vreemd geluid schakelen

Guest
Hallo allemaal,

Sinds kort hoor/voel ik tijdens het schakelen in mijn auto naar de 3e versnelling een raar geluid. Het lijkt alsof er iets langs elkaar schraapt. Dit gebeurt vlak voordat hij in de versnelling valt. Bij de rest van de versnellingen gebeurt dit niet. Daarnaast gaat het schakelen naar de andere versnellingen wel perfect. Zowel naar boven als naar beneden. De koppeling is door een eerdere eigenaar al eens vervangen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt :)

Mogelijk hebben de synchromesh-ringen van de 3de versnelling hun beste tijd gehad. Of het kan een lager zijn, dat met pensioen wil.

Carkiller zei:
Is het ook als je stil staat met de motor uit en je schakelt naar 3?

Nee dan heb ik dat geluid niet. Ook wanneer ik stil sta voor het stoplicht doet ie het niet.

Dan nog kan het heel goed de synchromesh zijn.

Wat dit doet, mocht je het niet weten en anders ten overvloede, is de snelheden van de in en uitgaande as van de versnellingsbak met elkaar gelijk maken en dus te zorgen dat er kan worden geschakeld zonder allerhande trucjes.
Sta je stil, heb je de koppeling in, maar is de uitgaande as-snelheid 0, dus dan schakel je maar is er maar 1 klein tikje nodig om de tandwielen in elkaar te laten grijpen als je begrijpt wat ik bedoel.

Terug
Bovenaan