Vreemd stuurgedrag BMW vraag

BMW26794

Net ingestapt
Beste allemaal,

Sinds kort heb ik een BMW 3 Touring uit 2018. M sport onderstel, 18" wielen, helemaal top. Kort na de auto te hebben ontvangen ben ik naar Oostenrijk gereden voor vakantie. Onderweg niets vreemds gemerkt. Tot zo ver niets aan de hand.

Echter merk ik nu dat de auto zich soms wat apart gedraagt wat betreft het sturen:

Soms is het sturen zwaarder dan normaal. Dit is vooral bij snelheiden tussen de 60 en de 80 km/u. Het lijkt dan soms als ik bijv naar rechts stuur, dat er lichte tegenkracht gevoeld wordt. Dit is meer te merken op oneven wegen met duidelijke bandensporen in de weg. Maar ook daar is het niet altijd, maar af en toe.

Komt iemand dit bekend voor? Is dit een probleem met de stuurbekrachtiging of onderstel? Of is dit "tramlining"? Of is het niet meer dan normaal op Oostenrijkse oneven wegen?

Ik heb achter 2 banden van Bridgestone 18/245/45 en voor 2 banden van Continental 18/225/45. De achterbanden zijn dus wat breder. Maakt dit eventueel verschil?

Ik hoor het graag!
 
Sportonderstel, 18" breedset (breder achter).
Heel logisch je last hebt van spoorvorming. Gevalletje van: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Op 3 baanswegen helemaal links zou je dit veel minder moeten hebben.
 
Heb zelf ook een F31 320i M-Sport uit 2018 en herken het wel. Schrok er op de Duitse Autobahn met caravan erachter een keer van, moest echt een weerstand door met het sturen. Zijn wel problemen bekend met het stuurhuis bij dit type maar ik wijt het aan de spoorvorming in het wegdek. Werd bij mij denk ik extra versterkt door de caravan.
Heb ook de 18 inch breedset eronder.
 
Hoeveel km heeft je BMW oo de teller? Ik hoor dit best vaak van banden-collega's bij BMW's van een paar jaar oud en breedset: heel mooi maar complex onderstel, gevoelig voor slijtage en afstelling en (staat van) de banden. Om te beginnen zou ik al niet 2 merken mixen op deze auto. Lastige is ook dat je niet weet hoe 'sportief' de auto door de vorige eigebaar bereden is.

Kortom, deels te verklaren verschijnsel, verbetering is lastig, danwel kostbaar (werkuren!). Ik zou beginnen met 4 nieuwe ba den van zelfde merk en laten uitlijnen door een echte specialist op dit gebied.
 
Ik rij met een 15"smalset, wordt op neergekeken door de debyle wyle brigade , maar qua rijden geen zentje pein meneer.,
 
V0RQ zei:
Heel logisch je last hebt van spoorvorming. Gevalletje van: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
.

Dit denk ik ook. Rij zelf ook 18" breedset op een 2017 3 serie. Verder eens met advies van GT86: rondom dezelfde banden monteren en laten uitlijnen/ balanceren.
 
Misschien een eindje rijden, maar Lammer van der Meulen in Dokkum staat heel goed bekend als het gaat om uitlijnen. Wil ik binnenkort ook eens doen daar.
 
Verstandig advies! Een achterwiel welke net niet goed staat tgv een stoeprandje oid geeft vreemd stuurgedrag!
 
Nog even een laat antwoord: heb je op alle vier de wielen hetzelfde type band zitten? Ik bedoel run-flat of normale banden. Een BMW met op 1 as wel runflat en de andere as geen runflat geeft ook een heel vreemd stuurgedrag. 't Is maar een vraagje.
 
Beste reageerders, bedankt voor de reacties!

-Km stand is 71.000 op dit moment
-Zowel voor als achter zijn het runflat banden

Ik ben inmiddels weer in Nederland en merk het stuurgedrag wel wat minder dan in Oostenrijk. Toch lijkt het soms nog of ik soms door een soort weerstandje heen moet sturen.

Misschien ligt dit inderdaad aan de type banden en/of weg op dat moment. Misschien laat ik ze eens controleren op uitlijnen.
 
Trouwens, ik heb wel getest door gas te geven en het stuur los te laten dat de auto gewoon recht vooruit rijdt. Zo hij niet naar links of rechts moeten trekken als het aan het uitlijnen zou liggen?
 
Bij het inveren of insturen van een wiel veranderen de hoeken van de wielstanden en kan het zijn dat er wat meer verandert dan wenselijk, bijvoorbeeld door een versleten rubber bus of speling op een stuur- of draagarm kogel...
 
Terug
Bovenaan