Waarop letten bij aankoop BMW E90 318d?

A

Anoniem

Guest
Beste forumlezers

We gaan straks kijken naar enkele BMW's. Een ervan is een bmw 318d van 2010 (break)
Zijn er bekende problemen die kunnen opduiken bij deze auto's? En waarop moet je zeker letten bij aankoop van deze wagen?

Mvg

Bekend zwak punt punt bij de diesels zijn de Swirlflaps en EGR klep, en de turbo gaat ook nog wel eens kapot. De BMW 3 serie heeft een heel goed uitgebalanceerd onderstel, als de auto ouder wordt dan vergt het onderstel wel meer onderhoud en reparaties, om een goede wegligging te houden.

De BMW 3 is populair dus relatief een dure occasion. ( overigens begrijp ik volledig de populariteit) Ook is de auto populier bij jonge en "sportieve" automobilisten, er staan dus ook genoeg afgeragde exemplaren te koop, of auto’s met veel (duur) achterstallig onderhoud. Pas op met exemplaren die de afgelopen tijd veel van particuliere eigenaar zijn gewisseld.

Koop er een met een goede onderhoudshistorie, bij import zijn relatief veel exemplaren met teruggedraaide kilometerstanden.

Je gaat straks kijken.. niet een beetje an de late kant om je te verdiepen in zwakke punten? :cool:

Mijn ervaring met oudere BMW's is dat dat heerlijke rijgedrag dankzij een comolex onderstel mogelijk is en als daar spelingen ontstaat het een bonkend drama wordt, kostbaar ook. Dus goed letten op strak, uitgebalanceerd maar niet oncomfortabel rijgedrag zobder bijgeluiden. Banden en remmen hebben het in de regel ook zwaarder dan gemiddeld.

Verder begon deze generatie volgens mij verhoogde kans op electronische gremlins te krijgen, dus check of alles goed werkt en er geen storingen zijn.

Verder, 3-serie van deze generatie vind ik een van de mooiste alleen interieurafwerking en materialen vind ik persoonlijk niet echt op BMW-niveau.

Dit is de verbeterde N47 motor, maar heeft nog steeds de ketting aan de achterkant van het blok en is daarmee kostbaar om te vervangen. Normaal gezien gaat zo'n ketting makkelijk een autoleven lang mee maar er zijn er flink veel geweest die al een nieuwe ketting nodig hebben gehad. Google even op N47 problemen en kijk of je er wat wijzer van kan worden.

Dankjewel @zadelsnuiver voor deze info. Heb er al ook over gehoord. Wel moet ik erbij zeggen dat deze een M47 motor heeft. Het is een 318d, die zijn nog met M47. Vanaf de 320 steekt er al een N47 in. Corrigeer me als ik fout ben, maar dit heb ik van wikipedia :)

ak2 zei:
Bekend zwak punt punt bij de diesels zijn de Swirlflaps en EGR klep, en de turbo gaat ook nog wel eens kapot. De BMW 3 serie heeft een heel goed uitgebalanceerd onderstel, als de auto ouder wordt dan vergt het onderstel wel meer onderhoud en reparaties, om een goede wegligging te houden.

De BMW 3 is populair dus relatief een dure occasion. ( overigens begrijp ik volledig de populariteit) Ook is de auto populier bij jonge en "sportieve" automobilisten, er staan dus ook genoeg afgeragde exemplaren te koop, of auto’s met veel (duur) achterstallig onderhoud. Pas op met exemplaren die de afgelopen tijd veel van particuliere eigenaar zijn gewisseld.

Koop er een met een goede onderhoudshistorie, bij import zijn relatief veel exemplaren met teruggedraaide kilometerstanden.

Ik ben vandaag gaan kijken, volgend de eigenaar bevint de auto zich in perfecte staat. Volgens mij ook (ziet er echt fantastisch uit) altijd op tijd naar onderhoud, bij problemen altijd alles direct opgelost volgens de eigenaar. Is er een manier om te controleren of de Swirlflaps en EGR klep in goede staat zijn?
Mvg

Bij een slecht functionerende EGR klep merk je dat de auto bij bepaalde toerentallen inhoud.

Bij de swirlflaps merk je dat de auto minder snel optrekt, meer roet, en de auto kan in de noodloop gaan, of foutcodes in het geheugen hebben.

Vova 3081986 zei:
Ik ben vandaag gaan kijken, volgend de eigenaar bevint de auto zich in perfecte staat. Volgens mij ook (ziet er echt fantastisch uit)

die eigenaar had zeker ook 2 blauwe ogen?

1) bij aankoop v/e auto is info v/e verkoper info, nog geen waarheid. Om achter die waarheid te komen laat je zo'n auto onafhankelijk nakijken. Kost in relatie tot wat je voor de auto zelf moet betalen een drol + 3 knikkers. Is altijd z'n geld waard: of er is niets op aan te merken (=geruststelling en 'n fijn gevoel), of er zijn wat puntjes (=je kan de prijs iets naar beneden onderhandelen en v/h uitgespaarde geld die zaken laten verhelpen) of het is een waardeloze auto (=het bespaart je veel ellende).
2) het probleem bij veel mensen is dat ze verliefd worden op de mooie shiny buitenkant (daarom zijn bandenzwart en wax zo populair bij malafide aanbieders) en dan o.b.v. emotie een beslissing nemen. Niet doen, blijf kalm en rationeel: een glimmende buitenkant is slechts dat: een glimmende buitenkant.
3) laat bij een dealer via OBD de km-stand en alle relevante info uitlezen. Zo is de km-stand binnen het systeem op meerdere plaatsen opgeslagen zodat een teruggedraaide teller meteen duidelijk wordt (want bij het terugdraaien worden alle andere plaatsen waar de km-stand is opgeslagen ongemoeid gelaten), ook andere belangrijke zaken zijn op deze wijze naar voren te halen. Meten = weten.

Kan mij alleen maar aansluiten bij de bovenstaande reacties.

Natuurlijk zegt de verkoper dat de auto in top staat is. Hij gaat echt zijn auto niet afkraken. En met goed poetsen zien de meeste auto's er top uit. Je wil eigenlijk de technische staat weten. Zeker zodra ze wat ouder worden word onderhoud en reparaties alleen maar belangijker , maar word vaak beperkt tot het meest strikt noodzakelijke.

Als de auto verder top is zou ik gewoon een aankoopkeuring doen. De verkoper zeggen dat wanneer deze goed is bevonden je de auto wil kopen. Dit geeft voor beide zekerheid en duidelijkheid. Komen er gebreken aan het licht, kun je dat alsnog ter onderhandeling nemen. Kost een keer 100 euro of zo, maar kan zich zomaar heel goed terugverdienen. Zeker bij wat oudere BMW's die al wat meer ervaring hebben.

Vova 3081986 zei:
Dankjewel @zadelsnuiver voor deze info. Heb er al ook over gehoord. Wel moet ik erbij zeggen dat deze een M47 motor heeft. Het is een 318d, die zijn nog met M47. Vanaf de 320 steekt er al een N47 in. Corrigeer me als ik fout ben, maar dit heb ik van wikipedia :)
Als ik hier zoek op deen E90 van 2010, is het altijd een N47, dus ik weet niet wie er fout zit.

Vandaag eens mee gereden. Reed goed en was niks op aan te merken, op 1 ding na. De auto stuurde vrij zwaar, alsof er geen elektrische stuurbekrachtiging opzat, geen idee of dit een defect is of zo hoort te zijn. Voor de rest ketting egr kleppen etc in orde. Trek en remt goed. Enig wat me nu voor het aankopen ervan overlaat is de stuur die redelijk zwaar is(zelfs in vergelijking met een nieuwe fiatje)

Is dat niet onderdeel van de BMW beleving? De mini van mijn vrouw vind ik ook overdreven zwaar sturen, geen idee wat dat met "dynamisch weggedrag" te maken heeft.

Vova 3081986 zei:
Vandaag eens mee gereden. Reed goed en was niks op aan te merken, op 1 ding na. De auto stuurde vrij zwaar, alsof er geen elektrische stuurbekrachtiging opzat, geen idee of dit een defect is of zo hoort te zijn. Voor de rest ketting egr kleppen etc in orde. Trek en remt goed. Enig wat me nu voor het aankopen ervan overlaat is de stuur die redelijk zwaar is(zelfs in vergelijking met een nieuwe fiatje)

Denk inderdaad dat dit een producteigenschap is. Ik heb 8 jaar in een E91 van voor de facelift gehad (met hydraulische bekrachtiging). De faceliftversie zou dus in praktijk best wel eens anders kunnen aanvoelen, maar die van mij was ook behoorlijk zwaar. Je voelde wel vrij precies wat de voorwielen aan het doen waren en dat vond ik erg prettig! Sterker: van het hele weggedrag mis ik het stuurgevoel nog het meest (maar als je een stadsauto zoekt is een nieuwe fiat natuurlijk ongeslagen en is een 3 serie van harte af te raden)

Arjee zei:
Vova 3081986 zei:

Denk inderdaad dat dit een producteigenschap is. Ik heb 8 jaar in een E91 van voor de facelift gehad (met hydraulische bekrachtiging). De faceliftversie zou dus in praktijk best wel eens anders kunnen aanvoelen, maar die van mij was ook behoorlijk zwaar. Je voelde wel vrij precies wat de voorwielen aan het doen waren en dat vond ik erg prettig! Sterker: van het hele weggedrag mis ik het stuurgevoel nog het meest (maar als je een stadsauto zoekt is een nieuwe fiat natuurlijk ongeslagen en is een 3 serie van harte af te raden)

Dankjewel Arje voor je reactie. Ik heb nog een andere e91 bekeken en ermee gereden. Deze voelde niet zo zwaar als de eerste. Kan het zijn dat er iets van een stuurbekrachtigings fout is in de eerste e91? De tweede voelde namelijk wat lichter dan de eerste. Zo ja, hoe is dit te checken?(geen check engine lichten, alle onderhoud was uitgevoerd etc)

Nog als vervolg op deze opmerking. Is het waard on deze 318d te kopen, wetende dat de stuur (onduidelijk waarom) zwaar is? Koper vraagt er 5000 voor na alle onderhandelingen. Het is een automaat met een vrij lage kmstand (onder de 200k) al het onderhoud werd goed uitgevoerd, carpass in orde etc.

Terug
Bovenaan