VW Golf 2.8V6 4-motion problematiek.

A

Anoniem

Guest
**topic titel aangepast; hier zal ik gewoon alles plaatsen over de Golf qua technische vragen. Nu biivoorbeeld over een mogelijke motorswap. (Zie bericht hier ergens onder)

Goedemiddag iedereen,
Ik ben nieuw hier.
Ik heb een VW Golf 2.8V6 4-motion. Tot mijn grote schrik zag ik net in de garage een klein plasje (denk ongeveer de inhoud van een hoestdrank maatbeker) olie liggen. Links en dan naast het voorwiel. Tot mijn verbazing zag ik dat in dat plasje olie ook koelvloeistof zat, een niet met het olie vermengde rozige vloeistof, kan dus niet missen. Onder de auto gekeken en zie dat de kunstof beschermkap iets schuin hangt en dat het dus in die hoek naar beneden moet druppelen. Of het daadwerkelijk links zit weet ik dus niet. Deze hoeveelheid is er in slechts één nacht uitgekomen. Normaal parkeer ik gewoon op de parkeerplaats en op tegels. Daar nooit wat gezien maar op het beton van de garage blijft het liggen waardoor je het wel ziet. Heb de auto pas anderhalve maand dus over olie en of koelvloeistof verbruik kan ik niets zeggen. Ik vrees nu echter het ergste. Ik heb een foto van het plasje gemaakt maar weet niet hoe ik hier foto's moet toevoegen. Nu ik de koelvloeistof in de olie zie liggen vrees ik voor een miskoop. Auto rijdt echter wel goed en rookt niet, stinkt ook niet. Temperatuur blijft keurig op 90 graden staan.

Om antwoord te geven op een niet gestelde vraag: het kan alles zijn. Om te beginnen zal je de beschermplaat eronder vandaan moeten halen. Want alles drupt op die beschermplaat, en vloeistof heeft meestal de neiging naar het laagste punt te lopen.

De meest gebruikelijke verdachten bij de VR6: olieniveausensor, thermoswitch in de radiateur, thermostaathuis.
Wat is je vraag?

Ai ai, lees het terug nu en excuses, ik vraag niet eens wat. Maar TomTom, dank, mijn vraag zou zijn wat kan ervoor zorgen dat je een lekkage van beide vloeistoffen hebt. Mijn garagist is namelijk op vakantie.
Ik zal de komende auto zo min mogelijk gebruiken tot deze terug is en beiden vloeistoffen voor elke rit even controleren. Wat u opnoemt klinkt gelukkig niet extreem duur (al moet ik bekennen dat ik niet eens weet wat het is). Zat zelf meteen aan de koppakking te denken en dat lijkt mij bij deze motor wél vrij prijzig. De kap er zelf afhalen begin ik niet aan. Ik zal zodra ik meer weet laten weten wat het probleem nu echt was en wat de kosten daarvan zijn ik weet dat ik hier nieuw ben maar vind dat wel zo netjes als ik iets vraag.

De oorzaak van beider lekkage is dat ergens twee ondichtheden zitten :p
Maar zonder gekheid: ik gok dat de auto al wat op leeftijd is. Dus ik hou het op domme pech dat je alletwee tegelijk hebt.

Ik zat me net te bedenken dat de VR6 ook een oliekoeler heeft, een soort plaat die tussen oliefilter en blok gesandwiched zit. Die koelt de olie met de koelvloeistof. Ook een optie.

Het verwijderen van de onderplaat zijn echt alleen maar een handjevol schroeven, dat kan echt niemand verkloten. Maar dan kan je de oorzaak van beide lekkages al een stuk beter vaststellen. De drupjes vallen dan meer in de plek van de oorzaak van de lekkage.

TomTom zei:
Ik zat me net te bedenken dat de VR6 ook een oliekoeler heeft, een soort plaat die tussen oliefilter en blok gesandwiched zit. Die koelt de olie met de koelvloeistof. Ook een optie.
.

Daarom vroeg ik me af of de oliekoeler op die plek zit.

Maar het is inderdaad ook mogelijk dat een koelvloeistoflekkage vet van de motorplaat heeft meegenomen.

Het is inderdaad een oude auto, 2001. Maar eerlijk gezegd zou ik niets anders meer willen. De auto valt niet op, trekt geen aandacht, lekker anoniem dus. Voor de buren is het een saaie Golf. Maar ik heb er wel veel plezier mee. Machtig geluid, schakel lui rijden en een vlotte auto. Daarnaast is de auto tenminste niet te groot. Dit in een compacte moderne auto vinden kost heel veel meer geld dan deze Golf heeft gekost en in het ergste geval gáát kosten. Als er al nog auto's in deze klasse (Golf Astra) zijn met 4wd en zes cilinders. 28 Augustus kan ik bij mijn garage terecht... Zelf onder de auto kruipen begin ik niet aan. In ieder geval ben ik blij om te horen dat het niet persé heel ernstig hoeft te zijn dus zit dankzij jullie reacties al wat minder erg in de zenuwen.

Even olie en kvs niveau goed in de gaten houden, dan kan er in principe weinig fout gaan. Wel zsm laten maken natuurlijk, beide vloeistoffen zijn niet goed voor het milieu ;)

Merkwaardig genoeg ligt er de laatste dagen ineens helemaal niets meer onder de auto.. Snap er werkelijk niets van. Lek kan toch niet zomaar ineens vanzelf dicht gaan?

Je plaat is volgelopen en heeft er een bubsje uitgegooid.... Nu wellicht weken niet als de lekkage klein is... Dan wellicht weer zoiets

Klinkt als het meest logische inderdaad.. Weekje nog en dan weet ik meer.

Ik heb een VW Golf uit de zelfde generatie met een cilinder minder, ik had geen plasjes maar wel olieverbruik. Die warmtewisselaar inclusief pakkingen kost 30 euro en is een uurtje werk. Nu is mijn olieverbruik zo goed als 0....

Verbruiken van olie, geen idee of de mijne dat doet. Ik heb de auto daar te kort voor. Maar mocht dat in de toekomst blijken dan zal ik je tip onthouden.

Zoals beloofd een update.

Allereerst ben ik me doodgeschrokken. Auto is binnenstebuiten gekeerd en er kwam nogal wat los.

Koelvloeistof lekkage komt van het thermostaathuis
Olie van de koppakking
Aandrijfashoes bakzijde
Remtang zit vast waardoor de rem wat aanloopt
Hierdoor moeten waarschijnlijk de blokken en schijven achter ook vervangen worden
Pakking oliehuis lekt ook
Remleiding achter is slecht
Distributieketting moet vervangen worden
Uitlaat is verroest, net niet door.
Koppeling zal gaan slippen doordat de olie er op lekt en ook dubbel massa vliegwil is niet helemaal fris meer. Bak vinden ze wat 'sleets' en als ik de koppakking met koppeling laat doen raden ze aan die direct te reviseren. Ernaast zijn er nog wat kleine dingetjes. Rekening zal ergens tussen de 6000,- en 8000,- komen te liggen.
Helaas dus einde Golf, dat wordt naar wat anders zoeken.

Een waslijst aan achterstallig onderhoud dus.

Pieter zei:
Dit in een compacte moderne auto vinden kost heel veel meer geld dan deze Golf heeft gekost en in het ergste geval gáát kosten

Deze stelling gaat dus ook niet meer op ;)

Ik heb ook een Golf IV V6 (bj. 2001) gehad, en qua maandelijke kosten scheelt het wat mij betreft nauwelijks met een bijna splinternieuwe BMW M140i (bj. 2017). Met name de onderhoudskosten van zo'n 15 jaar oud beestje tikken hard aan. Ook de afschrijving was (relatief) niet mals. Een compacte moderne auto is wel degelijk een alternatief.

Phaeton W12 zei:
Golf IV V6 bj. 2001

Benzine: € 200, bij 14.000 km per jaar.
HSB: € 64
Verzekering beperkt casco € 23
Onderhoud: € 200
Afschrijving: € 127

Totaal € 614 per maand

BMW M140i bj. 2017

Benzine: € 178, bij 14.000 km per jaar.
HSB: € 64
Verzekering allrisk € 79
Onderhoud: € 80
Afschrijving: € 333 (verwacht over bezitsduur van 5 jaar, afschrijving van 4.000 euro per jaar)

Totaal € 734 per maand

Pieter zei:
Zoals beloofd een update.

Allereerst ben ik me doodgeschrokken. Auto is binnenstebuiten gekeerd en er kwam nogal wat los.

Koelvloeistof lekkage komt van het thermostaathuis
Olie van de koppakking
Aandrijfashoes bakzijde
Remtang zit vast waardoor de rem wat aanloopt
Hierdoor moeten waarschijnlijk de blokken en schijven achter ook vervangen worden
Pakking oliehuis lekt ook
Remleiding achter is slecht
Distributieketting moet vervangen worden
Uitlaat is verroest, net niet door.
Koppeling zal gaan slippen doordat de olie er op lekt en ook dubbel massa vliegwil is niet helemaal fris meer. Bak vinden ze wat 'sleets' en als ik de koppakking met koppeling laat doen raden ze aan die direct te reviseren. Ernaast zijn er nog wat kleine dingetjes. Rekening zal ergens tussen de 6000,- en 8000,- komen te liggen.
Helaas dus einde Golf, dat wordt naar wat anders zoeken.

Dat is toch zonde op korte termijn?

Als je het nu even rustig bekijkt...veel kosten zoals ketting, oliehuispakking (let op die kun je wel los krijgen!) thermostaat zitten snel erin als je toch de kop gaat reviseren. Dus daar betaal je (goed bekeken) enkel de onderdelenprijs voor.

Koppeling kan vooralsnog gerust nog even een jaartje wachten. Evenals de uitlaat.

Houd je enkel de aandrijfashoes en de remmen nog over maar dit is redelijk simpel en normaal onderhoud.

Ik snap dat je het een enorm bedrag vind, maar daarna kun je er weer jaren van genieten. En een V6 met net gereviseerde kop en een mooie nieuwe (custom) uitlaat door PMS. :LOL:

@Pheaton; Voor 15.000 vind je geen 140i geloof ik.. dus stelling blijft staan. Maar, dan heb ik het idd enkel over aanschaf. Voor de rest, ik zou graag voor een 140i gaan maar heb echt zoveel geld niet liggen. Volgens mij ben je voor een M135i al minstens 25K kwijt.

@Nico; Als de auto snaar strak was, misschien. Maar 8.000 in een auto pompen die er 5.000 waard is waar daarna dan ook nog eens kleine dingetjes aan gedaan moeten worden zoals een interieur lampje die niet op de deur werkt, CV op afstand die enkel pal naast de auto werkt en meer van dat soort details.. Dan zou ik nog een steenslag deukje eruit moeten laten halen en wat krasjes rond het slot en een krasje op het achterscherm moeten laten fixen. Al met al denk zo 10.000 om de auto in top staat te krijgen. Staat er wel mooi al 200.000km op de teller. Het is geld weg gooien tenzij ik de auto echt nog minstens 10 jaar houd. Kan nog beter denk ik 8000,- uitgeven aan een andere golf iv v6 met lagere km stand. Garage gaf het advies het niet te doen omdat ie toch vreesde dat er misschien wel meer dingen aan komen. Alhoewel.. wat kan er dan nog komen? Kop nieuw, koppeling en vliegwiel nieuw, ketting nieuw, lambda sensoren nieuw, enz enz.. Mijn gevoel zegt dat ik beter voor een andere kan gaan al sluit ik er voor gaan niet 100% uit.. slechts voor 98%...

Pieter zei:
@Pheaton; Voor 15.000 vind je geen 140i geloof ik.. dus stelling blijft staan. Maar, dan heb ik het idd enkel over aanschaf. Voor de rest, ik zou graag voor een 140i gaan maar heb echt zoveel geld niet liggen. Volgens mij ben je voor een M135i al minstens 25K kwijt.

Mijn punt was dat auto's van 15 jaar en ouder behoorlijk wat kunnen kosten aan onderhoud, en dat als je kijkt naar maandelijkse kosten je net zo goed een compacte moderne auto kan rijden. Mijn eigen ervaring is dat een bijna nieuwe M140i maar 120 euro per maand duurder is dan de Golf V6 (734 euro <--> 614 euro), dat vind ik weinig gelet op de auto's die ik vergelijk en hun leeftijden. Als je geen 25K of 40K hebt liggen, kun je ook eens kijken naar private lease. Ook private lease aanbieders baseren hun prijzen op maandelijkse kosten. Er zit een rentecomponent in het leasebedrag, maar leasemaatschappijen zijn wel efficiënt in het in- en verkopen van auto's. Dus qua afschrijving doet de leasemaatschappij het wellicht beter dan de gemiddelde particulier. Als dat voordeel wordt omgezet in het leasebedrag, stelt de rentecomponent wellicht ook niet zoveel meer voor. Het zou zomaar kunnen dat je qua maandelijkse kosten niet zoveel duurder uit bent met een compacte moderne auto, zeker als je in oude Golf V6 ieder jaar minimaal 2K moet stoppen aan onderhoud. Of 8-10K in dit geval.

https://directlease.nl/leasen/bmw/1-serie/m140i/7175?contractSettings%5Bduration%5D=60&contractSettings%5ByearlyKm%5D=10000&contractSettings%5BownRisk%5D=500&contractSettings%5BincludeFuelCard%5D=N&contractSettings%5BincludeReplacementVehicle%5D=N&contractSettings%5BwinterTires%5D=N&contractSettings%5Bcontribution%5D=0&contractSettings%5BincomeTaxBracket%5D=40.80&contractSettings%5BdealerChoice%5D=DL&options%5BoptionsSelected%5D=&options%5BrequiredChoices%5D=&options%5BoptionsAdded%5D=&options%5BoptionsRemoved%5D=

Pieter zei:
@Nico; Als de auto snaar strak was, misschien. Maar 8.000 in een auto pompen die er 5.000 waard is waar daarna dan ook nog eens kleine dingetjes aan gedaan moeten worden zoals een interieur lampje die niet op de deur werkt, CV op afstand die enkel pal naast de auto werkt en meer van dat soort details.. Dan zou ik nog een steenslag deukje eruit moeten laten halen en wat krasjes rond het slot en een krasje op het achterscherm moeten laten fixen. Al met al denk zo 10.000 om de auto in top staat te krijgen. Staat er wel mooi al 200.000km op de teller. Het is geld weg gooien tenzij ik de auto echt nog minstens 10 jaar houd. Kan nog beter denk ik 8000,- uitgeven aan een andere golf iv v6 met lagere km stand. Garage gaf het advies het niet te doen omdat ie toch vreesde dat er misschien wel meer dingen aan komen. Alhoewel.. wat kan er dan nog komen? Kop nieuw, koppeling en vliegwiel nieuw, ketting nieuw, lambda sensoren nieuw, enz enz.. Mijn gevoel zegt dat ik beter voor een andere kan gaan al sluit ik er voor gaan niet 100% uit.. slechts voor 98%...

Kleine puntjes, bovendien.....200.000 km wat is dat nu? Ik stuur je even een PB ter onderbouwing en dan mag je nog even peinzen. ;)

@Monsieur, de M140i uit mijn voorbeeld is een jonggebruikte auto. Mijn ervaring is dat zo'n auto qua maandelijkse kosten niet zoveel meer kost dan mijn 15 jaar oude Golf V6. De leasemaatschappij levert een nieuwe BMW ter waarde van 65K en moet daarop afschrijven, mijn 1 jaar oude M140i kostte 40K en is daarom niet te vergelijken met een nieuwe M140i in de lease. Daarom kost een nieuwe M140i bij de leasemaatschappij zoveel meer. Je moet het in perspectief blijven zien Monsieur. Als je met een leaseauto nieuw wil rijden, dan kun je ook denken aan een mooie Golf 1.5 TSI 110kW Highline. Schakellui rijden in een vlotte compacte moderne auto, voor 570 euro per maand inclusief BTW en benzine. Zie dat maandbedrag maar eens te halen met een Golf V6. Als er aanbieders zijn die een occasion M135/140i als private lease aanbieden, vermoed ik dat het leasebedrag weinig hoger is dan de 614 euro per maand die ik betaalde voor mijn Golf.

Private lease heb ik wel aan zitten denken. Echter, echt leuke auto's, in een leuke kleur.. lastig. Tevens wordt t nooit de jouwe. Het is wel iets waar ik naar kijk.

In een poging om mee te denken had ik wat gesuggereerd, maar men is bang dat de Belastingdienst meeleest ofzo: dan maar niet.

Goed na zitten denken over het vervangen van de auto óf het toch repareren van de auto. Nu bedacht ik me dat als ik zoveel geld in deze auto pomp deze er natuurlijk beter dan ooit uit moet komen. En daardoor kwam ik op het idee van een motorswap. De kosten die ik nu moet maken zijn al fors. Een andere motor met bak plaatsen lijkt me niet eens heel veel extra kosten met zich mee te brengen.

Mijn vraag is dan ook;

Is een swap van 2.8VR6 naar 3.2V6 (Audi TT 8n blok) met dsg een eenvoudige of juist heel complex?

Vooral de ombouw naar dsg (of automaat) vind ik een grote meerwaarde, de verhoudingen van de bak van een Golf4 V6 vind ik véél te kort als je gewoon rustig door de stad rijdt. Je schakelt je een ongeluk.

audi tt blok en dsg

Voor nog geen 2000,- heb ik dan een motor met bak. Ketting moet nog wel gedaan worden. Of heb ik naast dit nóg heel veel onderdelen nodig. Heb er zelf geen verstand van maar de prijs van het vervangen van alle onderdelen aan mijn eigen motor en bakrevisie lijkt me bijna net zo duur.

Onderstaande moet allemaal sowieso al vervangen worden;
Thermosstaathuis
Lv aandrijfashoes
La remtang en remmen achter
Uitlaat achterdemper
Oliefilterhuis
La Remleiding
Koppakking
Airco slaat aan maar doet niets
Koppeling
Bakrevisie
Lambda sensoren
Distributieketting
2massa vliegwiel.

Als ik nu voor een relatief kleine meerprijs een 'golf R32' kan creëren lijkt me dat de moeite wel waard.

Het verschil is natuurlijk wél dat ik dan ipv alles nieuw alles wederom in gebruikte staat heb en dat er na verloop van tijd wederom problemen kunnen ontstaan...

Zitten de motorbevestigingspunten op dezelfde plek en hoe groot is de ombouw die aan kabelboom en elektronica nodig is?

Mijn eerste reactie is nee, tenzij je van plan een dergelijke operatie zelf uit te voeren. Lijstje aan reparatiepunten voor het huidige blok lijkt me wel mee te vallen.

Maar als ik vervolgens lees dat de rekening voor reparatie ergens tussen de 6000,- en 8000,- zal komen liggen dan kom ik daar toch op terug.

Ik zou zeggen vraag eerst eens bij een normale garage of die reparatie niet een stukje goedkoper kan...

Volgens VR6 kenners past het blok er zo in

Blok past er zo in, jouw bak past er achter. Dat is het simpele gedeelte.
- Je hebt een brandstofrail van een golf 4 r32 nodig
- kabelboom moet aangepast
- ecu vrijgeschreven
- uitlaatspruitstuk moet aangepast

De DSG is complexer.

Ik wil idd meer offertes op vragen. Maar met een swap krijg ik voor het geld tenminste ook nog een 'upgrade'.

Als het blok zonder aanpassingen op de bestaande motorsteunen en bak past scheelt het al veel werk. (y)

De vraag is wel kan je bak en het standaard 4Motion systeem de extra krachten aan? Of is voor de R32 het een en ander versterkt?

Daarnaast zou ik persoonlijk, als het blok dan toch naast de auto staat, direct preventief het nodige onderhoud uitvoeren. Maar dat kost wel meteen extra geld natuurlijk.

Het vrijschakelen van de ECU is het probleem niet. Anders dan met sommige (Franse) meuk kan dat bij VAG dan wel weer heel makkelijk.

(Ik begin ondertussen eigenlijk wel echt VAG fan te worden trouwens.....)

Verder gezien de modulaire bouw van de Golf 4, het feit dat eigenlijk alles wel met elkaar uitwisselbaar is maakt dat ik het niet moeilijk te geloven vind dat de motor zo over te zetten is. Een TT word vaker vergeleken met een Golf.

Maar goed, doe even reasearch. Beetje rondbellen enzo, ik zal ook even wat info voor je in winnen volgend weekend. (Ik zal je mijn telefoonnummer ff via een pb geven. Kun je me eraan herinneren) ;)

Al contact met iemand die meerdere swaps heeft gedaan, voornamelijk vr6 blokken. Een Audi TT 8n of Golf IV R32 blok is letterlijk plug and play. Past zelfs op de huidige versnellingsbak. Aangezien ik de bak van een 2.8V6 niet de fijnste vind (lange slagen, hele korte verhoudingen) (korte slagen korte verhoudingen óf lange slagen langere verhoudingen zou ik liever zien, eerste optie daadwerkelijk sportief laatste optie wat meer relaxed) wil ik echter ook de dsg bak er direct onder. Ook dat is mogelijk. Liefst ga ik uiteraard voor het TT blok. Nét ietsie pietsie sterker en tot mijn verbazing weet JD engineering daar ook nog eens 20pk extra uit te trekken, niet slecht voor een NA blok. Het is nu even wachten op de kosten. Als het rond de 5.000,- gaat zitten dan ga ik er denk ik voor.

Pieter zei:
Het verschil is natuurlijk wél dat ik dan ipv alles nieuw alles wederom in gebruikte staat heb en dat er na verloop van tijd wederom problemen kunnen ontstaan...

Juist...
Die motor komt van een demontagebedrijf, de auto heeft waarschijnlijk dus een klapper meegemaakt.
Volgens de vermelde gegevens 15 jaar oud met 96k op de teller, gemiddeld dus 6400 km per jaar... allemaal korte ritjes waarbij misschien wel stevig getrapt is met een koude motor?
Ik heb bij dit soort motoren niet echt een goed gevoel.

Al een ander blok gevonden bij iemand die zeer goed aangeschreven staat. Wel wat duurder maar ook wat minder km's (113k) 3.2 uit een TT 8n. Alleen nog een bijpassende handbak vinden want DSG durf ik toch niet aan met alle bekende problematiek eromheen. Afhankelijk van die kosten gaat het wel/niet door. Moet ernaast namelijk ook nog een nieuw 2 massavliegwiel en koppeling en vooral die eerste kost ook al wel wat geld. Inclusief inbouw zal het als het goed is rond de 5.000 gaan kosten. Dan zijn er nog andere kleine dingen natuurlijk maar die komen dan beetje bij beetje. Als motor, bak en koppeling maar even goed is evenals de remmerij. Sowieso nodig om de auto omgekeurd te krijgen bij de RDW natuurlijk.

Kan je de voortgang hier blijven melden, en waar heb je dat blok dan gevonden? Vind het een interessant topic. Heb zelf een Leon cupra4 ook met 2.8 dus en vind die 204pk eigenlijk nét te weinig om echt vlot mee te zijn. Die bijna 1500kg zal daar wel verantwoordelijk voor zijn. Als de kosten echt meevallen dan lijkt me dit een goede optie. Een compressor op de 2.8 zetten kost net zoveel of meer en qua vermogen kom je op vrijwel hetzelfde uit als je de rest niet aanpast (280pk tegenover 270 uit de 3.2 met enkel een chip van JD). Een turbo op de 2.8 zetten kost ook al meer. Is een andere bak trouwens echt nodig? De Zwitserse Leon Cupra4 compressor (speciaal voor de zwitserse markt in gelimiteerde oplage van 200 stuks geleverde Seat in samenwerking met ABT) had geloof ik gewoon dezelfde bak. Dus dan is het financieel gezien nóg interessanter.

Terug
Bovenaan