VW Scirocco mijn droomauto - lakschade door onbekende

Guest
Beste forumleden ik moet vooral even mn hart luchten want ik ben inmiddels behoorlijk teneergeslagen om wat mijn droomauto de afgelopen maand heeft ondergaan.

De VW Scirocco (Mk3) was voor mij een (bereikbare) droombak toen deze in 2008 uitkwam, destijds had ik er het geld absoluut niet voor en bleef het bij brochures en modelautootjes. Sinds begin april was het dan toch zover en heb ik met mijn vriendin een mooie occasion gevonden in de uitvoering die ik het mooist vind; Candy White, panoramadak en Interlagos velgen. Rijdt als een zonnetje en het is niet belangrijk maar je hebt er genoeg bekijks mee wat toch wel leuk is. Blij als ik ben met deze VW ga ik m bijna wekelijks wassen.

Afgelopen maand is ie voor het eerst in ons bezit naar de dealer geweest waar iets bij een schokdemper vervangen moest worden. Helaas waren de draagarmen van de lift niet laag genoeg en zijn deze tegen de dorpel aan gedraaid. Dit veroorzaakte kleine schade aan de rand van de onderkant, niet direct zichtbaar tenzij je er vanaf de zijkant naartoe liep. Diezelfde dag zag ik ook nog een kleine butsje (2mm) in de bestuurdersdeur waarschijnlijk veroorzaakt door een openslaande deur bij een parkeerplaats. Een heel weekend over in zak en as gezeten want het gebeurde op een vrijdagavond. Maandag terug naar de dealer, aangegeven en het was eigenlijk geen probleem; dit lieten zij repareren, ik kreeg een leenauto mee en als extra lieten ze dat butsje in de deur ook meenemen in de reparatie (terwijl eerlijkheidshalve niet te zeggen viel of zij dat hadden veroorzaakt natuurlijk). Erg tevreden over de manier waarop ze dit oppakten!

De auto was gerepareerd, helaas was het butsje in de deur ondanks het aanstippen en poging tot uitdeuken nog wel zichtbaar voor een pietje precies als ik. Daar heb ik met moeite vrede mee voor mezelf maar baal er natuurlijk wel van. Tja, kan gebeuren, je kunt niet 24/7 rond de auto blijven staan.

Vanochtend zijn we onze beide auto's gaan wassen en ik keek na het wassen nog eens goed aan de passagiersdeur, ik dacht daar vuil te zien zitten. Geen deukje maar gewoon lak weg echt een nare veeg door een deur die nu aan die zijde er tegenaan is gekomen... Man man man, ik baal er wel zo hard van, eigenlijk onredelijk hoe ik hier van ontdaan ben. Ik ben er boos over, misselijk van en het is iets waar je niets mee kan doen. Geen idee wie dat heeft veroorzaakt en waar. Er zijn ergere dingen in het leven maar dit verziekt voor mij een hoop van het plezier dat ik aan deze auto heb. Allemaal omdat anderen moeite hebben een deur vast te houden en op te letten op een parkeerplaats.

Het zou misschien terecht zijn als wij asociaal parkeerden en nul ruimte over lieten voor medeweggebruikers maar niet is minder waar, ik loop liever vanaf een uithoek waar de auto aan een zijde tegen een muur staat en de andere zijde een halve meter over heeft dan hutje mutje bij de eerste plekken.

Ik zou het al zo fijn vinden als dit relaas hierboven al is het maar één persoon zover krijgt de volgende keer dat hij/zij een deur open gooit op een parkeerplaats toch rekening te houden met het bezit van een ander. Voor jou een kleine moeite scheelt een ander een berg treurnis.. :(

Dit is zeker balen, ik zet mijn auto nooit in een te krap plekje, liever niet naast een 2 deurs of naast een ouwe bak (je begrijpt vast wel wat ik bedoel) maar het is helaas niet altijd te voorkomen. Hier in Hoogeveen hebben we een heel goed herstel bedrijf: Lakrepair Misschien iets voor jou ? Groeten,Peter

Ik weet precies hoe je je voelt. Soms is het gewoon erg fijn om een oude auto te hebben, waar dat allemaal niet uitmaakt.

En onthoud ook meteen dat het bij bedrijven nooit perfect wordt, zoals jij het wilt hebben. Of je moet er stap voor stap bij blijven

Niets aan te doen:(:cry:

Inderdaad Peter, ik heb hetzelfde parkeerpatroon, liever niet naast coupes, oude bakken, lease auto's (herkenbaar aan ongewassen staat) en het liefst als het kan naast een auto die er ook verzorgd uit ziet. En toch, kun je het niet voorkomen :(

Dat lakrepair ziet er wel interessant uit maar is een behoorlijk eind weg, kom zelf uit Den Bosch, eens kijken of iets soortgelijks hier in de buurt te vinden valt. En Goedendag, ik denk daarbij wel inderdaad dat schadereparatie meestal nog wel te zien is. Zal er uiteindelijk wel op neer komen dat we dit moeten slikken en weer doorgaan.

nKWJ2bK.jpg

Sta overigens niet voor mezelf in als ik ooit iemand een deur tegen onze auto aan zie gooien..

Heb net deze week 2 schades laten taxeren die veroorzaakt zijn door dat soort hufters. In mijn geval was het dubbel bingo, eerst de voordeur opengegooid waarschijnlijk om vervolgens ook de achterdeur ook nog even te doen... Wil het weer in nieuwstaat gebracht moeten worden, gaat dat maar liefst iets meer dan €1750,- kosten :eek:

Jep, dat zijn de bedragen voor zulke "kleine" schades, en er valt niemand anders op aan te spreken dan je eigen portemonnee. Hoop dat het niet te erg voor je in het oog springt...

Ik kan me het gewoon zo moeilijk voorstellen dat mensen er zo weinig om geven dat ze schade veroorzaken of nog erger; het niet door hebben. Hoe kun je een deur open gooien en niet doorhebben dat je tegen een ander zit? En waarom zet je niet even je hand er tussen als je ziet dat het krap is. Het is echt allemaal niet zo moeilijk en het voorkomt ook nog eens schade aan je eigen auto!

Laatst ook, ik parkeerde ietwat breed (tja juist vanwege voorgaande ervaring) op een laatste parkeerplekje op een verlaten terrein, met het idee; ik ben zo weg, even glas in de glasbak gooien en er zal niet nog iemand tussen mij en die boom in willen parkeren met zoveel vrije ruimte. En ja hoor, ik loop nog niet weg van de auto en komt er een oude Golf aangereden en ik denk nog; het zal toch niet, terwijl hij de auto in zn achteruit gooit klaar om er tussen te frotten. Vroeg hem vriendelijk toch een van de 60 andere vrije plekken te pakken. Dat was gelukkig geen probleem maar de vraag bleef toch; waaaaaaaroooooom?!?! Ik zou het nog niet overwegen en een ander ziet het als de eerste optie.

Precies om deze reden rijd ik in een oud brik.........
Heb ook mooie/dure auto's gehad, maar het weegt voor mij niet op tegen de zorgen die je heb als ik een auto achterlaat op een parkeerplek.
Des ondanks kop op, laat je niet pakken door de kleine dingen in het leven. :cool:.

Haha, dan is het maar goed dat je hier niet woont, bij ile parkeren is he hier normaal ... om de andere auto aan te tikken, niemand die het eht boeit.
Het is natuurlijk ook maar een auto, een stuk staal dat je van a naar b brengt :)

Is je naam toevallig Bofkont :)
Ben namelijk precies net zo'n pietlut zeiker, maar gelukkig heb ik de beschikking over een eigen oprit.
Ben zelf ook een zeer actief hobby autopoetser/detailer.

Een goed uitgevoerde schade reparatie ga je echt niet terug vinden.
Die zwarte plekjes op je deur zijn erg simpel te herstellen dmv spotrepair, spot repair
En grote kans dat ze zelfs nog wel weg zijn te polijsten.

En om nog wat meer door te zeuren, je hebt aardig wat swirls in die lak van je, dat kan natuurlijk niet als liefhebber :T
Een polijstsessie is geen overbodige luxe hier.
voorbeeld van swirls

El Jerone zei:
Vroeg hem vriendelijk toch een van de 60 andere vrije plekken te pakken. Dat was gelukkig geen probleem maar de vraag bleef toch; waaaaaaaroooooom?!?!.
Hier in het dorp heb je zo'n parkeergarage waar iederen die niet kan rijden zo dicht mogelijk bij de ingang wil staan. De kleinste, drukste plaatsen mt betonpalen. Gelukkig is dat het grootste deel en rij ik gelijk naar achteren waar bijna nooit iemand staat. Mijn auto staat dan in een van de 10-20 lege vakken. En altijd moet er dan een naast mij staan. Flikker op en laat een paar plekken over.

Zelfs toen ik nog de 500 SE had, die een stukje van de 3 omliggende plekken nodig, du parkeerde ik die erg ruim. Dan nog sluiten ze aan...

Bofkont zei:
Is je naam toevallig Bofkont :)
Ben namelijk precies net zo'n pietlut zeiker, maar gelukkig heb ik de beschikking over een eigen oprit.
Ben zelf ook een zeer actief hobby autopoetser/detailer.

Een goed uitgevoerde schade reparatie ga je echt niet terug vinden.
Die zwarte plekjes op je deur zijn erg simpel te herstellen dmv spotrepair, spot repair
En grote kans dat ze zelfs nog wel weg zijn te polijsten.

En om nog wat meer door te zeuren, je hebt aardig wat swirls in die lak van je, dat kan natuurlijk niet als liefhebber :T
Een polijstsessie is geen overbodige luxe hier.
voorbeeld van swirls

Ik zal absoluut niet zeggen dat ik een actief poetser/detailer ben hoor maar ik snap goed dat mensen dat kunnen waarderen! Ik zag die vegen ook op de foto's inderdaad, kan geen kwaad een keer te (laten) polijsten, dus dat zet ik er bij op het lijstje :) maar werkelijke schade valt me een stuk zwaarder dan zulke swirls.

Geeft wel vertrouwen trouwens als je als (hobby) detailer zegt dat zulke plekjes goed op te lossen zijn, daar is mn dag wat minder van onderuit gehaald. Ik ga eens uitvogelen wat te doen, het bedrijf waar je naar linkt is specifiek een aanrader? Zie dat er meer dealers/garages verspreid over het land bij zijn aangesloten.

Aras zei:
El Jerone zei:
Vroeg hem vriendelijk toch een van de 60 andere vrije plekken te pakken. Dat was gelukkig geen probleem maar de vraag bleef toch; waaaaaaaroooooom?!?!.
Hier in het dorp heb je zo'n parkeergarage waar iederen die niet kan rijden zo dicht mogelijk bij de ingang wil staan. De kleinste, drukste plaatsen mt betonpalen. Gelukkig is dat het grootste deel en rij ik gelijk naar achteren waar bijna nooit iemand staat. Mijn auto staat dan in een van de 10-20 lege vakken. En altijd moet er dan een naast mij staan. Flikker op en laat een paar plekken over.

Zelfs toen ik nog de 500 SE had, die een stukje van de 3 omliggende plekken nodig, du parkeerde ik die erg ruim. Dan nog sluiten ze aan...

Ja vraag me echt af wat dat is, zeker als ALLES er omheen vrij is, waarom zoek je dan toch die extra moeite op...

@rthur zei:
Precies om deze reden rijd ik in een oud brik.........
Heb ook mooie/dure auto's gehad, maar het weegt voor mij niet op tegen de zorgen die je heb als ik een auto achterlaat op een parkeerplek.
Des ondanks kop op, laat je niet pakken door de kleine dingen in het leven. :cool:.

Ik vind het ook echt een zorg om de auto op een parkeerterrein neer te zetten gewoon omdat je weet dat 70-80% van de mensen geen zak om de auto van een ander geeft en je er redelijk veel moeite aan hebt er voor te zorgen dat de kans op een openslaande deur zo minimaal mogelijk is. Maar, ja, je hebt gelijk hoor, ik ben er onredelijk veel mee bezig, een ander zou er misschien niet eens bij stilstaan, er zijn belangrijkere dingen in het leven!

Gullwing zei:
Haha, dan is het maar goed dat je hier niet woont, bij ile parkeren is he hier normaal ... om de andere auto aan te tikken, niemand die het eht boeit.
Het is natuurlijk ook maar een auto, een stuk staal dat je van a naar b brengt :)

Haha ik verwacht dat daar een stuk sarcasme in zit als je zoiets zegt op een auto forum, tja van A naar B kom je ook nog met een fiets maar die zou me gestolen kunnen worden :)

Nee ken het bedrijf niet , was meer een voorbeeld.
Maar nogmaals die zwarte vegen zijn waarschijnlijk nog wel weg te polijsten, het is de lak van de andere wagen die jij heeft geraakt met zijn deur.
Kun je met de nagel de kras voelen?? of is het nog vlak?

Nee, kan de kras wel echt voelen :/ als je met je nagel er overheen gaat zit het in het oppervlak

Het baalgevoel verdwijnt vanzelf, eerst kijk je 6 keer per dag wat een vreselijke kras het is, daarna 6 keer per week, dan per maand, dan baal je als je het met poetsen tegenkomt en na 2 jaar ben je het zelf vergeten en de inkoper kijkt er ook niet naar.

Hier wat parkeertruukjes:

Zet hem wat dichter naar de passagierskant van de andere auto. Hopelijk is er geen passagier en als het krap is rijdt de bestuurder hem eerst eruit.
Vermijdt de nonliefhebber auto's, vieze, oude, maar ook er middelmatige wagentjes met vieze velgen, kinderstoelen of andere jong gezin kenmerken zoals plakkers op het raam.
Vermijdt ook fietsendragers tegenover je auto.
Zoek alleen de stille hoekjes op als je zeker weet dat die leeg blijven. Anders kan je net zo goed je auto tussen een nette andere en de paal zetten.

Een eerste kras voelt als een persoonlijke aanslag.
De eerste dagen zie je niks anders en vermoed je dat de hele wereld enkel dat deukje aan je auto ziet.

Laat er een paar weken overgaan...
Het wordt subjectief steeds minder erg, en na een jaar vraag je je af waarom je jezelf daar ueberhaupt druk hebt over gemaakt!

Je had beter een Smart kunnen kopen, daarvan is de complete body en dak van kunststof die je kan induwen, lekker flexibel, alleen de tridion is van staal :) :D

500C zei:
Je had beter een Smart kunnen kopen, daarvan is de complete body en dak van kunststof die je kan induwen, lekker flexibel, alleen de tridion is van staal :) :D
Ik bezoek winkels en mijn V40 staat de hele dag op winkelcentra geparkeerd. Daar naast nog een tak van 3 meter over de auto. Het resultaat na 3,5 jaar: 8 spuitdelen en een manager die voorstelde een Cactus aan te vragen. Gelukkig zit die niet in de merkenpolicy. 😂

Sneu, maar troost je, het kan erger. Bij ons is vorige week bij terugkomst vakantie het achterlicht + bumper + plaatwerk vernield door iemand . Natuurlijk ook doorgereden,want zo doen we dat tegenwoordig blijkbaar. :( Kosten zijn nog niet bekend :cry:

Herkenbaar deze ergernissen. Ik zoek ook altijd de perfecte parkeerplaats op. Liever nog direct naast een mooie auto dan helemaal vrij want dan weet je ook niet wat er naast komt. Als het kan wel op een hoek zodat een zijde sowieso vrij is.

Zet ik de auto vorig jaar bij een druk restaurant bewust ergens aan de rand van het terrein, tikken ze een ruitje in.....

Parkeren in een grote drukke stad is niet mijn hobby. Altijd zorgen over in welke staat je je auto weer terug vindt.

Doordefender kopen...

He het er echt al in vele topics over gehad.
Werkt perfect, nooit meer schade van andere deuren en niet duur.

Voorbeeld.

16ed4e4.png

Mooi staat het niet en je moet hem voor het wegrijden weer verwijderen, maar het scheelde mij 90 Euro per maand aan kosten voor uitdeuken zonder spuiten. (restylen)

@carkiller dat gaat een beetje richting plastic over het bankstel.

Neem dan twee grote :
Pylon-reflectie-banden-50-cm-270x350.jpg

Als finishing touch een gelamineerdw A4 met logo van gemeente/winkelcentrum waar je vaak komt en een tekst als "vrijhouden voor levering dranghekken" ;)

Mijn oplossing is 3 auto's bezitten.

De mooie op een hoek (auto # 1) , afgeschermd door auto # 2

Auto # 3 kan dan op de plek van auto # 1 of # 2 komen te staan als er mee gereden wordt, dus altijd 1 vrije auto.
Het is maf, maar auto's zijn toch mijn hobby dus 3 bezitten is helemaal niet erg.

Komt nog wel een 4e ook denk ik...

Ja ik ken deze probleem ook! Bij mij op parkeerplaats zijn ook erg veel asociale mensen die mij auto beschadigd hebben! Nu zit er flinke deuk bij mij portier. Sindsdien dat ik de auto ergens anders parkeer is er niks meer gebeurd! Ik wil graag wel een keer alle schade laten maken. Maar goed, jou auto is erg mooi en uniek. Veel bekijks maar ook veel jaloerse verbitterd mensen die zulke onnodige dingen uitvoeren. Soms ook gevaarlijke mensen die je achtervolgen omdat je zo'n duur bakje hebt. Dus let wel goed op, want bij een kennis van mij is dat ook gebeurd. Vandaar dat hij zijn klassieke Cadillac weer moet verkopen. Je hebt ook mensen die niet opletten en met hun deur stoten tegen ander auto aan. Maar wat je enige kan doen, ik kan je goed advies geven omdat je ook nogal breed auto hebt. Zet er een stootstrip erop. In zwarte kleur of laat het spuiten in hetzelfde kleur als jou auto. Dan heb je echt geen last van schade. Dit zat ook op mijn golf 4 toendertijd.
vw2t6bp-volkswagen-transporter-t6-2015-side-protection-set-l2-1.jpg

AUDIBMWRENAULT zei:
Sneu, maar troost je, het kan erger. Bij ons is vorige week bij terugkomst vakantie het achterlicht + bumper + plaatwerk vernield door iemand . Natuurlijk ook doorgereden,want zo doen we dat tegenwoordig blijkbaar. :( Kosten zijn nog niet bekend :cry:

Aiii! Dat is een nare thuiskomer zo... Ik hoop dat het meevalt voor je. Zo mag ik nog blij zijn met zoiets onbenulligs :/

Carkiller zei:
Doordefender kopen...

He het er echt al in vele topics over gehad.
Werkt perfect, nooit meer schade van andere deuren en niet duur.

Voorbeeld.

16ed4e4.png

Mooi staat het niet en je moet hem voor het wegrijden weer verwijderen, maar het scheelde mij 90 Euro per maand aan kosten voor uitdeuken zonder spuiten. (restylen)

Mijn eerste reactie was een beetje hetzelfde als die van V0RQ maar aan de andere kant; helemaal geen verkeerd idee! Voor die situatie waarin je het niet vertrouwd *plop* *plop* en klaar. Kan alleen geen punt in de EU vinden die de witte variant verkoopt. Weet iemand of je deze in NL kan kopen? Dan laat ik die twee butsjes repareren en daarna voortaan deze dingen mee naar de "supermarkt"

Little Mouse zei:
Ja ik ken deze probleem ook! Bij mij op parkeerplaats zijn ook erg veel asociale mensen die mij auto beschadigd hebben! Nu zit er flinke deuk bij mij portier. Sindsdien dat ik de auto ergens anders parkeer is er niks meer gebeurd! Ik wil graag wel een keer alle schade laten maken. Maar goed, jou auto is erg mooi en uniek. Veel bekijks maar ook veel jaloerse verbitterd mensen die zulke onnodige dingen uitvoeren. Soms ook gevaarlijke mensen die je achtervolgen omdat je zo'n duur bakje hebt. Dus let wel goed op, want bij een kennis van mij is dat ook gebeurd. Vandaar dat hij zijn klassieke Caddilac weer moet verkopen. Je hebt ook mensen die niet opletten en met hun deur stoten tegen ander auto aan. Maar wat je enige kan doen, ik kan je goed advies geven omdat je ook nogal breed auto hebt. Zet er een stootstrip erop. In zwarte kleur of laat het spuiten in hetzelfde kleur als jou auto. Dan heb je echt geen last van schade. Dit zat ook op mijn golf 4 toendertijd.
vw2t6bp-volkswagen-transporter-t6-2015-side-protection-set-l2-1.jpg

Gelukkig hebben we thuis aangewezen parkeerplekken en zijn mijn buren wel voorzichtig, toch bedankt voor de tip. Ik let goed op de auto en parkeer het, zeker 's avonds, liever in een betaalde garage dan vrij toegankelijke ruimte :)

Hier nog een plaatje van vandaag in het noorden van het land:
v3s2PL9.jpg
:)

El Jerone zei:
Gelukkig hebben we thuis aangewezen parkeerplekken en zijn mijn buren wel voorzichtig, toch bedankt voor de tip. Ik let goed op de auto en parkeer het, zeker 's avonds, liever in een betaalde garage dan vrij toegankelijke ruimte :)

Hier nog een plaatje van vandaag in het noorden van het land:
v3s2PL9.jpg
:)

Ohh mooie plaatje. Ik zie dat je al stootstrips standaard d'r op heb zitten onder. Dan zou ik die doordefender toch overwegen. Laat je niet balen van zulke dingen. Het kan altijd wel wat gebeuren! Ik hoop dat je all-risk verzekerd bent voor zulke dingen. Dan hoeft je geen zorgen te maken voor hoge kosten. Veel plezier met je auto. Geniet ervan.

Wel een supergave bak man! Ach ja topstaat lukt toch niet. Geniet ervan! Neem een doordefender en rijd alleen op de snelweg. (y) Veel plezier met the stig's helmet. ;)

Wen er maar aan man. Zulk soort schade moet je in dit land voor lief nemen. Niemand geef geen ene ZAK om jou auto en smijt er heerlijk zijn deur tegen aan.

Toen ik mijn eigen zuur verdiende eigen auto had gekocht, werd ik hier de eerste maanden ook goed ziek van. Ik heb het opgegeven. Op bijna iedere openbare parkeerplaats loop je wel lakschade op door eikels die deuren etc tegen je wagen smijten.

Het is triest maar waar.

Tip: neem het voor lief en laat je auto periodiek (1 of 2 keer per jaar) uitdeuken. Koop een excentrische polijstmachine, om daarna zelf eenvoudig deze oppervlakkige krasje in no-time tot het verleden te maken.

GR,

R-W zei:
Heb net deze week 2 schades laten taxeren die veroorzaakt zijn door dat soort hufters. In mijn geval was het dubbel bingo, eerst de voordeur opengegooid waarschijnlijk om vervolgens ook de achterdeur ook nog even te doen... Wil het weer in nieuwstaat gebracht moeten worden, gaat dat maar liefst iets meer dan €1750,- kosten :eek:

Al het gelijke schade is zoals bij topic starter, dan is €1750 ZWARE oplichting.

Detailers verwijderen zulk soort schade nmlk voor nog geen 10% van dit bedrag.

Biobak zei:
R-W zei:

Al het gelijke schade is zoals bij topic starter, dan is €1750 ZWARE oplichting.

Detailers verwijderen zulk soort schade nmlk voor nog geen 10% van dit bedrag.

Nope

Bedankt Little Mouse en Nico, ben er erg blij mee en best trots op :)

Nu heb ik eerst geinformeerd bij Charl van rijkrasvrij.nl (welke in Den Bosch is gevestigd) hij gaf een snelle reactie en komt netjes over, maar zit niet in spot repair dus verwees hij me door naar deze mensen, de website spreekt al aan: https://www.dshrepair.nl/brochure.pdf. Heb er na wat onderzoek ook goede hoop op dat het volledig weggewerkt kan worden. Kan zijn dat ik er nog niet direct tijd voor heb hier achteraan te gaan maar wil dat wel op korte termijn, ik hou jullie op de hoogte hoe het verloopt!

Hey, ik zou ook zomaar deze startpost geschreven kunnen hebben. Een poosje geleden heb ik de eerste parkeerschade opgelopen aan mijn bijna vijf jaar oude Punto evo, m'n eerste nieuwe auto. Liep naar de auto uit mijn werk en zag dat er iemand met de mouw van zijn jas over mijn deur stond te wrijven. Toen kreeg ik al bijna een hartverzakking want ik kom zelfs nooit in een wasstraat. FIAT lak is toch al zacht en als je er me een schone vinger overheen wrijft heb je al micro krassen. Paar grote witte plekken op mijn blauwe lak en een deukje. De witte plekken heb ik eruit kunnen polijsten. Het deukje moet ik er nog uit laten halen. Gelukkig weet ik wel wie de dader is n heb ik zijn gegevens.

Die verhalen hierboven over parkeerplaatsen en alles komt hier ook heel bekend voor uiteraard.

Ik kan je frustratie dus 100% begrijpen!

Terug
Bovenaan