waarom stop brandstof pomp na paar seconden als contact aan gaat

Bert 9425338

Net ingestapt
goedendag ik heb een ford focus van 2001
daar heb ik gedoe mee met brandstof pomp en ben bezig met kabels na te lopen ( ik meet maar 7 volt aan pomp dus ergens weerstand )
echter ik kwam via kijken na schema wat heel simpel is ,
zekering > brandstofpomprelais ) bostssensor > brandstofpomp ( deze werkt met retour leiding )

als ik echter auto op contact zet ( dat geld trouwens volgens mij bij bijna alle auto;s dan hoor je de pomp even lopen en vervolgens stopt hij ( ik start nog niet )
wie of wat stuurt de pomp dan uit ??

Het is gebruikelijk dat bij het omzetten van je contact de pomp tijdelijk loopt om er voor te zorgen dat er brandstofdruk is bij het starten; immers zakt de accuspanning tijdens het starten.

Deze aansturing komt vanuit het brandstofpomp relais; meestal zal deze (vooral bij oudere autos) een het signaal van een bobine pakken, of van de dynamo bij diesels.
Bij modernere autos zal het relais door de ECU worden aangestuurd.

Het brandstofpomp relais wordt veelal aangezet door het contact en uitgezet door de ECU. Wanneer de motor niet loopt een aantal seconden na het aanzetten van het contact zal de ECU (die ziet het motortoerental) de brandstofpomp weer uitzetten. Dit voorkomt dat er eindeloos brandstof gepompt wordt in geval van een lek (waarbij de motor niet zou starten). Brandbeveiliging dus.

Er zijn ook wat recentere systemen die extra nog kijken of het lukt om druk op te bouwen in het systeem en als dat niet lukt (dus er is een lek) dan ook de pomp weer uitzetten.

Vervelend met meten maar het is voor je eigen veiligheid

Normaal gesproken kan je het relais vrij simpel tijdelijk overbruggen om het uit te sluiten van een mogelijke oorzaak van de problemen.

Terug
Bovenaan