VW Fox, Bonkend geluid, trilling stuur.

Jeroen 6096472

Net ingestapt
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik een lastig probleem met mijn volkswagen fox uit 2006 met 150.000 op de teller.

De auto heeft altijd goed gereden en rijdt nog steeds over het algemeen goed, stuurt goed, rijdt stabiel en schakelt uitstekend.
Echter de laatste tijd begint er regelmatig na enige tijd rijden, wanneer het gas losgelaten wordt een gebonk/gerammel te klinken wat ongeveer onder de pedalen of nog iets meer richting bestuurder vandaan lijkt te komen.
De auto is twee weken geleden bij de garage geweest, hier is de middendemper van de uitlaat vervangen evenals de schokdempers achter en de stuurbekrachtigingsvloeistof is bijgevuld. Hierna was het de eerste langere rit direct weer aanwezig maar daarna is het een aantal ritten niet aanwezig geweest, vandaag weer wel.

- Het probleem start vaak pas na een rit van ongeveer 20-25 minuten, maar soms ook eerder (10 minuten) en soms helemaal niet.
- Het is een bonkend geluid en de frequentie lijkt relatie te hebben met de snelheid die gereden wordt.
- Als het gas zeer licht ingetrapt wordt verdwijnt het geluid.
- Bij intrappen van de koppeling komt het ook naar voren, maar niet altijd.
- Wanneer het gebonk zich voordoet ontstaan er schokjes in het stuur. Het stuur gaat dan trillen en slaat bij lagere snelheden best een stukje uit.
- Wanneer het gebonk niet aanwezig is, dus ook wanneer er gas gegeven wordt rijdt de auto gewoon stabiel en is ook niks aan het stuur te merken.
- Koppelen en schakelen gaat zonder problemen, wel lijkt er soms een wat harde bonk te zijn bij het indrukken van de koppeling.

Hoop dat iemand het probleem herkent en kan helpen, rijdt erg vervelend als het gebeurt en voelt niet heel veilig.

voor zover ik kan afleiden uit het verhaal doet het probleem zich niet enkel voor bij een lastwissel.

een bonk bij het indrukken van een koppeling die weggaat bij het indrukken van het gas doet mij denken aan een motersteun of losse uitlaat die een hitteschild raakt.

een terugkerende maar onvoorspelbare bonk afhankelijk van snelheid doet mij denken aan een hitteschild van de uitlaat, een los moter schild onder of wheelwellliner/bumperonderdeel, etc... alles wat kan bewegen met wind (geeft onverwacht sterk geluid)

wat mij doet twijfelen is dat een hitteschild+geen trilling zou mogen geven in het stuur.

Bedankt voor de reacties!

Heb nog geen monteur mee laten rijden. De auto is in onderhoud geweest, zij dachten dat het probleem verholpen zou zijn met het vervangen van de middendemper.
Ik vermoed echter dat zij het probleem wat ik beschrijf nooit gehoord hebben, heb al contact gehad om langs te rijden, maar in ritten waarin ik die mogelijkheid had heeft het probleem zich niet voorgedaan. Zou een losse uitlaat / hitteschilt niet gezien moeten zijn bij het vervangen van de middendemper?

Nog een toevoeging overigens n.a.v. je punt over meebewegen met wind.
Gisteren en vandaag heb ik het weer niet gehoord. Toen kwam het feit dat de ritten waarin het gehoord heb het wel erg winderig was ook bij mij naar boven.
Aan de andere kant was het maandag in de ochtend net zo winderig als in de middag en was er toen geen probleem.
Bovendien is het zo dat als het geluid eenmaal ontstaat is het gedurende de rit niet meer verdwijnt, ook al rijd ik veel langzamer en in windluwe straten.
En zou een loszittend onderdeel dan niet sowieso last moeten krijgen bij 120 rijden? Of is de belasting er op dan toch anders?

Is er een mogelijkheid om zelf te testen of er ergens een schild los zit of de aandrijfas / motorsteun te controleren voor ik weer richting garage ga met het risico dat ze weer niks vinden?

Vanmorgen toch weer problemen helaas.

Normaal kom ik heel weinig verkeerslichten tegen en rijd ik meestal zonder stil te hoeven staan, enkel langzaam in file.
Nu viel het me op dat na stilstaan voor het verkeerslicht het geluid weer verdwenen was. Kon helaas niet lang genoeg doorrijden om te testen of het snel weer terug zou komen.
Verder ontdekt dat de stuurtrillingen/uitslag richting rechts gaan, kan dat iets zeggen over de locatie van het probleem?

Zelf een tijdje geleden ook dezelfde problemen gehad bij een VW Bora. Bij mij was het een combinatie van problemen. Speling op de stuurkogels, en daarnaast een ongelijkmatige slijtage van mijn remmen. Dit zorgde ervoor dat er een tik in zat, en het stuur scheef stond.
Wellicht eens informeren of ze ook al naar dit soort dingen hebben gekeken?

De remmen zijn als het goed is nagekeken bij het onderhoud, maar zal het voor de zekerheid eens checken. :)

Afgelopen weekend een lange rit moeten maken. Na 20/25 minuten begon het probleem weer. Vrij heftig, het gebonk trilde helemaal door in de stoel.
Auto 2 minuten aan de kant gezet en daarna nog ruim een uur gereden zonder ergens last van te hebben.
Vanmorgen ook na 20 minuten beginnende problemen, 1 minuut stil gestaan en het resterende kwartier geen problemen.

als je stuur trekt + trillingen+ geluid, dan is dat een voor mij een vrij duidelijk signaal dat het een bus betreft ergens in je voortrein.

het geluid komt in dat geval van een contact ijzer op ijzer, waar dat voorheen een rubber bus had. Dat kan werkelijk van alles zijn; spoorstang, stabilisatiestang, whishbone, ....
een beetje garagist kan dat gemakkelijk vinden als het zo ver is als je beschrijft . er zijn er een paar die je enkel deftig kan checken als de wielen belast zijn, dus het is mogelijk dat er over werd gekeken. Enfin, dat is hoe ik het zie, als het mijn auto zou betreffen zou ik hem gewoon binnen doen met die symptomen en met het verzoek de voor trein na te kijken.

gevaarlijk?... wel, ik zou er iig niet al te sportief met rijden tot het opgelost is, al is het maar om vervolgschade te voorkomen. Het is iig iets waarmee ikzelf onmiddelijk met naar de garage zou gaan.

volgens mij is de kans dat het een homokineet is iets kleiner. dit is trouwens gemakkelijk te checken; een defecte binnenste homokineet doet je auto schudden bij snel optrekken, in het bijzonder vanaf een snelheid van 80 kmph+; een defecte buitenste homokineet zal geluid maken als je een scherp cirkeltje (+ wat gas) links of rechts rijd ergens op een parkeer terrein.

(even ter verduidelijking mbt de wind en klapperende onderdelen: omgevingswind is vaak te verwaarlozen, het is meestal rijwind die de boosdoener is. Dus het komt meestal voor bij een bepaalde snelheid)

Even een update over dit probleem. Aandrijfassen e.d. zijn nagekeken maar er is niks gevonden. De garage denkt vanwege de trillingen in het stuur aan een probleem met de stuurbekrachtigingspomp. Die is elektronisch/hydraulisch. Volgens hen is die aan het falen. Echter te duur om een vervanging te doen terwijl niet zeker si dat dit het probleem is. Compleet falen zou volgens hen puur betekenen dat sturen zwaar wordt en vervanging kan dan altijd nog.

Probleem doet zich nog steeds wisselend voor, soms ritten lang niet en soms een aantal keer achter elkaar.

Nu heb ik ontdekt dat ik het kan verhelpen door de auto even in zijn vrij te zetten.
Zodra het gebonk begin zet ik de auto voor een seconde of 2 in zijn vrij, daarna is het verdwenen en keert ook niet snel weer terug.

Blijft dus een vreemd probleem, er gebeurt blijkbaar iets wat het probleem verhelpt als de auto in zijn vrij gaat. Wat gebeurt er allemaal wanneer een auto in de vrij gaat waardoor dit kan ophouden maar ook niet meer terugkeert bij opnieuw in de versnelling schakelen?

Het wordt steeds onduidelijker. De laatste 3 keer dat het probleem zich voordeed gebeurde het niet bij het gas loslaten maar juist op het moment van gas geven.
Nu verdween het zodra het gas losgelaten werd. :rolleyes: Bij één van de keren hielp de auto in vrij zetten ook niet.

Voor het geval je er nog met zit:

dit is een geval met gelijkaardige symptomen, het bleek een motor steun te zijn.

als je engels kan, hier is de link, hij beschrijft de symptomen ergens in het begin; de klant had ook al dezelfde checks als jij gedaan:

https://www.youtube.com/watch?v=pLP3_KaoR90

Na lange tijd nog eens een update hier nu ik eindelijk weet wat het probleem was :)

In november eindelijk ontdekt wat er aan de hand was. Het probleem bleef al die tijd af en toe terugkomen, tussendoor 3 maanden lang nergens last van gehad ondanks wel wat afstanden gereden te hebben, andere momenten gebeurde het de meeste ritten.. Meerdere garages laten kijken niets gevonden en volgens al deze garages was het zeker niets wat gevaar op kon leveren.

Uiteindelijk bij een monteur uitgekomen die met wat meer kracht dingen leek te testen en die vond wat lichte speling op de aandrijfas. Behoorlijk gevaarlijk volgens hem. De aandrijfas bleek van binnen behoorlijk slecht te zijn en naast wat speling daarom soms heftiger te gaan bewezen. Waarom het dan soms tijdenlang wegbleef en andere keren elke rit, soms behoorlijk heftig, terugkwam is niet duidelijk geworden. Andere garages blijven volhouden dat het geen gevaar opgeleverd heeft terwijl degene die het probleem vond aangaf dat er niet verder mee gereden kon worden. Vraag me af wie hier nou gelijk heeft.

Al met al wel erg blij dat de oorzaak gevonden is, na vervanging van de aandrijfas geen probleem gehad.

Dank voor de hulp en suggesties, toch in elk geval ook wat dingen uit kunnen sluiten. (y)

Terug
Bovenaan