VW Passat - horrorverhaal. Wat te doen?

Glenn 3526063

Startmotor
Vorige week viel onze auto stil. Het is een VW Passat Variant GTE Hybride uit 2016 met iets over 150.000km op de teller
Hij gaf aan: storing versnellingsbak en storing hybridesysteem en reed geen centimeter verder.

De auto werd opgehaald door de ANWB en omdat zij 'm niet konden maken is ie vervoerd naar een VW dealer.
Zij gaven eerst aan dat de mechatronica vervangen moest worden á 3800 euro.
Nu geven ze ook nog aan dat de hele versnellingsbak vervangen moet worden á 6600 euro (of 12000 als ie echt via VW zelf zou komen).

Er wordt niets verzekerd want er is geen schade door derden.

Iemand nog tips? :(
 
Ik zou even naar een algemene garage gaan voor een second opinion, liefst een vw specialist.
Dealers maken van een foutcode van een stom sensortje nog een totall loss...
Die DSG bakken zijn probleembakken, dat wel.

Een auto die spontaan niets meer wil doen terwijl je voor een stoplicht stond te wachten zonder dat je ook maar een meter kan rijden, maar de motor loopt wel nog, duid eerder op een elektronisch probleem, dan een fysiek probleem met de bak zelf.
 
Ik zou even naar een algemene garage gaan voor een second opinion, liefst een vw specialist.
Dealers maken van een foutcode van een stom sensortje nog een totall loss...
Die DSG bakken zijn probleembakken, dat wel.

Een auto die spontaan niets meer wil doen terwijl je voor een stoplicht stond te wachten zonder dat je ook maar een meter kan rijden, maar de motor loopt wel nog, duid eerder op een elektronisch probleem, dan een fysiek probleem met de bak zelf.
Ze hadden het over ijzerdeeltjes die uit de versnellingsbak de mechatronica defect hebben gemaakt, en dat de versnellingsbak dus ook kapot is. Inmiddels start de motor ook niet meer begreep ik.
 
Met dit probleem zou ik aanraden om naar automaten specialist te gaan voor een second opinion. Het klinkt in ieder geval niet best, en heel duur.

Je leest en hoort relatief vaak over hele dure problemen bij de GTE modellen van VW.
VW gebruikt een zeer complexe automaat.

Dit waren leuke auto's voor de lease, vanwege de lage bijtelling. Maar in mijn ogen niet om privé te kopen.
 
ik zit inmiddels al naar een vervanger te zoeken (en laat ook nog een specialist naar de foutcodes kijken).

Is een Kia Ceed Sportwagon betrouwbaar? Deze bijv.
 
^^ die hebben er wel kijk op ja.. én vermoedelijk de vervangingsdelen zo op de plank liggen.. maar goed, ook dát is niet gratis natuurlijk.
 
ik zit inmiddels al naar een vervanger te zoeken (en laat ook nog een specialist naar de foutcodes kijken).

Is een Kia Ceed Sportwagon betrouwbaar? Deze bijv.
Prima auto, heb er zelf nu een in de lease. Betrouwbaarheid durf ik niet zoveel over te zeggen, mijn auto is ook een jong exemplaar. Maar hij mist tov je Passat de hybride aandrijving en de automaat, dus de complexiteit is een stuk lager, wat ongetwijfeld flink zal schelen in de onderhoudskosten over de langere termijn.
 
Inderdaad, voor een particuliere auto die je op wil rijden is zo eenvoudig mogelijke technologie nog steeds het beste. Wat er niet op zit kan niet stuk gaan, en hoe complexer iets is, hoe duurder om te repareren.

Zelf ook over de aankoop van een hybride zitten nadenken, maar deze kwam in veel scenario's alleen maar duurder uit.

Maar inderdaad wat deze auto betreft: een second opinion vragen. De kostenraming die je nu hebt is in ieder geval hoger dan wat de auto nog waard is.
 
Met dit probleem zou ik aanraden om naar automaten specialist te gaan voor een second opinion. Het klinkt in ieder geval niet best, en heel duur.

Je leest en hoort relatief vaak over hele dure problemen bij de GTE modellen van VW.
VW gebruikt een zeer complexe automaat.

Dit waren leuke auto's voor de lease, vanwege de lage bijtelling. Maar in mijn ogen niet om privé te kopen.
Is dat zo? Ik heb me twee jaar geleden nog ingelezen in de Passat GTE, maar kwam daar geen bijzondere dingen tegen...
 
Vervelende situatie, wat een kosten! Ik zou zoals hier gezegd zeker even de opties openhouden wat betreft diagnose. Met betrekking tot de Kia kan ik wel iets meer vertellen, mijn ouders hebben van 2008 tot 2020 (destijds nieuw gekocht) een ProCeed 2.0 gereden, 230.000km en enkel een keer een reparatie aan de airco gehad, werkelijk uitstekend. Inmiddels rijden ze een 2019 Ceed stationwagon 1.0T die nu zo'n 80.000km gereden heeft. Tot nu toe ook enkel gewone beurtjes en niets geks. Forummer Harm rijdt al jaren Ceed in de lease en heeft geloof ik ook nooit problemen gehad, zelfs tot boven de 200.000km... Mocht het voor mij hierna niet meer haalbaar zijn een V70 te rijden dan wordt de Ceed zeker een optie voor me, erg ruime, prettig rijdende en mooie auto!
 
Is dat zo? Ik heb me twee jaar geleden nog ingelezen in de Passat GTE, maar kwam daar geen bijzondere dingen tegen...
Ja zeker.

De eerste jaren ging het goed, maar nu ze ouder worden krijgen ze steeds meer kwaaltjes en problemen, mede door de complexe techniek.

De automaat is zeer complex, en duur om te repareren.

En mijn buurman heeft ook een Passat GTE, daar is binnen een jaar tijd al best veel aan stuk gegaan.
En heeft al twee maal met pech langs de weg gestaan.
 
Inderdaad Terence de GTE is over het algemeen erg betrouwbaar en er zijn weinig structurele problemen.
Maar goed alles kan stuk, ik zou idd eens bij de DSG dokter informeren.
 
Complex zal vast maar het is niet zo dat ze standaard bij bosjes sneuvelen.
Mijn kameraad heeft een A3 Etron die met 225000 naar zijn broertje is gegaan en nog steeds probleemloos.
 
Ik heb bij een bedrijf gewerkt gespecialiseerd in het reviseren van versnellingsbakken en die DSG bakken van VAG zijn zonder twijfel de beste inkomstenbron voor dit bedrijf... Daarnaast ook opvallend veel Renault, Nissan (Qashqai vooral!) en BMW bakken en ook het oude model Suzuki Swift is geen onbekende.

Ik ken ook een zwager van een oom van een maat van mij met zo'n DSG dinges met een miljoen probleemloze km's met zelfs de originele ventieldopjes nog! Het kán dus wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
Overdrijven is ook een vak of niet, natuurlijk kunnen ze stuk geen merk uitgezonderd.
Maar nogmaals het is niet dat ze standaard bij bosjes ineens stuk gaan.
 
De geluksfactor is bij sommige modellen/types/merken duidelijk belangrijk! Helaas kom je er vaak pas na een paar jaar achter of een auto en mate van betrouwbaarheid heeft en je zelfs de inmiddels bekende problemen wel, of niet, krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Even een update:

Ik heb de auto niet laten maken en nog goed weten te verkopen. De financiële schade is hiermee nog vrij beperkt gebleven.

Nu op zoek naar een nieuwe auto. Waarschijnlijk een Mazda 6 of Mazda 3 sedan.
 
Leuk dat je de update nog even post hier! Mooi dat je er nog relatief goed van af kwam.

Ik ben zelf wel benieuwd of dit probleem alleen bij de vroege GTE's voorkomt of ook nog bij de latere exemplaren.
 
Ik zou dan achterdochtig denken: is de schade dan toch niet zo groot en heeft de koper een mooie deal? Of gaat die koper hem voordelig oplappen en doorverkopen aan iemand die te veel betaalt en straks alsnog met dezelfde ellende zit...

M.a.w. weet je wat er nu met de auto gaat gebeuren?
 
Overdrijven is ook een vak of niet, natuurlijk kunnen ze stuk geen merk uitgezonderd.
Maar nogmaals het is niet dat ze standaard bij bosjes ineens stuk gaan.

Gezien je idiote VW/trol-reacties op homepage moeten we jouw reactie met een korreltje zout nemen.

De eerste jaren ging het goed, maar nu ze ouder worden krijgen ze steeds meer kwaaltjes en problemen, mede door de complexe techniek.

Zal sowieso gelden voor erg veel plug-ins ook. Leuk voor de lease maar niet meer.

Nu op zoek naar een nieuwe auto. Waarschijnlijk een Mazda 6 of Mazda 3 sedan.

Fraaie opties (y)
 
Laat ik zo zeggen dat ik zeker weet dat ik er een goede prijs voor heb gekregen. Ik ben tevreden.
Degene die de auto moet oplappen gun ik ook het beste.
Gedane zaken nemen geen keer, door met het leven.
Heel goed, als de koper maar op de hoogte is van de problematiek. Even slikken en weer door! Succes met het vinden van een goede opvolger!
 
Ik heb een passat gte uit aug 2020. Ook ik heb problemen met de versnellingsbak. 3 weken geleden opeens sta ik stil en doet hij niets meer. Ik was gelukkig nog niet ver van huis.Melding is zoiets als storing versnellingsbak en storing hybride systeem. Na opnieuw starten deed hij het weer maar na 100 meter stond ik weer stil. Anwb gebeld en weggetakelt naar de vw garage waar ik hem een half jaar geleden gekocht hebt. Dus nog in de garantie!
Zij konden niets vinden in de computer aan meldingen. Ik denk dat de anwb menneer deze gewist had. Dus ik de auto weer opgehaald. Gisteren weer dezelfde storing. Nog in mijn woonwijk. Auto uit laten lezen bij mijn eigen plaatselijke garage , ik moest toch banden wisselen, en de computer gaf 10 storigen aan waarvan 3 gerelateerd konden worden aan de versnellings bak-. Mijn garagist heeft van alle melding een foto gemaakt! Handig! Dus ik vanmorgen naar de expresservice van vw daar waar ik mijn auto gekocht heb. Maar vrijdag is geen handige dag want dan zit iedereen daar. Dus dat wordt volgende week. De medewerker aldaar zei nog wel dat wat de computer van mijn garagist aangaf niet hoeft te kloppen omdat het geen Pon apparatuur is. Codes zijn anders of zoiets. Tsja, wat moet je daar mee, maar ik zit nog in de garantie, dus. Maar vandaag reed ik een N weg op en mijn passat schakelde niet door. Hij bleef in zijn 1 . Niet fijn, zachtjes uitgedrukt. Alarm lichten aan en naar N geschakeld en weer terug naar B/D. En toen deed hij het weer. Geen fijne ervaring met al die koplampen in je achteruitkijk spiegel. Wordt dus vervolgd.
 
Ik heb bij een bedrijf gewerkt gespecialiseerd in het reviseren van versnellingsbakken en die DSG bakken van VAG zijn zonder twijfel de beste inkomstenbron voor dit bedrijf... Daarnaast ook opvallend veel Renault, Nissan (Qashqai vooral!) en BMW bakken en ook het oude model Suzuki Swift is geen onbekende.
SVF, lees dit nu pas na de topic kick. Kun je hier meer ervaringen over delen? Welk type swift kwam bijvoorbeeld bij jouw oude werkgever? En met welke probleem/oplossing?
 
SVF, lees dit nu pas na de topic kick. Kun je hier meer ervaringen over delen? Welk type swift kwam bijvoorbeeld bij jouw oude werkgever? En met welke probleem/oplossing?
Ik heb daar korte tijd gewerkt in het magazijn en van veel voorkomende types waren er complete lagersets op voorraad waaronder dus ook het oude type Swift 2005-2011 en dan met name de 1.3
 
Terug
Bovenaan