Vreemde ratel

firejelle

Net ingestapt
Hoi allemaal,
ik zit met een probleem (misschien een probleempje).

Ik ben in het bezit van een Mini cooper S clubman uit 2008 met 176k op de teller.
Recentelijk zijn de olieleidingen van de turbo vervangen en brandstofleiding. verder door de garage vonden ze hem in een goede staat.
in 2011 is het "bekende" probleem vervangen namelijk de distributieketting en spanner met een stand van 48k op de teller dus ruim 120k geleden.

Nu heb ik sinds deze week een soort ratel rechtsvoor, wat ik vooral heb bij een koude start als ik wegrij, en bij sturen je erger hoort. En soms op een recht stuk.
Doordat ik het bij het sturen hoorde dacht ik zelf eerst aan de homokineet, maar omdat ik het ook op een gegeven moment hoorde ik het ook bij rechtdoor gaan.

Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn, ik heb meerdere dingen gedacht, maar wil niet gelijk naar de garage want dat kost misschien wel onnodig onderzoeks kosten.

Ik dacht zelf misschien aan de klepstoters die niet meer goed zijn, of toch eventueel de ketting en kettingspanner helaas (zwak punt van deze auto). of toch de homokineet. Als hij stationair draait hoor ik het geluid niet, waardoor ik niet direct denk aan de ketting.

Ik hoop dat jullie mij misschien een beetje opweg kunnen helpen en een idee hebben.

Alvast bedankt
Jelle

Jelle, een homokneet herken je door stuur een kant op zetten, en dan rustig optrekken, bij een versleten kneedt gaat ie nu knakken, dit geluid gaat sneller naar mate je sneller gaat, immers gaan compenenten in de motor dan al beduidend sneller achterelkaar, Om maar even eensugestie te geven bij stationair draaid de moto 800 tpm, dat houd in dat een zuiger per seconde 4xboven komt, en de kleppen 2x open gaan,
Ja kleppen die tikken, maar is er dan vaak maar een of twee, of je hebt er de verkeerde olie in gedaan, maar het geluid is dan echt boven de klepdeksel, en niet bij de keting,
Hoor je het geluid dus echt bij d3 disterebutie keting kast, niet mee door rijden, mijn grootste vraag is nu dan ook, is er wel een gemodificeerde keting op gezet,
Of wel in gewone taal een verbeterde en sterkere, ???

Hoi Beremans,

De ketting is toen bij een terugroepactie van BMW vervangen inclusief alle toebehoor. Geen idee of ze een gemodificeerde hebben geplaatst, lijkt mij wel bij een terugroepactie??

ik heb even geluisterd net, en het leek niet uit de distributiekast te komen maar echt uit het blok zelf bij gasgeven, stationair inderdaad niets te horen, alleen bij een koude motor en dan als ik het gas een beetje indruk, vol gas hoor ik het geluid ook niet.

Als de motor warm is hoor ik het helemaal bijna niet meer, heel soms komt het ineens voorbij, maar dat is echt soms.

de olie die erin zit is 5w30 van castrol, op aanraden van de dealer.

Het lijkt er dus op voor mij nu dat bij een koude motor = olie dikker dus moeilijkere smering, warme motor = dunner dus betere smering, dat dat misschien de reden is van het geluid bij een koude motor??

maar waar komt het vandaan, lijkt dus echt niet uit de kettingkast de komen aan de zijkant, maar echt uit het blok zelf..

Zet even een video op YouTube van het geluid. Hou je telefoon op verschillende plekken. Bv even de microfoon tegen het kleppendeksel houden boven elke cilinder.

Jelle is het geluid duidelijker, als je optrekt en gas bij geeft in de versnelling, als je langzaam rijd, Het lijkt dan een beetje op een blik met spijkers die rammeld,
Ja je verhaal komt nu uit een andere hoek, herken je in dit verhaal je probleem? Vervroeging sensor, die dan niet optimaal werkt, ook kan een slechte benzine deze oorzaak geven,

Zie dat je 5W30 olie gebruikt.
Peugeot is van 5W30 naar 0W30 gegaan voor de THP motoren.
En elk jaar een oliewissel ipv elke 2 jaar.

dankjewel voor je meedenken inderdaad! Misschien dat deze foutmelding meehelpt:

ik heb sinds gisteren ook een foutmelding, ik heb het uitgelezen met Torque en die geeft aan:

Camshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance p0341

nu hoorde ik iemand zeggen kijk eens naar je VANOS ventiel maak die even schoon, maar zal dat werken? ook moet ik die eerst even zien te vinden haha!

iemand een idee? of dit er mee te maken heeft deze melding?

V0RQ zei:
Zet even een video op YouTube van het geluid. Hou je telefoon op verschillende plekken. Bv even de microfoon tegen het kleppendeksel houden boven elke cilinder.

ga ik doen! zal het z.s.m. doen dank voor de moeite!!

Ik heb inmiddels de vanos solenoid nagekeken iemand gaf mij die tip dat die wel eens vervuild kon zijn. Deze was een klein beetje vies maar na schoonmaken helaas zelfde ratel er nog...

Hoi allemaal
Heb helaas slecht nieuws.
De garage heeft kapotte krukaslagers en drijfstanglagers gevonden.

Hij zei mij dat het advies is om een revisie ruilmotor erin te laten zetten.

Heeft er iemand ervaring mee en is het inderdaad een nieuwe ruilmotor het advies?

Jammer van deze op handen zijnde onkostenpost! Ik zou op een paar plekken informeren naar de kosten van de reparatie/vervanging van de motor.

firejelle zei:
Hoi allemaal
Heb helaas slecht nieuws.
De garage heeft kapotte krukaslagers en drijfstanglagers gevonden.

Hij zei mij dat het advies is om een revisie ruilmotor erin te laten zetten.

Heeft er iemand ervaring mee en is het inderdaad een nieuwe ruilmotor het advies?

Hangt er heel erg vanaf hoe lang je nog met de auto wilt doen.

Een Cooper S is een leuke wagen, dus je kunt ook besluiten je huidige motor compleet te reviseren, met verbeterde zuigers, drijfstangen, lagers, koppeling en dergelijke terug te bouwen en dan lichtelijk te tunen naar een kleine 275 pk. Ik denk dat je dat wel haalt met de originele turbo en betere injectoren.

Met een gereviseerde ruilmotor koop je in principe een blok dat goed is, daar betaal je dan ook voor en heb je de overige kosten nog voor terugmonteren. Met een nieuwe koppeling erbij heb je dan de komende tijd geen grote punten meer. Maar het blijft een fikse investering.

Dankjewel. Deze garage doet het voor 4800. Incl montage en vervangen van de koppeling gelijk.

Revisiemotor heeft ook betere zuigers en ketting zeiden ze.

Nico GTR zei:
Hangt er heel erg vanaf hoe lang je nog met de auto wilt doen.

Een Cooper S is een leuke wagen, dus je kunt ook besluiten je huidige motor compleet te reviseren, met verbeterde zuigers, drijfstangen, lagers, koppeling en dergelijke terug te bouwen en dan lichtelijk te tunen naar een kleine 275 pk. Ik denk dat je dat wel haalt met de originele turbo en betere injectoren.

Met een gereviseerde ruilmotor koop je in principe een blok dat goed is, daar betaal je dan ook voor en heb je de overige kosten nog voor terugmonteren. Met een nieuwe koppeling erbij heb je dan de komende tijd geen grote punten meer. Maar het blijft een fikse investering.

Dankjewel voor je advies!

De revisiemotor komt ook met verbeterde drijfstangen nieuwe koppeling en ketting en hetzelfde blok dat er nu in ligt maar dan betere onderdelen. Dat leek mij wel aantrekkelijk.

275pk uit het standaard S blok? Dat zou 100 meer zijn dan het orgineel?

Ja, maar dan is er dus geen enkel onderdeel in het onderblok meer standaard op de krukas na....dat haal ik er nu niet uit met je omschrijving.

Daarbij heb je dan dus iets andere injectoren en zet je de turbodruk hoger, het is de vraag hoever die turbo kan. Maar uit hetzelfde basisblok word er ook 400 pk gehaald. Dus 275 kan vrij goedkoop. Maar dan heb je dus wel veel interne onderdelen verbeterd.

Denk niet dat het ruilblok daar echt aan voldoet.

Inmiddels zit de nieuwe motor erin! geen vreemde geluiden meer,
alleen heeft de turbo slechts 1.4 bar ipv 1.8 bar, ze zijn dat nog uitzoeken dus waar dat probleem zit.
Iemand hier zoiets ook gehad? en evt waar het probleem zou kunnen liggen?

De garage is erg hard bezig en kost mij verder niks dit uitzoeken, behalve dat de auto nog daar staat en ik geen vervoer heb haha!

Terug
Bovenaan