vriestemperatuur meten motor

Guest
Hallo,

Ik heb vandaag voor de eerste keer proberen te meten hoeveel mijn motor bestemd is tegen de vriestemperatuur.Vandaag zo meter gekocht kost 5 euro in een autozaak.
Ik ben eerst een stukje gaan rijden +-5km daarna heb ik de    slang van de anti vries meter in het koolvloeistof reservoir geplaatst en de in geknepen bal los gelaten zodat de koolvloeistof werd opgezogen de eerste seconden staat de meter op –20 °C na nog een paar seconden staat de meter op – 30°C en na 10 seconden staat de meter op – 40°C zie foto

Mijn vraag is dit de juiste manier van meten en zijn deze test betrouwbaar , is mijn motor dan nu beschermd tot – 40°C zoals op de foto is aangeven of    is het maar tot –20°C zoals in het begin bij het meten ?

kzvnwcp9lw7.jpg

-20 niet genoeg?    wat ben je van plan?

Probeer het eens met water en 75% spiritus/water? Die laatste moet wel -50 zijn lijkt me.

V0RQ zei:

Probeer het eens met water en 75% spiritus/water? Die laatste moet wel -50 zijn lijkt me.
dus eerste resultaat dat je afleest is de juiste waarde en deze test zijn betrouwbaar dus .

wimmy_V zei:
V0RQ zei:

dus eerste resultaat dat je afleest is de juiste waarde en deze test zijn betrouwbaar dus .

Nee,

De meetfout van dit type meter zit in de cohesie van het drijvertje aan het glas (het drijvertje blijft plakken). Ik zou de koelvloeistof opzuigen, dan tegen het glas tikken en die waarde is de juiste waarde.

Maar.... Dit soort meters werkt met "ouderwetse" koelvloeistof, op waterbasis - je meet het soortelijk gewicht. Er is tegenwoordig koelvloeistof in de handel die niet op waterbasis is en het kleurtje van de opgezogen vloeistof lijkt wel wat op deze vloeistof.
De alternatieve koelvloeistof heeft een ander soortelijk gewicht hebben en daarmee zou de meting niet het vriespunt aangeven.

Edit: Koelvloeistof moet eens in de zo veel jaar vervangen worden. Als je twijfelt, vervang het dan.

Misschien is het wel tot meer dan -40 beschermt. Zoals ik het zie zit de drijver nu strak tegen de dop aan en kan niet hoger. Je heb dus iets teveel koelvloeistof opgezogen. Niettemin lijkt me wel voldoende beschermd.

Terug
Bovenaan