Waarschuwingslampje zelf vervangen?

Guest
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier. Heb sinds mei een mooie Mitsubishi Lancer op gas waar helaas al gelijk 2 foutcodes in bleken te zitten. 1 is opgelost mede dankzij dit forum (de uitstroompijpjes voor het gas) maar ik rijd nog steeds rond met een P0421. Nu ging het lampje laatst uit dus ik dacht dat ik m schoon had gereden (vaak lange afstanden), maar nu ging ik laatst voor de zekerheid toch nog eens uitlezen en de foutcode stond er gewoon in! Omdat ik als ik de sleutel in het contact stop en 2 tikjes draai het lampje ook niet kort zie oplichten, is mijn conclusie dat het waarschuwingslampje zelf kapot is.

Als ik google naar een oplossing vind ik niet wat ik zoek dus mijn vraag is: Zou dit lampje zelf kapot zijn en kan ik dit zelf verhelpen? Andere waarschuwingslampjes doen het wel.

Hopelijk kan een van jullie me helpen:)

Het kan best zijn dat de code idd niet meer actief is maar wel opgeslagen..

Is de foutcode alleen uitgelezen of toen ook meteen gewist? Sommige codes blijven inderdaad in het geheugen staan tot ze gewist worden, ook al brandt het lampje niet meer en is de fout zelf niet meer aanwezig.

Het motorlampje hoort aan te gaan bij het op contact zetten van de auto. Bij mijn weten blijft het bij Jappen zelfs branden totdat de motor loopt.

Omdat ik zelf bij een "gasboer" heb gewerkt, is de truc met het lampje me niet geheel onbekend. Bij een aantal auto's werd het lampje er uitgehaald, omdat het motormanagement hardnekkig storingen aan blijft geven terwijl de auto prima reed.

Soort leugentje om bestwil ;)

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb even eea gecheckt en mijn conclusie blijft toch dat het lampje kapot is:

- Foutcode P0421 herhaaldelijk gewist. (Hoe lang kan ik hier eigenlijk mee doorrijden?). Code kwam dus ook weer terug en lampje bleef uit.
- Diagnoseapparaatje live laten meelopen en die zegt dat de MIL aan zou moeten staan terwijl ik niets zie op dat moment.

@2800i: Mijn lampje heeft na de reparatie nog wel een poos gewerkt. Overigens hoop ik toch dat de gasboer zo'n lampje niet zomaar verwijderd zonder het de klant te laten weten:)

Mijn vraag blijft: kan dit lampje kapot zijn en zo nodig vervangen worden? Liefst door mijzelf als enigszins mogelijk. O trouwens, het is geen zekering oid? Dan zouden er vast meer lampjes mee op moeten zijn gehouden..

Terug
Bovenaan