Vragen import en verzekering

A

Anoniem

Guest
Goedenavond,

Binnenkort ga ik bij een BMW dealer in Duitsland mijn auto ophalen. Zij regelen voor mij een exportkenteken (kenteken met de rode band), ik rij hiermee naar Nederland, ga de volgende dag na de rdw met een eendagskenteken (meld dit bij de verzekeraar). Vraag BPM vrijstelling aan bij de belastingdienst

Nu zou ik graag de auto casco willen verzekeren het liefst direct als ik hem ophalen in Duitsland, ik heb enkel nog geen maatschappij gevonden die dit doet, kan iemand hier helpen?

Kan de auto na het bezoek bij de RDW casco op het chassisnummer verzekerd worden?

Kan ik na de RDW keuring de export platen weer terugzetten en hier totaal 14 dagen WA (eventueel aangevuld met casco) blijven rijden? Ik ga toevallig in die periode op vakantie naar Duitsland zou de auto ook daar verzekerd zijn?

Als Nederlander mag je in Nederland niet eens rijden met die Duitse exportkentekenplaten, wil je het exact volgens de regels doen dan moet je aan de grens die plaat vervangen voor een verzekerd eendags kenteken. (of handelskenteken indien bedrijfsmatige import)
Nog 14 dagen ermee doorrijden kun je dus wel helemaal vergeten.
Andere mogelijkheid is om bij rdw zelf een transitokenteken te regelen (en verzekeren), daarmee kun je 14 dagen door geheel Europa reizen... maar bij een kentekenkeuring wordt het oude kenteken ook ingenomen, dus dan kun je na de keuring nog niet doorrijden.

Casco verzekeren lukte bij mij wel, bij Univé, maar ze zeiden er wel bij dat dat was omdat ik er al klant was. Is wel 7 jaar geleden.

Bij mijn verzekeraar lukt het ook, gewoon zonder commentaar.

Bedankt voor de reacties. Unive gesproken maar willen het niet doen, ik denk dat dit inderdaad te maken hebt dat je klant moet zijn. Het ziet er dus naar uit dat ik enkel de WA verzekering kan afsluiten totdat ik het nieuwe kenteken heb.

Ik zal mij eens verdiepen in het transitokenteken

Muddy Bandit zei:
Als Nederlander mag je in Nederland niet eens rijden met die Duitse exportkentekenplaten, wil je het exact volgens de regels doen dan moet je aan de grens die plaat vervangen voor een verzekerd eendags kenteken. (of handelskenteken indien bedrijfsmatige import)
Nog 14 dagen ermee doorrijden kun je dus wel helemaal vergeten.
Andere mogelijkheid is om bij rdw zelf een transitokenteken te regelen (en verzekeren), daarmee kun je 14 dagen door geheel Europa reizen... maar bij een kentekenkeuring wordt het oude kenteken ook ingenomen, dus dan kun je na de keuring nog niet doorrijden.

Handelskenteken mag ook niet, want auto staat niet in de RDW bedrijfsvoorraad. Iedereen doet het - ik ook - maar het mag niet.

Erik 3373969 zei:
Bedankt voor de reacties. Unive gesproken maar willen het niet doen, ik denk dat dit inderdaad te maken hebt dat je klant moet zijn. Het ziet er dus naar uit dat ik enkel de WA verzekering kan afsluiten totdat ik het nieuwe kenteken heb.

Ik zal mij eens verdiepen in het transitokenteken

Bel even met Worldwide Transit, Tilburg. Dan komt het goed.

@500E: Een HA plaat mag ook gevoerd worden als een voertuig niet in de handelsvoorraad staat en niet je eigendom is, denk hierbij aan nog ongekentekende voertuigen die door op-, en ombouwers bij de dealer worden opgehaald. Een handelsvoorraad staat los van een HA plaat. De HA plaat verzekert juist het rijrisico. Maar als particulier bezit je geen HA plaat en je mag die van een ander niet 'lenen' voor dit soort acties.

Bedankt voor de tips! heb het geprobeerd bij World wide transit maar helaas ook zij kunnen dit niet aanbieden. Ook all risk verzekeren op het transitokenteken is niet mogelijk.

Wordt dus waarschijnlijk met zijn 4'en in de Up op vakantie :D en de M3 competition in de opslag totdat ik het nieuwe kenteken heb.

Terug
Bovenaan