Waar kan je beter mee inhalen: 1.0 motor, 74 kW (101 pk) of 1.4 motor 65 kW (88 pk)

autovergelijk

Net ingestapt
Hier op het werk (in Teams dan) hadden we het over auto's maar we hebben er geen verstand van. De 1 zegt dat je naar de motor moet kijken of hij snel kan opschakelen en de ander naar de kw/pk?
(In het voorbeeld hebben we het over mijn Nissan Note 1.4 motor 65 kW (88 pk) en collega haar Ford B-max ecoboost 1.0 motor, 74 kW (101 pk)

Wie kan uitleggen hoe het zit en hoe we het moeten lezen of een goede link met info.

Er vanuit gaande dat je het toerental daar houdt waar het maximale vermogen vrijkomt zal je het best met de ecoboost kunnen inhalen. Belangrijk detail in deze vergelijking is dat de Ford motor een turbo heeft en de Nissan niet. (is een beetje een gok, maar een 1.4 met 88pk lijkt me geen turboblok). Dit zorgt er meestal voor dat ook bij lagere toerentallen er al redelijk veel vermogen beschikbaar is waardoor ook bij normaal gebruik de ecoboost sneller zal aanvoelen.

Uiteraard zijn er meer afhankelijkheden (gewicht, stroomlijn, overbrengingsverhouding in versnellingsbak e.d.) Maar die zullen voor deze 2 auto's niet heel veel uiteen lopen (ervan uitgaand dat beide auto's een handbak hebben)

Is van vele factoren afhankelijk, gewicht, toerental (welke versnelling), koppel, frontaal oppervlakte, reactievermogen, welke snelheid inhalen, type banden, bandenspanning, etc etc. en niet alleen cilinderinhoud of aantal PK

harde fabriekscijfers;

nissan note 1.4 88PK (128Nm) koppel 0-100 13,4 seconden

Ford B-max 1.0 100PK (170Nm) koppel 0-100 13,2 seconden

De Ford is ondanks dat hij meer dan 100 kilo zwaarder is toch sneller op de 100, weliswaar minimaal. De nissan is lichter en zal mogelijk iets sneller van de plek zijn de eerste meters terwijl de ford heel even moet wachten tot de turbo ook mee en moet iets meer gewicht op gang brengen. Maar zodra de motor in het werkgebied van de turbo komt zal deze snel de nissan voorbij gaan. De Ford heeft meer koppel en meer PK en zal op tussensprintjes op snelheid zal de ford ook waarschijnlijk sneller zijn dan de nissan. Het hogere koppel zal maakt hierbij het grootste verschil.

Waar het om gaat, is:
- maximum PK (= toeren x koppel)
- maximale koppel
- toerental maximale koppel

In carbase van Autoweek kun je deze specs vinden voor elk model.
Een Ecoboost heeft een turbo. Die zorgt ervoor dat de maximale koppel (kracht) al bij lage toeren beschikbaar komt.

De Note heeft geen turbo: die maximale toeren komen veel later vrij.

In de Note moet je dus terug schakelen om op de snelweg net zo snel in te halen.

Eenvoudige vraag, complex antwoord. Zoals hierboven vermeld zijn er een hoop factoren die van invloed zijn. Allereerst zal er een koppelkromme van de motoren beschikbaar moeten zijn, vervolgens een hoop berekeningen met versnellingsbak verhoudingen, eindoverbrenging, wielomtrek etc etc. Het is te berekenen!

Vlak ook de bestuurder niet uit. Op een overzichtelijke, verantwoorde, plek inhalen met een langzamere auto is misschien nog wel beter dan ergens waar het niet verstandig is, met een rappe auto. ;)

Durashift zei:
Vlak ook de bestuurder niet uit. Op een overzichtelijke, verantwoorde, plek inhalen met een langzamere auto is misschien nog wel beter dan ergens waar het niet verstandig is, met een rappe auto. ;)

Inderdaad, zie vaak dat bestuurders 2 meter achter tractor rijden en daardoor totaal geen overzicht over de weg hebben. Sturen beetje naar links om er langs te kijken, dan nog terug schakelen....... argghh.

Thema90 zei:
Durashift zei:

Inderdaad, zie vaak dat bestuurders 2 meter achter tractor rijden en daardoor totaal geen overzicht over de weg hebben. Sturen beetje naar links om er langs te kijken, dan nog terug schakelen....... argghh.
Verschrikkelijk om aan te zien idd. :'(

Warhamstr zei:
Thema90 zei:
Durashift zei:

Verschrikkelijk om aan te zien idd. :'(

Inderdaad, 2 meter is veel te veel. 20 cm is beter. :p

Thema90 zei:
dan nog terug schakelen....... argghh.

Dat vergeet men soms ook vaak, hoe vaak ik mensen zie inhalen waarbij amper gang wordt gemaakt. Als ik inhaal is het gewoon 3, soms 4 versnellingen terug (heb automaat) en gas op de plank. Door afstand te houden en te anticiperen heb ik vaak al een groot snelheidsverschil voordat ik bij het inhalende voertuig ben.

Thema90 zei:

Dat heb ik ook nooit begrepen.... gewoon goed onder de tractor door kijken en niet het stuur een beetje naar links doen, want dan kijk je juist tegen de grote wielen aan.:)

Terug
Bovenaan