Vreemd geluid aandrijving S80 2.4i

A

Anoniem

Guest
Beste Autoweekers,

Onze S80 (2.4i automaat uit 2000) heeft een vreemd geluid ontwikkeld in de aandrijving.

Ik heb de auto inmiddels bij 2 garages gebracht maar die durven niet zo een hoofdverdachte aan te wijzen dus zit een beetje met de handen in het haar.
Deze hebben de aandrijfassen en wiellagers op speling gecontroleerd maar kunnen niks vreemds vinden.

Het geluid speelt willekeurig(niet altijd) op als ik een stevige bocht naar rechts maak (bijvoorbeeld een klaverblad of uitvoegen van een rotonde) en is dan vervolgens aanwezig om weer geleidelijk te verdwijnen. (kan een rit duren maar kan ook na 5 minuten verdwijnen)
Als ik een rit heel rustig rij en daarbij bochten neem als een gemiddelde bejaarde komt het geluid niet naar voren.

Het geluid klinkt als een wiellager maar dan harder en met een lagere frequentie(dan wat ik eerder met wiellagers ervaren heb dus helemaal zeker ben ik niet). Daarbij voel ik in het stuur ook een lichte trilling.(alleen als het geluid aanwezig is)
De auto blijft heel netjes schakelen.
De frequentie van het geluid neemt evenredig toe met snelheid.

Als het geluid niet aanwezig is rijdt de auto perfect, de auto schakelt perfect en er zijn geen vibraties aanwezig.

Heeft iemand tips of een idee in welke richting ik dit moet zoeken?
Is er een manier om te bepalen of dit toch een van de aandrijfassen/homokineten is of het differentieel/versnellingsbak?

Met vriendelijke groet
 
Bij een dealer langs?
Die weten vaak veel beter de kwaaltjes en hoeven niet te zoeken...
 
Het is op een forum lastig op basis van inschrijving iets aan te duiden, maar het klinkt mij als iets wat zeer aan het sturen zelf gerelateerd is. Volvo’s van die bouwjaren vaker problemen met de stuurpomp en/ of stuurhuis staat me bij (ik had ooit een V70 2.4 uit 2000) heb je al een keer een flush laten doen? Zie ook eens www. Volvov70forum.nl
 
Lees dit maar eens, klachten lijken op die van jou.

Flush kost je rond de €125-150, en er is nog een aantal mogelijk interessante preventieve reparaties voor de Volvo’s van die bouwjaren.
 
Mlang zei:
Bij een dealer langs?
Die weten vaak veel beter de kwaaltjes en hoeven niet te zoeken...
bij de meeste Volvo-dealers weten ze niets meer van de Volvo’s van rond de eeuwwisseling, of hebben ze er geen zin (meer) in. Althans, dat was mijn ervaring een paar jaar geleden... ik had het welbekende gasklephuis probleem, wat eenvoudig te constateren is. Wilden ze bij de dealer motorsteunen en bougies gaan vervangen... toen ik refereerde na het bekende probleem deed men alsof men van niets wist en kreeg ik de vraag ‘tsja, hoeveel geld wil je er nog in steken?’ Dit bij een tot in de puntjes verzorgde V70 en niet een exemplaar van de lokale veearts na 800.000 intensieve kilometers...

Ik zou het forum goed benutten en te rade gaan bij specialisten die dit ‘ouwe spul’ wél leuk vinden.
 
Ik zou in eerste instantie denken aan een aandrijfas of homokineet.

Ik zou eens langs gaan bij een goede Volvospecialist. Ik weet niet in welk gedeelte van het land je woont, maar in Elst zit Volvoservice. Zij kennen alle Volvo's van haver tot gort, een echte aanrader.

Iets meer naar het noorden zit garage Nieuwold in Staphorst. Ook gespecialiseerd in Volvo. In Langezwaag zit garage Bosscha, wel wat prijziger, maar ook goed en gespecialiseerd in Volvo.

Ook mijn ervaring met de dealer is dat ze geen kennis meer (willen) hebben van de wat oudere volvo's. Voor mijn voormalig S70 wilden ze helemaal geen moeite doen en was eigenlijk elke keer het advies: Ik zou niet al te veel geld meer in zo'n oude auto steken.

Vorige week nog mee gemaakt met mijn huidige V70 uit 2005 toen ik vroeg wat het schuim van mijn bestuurderszitting kost. Dat is na 500k+ km wat doorgezakt. Antwoord Volvodealer: Ik zal eerst eens kijken of dit voor een dergelijk oud model nog wel te bestellen is. Ja, het is te bestellen, maar de levertijd is onbekend. Ja, dat heb je zo bij oude auto's. Ik zou het maar zo laten. Oh ja, het schuim inclusie stoelverwarming kost €435. Ik heb het pand maar onverrichter zake verlaten en op de sloop een zitting van een passagiersstoel gescoord voor €50 incl verwarming.
 
een kundige dorpsgarage om de hoek bleek per toeval een Volvo-liefhebber met een prettiger uurtarief dan de dealer (toen al neer dan €110 per uur...) én uiteindelijk heel veel zelf gaan doen op o.a. Sleuteldagen via het VolvoV70Forum
 
kuhn1991 zei:
Beste Autoweekers,

Onze S80 (2.4i automaat uit 2000) heeft een vreemd geluid ontwikkeld in de aandrijving.

Ik heb de auto inmiddels bij 2 garages gebracht maar die durven niet zo een hoofdverdachte aan te wijzen dus zit een beetje met de handen in het haar.
Deze hebben de aandrijfassen en wiellagers op speling gecontroleerd maar kunnen niks vreemds vinden.

Het geluid speelt willekeurig(niet altijd) op als ik een stevige bocht naar rechts maak (bijvoorbeeld een klaverblad of uitvoegen van een rotonde) en is dan vervolgens aanwezig om weer geleidelijk te verdwijnen. (kan een rit duren maar kan ook na 5 minuten verdwijnen)
Als ik een rit heel rustig rij en daarbij bochten neem als een gemiddelde bejaarde komt het geluid niet naar voren.

Het geluid klinkt als een wiellager maar dan harder en met een lagere frequentie(dan wat ik eerder met wiellagers ervaren heb dus helemaal zeker ben ik niet). Daarbij voel ik in het stuur ook een lichte trilling.(alleen als het geluid aanwezig is)
De auto blijft heel netjes schakelen.
De frequentie van het geluid neemt evenredig toe met snelheid.

Als het geluid niet aanwezig is rijdt de auto perfect, de auto schakelt perfect en er zijn geen vibraties aanwezig.

Heeft iemand tips of een idee in welke richting ik dit moet zoeken?
Is er een manier om te bepalen of dit toch een van de aandrijfassen/homokineten is of het differentieel/versnellingsbak?

Met vriendelijke groet

Ik zou toch aan een wiellager denken... Doet hij het met de aandrijfassen zowel belast als onbelast als remmend op de motor? Dus met gas erop, in neutraal en gas eraf? En verandert het geluid als je halverwege de bocht met de rem gaat bijremmen?
Speling op de voorwiellagers voor heb ik eigenlijk ook nog nooit gevoeld, zelfs niet met kats verrotte lagers. En ook wel eens voorwiellagers vervangen die zongen, maar waar niets aan te zien was toen ik ze er eenmaal uit had. Maar waar de boel wel weer stil was na het inpersen van twee nieuwe lagers in de hub.
 
Thunderbird zei:
Ik zou in eerste instantie denken aan een aandrijfas of homokineet.

Ik zou eens langs gaan bij een goede Volvospecialist. Ik weet niet in welk gedeelte van het land je woont, maar in Elst zit Volvoservice. Zij kennen alle Volvo's van haver tot gort, een echte aanrader.

Iets meer naar het noorden zit garage Nieuwold in Staphorst. Ook gespecialiseerd in Volvo. In Langezwaag zit garage Bosscha, wel wat prijziger, maar ook goed en gespecialiseerd in Volvo.

Ook mijn ervaring met de dealer is dat ze geen kennis meer (willen) hebben van de wat oudere volvo's. Voor mijn voormalig S70 wilden ze helemaal geen moeite doen en was eigenlijk elke keer het advies: Ik zou niet al te veel geld meer in zo'n oude auto steken.

Vorige week nog mee gemaakt met mijn huidige V70 uit 2005 toen ik vroeg wat het schuim van mijn bestuurderszitting kost. Dat is na 500k+ km wat doorgezakt. Antwoord Volvodealer: Ik zal eerst eens kijken of dit voor een dergelijk oud model nog wel te bestellen is. Ja, het is te bestellen, maar de levertijd is onbekend. Ja, dat heb je zo bij oude auto's. Ik zou het maar zo laten. Oh ja, het schuim inclusie stoelverwarming kost €435. Ik heb het pand maar onverrichter zake verlaten en op de sloop een zitting van een passagiersstoel gescoord voor €50 incl verwarming.

Dank voor je reactie! Met je tip over het Volvo forum ga ik zeker wat doen.

Helaas ook mijn ervaring, gasklephuis was geen Volvo kwaal....o_O

Nu je het zegt heb ik inderdaad ook wel eens opgepikt van problemen met stuurbekrachtigingspompen van deze generatie volvo's.
Nu is dit voor mij niet direct een hoofdverdachte omdat het op wat lagere snelheid niet hoorbaar is, dan zou de stuurbekrachtigingspomp harder moeten werken of klopt dat niet?
Daarbij is het geluid na de "trigger" ook hoorbaar op een rechte weg.
Het geluid wordt hoorbaar bij een snelheid tussen 50-60 KMH als je vervolgens een flauwe bocht naar rechts maakt wordt het geluid luider.
 
Thunderbird zei:
Ik zou in eerste instantie denken aan een aandrijfas of homokineet.

Ik zou eens langs gaan bij een goede Volvospecialist. Ik weet niet in welk gedeelte van het land je woont, maar in Elst zit Volvoservice. Zij kennen alle Volvo's van haver tot gort, een echte aanrader.

Iets meer naar het noorden zit garage Nieuwold in Staphorst. Ook gespecialiseerd in Volvo. In Langezwaag zit garage Bosscha, wel wat prijziger, maar ook goed en gespecialiseerd in Volvo.

Ook mijn ervaring met de dealer is dat ze geen kennis meer (willen) hebben van de wat oudere volvo's. Voor mijn voormalig S70 wilden ze helemaal geen moeite doen en was eigenlijk elke keer het advies: Ik zou niet al te veel geld meer in zo'n oude auto steken.

Vorige week nog mee gemaakt met mijn huidige V70 uit 2005 toen ik vroeg wat het schuim van mijn bestuurderszitting kost. Dat is na 500k+ km wat doorgezakt. Antwoord Volvodealer: Ik zal eerst eens kijken of dit voor een dergelijk oud model nog wel te bestellen is. Ja, het is te bestellen, maar de levertijd is onbekend. Ja, dat heb je zo bij oude auto's. Ik zou het maar zo laten. Oh ja, het schuim inclusie stoelverwarming kost €435. Ik heb het pand maar onverrichter zake verlaten en op de sloop een zitting van een passagiersstoel gescoord voor €50 incl verwarming.

Yes, kom zelf uit regio Utrecht.
Ik zal eens kijken of hier in de buurt specialisten zitten, loont om iemand naar te laten kijken die er wel de tijd en kennis voor heeft.
Zodra het wat complexer wordt krijg je bij een universeel regelmatig te horen om het nog even aan te kijken oid.

Nu is het het overwegen waard om even langs de sloop te gaan en een of twee aandrijfassen te kopen en die eronder te hangen, maar dan weet je ook niet wat je krijgt.
 
s velthuis zei:
kuhn1991 zei:
Beste Autoweekers,

Onze S80 (2.4i automaat uit 2000) heeft een vreemd geluid ontwikkeld in de aandrijving.

Ik heb de auto inmiddels bij 2 garages gebracht maar die durven niet zo een hoofdverdachte aan te wijzen dus zit een beetje met de handen in het haar.
Deze hebben de aandrijfassen en wiellagers op speling gecontroleerd maar kunnen niks vreemds vinden.

Het geluid speelt willekeurig(niet altijd) op als ik een stevige bocht naar rechts maak (bijvoorbeeld een klaverblad of uitvoegen van een rotonde) en is dan vervolgens aanwezig om weer geleidelijk te verdwijnen. (kan een rit duren maar kan ook na 5 minuten verdwijnen)
Als ik een rit heel rustig rij en daarbij bochten neem als een gemiddelde bejaarde komt het geluid niet naar voren.

Het geluid klinkt als een wiellager maar dan harder en met een lagere frequentie(dan wat ik eerder met wiellagers ervaren heb dus helemaal zeker ben ik niet). Daarbij voel ik in het stuur ook een lichte trilling.(alleen als het geluid aanwezig is)
De auto blijft heel netjes schakelen.
De frequentie van het geluid neemt evenredig toe met snelheid.

Als het geluid niet aanwezig is rijdt de auto perfect, de auto schakelt perfect en er zijn geen vibraties aanwezig.

Heeft iemand tips of een idee in welke richting ik dit moet zoeken?
Is er een manier om te bepalen of dit toch een van de aandrijfassen/homokineten is of het differentieel/versnellingsbak?

Met vriendelijke groet

Ik zou toch aan een wiellager denken... Doet hij het met de aandrijfassen zowel belast als onbelast als remmend op de motor? Dus met gas erop, in neutraal en gas eraf? En verandert het geluid als je halverwege de bocht met de rem gaat bijremmen?
Speling op de voorwiellagers voor heb ik eigenlijk ook nog nooit gevoeld, zelfs niet met kats verrotte lagers. En ook wel eens voorwiellagers vervangen die zongen, maar waar niets aan te zien was toen ik ze er eenmaal uit had. Maar waar de boel wel weer stil was na het inpersen van twee nieuwe lagers in de hub.

Als het geluid eenmaal aanwezig is blijft het onder alle belastingen (rechtdoor, gas los, met gas en met remmen). Zodra de snelheid lager dan 50-40 wordt is het niet meer hoorbaar.
In een bocht naar rechts wordt het veel luider en iets trager. (het is een soort van woew..woew..woew wat je hoorto_O)

Mijn eerste idee was een wiellager maar wat ik eerder ervaren heb met wiellagers is dat als ze eenmaal gaar zijn je ze altijd hoort en niet de ene rit wel en de andere rit niet.
 
Terug
Bovenaan