Waarschuwingslampjes

Haze

Net ingestapt
Hey,

Zoals sommigen misschien hebben gelezen in mijn projectpagina, heb ik een radio display in mijn gebouwd die dat origineel nog niet had. Naast dit display zitten de controlelampjes voor losse gordel en openstaande deur(en). Deze heb ik nog niet werkend. Aangezien ik nog maar weinig kan bedenken om aan te passen aan mijn auto leek mij dit nog wel iets om me mee bezig te houden.

Uit de stekker voor deze lampjes komen 3 draden: een groene, een witte en een gele. Door te testen op de accu met de witte draad op de min en de gele op de plus, gaat het gordel lampje branden. Verwissel ik geel met groen dan gaan echter beide lampjes zwak branden. Dit moet niet, het deurenlampje moet alleen en fel branden.
Is er iemand die weet hoe ik dit moet aansluiten? Ik heb geprobeerd door onder de stoel te kijken naar de stekker voor de gordel. Hier komt een oranje en een zwarte draad vanaf. Ik heb toen wit met zwart en oranje met geel verbonden. Als ik dan contact aanzet met de stekker onder de stoel er nog in, dan brandt het originele lampje in de tellerbak normaal. De 'nieuwe' doet niks. Haal ik de stekker los, dan branden beide lampjes op halve sterkte.

Wie kan mij helpen?

P.S. Op de originele manier aansluiten gaat denk ik niet lukken daar het in een sloper niet te traceren is hoe de kabels precies lopen.

Pas even op met wat je doet. Even ergens 12 volt op zetten kan gevaarlijk zijn, zeker bij je gordelslot.

https://www.youtube.com/watch?v=iVwnAmoT1yM&t=2m30s

Sorry typen op de ipad is soms vervelend en zie sneller dingen over het hoofd.

De gordelspannel ben ik van op de hoogte, deze loopt via een andere stekker die ook onder de stoel zit. Deze zit ook onder de bijrijdersstoel die de gordel stekker niet heeft. Kreeg ook geen airbag fout melding bij het loskoppelen van de gordel stekker, hier zitten ook maar 2 draadjes aan van en naar de gordel.

Kleine update. Als ik geel op de massa hou en groen of de plus dan gaat de deur open branden. Wissel ik groen voor wit, dan gaat de losse gordel branden.
Ik heb het op de schakelaar in de kofferbak nog eens getest. De sensor daar is ingedrukt wanneer de kofferbak dicht is en het lampje dus uit is. Kofferbak open, is de sensor niet meer ingedrukt en gaat het lampje aan.

Sluit ik dan de gele draad op de zwarte van de sensor (massa) en de groene op de groene van de sensor, dan werkt het openstaande deur lampje precies andersom. Druk ik de sensor in, dan gaat het kofferbaklampje uit en de openstaande deur aan en vice versa. Draai ik groen en wit (gordel) om, dan werkt het precies hetzelfde alleen gaat dan dus de gordel aan.
Wie heeft een idee?

Opgelost. Geel moet op een geschakelde plus, groen op groen van de deur, wit op oranje van de gordel.

Helaas nog niet helemaal voor elkaar. Ik kwam gelukkig dezelfde dag er al achter dat de binnenverlichting niet meer goed reageert. Wanneer ik groen op groen aansluit, denkt de auto om 1 of andere reden ineens dat er een deur bijna altijd openstaat.
Een opsomming:

Beide controlelampjes werken zoals ze horen. Op contact en deur open, controlelampje aan, binnenverlichting aan.
Op contact en deur dicht, controlelampje uit, binnenverlichting uit.
Sleutel op OFF en deur open, controlelampje uit, binnenverlichting aan.
Sleutel op OFF en deur dicht, controlelampje uit, binnenverlichting aan. Wanneer de sleutel van ON/contact naar OFF gedraaid wordt, springt de binnenverlichting meteen aan.
Sleutel op OFF, deuren dicht en lampen aan, verklikker piept. Binnenverlichting brandt.
Sleutel op OFF, deuren open en lampen aan, verklikker piept. Binnenverlichting brandt.
Sleutel op contact, deuren open en lampen aan, controlelampje aan, binnenverlichting uit, verklikker stil.

Het is mij een compleet raadsel helaas.

Binnenverlichting gaat bij mij uit als ik de deuren op slot zet. Zelfde bij de Twingo van mijn vrouw. Eerder gaat de lamp niet uit.

Yep, was ook zo bij de Twingo (2000) die ooit bij ons in het huishouden reed.

Jouw Clio komt uit dezelfde periode. Lijkt mij sterk dat dit niet op eenzelfde wijze werkt.
Dus, wat er nog nie bij staat is de situatie als je de deuren op slot doet. Dus sleutel uit contact. Op dat moment zou de binnenverlichting aan moeten springen.

Probleem daar is dat ik de originele afstandsbediening niet gebruik aangezien deze naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Ik heb een aftermarket set op de CV knop binnenin aangesloten. De sleutel zelf is nog te gebruiken alleen het printplaatje is kaduuk.
Als ik nu de sleutel uit het contact haal (met aftermarket behuizing) gaat de binnenverlichting niet aan. Pas als ik de deur open.

Dat was voor die tijd wél het geval?

Op zich lijkt mij dit niet zo erg, als de verlichting maar uit gaat op moment van afsluiten auto.. zodat je geen risico op brandend lampje hebt en daarmee kans op lege batterij..

Geen idee. De sleutel was al stuk toen ik de auto kocht en op de reservesleutel zit geen afstandsbediening. Mijn aftermarket set maakt ook geen gebruik van het originele (IR) systeem. Ik heb gewoon de nodige draadjes voor openen/sluiten/knipperlichten gepakt van de knop om de auto van binnenuit te openen of te sluiten.

Zevens zei:
Probleem daar is dat ik de originele afstandsbediening niet gebruik aangezien deze naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Ik heb een aftermarket set op de CV knop binnenin aangesloten. De sleutel zelf is nog te gebruiken alleen het printplaatje is kaduuk.
Als ik nu de sleutel uit het contact haal (met aftermarket behuizing) gaat de binnenverlichting niet aan. Pas als ik de deur open.

Ik zal straks eens kijken hoe het bij mij gaat.

Deur open - lamp aan.
Contact aan - lamp uit
Contact uit - lamp uit
Sleutel uit contact - lamp uit
Deur open - lamp aan.
Deur dicht en slot erop - lamp uit.

Hallo alle, de auto een Dacia Logan MCV 7 zits van 2008 van mijn dochter daarvan brand (knippert ) het lampje (dashboard ) dat de deur(en) open staan maar die zijn allemaal dicht wie kan er een licht op laten schijnen hoe ik dit zal aanpakken, ook de sluiting van de achterdeur werkt niet meer, diverse keren met de sleutel geschakeld hoor alleen maar klikken aan de achterzijde van de bestuurder, bedankt alvast voor het antwoord, hans

Terug
Bovenaan