Waar moet je alert op zijn bij het controleren van de onderhoudshistorie?

A

Anoniem

Guest
Allereerst bedankt voor de vele reacties op mijn vorige vraag. Super dat je op dit forum zo geholpen wordt. Heel fijn voor iemand die niet weet waar hij moet zoeken.
Ik ben nu ietsjes verder in mijn zoektocht. Ik lees overal dat het belangrijk is om de onderhoudshistorie te checken bij het zoeken naar een occassion. Maar wáár moet je dan vooral erg alert op zijn? Ik zij bij een occasion bijvoorbeeld in de onderhoudshistorie (CARFAX) staan dat de Schokdemper niet (goed) werkte. Dat deze is gerepareerd. Is dit dan bijvoorbeeld een reden om wantrouwig te zijn? Dat de auto gebreken heeft, of dat de eigenaar slecht rijgedrag had. Of is dit juist een goed teken, dat er een nieuwe schokdemper in zit. Enfin, zo zijn er meer voorbeelden te bedenken. Als iemand tips heeft waar ik vooral dus alert op moet zijn, hoor ik het graag!

Gast9754023 zei:
Ik ben nu ietsjes verder in mijn zoektocht. Ik lees overal dat het belangrijk is om de onderhoudshistorie te checken bij het zoeken naar een occassion. Maar wáár moet je dan vooral erg alert op zijn?

Let vooral op de combi van datums en onderhoudsintervallen.
Het is tegenwoordig normaal om een onderhoudsinterval aan te houden van 30.000 km, maar als daar 3 jaar overheen gaat is dit veel te lang en heeft de auto feitelijk al te weinig onderhoud gekregen. (zijn meestal de auto's van de korte ritjes)
Verder even letten op vervangingsonderdelen bij bepaalde kilometerstanden (distributie enz.)

Ik zou zelf oppassen voor:

- geen merk-dealer onderhoud. Zeker de eerste jaren
- overschrijding van kilometerstand of tijd.
- budgetbanden

CARFAX zijn apk gerelateerde reparaties. Drie opeenvolgende motorwissels kan je dus niet zien.

Pluspunten zijn:
- Vaak bij de dealer geweest, bijvoorbeeld iemand die ook vakantiechecks liet doen. Staat niet in het boekje maar soms lees je het tussen de regels doordat er ineens na 8000km en 8 maanden alvast nieuwe olie in ging.

Vaak achtereenvolgens naar de garage, zeker als het recent is zou ik hem laten staan.

Veel mensen doen toch een auto weg als er dure reparaties aankomen. Dus kijk bijvoorbeeld wanneer de distributie is gedaan. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar daar moet je wel rekening mee houden.

Zijn alle terugroepacties uitgevoerd.

Zijn de beurten op tijd uitgevoerd.

Wat moet er de komende beurt uitgevoerd worden .

Staan er opmerkingen op het laatste APK rapport.

Plus punt vind ik als de auto altijd bij dezelfde garage is onderhouden.

Kwikfit auto's zou ik altijd laten staan.

Terug
Bovenaan