Waarde-bepaling Suzuki Alto

A

Anoniem

Guest
Goedendag allemaal,

Ik hoop dat iedereen een leuke dag heeft gehad.

Mijn vraagje is even wat meer apart...

In de familie, al zo'n mooie 22 jaren, hebben wij een Suzuki Alto GA, uit 1987. Deze is momenteel van mij, hiervoor is die 22 jaar lang van mijn opa en oma geweest. Nou is die emotioneel veel waard voor mij natuurlijk maar ik ben nog steeds een jongeling en een auto-liefhebber, dus ik wil er voorlopig nog in rijden maar ik ben benieuwd wat voor prijs-categorie ik aan moet denken wanneer ik deze wel wil verkopen. Ik heb al wat "offers" gehad, deze zijn rond de €2500,- tot €3000,- geweest. Nou weet ik ook, dat deze auto over 5 jaar officieel onder de old-timer categorie valt, vanaf dit punt gaat de prijs opeens omhoog. Waar zit ik dan aan te denken en waar zou ik nu aan denken?

Ik heb de originele handleiding en onderhouds historie boekjes. Ik heb beide sleutels, vanaf de dealer, die erbij kwamen. De auto heeft een werkplaats documentatie boekje, het officiele zakje gereedschap in de achterbak, etc. Het is de minst-luxe versie... Het exterieur ziet er opzich fraai uit, niet verkeerd. De lak is opzich wat dof hier en daar, maar het valt mee. Ik probeer de auto netjes en schoon te houden... Volgende maand komt er een nieuw setje officiele / originele schokdempers onder.

Het interieur is opzich vrijwel op als we het over de bekleding hebben van de bestuurders-stoel en bijrijders stoel. De bank ziet er nog wel goed uit. De vloermat ligt was losser, aangezien niet alle bodem-drukkertjes er nog in zitten.

Voor de rest is het een altijd technisch-goed onderhouden auto geweest en nog steeds.

De reden dat ik deze auto nu rijdt, is omdat ik dit altijd een geweldige auto heb gevonden en nog steeds ben ik het hiermee eens... Mijn oma is helaas in December overleden, onverwachts en totaal niet ziek, dus toen was het besloten dat zodra ik mijn rijbewijs zou hebben, dat ik de auto mag hebben.

Ik waardeer het super veel en voorlopig hou ik de auto natuurlijk nog... Maar, ik kan deze auto niet voor altijd blijven rijden. Vandaar dit berichtje, zodat ik een klein beetje een indicatie heb van hoe-en-wat.

De specificaties:


- 0,8L (800CC) 3 Cilinder met 39 PK
- 4 Versnellingen
- 30L Benzine tank
- 12-Inch Stalen velgen (Origineel)
- Bouwjaar 1987
- Momenteel zo'n 120K KM op de teller.

Met vriendelijke groet,

Wesley van Bommel
 
tsja, het is maar net wat de gek er voor geeft, het blijft gewoon een wat oudere auto. Aan de ene kant is het gelukkig geen beleggings object geworden en zal het ook niet worden. Daardoor zal het misschien wat lastiger worden om aan onderdelen te komen, maar er rijden er nog zat van rond, aan de andere kant blijft het daardoor wel leuk ( beleggingsvolk is gewoon een iets ander type mensen) Waarom zou je hem wegdoen? zo'n compact wagentje past nog wel ergens in een schuurtje, of komen er hoge kostten aan? ook als je hem een paar jaar niet gebruikt kun je hem altijd nog schorsen. Ik denk dat je van weg doen spijt krijgt.

Ik heb mijn eend die ik bijna 25 jaar geleden kocht ook niet meer weggedaan en na een paar jaar stilstaan rij ik er nu weer mee in de zomer.
 
Als je de mogelijkheid hebt zou ik ‘m lekker bewaren en wat anders erbij kopen als dagelijks vervoer. Een dergelijke Alto kost nu maandelijks al vrij weinig, en over 5 jaar zal dat bij dit exemplaar alleen maar minder worden qua vaste lasten. Brandstof en onderhoud zijn waarschijnlijk het duurst.
 
Een auto lang goed houden kost veel geld. Ik denk niet dat je dat er nog uit gaat halen.

Lang stallen kan, maar dan kost het ook weer veel geld om hem rijdend te maken.

Ik zou zeggen, gewoon verkopen. Tenzij je hem vast wilt houden omdat hij van je oma was.

Als je nu 3000 a 4000 kan krijgen zou ik het doen.
 
Nou weet ik ook, dat deze auto over 5 jaar officieel onder de old-timer categorie valt, vanaf dit punt gaat de prijs opeens omhoog.

Niet echt hoor, denk ik. Bij een diesel-Benz of Range Rover lijkt de mrb vrije factor relevant, maar bij een Alto?
 
Ik zou hem voorlopig lekker houden.

Waarde is geheel afhankelijk van factoren. Blijven de oudere EVs straks veel voordeliger én in alle steden én voor veel minder kilometerheffing rijden dan wil bijna niemand zo'n Alto.

Als grondstoffen, laadpaaltekorten en recessie anders bepalen dan kan zo'n betrouwbaar simpel wagentje heel interessant zijn.
 
Wat betreft die doffe plekken, je zet hem hopelijk toch wel af en toe in de was? De tand des tijds doet z'n werk, dus onderhoud is echt van belang. Als je er emotionele waarde aan hecht, zou ik me niet druk maken over wat de auto over een paar jaar waard is. Gewoon doorrijden, zuinig zijn en goed onderhouden.
 
D Elzinga zei:
Nou weet ik ook, dat deze auto over 5 jaar officieel onder de old-timer categorie valt, vanaf dit punt gaat de prijs opeens omhoog.

Niet echt hoor, denk ik. Bij een diesel-Benz of Range Rover lijkt de mrb vrije factor relevant, maar bij een Alto?

En dat is zéker al te verwaarlozen omdat hij nu qua bouwjaar al in aanmerking komt voor de overgangsregeling als hij in de wintermaanden gestald blijft (wat op zich wel aan te raden is vanwege de roestgevoeligheid van zulke Alto's).

Verder is het absoluut niet te voorspellen wat de waarde over een jaar of vijf is, je kunt gewoon niet weten hoe de markt voor zulke auto's dan zal zijn. Denk aan milieumaatregelen, de economische situatie, enz.

Ik zou hem lekker houden en koesteren, een Alto is wat dat betreft vrij voordelig en aangezien het model in India tot 2014 in grote aantallen is gebouwd zal het voorlopig niet zo moeilijk zijn om aan onderdelen te komen.
 
Wesley van Bommel zei:
... maar ik ben benieuwd wat voor prijs-categorie ik aan moet denken wanneer ik deze wel wil verkopen. Ik heb al wat "offers" gehad, deze zijn rond de €2500,- tot €3000,- geweest. Nou weet ik ook, dat deze auto over 5 jaar officieel onder de old-timer categorie valt, vanaf dit punt gaat de prijs opeens omhoog. Waar zit ik dan aan te denken en waar zou ik nu aan denken?

Wesley van Bommel

Daarmee heb je al een paar biedingen gekregen waarbij je je handen dicht mag knijpen, dit soort auto's valt niet echt in de categorie liefhebbersauto's met verzamelwaarde.
In perfecte staat met oldtimerstatus en volledige garantie zal een oldtimerspecialist er misschien 5k van kunnen maken, maar bij particuliere verkoop hoef je dat niet te gaan verwachten.

Ik heb een Talbot Horizon 1.1LS uit 1981 staan met nog geen 50.000 echte kilometers op de klok, deze auto is in een perfecte originele roestvrije staat (ook het interieur).
Taxatiewaarde ligt op een schamele € 4750,=, de gangbare marktwaarde in de hedendaagse overspannen oldtimermarkt ligt rond de € 3000,=.
De emotionele waarde ligt voor mij een stuk hoger, dus deze Talbot blijft gewoon in de stalling staan.
 
Deze gaat nooit zoveel opbrengen als een 1e model.
Als de km stand aantoonbaar laag is denk ik max 2500 euro
 
Als die 3K een serieus bod was, dan had je dat beter meteen kunnen accepteren, als je de intentie hebt de auto te verkopen.
Ik neem aan dat de auto altijd binnen heeft gestaan en nu buiten moet slapen.
Als de auto nu buiten staat en alleen zijn beurtje krijgt, dan denk ik niet dat deze de 40 jaar gaat halen.
De waarde loopt dan alleen maar achteruit.
 
Eigenlijk zijn er twee opties.

De Suzuki Alto houden vanwege de emotionele waarde, zorg dan wel dat de auto in een stalling of garage staat, en behandel de auto goed tegen roest.
Anders roest de auto snel weg, en is niets meer waard. Alleen al dat de auto zo lang al in de familie is is al leuk om de auto te houden en te bewaren.

Een Suzuki Alto zal niet snel veel in waarde stijgen, er zijn er relatief veel van gemaakt, en de auto is niet erg gezocht. Als je van de auto af wil is een bod van € 3000 best een goed bod.
 
Terug
Bovenaan