david 3870641
Net ingestapt
Ik reed in een splinternieuwe peugeot 208 en had t idee dat de 205 uit mijn studententijd veel zuiniger was.
Heb de database van autoweek er maar eens naast gelegd en een peugeot 208 uit 2023 vergeleken met een peugeot 205 uit 1983 (40 jaar geleden!).
205 GE 1.1 50 pk 4 cil 1.1l gemiddeld 1 op 18.9 750 kg 5 zitplaatsen prijs 8057 euri
208 1.2 active 75 pk 3 cil 1.2l gemiddeld 1 op 18.9 955 kg 5 zitplaatsen prijs 23130 euri
mijn conclusie autos zijn vooral duurder geworden in 40 jaar tijd (bijna 3 keer!) met allemaal overbodige piepers en luxe en goedkopere materialen. Waarom is een peugeot 205 uit 1983 net zo zuinig als een peugeot 208 uit 2023?. Je zou toch zeggen dat het mogelijk zou moeten zijn om een auto zuiniger te maken dan 40 jaar geleden. Dit helpt het klimaat voor geen meter.
Doe mij maar een nieuwe peugeot 205 uit 1983 voor 8000 euri!
De gewichtstoename vind ik nog wel meevallen van 750 naar 955 kg met al die elektronica, een elektrische 208 (e 208 active 35000 euri!) weegt 1430kg
Heb de database van autoweek er maar eens naast gelegd en een peugeot 208 uit 2023 vergeleken met een peugeot 205 uit 1983 (40 jaar geleden!).
205 GE 1.1 50 pk 4 cil 1.1l gemiddeld 1 op 18.9 750 kg 5 zitplaatsen prijs 8057 euri
208 1.2 active 75 pk 3 cil 1.2l gemiddeld 1 op 18.9 955 kg 5 zitplaatsen prijs 23130 euri
mijn conclusie autos zijn vooral duurder geworden in 40 jaar tijd (bijna 3 keer!) met allemaal overbodige piepers en luxe en goedkopere materialen. Waarom is een peugeot 205 uit 1983 net zo zuinig als een peugeot 208 uit 2023?. Je zou toch zeggen dat het mogelijk zou moeten zijn om een auto zuiniger te maken dan 40 jaar geleden. Dit helpt het klimaat voor geen meter.
Doe mij maar een nieuwe peugeot 205 uit 1983 voor 8000 euri!
De gewichtstoename vind ik nog wel meevallen van 750 naar 955 kg met al die elektronica, een elektrische 208 (e 208 active 35000 euri!) weegt 1430kg