Waar moet ik op letten bij ankoop Polo 9n3 1.4-16v na 3 maanden corona-stilstand?

HJB

Startmotor
Beste Allemaal,

Ik sta op het punt een Polo 1.4-16v aan te schaffen. De betreffende auto is tiptop in orde van binnen en buiten, lage kms, goede prijs, maar heeft wel vanwege de coronacrisis drie maanden stilgestaan met een volle tank E10 Euro 95. Ding startte wel meteen, was starten lopen. Weggezet met nieuwe accu. :) Loopt stationair erg mooi, als een zonnetje, maar zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten in dit geval? Heb 'm rustig warm gereden, ging prima, geen al te gekke dingen. Doen of niet doen?

Groeten,

HJB

Drie maanden stilstand zou niet zo heel spannend of bijzonder moeten zijn. Vloeistoffen in orde, bandenspanning voldoende, remmen lopen vrij? Zo ja, dan gewoon rijden met dat ding.

Een incourante tweedehands auto staat langer stil.

Viel mij op dat VW radioreclame maakte om je auto te laten nazien door 'lange stilstand' door de corona.
Ik mag hopen dat er weinig mensen ingetrapt zijn... Zelfs een VW kan zonder problemen 3 maanden lang stilstaan om vervolgens weer mee te rijden.

Mijn motor staat ieder jaar 6 maanden in de winterstalling nog nooit een probleem geweest.
Banden oppompen en de accu er weer inzetten en rijden maar.

Op zichzelf mag drie maanden stilstaan geen probleem zijn.

Er is een maar: Olie veroudert ook als de auto (of motor) niet gebruikt wordt. Denk daarom aan de ververs interval van maximaal 2 jaar of zo (vraag het uw garage of check het onderhoudsschema). Heel vaak wordt een auto niet ineens stil gezet maar is het een proces van er eerst weinig mee rijden om er op den duur helemaal niet meer mee te rijden. Daarnaast verouderen de overige vloeistoffen ook (brandstof, koelvloeistof, remolie). Ook die moeten op tijd ververst worden.

Ik ben ooit lid geweest van een motor-merk-club en bij deze club waren diverse leden die eens in de zoveel jaar olie verversten (weinig kilometers rijden en pas verversen na het opgegeven aantal kilometers). Het was opvallend dat juist deze leden problemen hadden door extreme slijtage.

Nou, Dakloos, dat scheelt alweer, want de auto staat inmiddels op de oprit... Haha. Vloeistoffen even gechecked/ververst, ding rijdt als een zonnetje. Niks aan de hand inderdaad. En de groene dopjes duiden schijnbaar op stikstof in de bandjes? Ook prima, dus.

Groene dopjes staat voor 100% stikstof
Zwarte of andere dopjes staat voor Ruim 78% stikstof.
En zelfs meer naarmate de banden een paar keer bijgevuld zijn geworden.

Oftewel.. Zinloos.

Pobresh zei:
Groene dopjes staat voor 100% stikstof
Zwarte of andere dopjes staat voor Ruim 78% stikstof.
En zelfs meer naarmate de banden een paar keer bijgevuld zijn geworden.

Oftewel.. Zinloos.

Kan hoor, geen idee. Ik heb er verder in ieder geval niks extra's voor betaald... :T

MLL zei:
Viel mij op dat VW radioreclame maakte om je auto te laten nazien door 'lange stilstand' door de corona.
Tja. VW (bedrijfswagens) maakt ook reclame voor het feit dat ze in aanschaf wat duurder zijn, maar dat de restwaarde ook beter is. Een sigaar uit eigen doos dus, maar bij VW gaan ze er prat op dat ze die aan jou mogen geven of zo... o_O

Terug
Bovenaan