Vragen rondom koop Renault Clio (algemene vragen van onwetende)

Guest
Hey allemaal,

Even een korte inleiding.. Mijn ouders zijn van plan een nieuwe auto te kopen (een Renault Clio Estate) en ik wilde even op een forum als deze daar een aantal vragen over stellen. Ik vind zo'n forum toch iets betrouwbaarder ipv de vragen te stellen aan de autoverkoper zijn.Ik ben zeker geen auto expert (dat zal hieruit ook wel blijken), maar heb geloof ik wel een redelijk idee van wat algemene zaken.

Mijn ouders hebben altijd een Renault Laguna (stationwagon) gehad met een 1.8 motor. Als ik het mij goed herinner is de ledige massa van deze auto ongeveer 1300/1500 kg. Wij/zij gaan vaak op vakantie in bergrijke (<- is dit een woord?) gebieden met een vol beladen auto. Nooit echt een probleem geweest voor deze auto.

Mijn ouders hebben nu een nieuwe auto in het oog: een Renault Clio Estate. De specificaties van de motor lieten mij op het eerste oog nogal schrikken. Een cilinder inhoud van 898cc en 90pk. Hoewel de auto wel lichter is (1000kg geloof ik) wilde ik toch even navragen of deze motor niet veel te slecht is. Ik stelde mij voor dat het nogal een karwij wordt om met zijn 4e in een volbeladen auto de bergen van Frankrijk in te rijden.

Nogmaals, hier toon ik dus aan niet heel veel verstand van auto's te hebben en hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen. Beide auto's (zowel de laguna als Clio) zijn overigens benzine. Wat denken jullie? Is in jullie ogen een 0.9 motor ook niet sterk genoeg of wordt het wel gecompenseerd door het feit dat de auto lichter is? Mijn ouders zijn geen race-fanaten, maar willen uiteraard wel een degelijke motor hebben die geen gebreken zal vertonen.

Dit verhaal is vrij onsamenhangend en ik zal het nog wel aanpassen om wat duidelijker te maken en eventueel wat extra informatie te geven, maar ik post hem wel alvast om hopelijk al wat antwoorden/meningen te krijgen.

Alvast bedankt.

De TCe 90 is gewoon een betrouwbare motor waar weinig problemen mee bekend zijn. Door de turbo een fellere motor dan je op papier verwacht.
Maar heb je er al mee gereden? Een proefrit is handiger dan een vraag op een forum... Of een motor krachtig genoeg is blijft persoonlijk. Iedereen kan je van alles wijsmaken, maar de keuze moet je toch echt zelf maken.

Als je trouwens een krachtiger motor zoekt, de Diesel heeft een hoger koppel en zal dus in de bergen meer zijn mannetje staan. Daar al over nagedacht?

Maar als conclusie; ja, de TCe 90 is een goede en betrouwbare motor doe gewoon gebruikt kan worden voor vakanties.

Een auto uit Frankrijk zou niet uit de voeten kunnen in het Franse gebergte? :T

Het feit dat het een Franse auto is zou voor mij reden zijn om hem te laten staan. Gezien jullie positieve ervaring met de Laguna speelt dat niet bij jullie, is puur persoonlijk.

1.8 is een juweel van een motor inderdaad. 100pk versie?

De 0.9 rijd ook heel erg mooi, lekker koppel en pk. Zal niet het zuinigste zijn op de bergwegen maar prima blok voor die auto.
Voor meer koppel inderdaad de diesel nemen. Met de 1.2 heb ik geen ervaring.

haarr zei:

Het feit dat het een Franse auto is zou voor mij reden zijn om hem te laten staan. Gezien jullie positieve ervaring met de Laguna speelt dat niet bij jullie, is puur persoonlijk.

Want je hebt ervaringen uit de vorige eeuw, die totaal niet meer aan de orde zijn, waardoor je bang bent geworden?

Roder zei:
haarr zei:

Want je hebt ervaringen uit de vorige eeuw, die totaal niet meer aan de orde zijn, waardoor je bang bent geworden?

Deze eeuw toch? Laguna of Megane die tussen 2001 en 2003 geproduceerd is zal een beleving zijn.

Er zit een turbo op dat 900cc blok, die trekt de boel wel vooruit.

Verdiep je wel in de 'turbotruukjes'. Niet het blok met weinig toeren steile hellingen opsturen en niet de motor meteen uitzetten als je net 130 of steile bergen hebt gereden.

Roder zei:
haarr zei:

Klopt, mijn vader heeft 2 maal een Fransoos gehad. Vielen beide slecht uit.

Ik zou inderdaad gewoon een proefrit maken. Persoonlijk zou ik geen 0.9 turbo motor nemen.

Het gaat dus om een goed gevulde personenauto welke geen aanhanger / caravan hoeft te trekken?

Als ik de laadvermogens van een Laguna Break en een Clio Estate vergelijk zit daar een ruime honderd kilo verschil in..
Dus, sowieso zal de bepakking uit de Laguna niet 1 op 1 overgezet kunnen worden (tenzij er bij de Laguna een restcapaciteit was ter grootte van het verschil)..

Het zijn heel andere motoren.. niet te vergelijken.. Qua kracht komt de auto best de berg op, denk ik. .. inderdaad zoals al aangegeven.. niet door 'het nieuwe rijden' heel actief toe te passen.. maar juist te zorgen dat de motor in het ideale toerengebied wordt gehouden.. zodat de turboflow lekker draait en de olie ook zijn smerende en koelende werking voldoende kan doen.

Een volgeladen Clio met 90 pk 0.9 liter turbo motortje. Het kán, maar vlot is het absoluut niet.

Degelijk durf ik geen uitspraak over te doen.

Weet wel dat een nieuwe, en bewezen zeer degelijke Mitsubishi ASX 1.6 met 5 jaar garantie nu niet heel erg veel duurder is (goedkoper dan Carbase opgeeft).

Roder zei:
Nissan GT-R zei:
Nope, de diesel of de 1.2

Want? De 0,9 kent veel minder problemen dan de 1,2. Wat zijn jouw ervaringen met de TCe 90 dan? Heb je die überhaupt

Relax nou eens een keertje man! Word je een veel leuker persoon van.

Ja ik heb een TCe90 gereden, ongeveer 200km toen de Kangoo bij de schade herstellen stond voor een week. Was een hatchback maar ik denk dat dat niet heel erg ter zake doet. Prima motor, geeft bovenin heel prettig vermogen. Geen trillingen en je hoort amper dat het een 3cilinder is. Alleen ik kon er niet zuinig mee rijden en snel. Dus of het is zuinig en langzaam. En dan in de bergen....ja drinkt ie want je wilt vermogen.

Ik houd heeeeel veel van de 1.5Dci van Renault, ik vind dat de beste motor zeker in combinatie met een Clio dus dat zal mijn keuze zijn.

Ja ik weet van de problemen bij de 1.2TCe maar ik mag hopen dat die ondertussen toch opgelost zijn.
De 1.2 is een viercilinder wat voor mij de doorslag zou geven omdat je minder onbalans in de motor hebt. Dus daarom die.

Ter info, de onbalans in de 0.9 merk je niks van door een mooi balansasje wat heel goed werk verricht. Betekent niet dat de motor er van nature geen extra onbalans bij heeft gekregen.

En nu rustig! Ik ben ook fan van Renault. Zeker van de clio! Ik zou geen enkele motor afraden. Ik zeg alleen wat MIJN persoonlijke voorkeur zou zijn mocht ik een nieuwe Clio bestellen.
En nee dat ga ik de komende 5 jaar vast niet doen. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu niks weet want zeker nu! Kan ik best wat zeggen vooral omdat ik de 2 motoren ken inclusief de 2 auto's waar we het hier over hebben.

Uh, je wordt netgens aangevallen. Vreemd dat je je dan toch aangevallen lijkt te voelen.
Maar goed, nee ik bedoel meer de olielekkage die bij een enkele TCe 120 voorkomt, de 90 kent juist amper problemen. Enkel vooroordelen van mensen die er niet mee gereden hebben of 'driecilinder haters' zijn het probleem;)

Leuke auto zo'n Clio IV Estate. Hier staat alweer zo'n 1,5 jaar een rode op de parkeerplaats met de TCe90. Die voldeed aldus de wederhelft prima en een GT (de 1.2 TCe120 EDC) was niet nodig. Niet veel kilometers bij op gezet, ik denk nu zo'n 6.000. Het is niet voor niets de tweede auto. Niettemin, het blokje is prima betrouwbaar en geeft best lekker wat koppel. In Nederland is er dan ook meer dan prima mee te rijden, en in het buitenland ook ongetwijfeld. Het is maar net wat je gewend bent. ;)

De 1.2 (maar bij de Clio zit je dan nu nog vast aan de automatische bak, bij de facelift komt de handbak) is natuurlijk een stukje pittiger. Overigens gaat het om een gebruikte Clio IV Estate of een nieuwe? Wat eerder al gezegd werd, de Clio kan wel een stukje minder in dan in zo'n Laguna. Wellicht is een nette gebruikte Mégane dan nog een optie? Rijdt een stuk volwassener en is meer beschikbaar met de wat sterkere benzinemotoren.

Niets mis met de 1.2TCe120 overigens, alleen de vroege series hadden nog wel eens een wat oplopend olieverbruik. Meestal al aangepakt in de garantieperiode.

Edit: De driecilinder trilt wel wat meer dan de viercilinder naar mijn idee hoor. Althans, ik merk het altijd net wat meer als ik met de Clio weg ga ipv de Mégane. Het geluid is wel lekker van zo'n driecilinder, ook weer wat ben je gewend. De 1.2TCe130 in mijn Mégane is namelijk weer érg stil.

Roder zei:
Uh, je wordt netgens aangevallen. Vreemd dat je je dan toch aangevallen lijkt te voelen.
Maar goed, nee ik bedoel meer de olielekkage die bij een enkele TCe 120 voorkomt, de 90 kent juist amper problemen. Enkel vooroordelen van mensen die er niet mee gereden hebben of 'driecilinder haters' zijn het probleem;)

Oké, sorry dan van mijn kant. Het leek er ff wel op. Maar goed zoals je leest ;) geen vooroordelen, geen haat. (y)

(y) Vooroordelen etc. zijn meer gericht op types als haarr, die via via een verre kennis hebben met een slechte Renault uit 19-kruik. Met de huidige modellen is namelijk weinig tot niks mis, qua betrouwbaarheid en motoren;)

Roder zei:
(y) Vooroordelen etc. zijn meer gericht op types als haarr, die via via een verre kennis hebben met een slechte Renault uit 19-kruik. Met de huidige modellen is namelijk weinig tot niks mis, qua betrouwbaarheid en motoren;)

Mijn vader was niet zo'n vage kennis hoor. Ik heb hem vrij goed gekend. ;)
Het zijn inderdaad vooroordelen die ik heb jegens Franse auto' s. Maar er is voor mij geen enkele reden om die bij te stellen; keus genoeg en kwestie van gevoel.

Ik rijd Captur (technisch gelijk aan de Clio), voor aanschaf uitgebreid gereden met de TCe90 en de TCe120 (met standaard automaat). Ik vond de TCe90 in de Captur krap aan met 4 man aan boord en wat bagage achterin. In de Clio zal dat iets beter zijn. Gaan er vaak mensen achterin mee? De Clio Estate is mooi, maar niet ruim. Achter een bestuurder die langer dan 1,80m is, is door een volwassenen niet te zitten. Ik ging destijds ook voor een Clio Estate, het gebrek aan ruimte deed me anders beslissen.

Ik trek hier met de Clio Grandtour Tce 0.9 90pk zelfs een caravan, het is geen strepentrekker maar het gaat gewoon goed.
Verbruik ben ik zeer tevreden van, met de caravan erachter tussen 9 en 10l/100km, solo tussen de 6 en 7l/100km.

Volgens mij kun je het beste met de hele familie een uitgebreide testrit maken, dan kun je het beste bepalen of het vermogen en ruimte voldoende zijn. De motor staat goed bekend en levert voldoende prestaties. De huidige Clio Estate is een betrouwbare, leuke en goede auto.

Is chiptunen iets voor de clio 0.9 estate?
Iemand ervaring?

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw en niet bekend met fora. Als ik dit bericht dus niet in het juiste forum plaats, hoor ik dat graag.

Wij overwegen een Renault Clio Estate Diesel aan te schaffen. De keuze is gebaseerd op
- jonge kinderen (0 en 2,5 jaar)
- kofferbakruimte
- zuinigheid in brandstofverbruik
- gewicht c.q. wegenbelasting

Ik zoek:
- 1.5 motor
- 3 cilinder
- 80 pk of meer
- bouwjaar vanaf 2013

Nu zie ik allemaal verschillende uitvoeringen (night&day,energy dynamique, expression etc.).
Weet iemand waar ik de verschillen kan terugvinden? Is daar een website voor? Of kan iemand het mij vertellen?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Groetjes
Dupke

De 1.5 liter is altijd een 4 cilinder he?

Verschillen vind je in de oude prijslijst die je op de website van Renault kan vinden.

autentique is het instapmodel, expression zit het nodige wel op, dynamique is een wat luxere, initiale is super de luxe (maar volgens mij niet als estate leverbaar geweest) en GT is een sportieve variant

night & day was een actiemode, volgens mij een expression met wat extra's

Hoeveel kilometer denk je te gaan rijden?

misschien kun je HIER iets mee

Bedankt voor je reactie! En ik bedoelde vanaf 3 cilinders idd.

We hebben 2 auto’s, beiden voor 25.000km per jaar. We rijden nu op benzine dus hopen met de benzine auto die overblijft (Toyota aygo) minder te gaan rijden om zo max te profiteren van de Clio. 25000/30000 per jaar verwachten we voor de Clio.

Linkje is perfect; dank u!

Hallo allemaal,

Inmiddels hebben we een clio station diesel op het oog. Uitvoering: night&day bouwjaar 2015. In het boekje met specs (linkje ontvangen van AsconaGT) Staat bij roetfilter: standaart. Magik er dan vanuit gaan dat er een roetfilter op deze wagen zit? Zo ja, gaan deze lang mee of moet je die (vaak) vervangen?

Nu ze allemaal zo aan het rommelen zijn met de prijzen en wegenbelasting voor Diesels wil ik weten of er een roetfilter opzit. Volgens de belastingdienst is het namelijk zo dat voor auto's zonder roetfilter de wegenbelasting vanaf 2019 met 15% gaat stijgen...

Iemand nog tips?

Groetjes dupke

Vanaf oktober 2009 moesten alle diesels voldoen aan de Euro 5 norm, dit lukt alleen met roetfilter. Elke Clio 4 1.5 D heeft dus een roetfilter. Ze gaan meestal ruim 200.000 kilometer mee, maar zijn ook te reinigen. De kosten zijn dan rond de
€ 500 , dus wel te overzien. (Euro 5 Aangepast bedankt)

zit inderdaad altijd een roetfilter op. De fabrikant zou zeggen dat ze een autoleven mee moeten gaan.

Ik ken gevallen waarbij ze 500.000 nog geen enkel probleem hebben opgeleverd en ook mensen die met 50.000 km al problemen hebben en aan vervanging toe zijn. Waar roetfilters in ieder geval slecht tegen kunnen is veel korte stukjes rijden icm weinig lange afstanden. Het filter raakt voller en voller. Op een gegeven moment moet hij regenereren, dit doet hij alleen op snelheid (vaak 60-70 km/h minimaal) met warme motor en nog wat andere variabelen. Blijf je maar korte stukjes rijden dan raakt hij te vol en krijg je problemen en foutmeldingen. Soms kun je nog statisch regenereren bij de dealer waarbij de auto via de computer stilstaand op toeren word gezet en schoon word gebrand, soms helpt het dan, maar soms is het roetfilter te ver verstopt en zit je aan vervanging/reiniging.

Miamidade zei:
De 900cc is een probleemloze Nissan motor...
Wat moeten we met deze informatie. DIt topic is al meer dan een jaar oud dus deze bijdrage is vrij nutteloos voor de TS.

Terug
Bovenaan