VW Golf VI 2.0 TDI - DPF, EGR en huidige software na "sjoemel gedoe"

Rcthans

Net ingestapt
Ik kocht in 2017 als 24 jarige mijn eerste auto. Een 2.0 TDI Golf VI met 190k op de teller. Op dat moment was het sjoemel diesel verhaal flink in het nieuws geweest, maar ik kocht hem bij de dealer met de software geüpdatet. En doordat de vraag naar diesel wat terugliep was hij met 9000 euro goedkoper dan hetzelfde model in benzine uitvoering.

Na het standaard onderhoud dat je kunt verwachten voor een auto die 200k heeft gelopen, een kapotte luchtmassameter, en een kabelboom die storing bleek te geven heb ik er met veel plezier in gereden tot eind 2018 toen met een km stand van 255k het roetfilter en de EGR klep problemen begonnen te geven. Totale kosten 4800 euro.

Ik heb mij bij Volkswagen gemeld met de vraag of de nieuwe software er niet voor gezorgd zou kunnen hebben dat er meer roet ontstond, en het regenereren daardoor niet meer zoals vanouds zou werken.

Volkswagen zei:
"Wij betreuren het dat u momenteel te maken heeft met reparatiekosten.
Zoals met u besproken kan er tot 250.000 kilometer max. aanspraak gemaakt worden op de extra regeling van Volkswagen. Gezien de huidige kilometerstand van uw Golf
is het helaas niet mogelijk de huidige reparatiekosten hieronder af te wikkelen. "

Met 256k op de teller bleek ik net buiten een compensatie of regeling te vallen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten de auto tegen beter weten in te laten repareren. Voor een roetfilter staat een verwachte levensduur van 250 duizend kilometer. Althans zo blijkt is dit met de huidige software niet meer reëel. Op mijn vraag of het roetfilter door de nieuwe software niet veel sneller verstopt zou raken konden ze mij geen duidelijk antwoord geven of garantie geven. Nu twee jaar later hetzelfde probleem. 80k heb ik met het volledig nieuwe roetfilter kunnen rijden.


Als ik dat destijds had geweten had ik natuurlijk anders gehandeld. Ergens steekt het een beetje dat er over de hele wereld enorme compensaties gegeven worden. Een neef van mij die in Canada woont heeft voor een vergelijkbare auto zelfs 70 % van de nieuwwaarde terug gekregen.


Wees gewaarschuwd! Misschien dat het iemand helpt die ook zit te wikken en wegen of hij zijn dpf nog wel moet vervangen. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met vergelijkbare gang van zaken en problemen. Maar al reageert er niemand, ik moest het even kwijt :p
 
Dit is zeker wel zuur, 80.000 km is wel erg weinig voor een roetfilter. Maar aan de andere kant, VW had gewoon een probleem om de motoren aan de uitstootnormen te laten voeldoen. Ze hebben niet voor niets het risico genomen om software te maken die hier om heen werkt.
Normaal zou een roetfilter wel langer mee moeten gaan, is de rest van de motor nog onderzocht? Als het eerste filter stuk gegaan is omdat de auto te veel roet produceerd door eem defect, kan je dit wel verwachten dat nieuwe filter erg kort mee gaat. Zolang de oorzaak niet opgelost is, kan je er van uit gaan dat een nieuw filter weer zo dicht zit.

Overigens zijn er bedrijven die roetfilter schoon kunnen maken, is dat niet een optie?
 
Bij m'n Laguna was bij 240K het roetfilter defect. Een andere kostte iets van € 380,- excl montage en incl BTW via een automaterialengroothandel. Via Renault werd het heel erg prijzig.
 
Onderbuik gevoelt zegt mij gelijk dat de software er wel iets te maken mee heft dat je alweer met een defect roetfilter zit. Maar toon met maar aan; dat gaat niet. De kwaliteit van VW vind ik sowieso ondermaats in die tijd en de importeur is ook niet echt meewerkend zoals je merkt.

Maar mijn advies zou ook zijn; kijk even rond naar alternatieven; soms kunnen roetfilters gereinigd worden en vervanging buiten de dealer om is vaak ook een heel stuk goedkoper.

Ik zou deze jongens ook eens bellen; zijn echte (diesel) specialisten. Kijken ook verder dan alleen vervanging (oorzaak / gevolg)
 
Pietzoveel zei:
Bij m'n Laguna was bij 240K het roetfilter defect. Een andere kostte iets van € 380,- excl montage en incl BTW via een automaterialengroothandel. Via Renault werd het heel erg prijzig.
Het is ook wel erg afhankelijk van merk en rijdomstandigheden. Het filter van mijn Insignia was nooit vervangen en die heeft nooit problemen gegeven, ik heb de auto weggedaan bij 357.000 km. Nu reed ik wel alleen maar lange stukken op hogere snelheden, mijn gemiddelde snelheid over 180.000km/3,5 jaar was 93 km/u.
Een collega met een BMW 3 serie was bij 180.000 km aan de beurt voor een nieuw filter. Die reed wel voornamelijk stadsverkeer.

Maar eens met AsconaGT, zoek een specialist op, die kan je vast beter helpen.
 
Heb je serieus echt 4800 euro betaald om dat roetfilter te laten vervangen? Je hebt toch wel ergens anders een seconde opinion gedaan hoop ik?

Rijstijl kan ook invloed hebben op de levensduur van dit soort componenten, veel korte stukjes zijn niet goed, daarnaast moet je soms ook gewoon met warme motor even goed gas geven om het spul schoon te branden. Ik heb er geen twijfel over dat die nieuwe software hier niet in meehelpt.

Anders naar een tuner om er een ander programma in te laten zetten?
 
Tja, een dieselgate VW....

Dit is inderdaad een gevolg van de aangepaste software in verband met dieselgate. Toen dit speelde werd aan veel kanten geroepen dat dit het gevolg zou zijn en er is zelfs de optie besproken of het legaal zou zijn de update te weigeren. Ik reed toen met een 1.6 TDI en die kon ik gelukkig inleveren (leaseauto van werkgever).

Maar dit is mosterd na de maaltijd.

Je kan het filter weghalen en de EGR klep afdoppen. Daarvoor moet het motormanagement veranderd worden (het zogenaamde chippen) zodat het motormanagement de drukval over het filter niet meer meet en zodoende het regeneratieprogramma niet meer opstart. Daarmee maak je van jouw auto wel een roetbraker en de heren van de APK zijn al bezig met een methode de roetuitstoot te meten om deze gechipte auto's af te kunnen keuren. Ik weet niet wat de stand van zaken hierbij is maar de geluiden zijn dat het al in 2021 zo ver kan zijn.

Een EGR klep kan ook schoongemaakt/vervangen worden, een roetfilter kan ook gereinigd/vervangen worden. Ik zou daarvoor inderdaad een goede dieselspecialist opzoeken en de auto hiervoor niet naar de "dorpssmid" brengen.
Onderhoud van dieselmotoren is zeer specialistisch werk geworden. Moderne dieselmotoren zijn zeer complexe en gevoelige machines, een specialist is gewoon noodzaak.

Er zijn ook schoonmaakmiddeltjes waarvan men zegt dat deze helpen. Vroeger reden tweetakt motoren met speciale olie rond omdat de uitlaat anders in korte tijd dicht zou slibben (dan moest je de brommer ontkolen of de uitlaat vervangen). Tweetaktolie bevat speciale dopes die deze koolvorming tegengaat en er zijn mensen die tweetaktolie aan de diesel toevoegen om dichtslibben van roetfilter en EGR klep tegen te gaan.
Ik heb geen flauw idee of dit werkt en wat er stuk zal gaan als je dit toepast maar een goede dieselspecialist zal je wellicht adviseren voortaan een middeltje aan de dieselolie toe te voegen waarmee je dichtslibben voorkomt.

Over de prijzen van deze reparatie: het kan een dure grap blijken te zijn. Tijdens dieselgate kwam het verhaal boven water dat een top-of-the-line VAG produkt dankzij dit mankement al heel snel tl zou zijn, voor een Q7 werden toen bedragen van 8000 euro genoemd.
 
Bedankt voor de reacties! Achteraf natuurlijk dom om bij de VW dealer 4800 euro te betalen voor EGR en Roetfilter. Ik meldde mij daar vanwege hoop op compensatie. Maar had de uiteindelijke reparatie ergens anders voor de helft kunnen laten doen.

Vandaag druk geweest met een OBD, na resetten van foutmeldingen een flink stuk Duitse snelweg gereden met een dpf cleaner in de tank. Maar ben bang dat hij er wederom uit moet en handmatig schoon gemaakt moet worden. Daarvoor meld ik mij bij een tuner/specialist.

Overigens is de auto sowieso niet goed afgesteld voor Nederlandse wegen en regenereren. Mijn vriendin rijdt er veel in en hij schakelt op een 80km weg al naar de 6 en met 100 op de snelweg kom je gewoon nooit aan een stuk 2500+ toeren die het regenereren nodig heeft. Daar kunnen ze mij vast ook bij een tuner mee helpen.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide en informatieve reacties!
 
Rcthans zei:
Bedankt voor de reacties! Achteraf natuurlijk dom om bij de VW dealer 4800 euro te betalen voor EGR en Roetfilter. Ik meldde mij daar vanwege hoop op compensatie. Maar had de uiteindelijke reparatie ergens anders voor de helft kunnen laten doen.

Vandaag druk geweest met een OBD, na resetten van foutmeldingen een flink stuk Duitse snelweg gereden met een dpf cleaner in de tank. Maar ben bang dat hij er wederom uit moet en handmatig schoon gemaakt moet worden. Daarvoor meld ik mij bij een tuner/specialist.

Overigens is de auto sowieso niet goed afgesteld voor Nederlandse wegen en regenereren. Mijn vriendin rijdt er veel in en hij schakelt op een 80km weg al naar de 6 en met 100 op de snelweg kom je gewoon nooit aan een stuk 2500+ toeren die het regenereren nodig heeft. Daar kunnen ze mij vast ook bij een tuner mee helpen.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide en informatieve reacties!
Die 2500 toeren is niet waar. Mijn Insignia kwam ook amper boven de 2000 rpm, meeste kilometers werden gemaakt rond de 1900. En die regenererende ook gewoon prima. Wat vooral belangrijk is dat je minimaal een bepaalde afstand af legt, bij mij duurde het meestal 20 km totdat de auto klaar was. En het begint pas als de motor warm is, dus die afstand moet je er ook bij tellen.
 
Dat de sjoemelsoftware hiermee te maken heeft is wel duidelijk. Degene die deze niet heeft laten updaten hebben nergens last van. Dit geld inmiddels voor meerdere merken.....al wordt VAG er wel voor afgerekend. De DSG is inderdaad hopeloos afgesteld, en kan gelukkig zo afgesteld worden dat deze veel minder vroeg naar hogere versnellingen doorschakelt bij lage toeren. Ook de egr zo aanpassen dat deze minder actief is houd het DPF ook langer schoon. Regenereren gaat het beste bij een constant toerental van ongeveer 2200rpm, snelheid is dan minder belangrijk.

Jos.
 
Terug
Bovenaan