Waardevermindering berekenen

EVV zei:
Ik kan het helaas niet meer terug vinden maar ik las laatst een artikel over afschrijving, daar werd serieus als reden voor een lage afschrijving van een bepaald model de hoge verwachte restwaarde aangegeven...

Ja, dat is exact de 'gekte' van de markt. Kuddegedrag in percepties is meer bepalend dan onderliggende kwaliteit. Dat is op de beurs zo, dat is op de huizenmarkt zo, dat is bij restwaarde van auto's zo...

VW kan ook moeilijk anders, toch? Voertuigen werkelijk voor minder geld, gedurende langere tijd, aanbieden zal de restwaarde geen goed doen.. zeker niet de bouwjaren die nog voor de hoge prijs verkocht zijn.

Leon in zn Fiesta zei:
Skeep zei:
Er mankeerde best wat aan die auto, geen spannende dingen maar wel zaken waar je iets wat van kon vinden als koper. Maar goed, als je er als deskundige niet naar vraagt, het zelf niet test en de inruilprijs ligt vast (nee die kan echt niet hoger meneer) dan maak ik je ook niet wijzer dan nodig :p

Ik weet niet of dat bij de merkdealer was, maar de kans is anders groot dat de auto weer aan opkopers wordt doorverkocht. Dan zal de exacte staat van de auto de koper niet bijster veel interesseren (denk ik).

Durashift zei:
VW kan ook moeilijk anders, toch? Voertuigen werkelijk voor minder geld, gedurende langere tijd, aanbieden zal de restwaarde geen goed doen.. zeker niet de bouwjaren die nog voor de hoge prijs verkocht zijn.
Ze kunnen in ieder geval auto's gaan bouwen die de hoge restwaarde ook daarwerkelijk waar maken...

Doppert zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Er mankeerde best wat aan die auto, geen spannende dingen maar wel zaken waar je iets wat van kon vinden als koper. Maar goed, als je er als deskundige niet naar vraagt, het zelf niet test en de inruilprijs ligt vast (nee die kan echt niet hoger meneer) dan maak ik je ook niet wijzer dan nodig :p

Ik weet niet of dat bij de merkdealer was, maar de kans is anders groot dat de auto weer aan opkopers wordt doorverkocht. Dan zal de exacte staat van de auto de koper niet bijster veel interesseren (denk ik).
Even de quote'jes hersteld :)
Ik heb de SEAT ingeruild bij de Ford-dealer en had ook verwacht dat ze 'm vlot door zouden schuiven naar de handel, maar dat is niet gebeurd. De auto heeft daar gewoon te koop gestaan en is ook verkocht aan een particulier. Na een half jaar alweer doorverkocht aan een andere particulier overigens, die persoon heeft 'm nu ca. een half jaar in bezit. Ik zie wel dat de auto bij de laatste APK-keuringen meldingen had, maar kan niet zien wat die meldingen precies zijn. Gevoelsmatig: de leeftijd begint 'm op te spelen en ik heb 'm op een goed moment afgestoten ;)

Leon in zn Fiesta zei:
Doppert zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Even de quote'jes hersteld :)
Ik heb de SEAT ingeruild bij de Ford-dealer en had ook verwacht dat ze 'm vlot door zouden schuiven naar de handel, maar dat is niet gebeurd. De auto heeft daar gewoon te koop gestaan en is ook verkocht aan een particulier. Na een half jaar alweer doorverkocht aan een andere particulier overigens, die persoon heeft 'm nu ca. een half jaar in bezit. Ik zie wel dat de auto bij de laatste APK-keuringen meldingen had, maar kan niet zien wat die meldingen precies zijn. Gevoelsmatig: de leeftijd begint 'm op te spelen en ik heb 'm op een goed moment afgestoten ;)

Bij veel producten houdt men tegenwoordig rekening met wat men de PLC (Product Life Cycle) noemt. Een van de, voor liefhebbers, vervelende verschijnselen van de PLC is dat alles in het product berekend is op een maximale leeftijd. In het geval van een auto hebben we het dan over roestpreventie, plastic wat steeds harder (meer breekbaar) wordt, onderhoudsfrequentie van de motor die zo ruim is dat de motor na zoveel kilometer de geest geeft, zetels die op een berekend moment versleten zijn, lagers die kapot gaan na zoveel kilometers, versnellingsbakken die stuk gaan na zoveel kilometer... enzovoorts.

Voor consumenten is dat zowel een goede als een slechte zaak. Goed, want de kans dat er een auto met nauwelijks versleten motor op de sloop komt is kleiner en de prijs kan lager zijn. Slecht want dat gebaksdoosje van oma heeft na 20 jaar ook last van rondom afbrekende plastic prutsels en een auto langer dan zoveel kilometers gebruiken gaat serieus geld kosten.

Terug
Bovenaan