VW Polo zwaar stuur

Guest
Hallo.

Een aantal dagen geleden heb ik een VW Polo Sportline 1.2 gekocht uit bouwjaar 2002.

De auto rijdt verder goed, het probleem is alleen dat het sturen ontzettend zwaar kan zijn bij hele lage snelheden, bijv bij het parkeren van de auto. Met twee armen moet je flink wat kracht zetten wil je hem volledig kunnen draaien.

Wanneer ik met de auto aan het rijden ben stuurt de auto verder perfect. Soms als ik een bocht neem hoor ik echter wel eens wat 'gejoel' bij de voorbanden. Ik heb al gecontroleerd of er ruimte vrij is rondom de banden wanneer de banden volledig naar rechts en links staan. Daarnaast heb ik de bandenspanning gecontroleerd waar momenteel 2,5 bar druk op zit.

Waar zou dit zware sturen aan kunnen liggen?
 
ik verwacht ook een probleem met de stuurbekrachtiging.
Dat verschillen van simpel olie verversen of een eenvoudige lekkage tot het vervangen van het stuurhuis en/of de pomp betekenen.

Je hoort echter ook gejoel met sturen, dan is het mogelijk dat je multiriem te weinig grip heeft en dat daardoor de pomp niet loopt.
Het kan echter ook zijn dat de pomp gewoonweg teveel weerstand heeft waardoor deze niet goed rondpompt en dus bij belasting ervoor zorgt dat de multiriem er geen grip meer op heeft.
 
Ik zal het eens na laten kijken bij de garage.

Zelf denk ik niet dat de stuurbekrachtiging kapot is, bij het rijden rijdt de auto heel soepel en het probleem lijkt zich niet altijd voort te doen bij het parkeren. Soms heb ik er geen problemen mee, maar meestal is het een gevoel van alsof er iets bij de wielen iets ineens vast zit.
 
Polo2002 zei:
Ik zal het eens na laten kijken bij de garage.

Zelf denk ik niet dat de stuurbekrachtiging kapot is, bij het rijden rijdt de auto heel soepel en het probleem lijkt zich niet altijd voort te doen bij het parkeren. Soms heb ik er geen problemen mee, maar meestal is het een gevoel van alsof er iets bij de wielen iets ineens vast zit.

Je weet dat een auto zonder stuurbekrachtiging ook het vervelendste is met parkeren he. Daarom hebben we ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Er is minder kracht nodig om te sturen op snelheid. Maar waar denk jij dan aan?
 
Zoals Nico al aangeeft werkt een stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk.
Bij een auto zonder stuurbekrachtiging heb je juist met parkeren de grootste moeite met sturen terwijl het op snelheid vrijwel net zo makkelijk gaat als een auto met stuurbekrachtiging.
Als er problemen zijn met je stuurbekrachtiging merk je dit dus vooral tijdens het parkeren.
 
Als dit hetzelfde systeem is als in de Fabia, dan is het een elektrohydraulisch systeem waar nogal wat aan kapot kan. Je hebt geen storingslampjes?
 
...Vanaf 2002 is het waarschijnlijk elektrische stuurbekrachtiging.
Koppel de accu eens los. Die dingen hadden nogal vaak de hik en gingen in storing als de accuspanning eens dipte.
 
2800i zei:
...Vanaf 2002 is het waarschijnlijk elektrische stuurbekrachtiging.
Koppel de accu eens los. Die dingen hadden nogal vaak de hik en gingen in storing als de accuspanning eens dipte.

Of het systeem met deze elektrohydraulische pomp:

5_110312230151_1.jpg


Ik begrijp dat in dat jaar beide systemen voorkwamen.
 
Nico GTR zei:
Polo2002 zei:
Ik zal het eens na laten kijken bij de garage.

Zelf denk ik niet dat de stuurbekrachtiging kapot is, bij het rijden rijdt de auto heel soepel en het probleem lijkt zich niet altijd voort te doen bij het parkeren. Soms heb ik er geen problemen mee, maar meestal is het een gevoel van alsof er iets bij de wielen iets ineens vast zit.

Je weet dat een auto zonder stuurbekrachtiging ook het vervelendste is met parkeren he. Daarom hebben we ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Er is minder kracht nodig om te sturen op snelheid. Maar waar denk jij dan aan?

Ja, begrijp ik. Ik heb niet al te veel rij ervaring dus weet misschien niet zo goed wat ik wel of niet kan verwachten van een auto met of zonder stuurbekrachtiging. Wat ik vreemd vind is dat het de ene keer wel een probleem is en de andere keer niet.

Qua normaal rijden merk ik geen verschil met sturen t.o.v. de auto's waar ik tot dusver in gereden heb. Ik neem aan dat als de stuurbekrachtiging helemaal kapot zou zijn dat ik dit ook tijdens het normaal rijden zou merken?
 
s velthuis zei:
Als dit hetzelfde systeem is als in de Fabia, dan is het een elektrohydraulisch systeem waar nogal wat aan kapot kan. Je hebt geen storingslampjes?

Nee heb geen storingslampjes.
 
Polo2002 zei:
Nico GTR zei:
Polo2002 zei:
Ik zal het eens na laten kijken bij de garage.

Zelf denk ik niet dat de stuurbekrachtiging kapot is, bij het rijden rijdt de auto heel soepel en het probleem lijkt zich niet altijd voort te doen bij het parkeren. Soms heb ik er geen problemen mee, maar meestal is het een gevoel van alsof er iets bij de wielen iets ineens vast zit.

Je weet dat een auto zonder stuurbekrachtiging ook het vervelendste is met parkeren he. Daarom hebben we ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Er is minder kracht nodig om te sturen op snelheid. Maar waar denk jij dan aan?

Ja, begrijp ik. Ik heb niet al te veel rij ervaring dus weet misschien niet zo goed wat ik wel of niet kan verwachten van een auto met of zonder stuurbekrachtiging. Wat ik vreemd vind is dat het de ene keer wel een probleem is en de andere keer niet.

Qua normaal rijden merk ik geen verschil met sturen t.o.v. de auto's waar ik tot dusver in gereden heb. Ik neem aan dat als de stuurbekrachtiging helemaal kapot zou zijn dat ik dit ook tijdens het normaal rijden zou merken?

Nee! Das het punt wat ik probeerde te maken. Een auto met 120 op de snelweg heeft veel minder weerstand tijdens het sturen dan een auto die stilstaat. Stuurbekrachtiging stuk merk je het beste aan zwaar sturen op lage snelheden. Op hoge snelheden merk je er vrijwel niks van.
 
Nico GTR zei:
Polo2002 zei:
Nico GTR zei:
Polo2002 zei:
Ik zal het eens na laten kijken bij de garage.

Zelf denk ik niet dat de stuurbekrachtiging kapot is, bij het rijden rijdt de auto heel soepel en het probleem lijkt zich niet altijd voort te doen bij het parkeren. Soms heb ik er geen problemen mee, maar meestal is het een gevoel van alsof er iets bij de wielen iets ineens vast zit.

Je weet dat een auto zonder stuurbekrachtiging ook het vervelendste is met parkeren he. Daarom hebben we ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Er is minder kracht nodig om te sturen op snelheid. Maar waar denk jij dan aan?

Ja, begrijp ik. Ik heb niet al te veel rij ervaring dus weet misschien niet zo goed wat ik wel of niet kan verwachten van een auto met of zonder stuurbekrachtiging. Wat ik vreemd vind is dat het de ene keer wel een probleem is en de andere keer niet.

Qua normaal rijden merk ik geen verschil met sturen t.o.v. de auto's waar ik tot dusver in gereden heb. Ik neem aan dat als de stuurbekrachtiging helemaal kapot zou zijn dat ik dit ook tijdens het normaal rijden zou merken?

Nee! Das het punt wat ik probeerde te maken. Een auto met 120 op de snelweg heeft veel minder weerstand tijdens het sturen dan een auto die stilstaat. Stuurbekrachtiging stuk merk je het beste aan zwaar sturen op lage snelheden. Op hoge snelheden merk je er vrijwel niks van.

Mijn excuus; ik moet wat duidelijker zijn. Het zware sturen gebeurt alleen bij zeer lage snelheden (parkeren); dit gebeurt vaak, maar niet altijd. Als het gebeurt, is het een gevoel van alsof er iets rondom de wielen vast zit waar ik doorheen moet trekken met de stuur (terwijl de wielen vrij zijn).

Bij normaal rijden, dus ook bij het rijden in een wijk of in een erf met 15 km/u heb ik hier geen last van en stuurt de auto net zoals iedere andere auto waarin ik gereden heb met stuurbekrachtiging. Dus dat is eigenlijk wat ik vroeg m.b.t. de reacties over de kapotte stuurbekrachtiging: als deze volledig kapot zou zijn, zou ik dit probleem dan ook niet hebben tijdens normaal rijden, bijv bij het maken van een bocht in een wijk met 15 km/u (dus niet perse over de snelweg met 120 km/u).

Ik zag de stuurbekrachtiging altijd als iets dat het wel of niet doet en geen tussenweg. Maar, als ik de reacties goed interpreteer, is het dus mogelijk dat het dus wel aan de stuurbekrachtiging ligt waarin een soort incidentele hapering zit.
 
Polo2002 zei:
Nico GTR zei:
Polo2002 zei:
Nico GTR zei:
Polo2002 zei:
Ik zal het eens na laten kijken bij de garage.

Zelf denk ik niet dat de stuurbekrachtiging kapot is, bij het rijden rijdt de auto heel soepel en het probleem lijkt zich niet altijd voort te doen bij het parkeren. Soms heb ik er geen problemen mee, maar meestal is het een gevoel van alsof er iets bij de wielen iets ineens vast zit.

Je weet dat een auto zonder stuurbekrachtiging ook het vervelendste is met parkeren he. Daarom hebben we ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Er is minder kracht nodig om te sturen op snelheid. Maar waar denk jij dan aan?

Ja, begrijp ik. Ik heb niet al te veel rij ervaring dus weet misschien niet zo goed wat ik wel of niet kan verwachten van een auto met of zonder stuurbekrachtiging. Wat ik vreemd vind is dat het de ene keer wel een probleem is en de andere keer niet.

Qua normaal rijden merk ik geen verschil met sturen t.o.v. de auto's waar ik tot dusver in gereden heb. Ik neem aan dat als de stuurbekrachtiging helemaal kapot zou zijn dat ik dit ook tijdens het normaal rijden zou merken?

Nee! Das het punt wat ik probeerde te maken. Een auto met 120 op de snelweg heeft veel minder weerstand tijdens het sturen dan een auto die stilstaat. Stuurbekrachtiging stuk merk je het beste aan zwaar sturen op lage snelheden. Op hoge snelheden merk je er vrijwel niks van.

Mijn excuus; ik moet wat duidelijker zijn. Het zware sturen gebeurt alleen bij zeer lage snelheden (parkeren); dit gebeurt vaak, maar niet altijd. Bij normaal rijden, dus ook bij het rijden in een wijk of in een erf met 15 km/u heb ik hier geen last van en stuurt de auto net zoals iedere andere auto waarin ik gereden heb. Dus dat is eigenlijk wat ik vroeg m.b.t. de reacties over de kapotte stuurbekrachtiging: als deze kapot zou zijn, zou ik dit probleem dan ook niet hebben tijdens normaal rijden, bijv in een wijk (dus niet perse over de snelweg met 120 km/u).

Dan merk je er minder van. Nu is 30 km/h minder intensief dus hoeft het systeem minder zijn best te doen. Dat kan opzich dan wel een indicatie zijn dat het eruit gaat.
Ik heb in de eerste auto die ik ging bekijken om te kopen geen stuurbekrachtiging gehad. Dat gekoppeld aan wat lege banden was heel zwaar tot 30 km/h daarboven was het prima. Ik blijf bij de stuurbekrachtiging. ;)
 
Zonder bekrachtiging: Zodra je wielen ook maar een klein beetje rollen, draait het stuur al vele malen lichter, met 2km/u zeer snel van links naar rechts draaien zal nog wel een beetje zwaar gaan. Als je wielen toevallig een beetje bovenaan een kuil, spoor, bult staan dan zal het ook wel makkelijker draaien.

Omdat de hydraulische bekrachtiging altijd lekker lomp en sterk was zijn ze deze op een gegeven moment snelheidsafhankelijk gaan maken zodat je met wat meer gevoel kan sturen. Met stuurbekrachtiging kan je met 3 km/u met 1 handpalm op het stuur fluitend en snel van volledig links naar rechts draaien, zonder stuurbekrachtiging lukt dit meestal niet.
 
Helaas tot dusver nog geen tijd gehad om bij de garage langs te gaan, dus ben zelf het één en ander aan het onderzoeken, moet toch ooit verstand van auto's gaan kweken ;)

Mag ik ervan uitgaan dat mijn VW Polo 1.2 uit bouwjaar 2002 een elektrische stuurbekrachtiging heeft als er geen stuurbekrachtigingsvloeistof reservoir te vinden is onder de motorkap? Heb ook het instructie boekje geraadpleegd en dit reservoir wordt ook in dat boekje niet besproken en aangeduid op het plaatje van onder de motorkap.

Als het gaat om een elektrische en er branden geen storingslampjes dan zou het eventueel aan iets anders kunnen liggen?
 
s velthuis zei:
2800i zei:
...Vanaf 2002 is het waarschijnlijk elektrische stuurbekrachtiging.
Koppel de accu eens los. Die dingen hadden nogal vaak de hik en gingen in storing als de accuspanning eens dipte.

Of het systeem met deze elektrohydraulische pomp:

5_110312230151_1.jpg


Ik begrijp dat in dat jaar beide systemen voorkwamen.

Dit is inderdaad hetgeen wat ik onder mijn motorkap heb gevonden. Volgens mij zit hier momenteel te weinig olie in, misschien is dat het probleem.
 
Volledig elektrisch, zonder hydrauliek, kwam pas later volgens mij. Je hebt misschien gewoon geen bekrachtiging?
 
Elektrohydraulisch stuurbekrachtiging is toch gewoon stuurbekrachtiging? Net even gekeken door de groene dop van het reservoir eraf te draaien waaraan een peiler zit; deze was volledig droog. Binnenkort bijvullen (voor de zekerheid maar door een garage laten doen) en hopen dat het probleem is opgelost... of ben ik nu te naïef?
 
Bijvullen en controleren op lekkages. Dat systeem komt niet zomaar droog te staan, meestal gevolg van een (ernstige) lekkage.
Zou trouwens ook maar vast gaan sparen voor een nieuwe pomp en stuurhuis. Drooglopen is er niet zo goed voor.
 
Polo2002 zei:
Elektrohydraulisch stuurbekrachtiging is toch gewoon stuurbekrachtiging? Net even gekeken door de groene dop van het reservoir eraf te draaien waaraan een peiler zit; deze was volledig droog. Binnenkort bijvullen (voor de zekerheid maar door een garage laten doen) en hopen dat het probleem is opgelost... of ben ik nu te naïef?

Daarmee is het misschien wel tijdelijk opgelost. Maar aangezien het een gesloten systeem zou moeten zijn, moet je wel op zoek naar de oorzaak waarom er geen vloeistof meer inzit.

Ik zou overigens het vullen wel direct laten doen, om de reden die pobresh aangeeft. Misschien heb je geluk en is daarmee weer bruikbaar. Gevolgschade is in de regel erg kostbaar.
 
De peiler was overigens volledig droog *

Het reservoir niet; wanneer ik hier met een stokje in ging tot aan de bodem zat het reservoir nog voor circa 1,5 cm vol, dus hopelijk valt de schade mee. Kosten voor een nieuwe pomp en stuurhuis zit ik nu echt niet op te wachten, maargoed wie wel.

Dit is mijn eerste auto... hopelijk geen miskoop :(
 
Bij een 2e hands auto koop je meestal de ellende van een ander. Dus vooraf veel dingen controleren is erg belangrijk zodat je weet wat je in handen hebt en je dus goed kan afwegen of het een geschikt exemplaar is. En dan zijn de mechanische dingen zoals stuurbekrachtiging toch iets wat je bij de proefrit al kan uitproberen.
Maargoed verborgen gebreken merk je ook niet altijd.
 
Of het een miskoop is hangt er mede vanaf hoeveel je ervoor betaald hebt. :)
 
Polo2002 zei:
Dit is mijn eerste auto... hopelijk geen miskoop :(

Polo2002 zei:
VW Polo Sportline 1.2 gekocht uit bouwjaar 2002.

De auto rijdt verder goed,

Dat kan bij een 14 jaar oude auto natuurlijk altijd (jonger ook trouwens). Van de andere kant hangt het er ook af wat je er van verwacht. Als alles perfect moet zijn, kan het tegenvallen. Maar als hij op zich goed rijdt en alleen zwaarder stuurt en daar is mee te leven, wat zou het probleem dan zijn? En dan is er nog goed kans dat het te fixen is. Het is wel te hopen dat je TRW onderdelen hebt. Koyo is het andere merk dat is gebruikt en daar zijn onderdelen een heel stuk zeldzamer van, door faillissement. Mijn broer was pas geleden op zoek naar een stuurhuis bij een autodemontage bedrijf gespecialiseerd in Seat. De TRW schappen lagen vol, Koyo was griezelig leeg.
 
Pobresh zei:
Bij een 2e hands auto koop je meestal de ellende van een ander....

Bij een goeie garage zullen ze de reparaties die de vorige eigenaar niet meer wou uitgeven aan de auto, zelf aanpakken en de auto weer netjes te koop zetten.

Dit is natuurlijk de ideale wereld en auto's onder de garantiegrens van €4500 zullen wat eerder opgelapt worden, warm klaar zetten voor de proefrit op een aflopende helling :)
 
V0RQ zei:
Pobresh zei:
Bij een 2e hands auto koop je meestal de ellende van een ander....

Bij een goeie garage zullen ze de reparaties die de vorige eigenaar niet meer wou uitgeven aan de auto, zelf aanpakken en de auto weer netjes te koop zetten.

Dit is natuurlijk de ideale wereld en auto's onder de garantiegrens van €4500 zullen wat eerder opgelapt worden, warm klaar zetten voor de proefrit op een aflopende helling :)

In de ideale wereld zou dat gebeuren.
In de regel gebeurt het zelfs niet bij auto's die duurder zijn dan 4500 euro.
Zelfs 2e hands auto's die bij de dealer staan in de showroom (bepaalde dealers hebben dat) waarvan je zou verwachten dat ze hem helemaal in orde maken voor verkoop.
Nou... vooral cosmetisch ;) En dat zijn dan auto's van tegen de 10k als 2e hands.

Kost teveel tijd, teveel werk en veel extra levert het niet op. Meestal worden dingen als beurtjes en dergelijke toch afgedongen.
Vooral dure reparaties worden vermeden. Alleen zie je nog wel eens dat er een Driem wordt vervangen als het al lang geleden is gebeurt (groot risico)

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen.
 
Terug
Bovenaan