Waarschuwings signaal uitlaatgassysteem 1 dag na reset weer aan... (EGR?)

Hil81

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb een ibiza ST 1.2 TDI uit 2011.

Afgelopen donderdag ging mijn lampje voor het uitlaatgassysteem branden. Ik ben diezelfde dag nog naar de dealer gegaan. Die zei mij dat het de EGT-klep kon zijn die stuk aan het gaan was. De code gaf "sporadische melding" aan. De melding is gerest, het lampje was weer uit.
Ik kreeg als tip van de monteur nog mee, om V-power te tanken en op de snelweg 120 km/h in z'n 4 te rijden, om 'm weer schoon te blazen, wellicht dat dit al hielp en de EGR nog niet stuk was. Reparatie was 700 á 800 euro.

Ik ben dus naar huis gereden (de tank zat nog 3 kwart vol, en ik wilde liever V-power tanken als er minder in zat voor een groter effect.
Maar de volgende ochtend brande het lampje al weer. Ik heb die dag niet getankt, maar wel met 120 in zn 4 over de snelweg gereden.

Is het zo dat de melding uit moet gaan als dit al geholpen heeft, of moet deze melding echt handmatig uitgezet worden?
En is er nog iets dat ik kan doen om uit te vinden of het vervuiling is, of dat de EGR klep echt vervangen moet worden?

Extra info: Ik merk totaal geen verschil met rijden met voordat het lampje ging branden, geen haperingen, of andere zaken.
De laatste week heb ik zeer veel hele korte stukjes met koude motor gereden, vaak zelfs onder de 1,5 km.

Bedankt vast voor het meedenken!

Bij mijn Transit is dat brandende lampje ongeveer standaard, en hij rijdt er al 3 jaar probleemloos mee door.
Een stukje ducktape op het dash zorgt er wel voor dat dat lampje mij niet irriteert.:)

De enigste pest is dat bij de apk de auto uitgelezen wordt, dus dan moet die klep ook eventjes weer werken.
Voor de apk de roetrommel eruit pulken, schoonspuiten met remmenreiniger en de oude klep terug monteren heeft hier tot nu toe nog steeds gewerkt, een klusje van hooguit een uurtje wat voor mij dus niet opweegt tegen de ca. € 360,= voor een nieuwe klep.
Het lampje gaat hier trouwens vanzelf uit als de klep weer werkt, dus controle is ook simpel... maar ik heb geen idee of dat bij alle auto's zo is.

Een tijdje hoog in de toeren rijden wil inderdaad ook nog wel eens helpen om de roetrommel uit de klep te branden, maar meestal is de roet wel zo aangekoekt dat het vast zit... dat zou je dus eigenlijk regelmatig moeten doen om te voorkomen dat de klep vast gaat zitten.

probleem met de egr is het feit dat het een EGR is. Klinkt stom, maar het systeem zorgt ervoor dat er een deel van de uitlaatgassen weer terug in de inlaat terecht komt. In uitlaatgassen (vooral bij diesel) zit o.a. koolstof, ookwel bekend als roet.
Koolstof zet zich graag af tegen allerlei oppervlakten, o,a, de klep waar het doorheen moet en het gehele inlaatraject daarna.

Veel korte stukken zorgen voor extra afzetting. Omdat de motor te koud aan het verbranden is en dus meer brandstof ingespoten krijgt.

Zodra dit te veel wordt en de klep dus vast slaat (kan zowel open als dicht het geval zijn) krijg je een foutmelding. Dit komt mede doordat de verbranding anders word en dus de lambdasensor (die alles moet bijregelen) een verkeerde waarde aangeeft.

Om deze reden word het egr systeem vaak afgedopt en uit het motormanagement geschreven. Dit zal een dealer overigens niet doen.
En in de meeste gevallen heeft het geen effect op je apk metingen (hoe nieuwer de auto is, hoe groter de kans daarop is overigens, maar als die uit het systeem is geschreven kan die ook probleemloos uitgelezen worden)

Klep zelf kost niet zoveel (rond de 100e a 150e) Tis de arbeid die het hem doet als het goed gebeurt (inc reiniging gehele inlaat traject). En bij de dealer is het onderdeel sowieso ook nog een stuk duurder.
En de kans dat het na zoveel km weer een probleem vormt is erg aanwezig, zeker als je het systeem verder niet schoonmaakt.

Oftewel: laat het een keer reinigen door een universele garage of een goeie beun. En kijk hoe lang het dan uithoudt.
Kunt altijd beslissen om er een nieuwe klep in te (laten) zetten of deze te (laten) afdoppen en uit het motormanagement te (laten) schrijven.

De EGR-klep (en het roetfilter) raken bij moderne dieseltjes snel vervuild. Dit is een klep die uitlaatgas terug de inlaat invoert om de verbranding te verbeteren. Bij dieselmotoren raakt deze klep verstopt door roet.   
Het schoonmaken van deze klep bij deze auto's schijnt een rotklus te zijn (bijna een dag werk), soms wordt er onder coulance korting gegeven op de de kosten van dit schoonmaken.   

https://www.skodaforum.nl/forum/i/egr-zelf-vervangen-iemand-al-gedaan.17391/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/egr-klep.17169/#post301755

Je kan de EGR klep er uit laten halen (het z.g. afdoppen). Dat kost je nog meer maar je hebt nooit meer last van de EGR klep. De motor zal meer NOx uitstoten, maar de hoeveelheid uitgestootte roet zal wat minder te worden. Er schijnen APK keurmeesters te zijn die de EGR voor de roetmeting wel eens afdoppen....

Lees de draadjes voor meer info.

16426-6401a9f3c52aa371f18ffec32ed088a8.jpg

16427-063ea22d23bc4743f22ad92ab998794a.jpg

Bedankt voor de antwoorden.

Wat ik me naar aanleiding daarvan ook afvraag:

Als ik de hoge-toeren truc uitvoer, moet het lampje dan automatisch weer uit gaan?
En het kan dus geen kwaad als ik hiermee nog een tijdje door rij? De urgentie om direct weer langs te scheuren bij de garage omdat het lampje brand is dus niet heel hoog?

Bedankt vast!

Groet!

Het kan geen kwaad dat je er mee door blijft rijden. Motortje blijft wel draaien. Bij de meeste auto's moet de melding echt worden gewist.

En ik zou hem gewoon laten schoonmaken. Of zelf doen. Werkt beter dan "V-power" tanken.

Lampje zal zich hoogstwaarschijnlijk niet vanzelf resetten, wellicht wel wanneer je de accu een half uurtje ontkoppelt.

Mijn advies betreffende de klep; afdoppen en laten uitschrijven.
Kost 1x iets meer geld dan de klep laten vervangen; maar je bent er wel zeker van dat het probleem niet nog eens voorkomt.

Enige nadeel voor het milieu: meer NOx uitstoot.
Moet je je daar druk om maken? Dat is de vraag.. er zijn zoveel mensen die het doen; zelfde verhaaltje met het roetfilter.

Ik ben in elk geval blij dat het Opel Performance Center het complete EGR gebeuren van mijn Astra heeft weggelaten, voorkomt heel wat ellende :)

Lampje resetten zonder de veroorzaker aan te pakken heeft niet veel zin, ding waarschuwt dat er iets niet goed is en dat is na reset nog steeds zo. Oplossing is laten repareren (vervangen) of weg laten schrijven (en schoonmaken). Tweede optie is niet helemaal netjes natuurlijk maar voor je motor wel de beste oplossing.

Maar ik hoef dus niet met geknepen billen in de auto te zitten zolang het lampje brand, uit angst dat iets vreselijk kapot gaat met duizenden euro's schade als gevolg?
Ik kan voorlopig even nadenken wat ik ga doen als oplossing, zonder dat ik de schade veel erger maak?

Houd het bij weken en niet maanden. Dan is prima. Overigens lijkt mij grondig schoonmaken de beste oplossing. Neem dat elke 3 jaar mee en je hebt er geen last meer van.

De meesten vergeten even dat de EGR klep achter op het blok zit, om deze te demonteren moet het roetfilter gedemonteerd worden.
Ongeveer 6 uur werk, demonteren en monteren.

De EGR klep is compleet met EGR koeler, wat ik een keer heb mee gemaakt is dat de scheidingklep van de koeler vast gaat zitten.
Als deze vast zit kun je hem gangs maken, als je het goed in orde wel hebben is vervangen de beste oplossing.
Voor hoe lang durf ik niet te zeggen, aangezien ze zeer regelmatig kapot gaan.

We hebben het hier toch over een Vw Polo! En niet over een Clio. Egr kleppen kunnen op verschillende plaatsen zitten, dit is merk verschillend.

zeskant zei:
Egr kleppen kunnen op verschillende plaatsen zitten, dit is merk verschillend.

Motor, merk en type

Zijn genoeg motoren die in een andere motorruimte een andere indeling hebben gekregen omdat het anders niet past, of omdat de motorsteunen verschillen waardoor de positie van enkele onderdelen veranderd is of zelfs compleet andere onderdelen zijn gemonteerd.

Ik heb inderdaad niet goed onthouden dat het om een Seat ging. Maar dat doet niks af van de plek van de egr klep.
Motor is nagenoeg het zelfde.

Dat motoren in andere modellen soms andere onderdelen hebben is inderdaad juist.

Maar egr kleppen en dergelijke is maar zeer zelden het geval, dat deze op een andere plaats zitten. Ik kan me zo geen voorbeeld voor de geest halen, zulke aanpassingen zijn vaak te duur.

zeskant zei:
We hebben het hier toch over een Vw Polo! En niet over een Clio. Egr kleppen kunnen op verschillende plaatsen zitten, dit is merk verschillend.

Weet ik, maar ik las het ff alsof je het vertelde als een feit. Gewoon een onschuldig geintje :D

Terug
Bovenaan