Vw polo 6n2 electra probleem

Julian 5333426

Net ingestapt
Hallo,

Mijn Volkswagen Polo 6n2 (bj. 2000) heeft een probleem dat de vonk overslaat bij het 'verdeelkastje'. Hierdoor loopt hij soms op 3 cilinder ipv. 4.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt!

Waarschijnlijk is de isolatie doorgeslagen, en zoekt de stroom de weg van de minste weerstand, door de verdelerkap, naar massa.

ik zou de verdelerkap én alle bougiekabels vervangen door nieuwe exemplaren. De kans is groot, dat ook de bougiekabels verweerd zijn, en dus kunnen gaan "lekken" als ze te dicht bij metaal liggen. ( als de auto tenminste nog ouderwetse bougiekabels heeft, want dat weet ik dus niet)

Waarschijnlijk ligt het niet aan de bougie kabels zelf, deze heb ik ongeveer een half jaar geleden vervangen. Het kan misschien wel zijn dat dan de verdelerkap beschadigd is?

Uit 't verhaaltje proef ik een beetje dat er een 16v motor in? Die heeft een ontstekingsmodule (ontsteking & bobine in één) zonder mechanische verbinding naar nokkenas, dus geen rotor en verdeelkap zoals bij de 8v.
Polo 6N2 vanaf 1999 zijn de eerste Polo's met canbus en 't nut kan hebben om uit te lezen: zou ik eerst doen, want zo'n ontstekingsmodule is nou net even meer dan een paar tientjes (mits 't een 16v is). Kan ook een slechte bougie of bougiekabel zijn (ook zijn ze nieuw: hoeft maar net een verkeerde tussen te zitten of slechte verbinding door corrosie).

Nou ja, Julian heeft het zelf over een verdelerkap, dat is nou ook weer geen onderdeel dat moeilijk te herkennen is....
Maar misschien heeft ie het over een bobine of penbobine....

Had ik nog niet opgemerkt: 'verdeelkastje' versus verdelerkap in de berichten van de topicstarter.
Bij 'verdeelkastje' moet ik gelijk aan een ontstekingsmodule denken, bij een verdelerkap dan juist weer niet....

Terug
Bovenaan