of wanneer het lager al veel verder versleten is. Dat hoor je dan juist bij het intrappen. Het is wel veel zeldzamer.

Bedankt voor je reactie.

Mijn vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat mijn garage destijds de diagnose stelde dat het druklager versleten was...drukgroep, druklager en kopppelingsplaten zijn daarna vervangen, maar nu bij stationair in zijn vrij, hoor ik nog steeds een geluid bij koppeling niet ingetrapt. Garage zegt dat dit het diff kan zijn die herrie maakt door speling (slijtage)

Echter ik vermoed zelf, met mijn gebrek aan kennis, dat de reparatie wellicht niet super is uitgevoerd. Ook bij terugschakelen vibreerde de boel bij koppeling omhoog laten komen en piepte er wat.
Auto is teruggeweest bij hen, en nu is het piepen weg en vibreert de auto ook niet meer. Maar bij stationair in zijn vrji nog steeds lawaai wat bij koppeling intrappen weg is.

Als je in zijn vrij de koppeling loslaat gaan de tandwielen in versnellingsbak draaien. Dat is hoorbaar. Wellicht hoor je dat.

Wellicht is het nieuwe druklager zo'n goedkoop Chinees ding, die fout heb ik zelf ook al een keer gemaakt. Merkdruklagers zijn minstens 3x zo duur, daar is een goede reden voor.
Verder kan er speling op de pignonas of het pignonaslager zitten maar dat is wel minder waarschijnlijk.

marcel21674 zei:
Is het toplagertje in het vliegwiel ook vervangen? Die wil ook wel voor rare geluiden zorgen.
zal ik eens vagen.

Janneman zei:
Als je in zijn vrij de koppeling loslaat gaan de tandwielen in versnellingsbak draaien. Dat is hoorbaar. Wellicht hoor je dat.
Hoort dat zo luid te zijn?

Pepe41 zei:
Wellicht is het nieuwe druklager zo'n goedkoop Chinees ding, die fout heb ik zelf ook al een keer gemaakt. Merkdruklagers zijn minstens 3x zo duur, daar is een goede reden voor.
Verder kan er speling op de pignonas of het pignonaslager zitten maar dat is wel minder waarschijnlijk.

Dat is het nadeel van een niet merkgebonden garage, men is eerder geneigd aftermarket te gebruiken. Wat niet altijd de meest wijze manier is. Dat kan hier ook het geval zijn.

Quatrelle zei:
Pepe41 zei:

Dat is het nadeel van een niet merkgebonden garage, men is eerder geneigd aftermarket te gebruiken. Wat niet altijd de meest wijze manier is. Dat kan hier ook het geval zijn.

Zo'n garage zou toch gewoon kunnen vragen welke kwaliteit onderdelen je wilt laten plaatsen? Hoe duurder, hoe meer marge voor hen, dus er is helemaal geen reden om automatisch voor goedkoop-Chinees te gaan.

Tydelyck zei:
Quatrelle zei:
Pepe41 zei:

Zo'n garage zou toch gewoon kunnen vragen welke kwaliteit onderdelen je wilt laten plaatsen? Hoe duurder, hoe meer marge voor hen, dus er is helemaal geen reden om automatisch voor goedkoop-Chinees te gaan.

Helemaal mee eens....een keuze krijgen is wel fijn....maar de laatste tijd laten ze wel meer steken vallen mbt reparaties aan mijn auto's. Vandaar mijn achterdocht nu. Voor hen is de kous nu af en is dit het. Ik vermoed dat het druklager nog steeds niet goed is. Maar ja, mijn woord tegen die van hen...

Tydelyck zei:
Quatrelle zei:
Pepe41 zei:

Hoe kom je aan die wijsheid? Die marge is meestal gewoon voor de leverancier.

Terug
Bovenaan