Ik kocht in 2017 als 24 jarige mijn eerste auto. Een 2.0 TDI Golf VI met 190k op de teller. Op dat moment was het sjoemel diesel verhaal flink in het nieuws geweest, maar ik kocht hem bij de dealer met de software geüpdatet. En doordat de vraag naar diesel wat terugliep was hij met 9000 euro goedkoper dan hetzelfde model in benzine uitvoering.
Na het standaard onderhoud dat je kunt verwachten voor een auto die 200k heeft gelopen, een kapotte luchtmassameter, en een kabelboom die storing bleek te geven heb ik er met veel plezier in gereden tot eind 2018 toen met een km stand van 255k het roetfilter en de EGR klep problemen begonnen te geven. Totale kosten 4800 euro.
Ik heb mij bij Volkswagen gemeld met de vraag of de nieuwe software er niet voor gezorgd zou kunnen hebben dat er meer roet ontstond, en het regenereren daardoor niet meer zoals vanouds zou werken.
Met 256k op de teller bleek ik net buiten een compensatie of regeling te vallen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten de auto tegen beter weten in te laten repareren. Voor een roetfilter staat een verwachte levensduur van 250 duizend kilometer. Althans zo blijkt is dit met de huidige software niet meer reëel. Op mijn vraag of het roetfilter door de nieuwe software niet veel sneller verstopt zou raken konden ze mij geen duidelijk antwoord geven of garantie geven. Nu twee jaar later hetzelfde probleem. 80k heb ik met het volledig nieuwe roetfilter kunnen rijden.
Als ik dat destijds had geweten had ik natuurlijk anders gehandeld. Ergens steekt het een beetje dat er over de hele wereld enorme compensaties gegeven worden. Een neef van mij die in Canada woont heeft voor een vergelijkbare auto zelfs 70 % van de nieuwwaarde terug gekregen.
Wees gewaarschuwd! Misschien dat het iemand helpt die ook zit te wikken en wegen of hij zijn dpf nog wel moet vervangen. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met vergelijkbare gang van zaken en problemen. Maar al reageert er niemand, ik moest het even kwijt
Na het standaard onderhoud dat je kunt verwachten voor een auto die 200k heeft gelopen, een kapotte luchtmassameter, en een kabelboom die storing bleek te geven heb ik er met veel plezier in gereden tot eind 2018 toen met een km stand van 255k het roetfilter en de EGR klep problemen begonnen te geven. Totale kosten 4800 euro.
Ik heb mij bij Volkswagen gemeld met de vraag of de nieuwe software er niet voor gezorgd zou kunnen hebben dat er meer roet ontstond, en het regenereren daardoor niet meer zoals vanouds zou werken.
Volkswagen zei:"Wij betreuren het dat u momenteel te maken heeft met reparatiekosten.
Zoals met u besproken kan er tot 250.000 kilometer max. aanspraak gemaakt worden op de extra regeling van Volkswagen. Gezien de huidige kilometerstand van uw Golf
is het helaas niet mogelijk de huidige reparatiekosten hieronder af te wikkelen. "
Met 256k op de teller bleek ik net buiten een compensatie of regeling te vallen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten de auto tegen beter weten in te laten repareren. Voor een roetfilter staat een verwachte levensduur van 250 duizend kilometer. Althans zo blijkt is dit met de huidige software niet meer reëel. Op mijn vraag of het roetfilter door de nieuwe software niet veel sneller verstopt zou raken konden ze mij geen duidelijk antwoord geven of garantie geven. Nu twee jaar later hetzelfde probleem. 80k heb ik met het volledig nieuwe roetfilter kunnen rijden.
Als ik dat destijds had geweten had ik natuurlijk anders gehandeld. Ergens steekt het een beetje dat er over de hele wereld enorme compensaties gegeven worden. Een neef van mij die in Canada woont heeft voor een vergelijkbare auto zelfs 70 % van de nieuwwaarde terug gekregen.
Wees gewaarschuwd! Misschien dat het iemand helpt die ook zit te wikken en wegen of hij zijn dpf nog wel moet vervangen. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met vergelijkbare gang van zaken en problemen. Maar al reageert er niemand, ik moest het even kwijt