Waarde Toyota Yaris 2003 1.5 T-Sport

Lucky J

Net ingestapt
Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een Toyota Yaris 1.5-16V VVT-i T-Sport uit 2003 met een kilometerstand van circa 201.500.  De auto verkeerd voor de rest in goede staat en heeft de vereiste onderhoudsbeurten gehad. Ik ben erg benieuwd naar wat de waarde van deze auto ongeveer zou zijn.  Kan iemand hiermee helpen? Ik ben namelijk opzoek naar een andere auto met 5 deuren i.v.m. gezinsuitbreiding.

Na wat zoekwerk op internet kom ik vergelijkbare varianten tegen met een vraagprijs van rond de €3.000 a 4.000 met zelfs uitschieters daarboven.  
Ondertussen een aantal taxaties via internet laten doen maar de prijzen die hierbij worden genoemd liggen echt beduidend een heel stuk lager.  Zo laag dat ik de auto beter kan houden dan verkopen.

https://postimg.cc/gallery/g36kwds

Als de vraagprijs 4000 euro is, en degene waar je inruilt wil ook wat verdienen kun je wel bedenken dat de inruilprijs rond de helft zal liggen.

Heeft de yaris een logische nap?
Hij komt uit 2003 is het, het facelift model of niet? Facelift modellen doen het meestal beter. Nadeel is dat die net boven de psychologische 2 ton heeft gereden en dat het geen 5 deurs is. Voordeel van de yaris is dat die tegen e10 kan, in tegenstelling tot budget broertje sirion1 1.3 102 pk waar die weleens mee vergeleken werd.

Zal hem idd op autoscout zetten en zelf verkopen. Ook afbeelding van facturen er bij en benoemen als het om het facelift model gaat, als dit tenminste zo is.

Zorg er verder voor dat je een vaste dag hebt voor bezichtigen, zodat mensen die serieus zijn er moeite voor moeten doen. Een vrijdag middag bijvoorbeeld.

Tsja... de vraag verkoopprijzen en de handelsprijzen moet je ook niet met elkaar willen gaan vergelijken.

Wil je de auto zelf particulier gaan verkopen of wil je hem inruilen?
Bij inruil moet je ongeveer uitgaan van de handelsprijzen, maar daar gaat het voor jezelf er eigenlijk meer op wat je erbij moet leggen voor de vervangende auto... kortom het totaalplaatje is waar het uiteindelijk om gaat en dat moet bij je passen.
Wil je de auto zelf particulier gaan verkopen neem dan als een reële richtprijs de dealer verkoopprijs minus 25%, en daar komen de kosten voor een advertentie op marktplaats e.d. nog bij... houd er echter ook rekening mee dat er daar ook veel handelaren op gaan reageren die echt niet meer (eerder minder) bieden als de handelsprijs, kortom koopjesjagers en bandentrappers die je vrije tijd ook opvreten.

Auto encyclopedie zei:
Heeft de yaris een logische nap?
Hij komt uit 2003 is het, het facelift model of niet? Facelift modellen doen het meestal beter. Nadeel is dat die net boven de psychologische 2 ton heeft gereden en dat het geen 5 deurs is.

Zal hem idd op autoscout zetten en zelf verkopen. Ook afbeelding van facturen er bij en benoemen als het om het facelift model gaat, als dit tenminste zo is.

Zorg er verder voor dat je een vaste dag hebt voor bezichtigen, zodat mensen die serieus zijn er moeite voor moeten doen. Een vrijdag middag bijvoorbeeld.

NAP is logsich maar de psychologische grens van 2 ton heb je gelijk in. Het betreft wel een model van voor de facelift. Dat het 3 deurs is is ook de reden om hem weg te gaan doen, 5 deurs zal een stuk praktischer voor straks zijn.

Muddy Bandit zei:
Tsja... de vraag verkoopprijzen en de handelsprijzen moet je ook niet met elkaar willen gaan vergelijken.

Wil je de auto zelf particulier gaan verkopen of wil je hem inruilen?
Bij inruil moet je ongeveer uitgaan van de handelsprijzen, maar daar gaat het voor jezelf er eigenlijk meer op wat je erbij moet leggen voor de vervangende auto... kortom het totaalplaatje is waar het uiteindelijk om gaat en dat moet bij je passen.
Wil je de auto zelf particulier gaan verkopen neem dan als een reële richtprijs de dealer verkoopprijs minus 25%, en daar komen de kosten voor een advertentie op marktplaats e.d. nog bij... houd er echter ook rekening mee dat er daar ook veel handelaren op gaan reageren die echt niet meer (eerder minder) bieden als de handelsprijs, kortom koopjesjagers en bandentrappers die je vrije tijd ook opvreten.

Hoogstwaarschijnlijk zal het particuliere verkoop worden. Dat een dealer er minder voor geeft is opzich logisch, zij moeten er immers ook aan verdienen maar had wel een minder groot verschil verwacht. Met taxaties werd minder dan de helft geboden dan waar ze voor te koop staan. Thanks voor je tip over een richtprijs minus 25%, ga eens kijken of we daar wat verder mee komen.

Online kan je de koerslijst van de ANWB invullen (als er opties op zitten die er niet bij staan dan gewoon andere opties aanklikken zodat je toch op de correcte nieuwprijs uitkomt); dan krijg je heel veel verschillende prijzen (aankoop, verkoop, dealer, bovag etc) waaronder ook particulieren onderling. Zeker omdat je in het lagere prijssegment zit gezien het bouwjaar zal het verschil bij zelf verkopen niet zo gauw 25-50% zijn....In deze prijsgroep wordt toch al geen of amper garantie gegeven.
Als je er ergens eentje ziet staan voor vraagprijs €4000 dan zou ik €3450 aanhouden, zorg bij adverteren voor goede foto's, ook van onderhoudsrekeningen (adres weglaten) en laat uit je tekst duidelijk blijken dat ie gewoon in goede staat is en verkocht wordt ivm gezinsuitbreiding en dus grotere auto nodig. Als mensen online zonder de auto gezien te hebben al meteen vragen zoals "wat is je uiterste prijs" gewoon deleten en niet op reageren.
Ik heb mijn vorige auto particulier verkocht, via AutoTrack, want gratis :)
Kreeg 2 reacties, 1 achesoes die meteen al vroeg wat laagste prijs was (niet beantwoord) en 1 serieus. Die zei dat hij mijn eerlijke advertentie belangrijk vond (ik had minieme kastanje-dakschade netjes gemeld) en de prijsonderhandeling duurde 10 seconden: hij had een lagere prijs in gedachten (want in die online ANWB koerslijst uitgegaan van kale nieuwprijs), ik hogere (want net voor jaarwisseling gedaan); in zijn bijzijn opnieuw ingevuld met alle opties aangeklikt (bv metallic en ook parelmoer lak) om zo dicht mogelijk bij de echte nieuwprijs rijklaar uit te komen (rijklaarmaakkosten zitten er bij oude auto's nl. nog niet bij opgeteld!!) en de prijs die de ANWB voor particulier zo aangaf vond hij goed en ik ook.

Een Yaris met 1.5 liter motor uit deze bouwjaren komt niet veel voor. Het is best een bijzondere auto.
Eigenlijk zit je in de prijsklasse en leeftijd wat de gek er voor geeft, dat bedoel ik niet negatief. Handelaren zullen denk ik tussen de € 1200 en maximaal € 2000 ongeveer bieden.

Polijst wel even de koplampen en poets de auto goed, voordat je de auto op de foto zet.
Als je de auto zelf verkoopt zoek dan vergelijkbare auto's, en ga er dan wat onder zitten.
Bijvoorbeeld € 2.900.

Als je niet zit te wachten op handelaren die alleen voor een habbekrats de auto bij je op willen halen bijvoorbeeld voor export, en je kostbare tijd verdoen, ruil dan de auto gewoon in.

Terug
Bovenaan