Vrijdag kijken bij een Fiat Grande Punto 1.4-16V Sport

Silver114

Startmotor
Hallo allemaal!

Daar ben ik weer, kort geleden heb ik een vraag gesteld over een aantal Fiat bravo's. Het is uiteindelijk toch een Fiat Grande Punto geworden.
Net even één slag kleiner, dezelfde motor en niet het gezeur met de onbetrouwbare versnellingsbak. Na de "klokje rond" aflevering was ik overtuigd.

Nu heb ik vrijdag een afspraak staan om een proefrit te maken in de volgende auto:
Grande Punto

En dacht ik nog even checken bij de collectieve gedachten van het autoweek forum.
Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten? Zien jullie adhv de advertentie nog rode vlaggen? Koppeling is vervangen, en distributieriem wist de meneer van de garage niet uit zijn hoofd, maar is mij beloofd dat ze dit altijd doen als hij aan vervanging toe is binnen 10.000km. Eventueel heb ik nog het hele Finnik kenteken rapport.

Dan vraag twee, en ik weet niet of dit hier mag, maar kon nergens forum regels vinden.
Zelf heb ik totaal geen mechanische kennis van auto's behalve wat ik allemaal op het internet gelezen + gezien heb, maar zou ik graag geen kat in de zak kopen, dus:
Is er heel toevallig iemand met ervaring / veel kennis van auto's in omgeving Haarlem die zo vriendelijk zou willen zijn (eventueel in ruil voor lunch ergens in Haarlem) om mij te vergezellen in de proefrit? Je kunt mij even een privé bericht sturen! Zou heel leuk zijn.

Wederom bedankt voor het helpen in het aankoopproces, de vorige keer was een groot succes! (Mazda 323 Fastbreak in 2016, die ik uiteindelijk gekocht heb van iemand op het forum haha).

Groetjes!

https://youtu.be/EVRQrMgsnlo

Weet niet of dit een facelift (update)grande punto is of niet , deze kwam in 2008 tot 2011, beter voor zo nieuw mogelijk gaan, de punto evo was er van 2009 tot 2012 das ook een veilige keuze

Hier ze allemaal nog op een rij (2003 model kan ik er helaas niet uitfilteren ) https://www.autoweek.nl/carbase/fiat/punto/?sorterenop=bouwjaar&bouwjaar=2006--

@allen ik vind het veel geld voor een 3 deurs punto of ligt dat aan mij ?

Ik zou wel vragen om een nieuwe matten set voorin, want die aan de bestuurderskant die ziet er niet uit.
De prijs, dit is wat ze voor alle Punto's vragen, nu heeft deze een redelijk lage kilometerstand, NAP en het is een T-jet.

Distributieriem is 60.000 km of 5 jaar; er staat in de advertentie dat onderhoudsboekje erbij zit dus dan kan je het daar zien en anders kan je daar de garage zien die het onderhoud de laatste 5 jaar gedaan heeft en die dan even bellen; wordt normaal gesproken ook een sticker in de motorruimte aangebracht met datum.km-stand van distributieriem vervanging.
opmerking van binnen 10.000 km vervangen geldt alleen de km's maar die riem moet ook vervangen worden op leeftijd....Als ie dus de afgelopen 5 jaar 40.000 km gedaan heeft zit ie buiten hun 10.000 resterende tijd maar is ie op leeftijd wel te vervangen ! Zie online iets van €380 voor een wissel dus als dat gedaan moet worden en de rest van de auto is OK doe dan bv voorstel dat jij bv 250 betaalt voor materiaal en zij de arbeid doen.

Auto encyclopedie zei:
Weet niet of dit een facelift (update)grande punto is of niet , deze kwam in 2008 tot 2011, beter voor zo nieuw mogelijk gaan, de punto evo was er van 2009 tot 2012 das ook een veilige keuze

@allen ik vind het veel geld voor een 3 deurs punto of ligt dat aan mij ?

Het lijkt er op dat het model van voor de facelift is, aan de lichten te zien. maar dan dus wel een van de laatste productie modellen van voor de facelift.
Wat prijs betreft is dit inderdaad ongeveer waar ze voor gaan, maar gezien de km stand en hopelijk de staat van de auto (daar gaan we achterkomen) wel oké. Aan de hoge kant van het gemiddelde, maar mits het een goed exemplaar is wel eerlijk.

Frits79 zei:
Ik zou wel vragen om een nieuwe matten set voorin, want die aan de bestuurderskant die ziet er niet uit.
De prijs, dit is wat ze voor alle Punto's vragen, nu heeft deze een redelijk lage kilometerstand, NAP en het is een T-jet.

Ik gok dat het een hoop scheelt als ik de auto ff netjes stofzuig, en anders is een setje matjes €50, dat kan ik nog wel missen. Mocht er verder niks zijn om over te onderhandelen natuurlijk altijd goed om achter de hand te houden ;)

@FW Ta 183 Huckebein I
Dank voor je reactie! Zo iets had ik inderdaad in gedachten, even checken wanneer de riem aan vervanging toe is, kijken of zij het voor me willen doen, als dat lastig wordt voorstellen om de kosten te delen.

@Allen
Verder ziet het er dus allemaal op het eerste oog goed uit? Gewoon af laten hangen van het gevoel bij de dealer en of de proefrit naar wens verloopt?

Frits79 zei:

Keek idd niet verder dan de titel , als het een t-jet is zal de prijs wel ok zijn.

Er is een actieve forummer die een 323 Fastback heeft gehad, zou het die zijn? :)
Ben zn naam even kwijt, Jeroen nog iets. Met die groene Mokka en Mini. En had een XM.

Check bij zo'n Punto even of de knopjes op het stuur het doen, anders is de sleepring kapot. Ziet er verder gewoon netjes uit. Matjes scoor je zelf op Automatten.nl dan heb je mooiere dan zo'n handelaar erin zou gooien.

Barri zei:
Er is een actieve forummer die een 323 Fastback heeft gehad, zou het die zijn? :)
Ben zn naam even kwijt, Jeroen nog iets. Met die groene Mokka en Mini. En had een XM.

Dat ben ik. Maar ik heb de 323 niet aan TS verkocht, die is in 2012 verkocht aan een Libiër die hem meteen exporteerde. Maar ik heb ook zo'n Punto gehad, een T-Jet van 2008. Heerlijke wagen. Punten van aandacht:
- Standaard geleverd met slechts twee gordels achterin, waardoor het een vierzitter is. Vijfde gordel was extra. Zo te zien heeft deze twee gordels achterin. Ga dus even na of je niet af en toe toch drie mensen achterin wil hebben.
- De ruitenwisser op de achterruit laat soms water door, dat komt dan ín de achterklep terecht. Dat kostte mij het kofferbakslot (door corrosie). Je kunt het zien door (met een droge achterruit) de kofferklep te openen, dan loopt er een druppeltje water vanuit de ruitenwisser 'omhoog'.
- De kabels van de versnellingsbak kunnen bevriezen, waardoor je eerst moet warmdraaien voordat je kunt schakelen. Met ingeschakelde versnelling duurt dat lang (kwartier lang stationair met ingetrapte koppeling staan is geen pretje). Ik parkeerde hem in vrij en zonder handrem, zodat de auto in vrij warm kon draaien terwijl ik mijn ontbijt at. Keer of drie gebeurd toch, ook na drogen en invetten van de kabels.
- Let op lekkages van koelvloeistof rond het reservoir en de leidinkjes naar het motorblok en de turbo. Die van mij lekte in de showroom al, nog gloednieuw. Ook later een kleine lekkage gehad op een koperen ring tussen de leidinkjes.
- In mijn geval had één cilinder compressieverlies na 140.000 kilometer, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik hem op LPG had. Ik merkte het doordat de auto langer moest starten voordat hij aansloeg.
- Carrosserie kan kraken als je bijvoorbeeld scheef een steile drempel af rijdt. Kan geen kwaad verder.

Alles bij elkaar echt een zeer fijne auto, maar ik zou hem nieuw nooit meer kopen, hele hoge afschrijving. Tweedehands: prima, zou ik zeker overwegen!

Hier ook ervaringen met precies hetzelfde model. Gekocht in 2015/ 2016 met een kmstand van 130.000.
Ik heb er toen 'slechts' een paar honderd euro meer voor uitgegeven, en gezien dit al bijna 8 jaar geleden is vind ik het nu een hoop geld voor zo'n T-jet.

Veel plezier aan de wagen gehad. De T-jet blokjes kunnen erg goed met het verkeer mee en staan ook als betrouwbaar in de boeken.
Wat Barri zegt over het stuurwiel klopt. Let ook op enige bijgeluiden vanuit de stuurinrichting, de elektronische stuurbekrachtiging laat het soms afweten.
Dit merk je door een brom/trilling of doordat het stuur aan één kant lichter stuurt dan aan de andere kant. Vervangen/ revisie van de stuurkolom noodzakelijk.

Controleer sowieso ook het volgende (naast alle standaard controlepunten)
- elektrische lendensteun gaat vaker defect. Knop zit onder de armsteun in het midden. (Had de GP als de EVO vaker last van)
- Vocht / vervuiling in de voor- en achterlicht units
- Kijk of de Turbo goed zijn werk doet; geen dipjes, licht inhouden o.i.d.
- Verrotte handremkabels, de buitenmantel is niet heel denderend.

Ik heb zelf nu al 11 jaar een grande punto 1.4 16v zonder turbo (bj 2006), kleine 100d km mee gereden Behoudens regulier onderhoud geen bijzondere dingen. Hieronder een lijstje met dingen waar ik op zou letten als ik weer voor dezelfde auto zou gaan kijken.

* Bladeren in het ventilatiesysteem. Blower vol aan zetten en luisteren of je alleen lucht hoort blazen en geen ratel van bladeren
* Stabilisatorstangen: de welbekende plok-plok bij het sturen of over een drempel rijden
* Vocht rondom de achterklep/achterlichten. Ik had hierdoor een roestplek aan de binnenkant van de klep
* Kraken van de deuren als je over een drempel gaat (carosserie tordeert iets); simpel op te lossen door duct tape op de slotvanger te plakken
* kijk of de sigarettenaansteker werkt. Ik vermoed dat er bij mij een goedkope aftermarket inzit omdat het stekkertje regelmatig losschiet dus misschien niet van toepassing
* elektrische stuurbrachtiging wil nog wel eens weigeren. dan blijft het batterij lampje branden. Door de auto uit te zetten en weer opnieuw te starten is dit verholpen.

Prijs is stevig als ik bedenk dat ik de mijne 11 jaar geleden met grote beurt, distributieriem en 4 nieuwe banden voor 5500 euro kocht met 99d km. Maar geen idee in de huidige markt eerlijk gezegd.

Gebruikte auto prijzen gaan (grotendeels) nergens meer over.. bizar hoog, ook in dit lagere segment voor auto's die 15 jaar en ouder zijn.

Kachelventilators gaan vaak stuk, veerpootlagers ook. Verder de beste motorisatie voor een gp. Betrouwbaar en vlot. Niet te vergelijken met de turboloze versie. Mijn vrouw heeft er 1 gehad. In 2012 hebben wij hem voor nog geen 4K verkocht. Was 5 jaar oud toen. Autos zijn bizar duur geworden. Wat niet eigenlijk.

Durashift zei:
Gebruikte auto prijzen gaan (grotendeels) nergens meer over.. bizar hoog, ook in dit lagere segment voor auto's die 15 jaar en ouder zijn.

Ik was even aan het zoeken, maar echt interessantere T-jets GP's komen inderdaad ook niet echt voorbij.

Bedankt voor alle reacties! Concluderend heb ik dus best een mooi autootje op het oog, aan de hedendaagse prijzen kan ook ik helaas niks veranderen.

Ik heb een lijstje gemaakt met alle bovenstaande punten waarop ik zal letten als ik vrijdag bij de auto ga kijken.

Na vrijdag ochtend zal ik even updaten of het hem is geworden. Nogmaals dank voor al het meedenken!

Nou het is gelukt hoor! En de auto gaat met mij mee, althans 4 februari. Want ze gaan de distributieriem nog vervangen + nieuwe APK, kijken nog naar de ventilator rechts binnen in de cabine, gok inderdaad zoals hierboven beschreven bladeren in de ventilatie of een stukke ventilator... En er was een klein nat plekje achter in de kofferbak waar ze nog naar gaan kijken. Maar wat een fijn karretje, echt een pittige motor, vrij sportieve vering en enorm goede remmen. Verder zag alles er super netjes uit.

Garage + personeel voelde heel goed en werd prettig geholpen. Zit 3 maanden garantie bij de verkoop. Heb verder niet over de prijs onderhandeld, liever dat ze al het onderhoud goed doen :)

Dank voor alle hulp hier op het forum en wie weet doe ik binnenkort wel een post / review als de auto wat langer in mijn bezit is!

Groetjes,
Silver

Goed te horen, proficiat met je aankoop. Het motortje gaat je inderdaad niet teleurstellen, voldoende pit!

Silver114 zei:
Garage + personeel voelde heel goed en werd prettig geholpen. Zit 3 maanden garantie bij de verkoop. Heb verder niet over de prijs onderhandeld, liever dat ze al het onderhoud goed doen :)

Heel verstandig: liever wat extra onderhoud dan een korting; onderhoud kunnen ze in de loze uurtjes doen en kost ze alleen materiaal, maar voor jou scheelt het veel meer geld

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Silver114 zei:
(..). Heb verder niet over de prijs onderhandeld, liever dat ze al het onderhoud goed doen :)

Heel verstandig: liever wat extra onderhoud dan een korting; onderhoud kunnen ze in de loze uurtjes doen en kost ze alleen materiaal, maar voor jou scheelt het veel meer geld

Hebben (reparatie)garagebedrijven nog wel loze uren tegenwoordig? Met alle krapte aan medewerkers, materialen etc..

Ja hoor.
Er valt in de planning altijd wel wat weg, iets duurt wat korter, klant is te laat, onderdeel is er nog niet. Gaat niet om uren achter elkaar maar er zit altijd wel wat rek in.

Terug
Bovenaan