Vraagje over Interieurfilters aka Pollenfilters

A

Anoniem

Guest
Ik dacht een pollenfilter kopen zou zo eenvoudig zijn, maar schijnbaar is het niet zo eenvoudig. Want je hebt al interieurfilters voor € 4,11 per stuk, bij Bogijn bijvoorbeeld. Terwijl ze er ook eentje hebben die bijna € 16 kosten.

Wat nou het verschil is, dat is mij niet echt duidelijk: wel weet ik dat er naast gewone interieurfilters ook nog filters zijn met actief koolstoffilter. Die laatste zouden een stuk er beter moeten zijn, alleen de prijs is ook direct een stuk hoger.

Bij Mister-auto heb ik eentje gevonden, van het merk CORTECO voor € 16,70 en dat is precies even duur, als wat de dealer voor een gewone interieurfilter vraagt.

Alleen wat is wijsheid? Toch voor de gewone interieurfilter gaan, en dan minimaal iedere jaar vervangen? Of een filter met actief koolstof, en deze slechts elke drie jaar vervangen? Dat is de termijn die de dealer schijnbaar aangeeft: al lees ik op internet veelal, dat je beter de interieur filter jaarlijks kunt vervangen.

Ga voor de Corteco 80001445 actief-koolstoffilter. Als je mensen in de auto hebt die hooikoorts hebben of astma zullen dat zeker waarderen. Een beter filter is sowieso ook beter voor de luchtkwaliteit in de auto.

Normaal interieur filter zal pollen ook wel uit de lucht halen. Maar daar kan nog een hoop doorheen (tis niet meer dan een stuk opgevouwen keukenrol met een behoorlijk open structuur bij wijze van spreken) Vandaar dat ze zo goedkoop te vinden zijn.
Het is ook gewoon overpriced materiaal. Als jij je keukenrol bij de lidl of de albert heijn haalt zit er ook niet zoveel verschil in kwaliteit, maar de prijs is wel anders.

Actief koolstoffilter zorgt ervoor dat er veel meer verontreinigingen uit de lucht worden gefilterd. Dit beperkt zich niet alleen tot pollen maar ook bijvoorbeeld chemicaliën en het scheelt vaak ook geurtjes (iemand met een parfum allergie heeft er dus ook baat bij)
Eigenlijk betreft dit ook niet meer dan een extra mat die bovenop de normale filter zit bevestigd.
Actief koolstoffilters zijn overigens ook los verkrijgbaar. De gemiddelde kattenbak is ermee uitgerust (scheelt stank) , maar dit is natuurlijk niet passend voor in de auto.

Dat de dealer een normaal filter voor een hogere prijs aanbiedt dan wat je betaald in een webshop voor een actief koolstoffilter is vrij normaal.
Dealer heeft sowieso een andere prijs voor het product en een hogere marge. Daarnaast kan het zijn dat ze de montagekosten in de prijs hebben meeberekend. En men moet bij dealer leven van het onderhoud.

Wil niet zeggen dat het materiaal van de dealer beter is. Of aftermarket slechter.
Autofabrikanten gebruiken enorm veel producten die door andere bedrijven worden gemaakt en die producten zijn ook in het reguliere circuit te verkrijgen in de meeste gevallen.
Als ik bij de vw dealer om een koppakking vraag voor mijn auto krijg ik ook gewoon victor reinz of goetze bijvoorbeeld. Dat kun je voor minder geld ook bij de lokale onderdelenboer krijgen.

Wat betreft de vervangingstermijn: Actiefkoolstoffilters werken eigenlijk maar ongeveer 1 - 3 maanden. maar dat is bij continu gebruik bij applicaties die flinke filtering vereisen.
Vandaar dat je het bij een interieurfilter langer kan gebruiken. Maar ook die zou je eigenlijk gewoon met een grote beurt elke keer moeten vervangen. En dat is gemiddeld 1x per 2 jaar, net zoals bij de normale interieurfilters (elk jaar is echt onzinnig vaak, tenzij je veel door bladeren en zand heen rijdt)

Ik heb twee van die Corteco filters besteld: loonde zich niet met de verzendkosten, om er slechts eentje te bestellen. En het advies is sowieso om iedere jaar, of om het jaar de pollenfilter te vervangen. Dus dan ligt er nog eentje op voorraad :D

Overigens hekel ik het trouwens dat automerken geen openheid over hun eigen onderdelen geven: de luchtfilter ga ik bij Suzuki in Düsseldorf oppikken, omdat ie daar blijkbaar maar € 8 kost en het een origineel onderdeel is. Dus dat is nogal een verschil met in Nederland o_O

Montageprijs voor een pollenfilter is bij Suzuki € 27 waarvan de filter € 16 zou kosten, als ik deze zonder montage deed afnemen. Makkelijk geld verdienen dus voor die autodealers, want een pollenfilter en luchtfilter vervangen is bij veel auto's echt heel gemakkelijk. Is niet eens 5 minuten werk: ik heb de oude al Schoongezuigd, maar op korte termijn vervangen lijkt mij toch beter.

IMG

Ik heb een actief koolfilter en die vernieuw ik gewoon eens per jaar. Ik heb astma, mijn vader en oudste zusje hebben hooikoorts (zij heeft ook een actief koolfilter in de Clio) en het verschil is dag en nacht. (y)

Voor die 16 euro ga ik niet moeilijk lopen doen. Heerlijk om gewoon te weten dat die vers is.

bij genoeg auto's is het simpel. Bij andere auto's mag je gaan zagen in een steun in het dashboard. Weer anderen moet het halve dash al uit elkaar voor je er uberhaupt bij kan. ;)

Alleen stofzuigen van het filter is leuk voor de blaadjes eruit te halen (ook de voornamelijkste reden dat die filters uberhaupt bestaan) Maar het echte vuil krijg je er toch niet uit.
Bij actieve koolfilters heeft het trouwens niet eens nut om ze te stofzuigen, goed filter laat namelijk ook niks los.

Tel je trouwens wel de reiskosten naar dusseldorf mee in je goedkopere filter? Das voor mij zelfs al 3 kwartier rijden (bij normale snelheden) en ik woon vlakbij roermond dus ik zit zo over de grens.

@Nico: Maargoed dat je geen Twingo van de eerste generatie hebt dan :)

Nee, want ik kom voor prive-redenen toch al regelmatig in Düsseldorf en rij dus niet speciaal voor een filtertje o_O: dus waarom dan niet even navragen bij de Suzuki dealer in Düsseldorf dacht ik. Eerste volgende keer als ik weer naar Düsseldorf rij, dan spring ik gewoon even binnen bij die dealer :D

Zunigrijje zei:
Nee, want ik kom voor prive-redenen toch al regelmatig in Düsseldorf en rij dus niet speciaal voor een filtertje o_O: dus waarom dan niet even navragen bij de Suzuki dealer in Düsseldorf dacht ik. Eerste volgende keer als ik weer naar Düsseldorf rij, dan spring ik gewoon even binnen bij die dealer :D

Ik vermoedde al zoiets ;) Ben toevallig gisteren in Düsseldorf geweest voor mn andere hobby.

Heb vaker vernomen dat de dealerprijzen voor onderdelen in duitsland ook een stuk lager liggen.
Vraag me af of dat ook geld voor de uurprijzen...

Ik verbaas me er wel over dat een luchtfilter voor de I20 bij de dealer geen drol koste en een interieurfilter wat veel vaker vervangen diende te worden 3x zo duur was..... het zal :-(

Maar de discussie over pollen, blaadjes etc hebben alleen nut als je altijd je ramen dicht houdt, anders waaiens ze op die manier wel door de auto.

Belangrijkste taak van het interieurfilter is om blad uit het ventilatie systeem te houden, zeker als je geregeld onder bomen geparkeerd staat. Dat kan ieder filter. Werking tegen pollen ben ik minder van overtuigd, om te beginnen omdat die filters zelden goed afsluiten langs de randen. Bij een gewoon luchtfilter is dat doorgaans veel beter geregeld.

Interieurfilter in de v70 is een schuifsysteem, sluit goed af en daar zit merkbaar verschil in tussen een gewoon en een koolfilter.

Terug
Bovenaan