Vraagje over benzine motoren Nissan X Trail en Toyota Avensis

J 79

Net ingestapt
Puur uit nieuwsgierigheid (en omdat ik in de komende 1 a 2 jaren een nieuwe auto ga aanschaffen) een vraagje over het motorblok van de Nissan X Trail en de Toyota Avensis.

Beide merken en modellen staan als betrouwbaar bekend, maar ik was benieuwd of iemand specifiek wat meer informatie of verwijzingen naar websites/bronnen zou kunnen geven/vinden over het motorblok. Zijn er bekende euvels waar ik rekening mee moet houden? Is er een terugroepactie voor onderdelen geweest? Zwakke plekke en sterke punten?Etc

Het gaat mij hier in principe over het motorblok, maar mocht iemand opmerkingen hebben van dezelfde strekking over het model/andere onderdelen, dan hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Het gaat om:

Nissan X trail model 2014-2017 benzine motor 1.6 DIG-T
Toyota Avenis model 2016> Benzine motor 1.8 VVT-i en 2.0 VVT-i

Bedankt!

Bij Nissan is de 1.6 het blok wat je moet hebben, de 1.2 die overigens niet in de x-trail zit heeft wel aandachtspunten.

Wat wel aandachtspunten heeft bij Nissan zijn de cvt bakken.

Hier een occasion video van de Nissan qq, waarin de x-trail ook wordt genoemd

https://youtu.be/oyqxpRU8Fkk

De 1.6 DiG T motor die in de o.a. in de Nissan X Trail en diverse modellen van Renault zoals de Talisman ( 1.6 TCe) ligt, heeft een hele goede reputatie op betrouwbaarheid, en scoorde daarin de hoogste donker groene beoordeling.

De 1.8 VVT-i en 2.0 van Toyota waren al jaren op de markt in 2016, de kinderziektes waren er toen al lang uit. Deze motoren hebben ook een hele goede reputatie op betrouwbaarheid.

Ik heb een Juke uit 2015 met de 1.6 DIG-T motor. Volgens mij ligt in de X-Trail dezelfde, hetzij iets geknepen in vermogen. De 1.6 DIG-T is een motor van Nissan zelf, de 1.2 (niet voor de X-Trail) een Renault fabricaat. Mijn ervaringen met de 1.6 DIG-T in de Juke zijn in ieder geval positief. Geen last gehad van storingen, problemen of hoog olieverbruik. Soepele motor. Verwacht geen zuinige auto. De 1.6 DIG-T is niet het meest verfijnd wat betreft brandstofverbruik (al interesseert mij dat persoonlijk helemaal niks).

De motoren van Toyota ken ik niet echt, maar wat betreft betrouwbaarheid hoef je je daar verwacht ik geen zorgen over te maken. Toyota staat bekend als een van de minst storingsgevoelige auto's.

Bedankt voor de input!

Is het feit dat de 1.6 van Nissan een turbo heeft, nog iets om rekening mee te houden?
Wij rijden namelijk veelal kortere ritten en nu weet ik dat dit sowieso niet goed voor de auto/motor is, maar hier kan ik weinig aan veranderen.
We hebben 1 auto (ipv 2) en we willen “groot” rijden, dus niet bezuinigen op ruimte en/of motorisch vermogen.

Ik heb wel eens gehoord, maar of dit klopt weet ik niet, dat een turbo niet goed tegen kortere ritten kan.
Tevens heb ik wel eens gehoord dat de turbo wel eens kapot kan gaan.

Maar als je veel korte ritjes rijdt, kan je dan niet beter voor een Hybride gaan? Een Kia Optima is een grote auto met hybride aandrijving.

Als je rustig aan doet met een koude motor, en de motor na hard werken nog even stationair te laten lopen. En niet bezuinigt op oliewissels dan gaat een turbo heel lang mee. In mijn 2 vorige auto's met turbo zat na 275.000 km en 248000 km bij inruil gewoon de orginele turbo, en werkten nog prima.

De bestuurder heeft veel invloed op de levensduur van de turbo.
Bij veel korte stukjes zou ik wel eerder een hybride, of benzine zonder turbo kiezen.

Bij een 2e hands auto is belangrijker of er netjes mee om is gegaan, de Nissan 1.6 en Toyota motor zijn allebei prima.

@epica, bedankt voor je reactie. Ik heb het echter volgens mij over 2 merken en bijbehorende motoren....Als ik een Kia had gewild, dan had ik waarschijnlijk gevraagd naar het motorblok van de Kia Optima....ik wil geen Kia (staat los van betrouwbaarheid o.i.d)
De Kia Optima Hybride zie ook trouwens niet in stationvariant als hybride. (Bron gaspedaal)

@Ak2 bedankt voor je reactie. Ik bezuinig nooit en te nimmer op de onderhoudsbeurten en/of materialen. Ik weet dat auto’s geld kosten en ik ben bereid daar (tot op zekere hoogte natuurlijk) ook gewoon voor te betalen. Ik rij altijd rustig met een koude motor en met de huidige auto rij ik af en toe de auto even lekker warm. Dan maak ik dus van een korte rit een wat langere rit....
De kortere ritten zijn gewoon nooit prettig voor een auto, maar dat is een feit/omstandigheid waar ik weinig aan kan veranderen.
Het enige dat ik kan doen is een auto zoeken die als betrouwbaar bekend staat EN die ik (persoonlijk) esthetisch ook heel aardig vind.

Op dit moment zit ik dus te denken aan een Nissan X-trail (ik vind de Quasqhai dus niet mooi) of een Avensis; beide in bepaalde uitvoeringen.. Ook de Mazda 6 staat nog op mijn lijstje, maar die is op dit moment in de uitvoering die ik wil, te duur voor mijn budget. Tevens mis ik daarin een beetje ruimte.

J 79 zei:
@epica, bedankt voor je reactie. Ik heb het echter volgens mij over 2 merken en bijbehorende motoren....Als ik een Kia had gewild, dan had ik waarschijnlijk gevraagd naar het motorblok van de Kia Optima....ik wil geen Kia (staat los van betrouwbaarheid o.i.d)
De Kia Optima Hybride zie ook trouwens niet in stationvariant als hybride. (Bron gaspedaal)
De Nissan is ook gern station en daarbij heb je het ook nergens over een station gehad en daarbij geef ik een voorbeeld, maar dat wordt blijkbaar niet gewaardeerd.

@epica WEDEROM bedankt voor je reactie! Ik ben altijd blij met reageerders, zoals ik ook aangeef bij je eerste reactie. Alleen ik merk heel vaak op dit forum dat als mensen specifiek vragen naar een merk/model dat veel forumleden ineens met andere merken/modellen aankomen. Ik vraag naar het motorblok van de avensis en de X trail en jij komt, goedbedoeld weliswaar, aanzetten met een Kia....Vandaar mijn misschien wat kribbige reactie
Mbt stationwagon kan ik je reactie wel voorstellen, want dr X trail is idd geen station en de avensis heb je ook in sedan uitvoering.

J 79 zei:
@epica WEDEROM bedankt voor je reactie! Ik ben altijd blij met reageerders, zoals ik ook aangeef bij je eerste reactie. Alleen ik merk heel vaak op dit forum dat als mensen specifiek vragen naar een merk/model dat veel forumleden ineens met andere merken/modellen aankomen. Ik vraag naar het motorblok van de avensis en de X trail en jij komt, goedbedoeld weliswaar, aanzetten met een Kia....Vandaar mijn misschien wat kribbige reactie
Mbt stationwagon kan ik je reactie wel voorstellen, want dr X trail is idd geen station en de avensis heb je ook in sedan uitvoering.
Ik snap heel goed wat je bedoelt en ben normaal ook niet zo van het aanraden van wat anders. Maar jij blijft teveel hangen in het Kia verhaal maar reageert niet op het hybride gedeelte.
Je geeft zelf aan veel korte stukjes te rijden en dan is een hybride een betere keuze en laat als voorbeeld een even grote auto zien met hybride.

@Epica bedankt voor je bericht.

Je hybride verhaal heeft mij serieus aan het denken gezet!
Ik kom alleen in mijn prijscategorie en eisen (max 20.000 euro, ruim, liefst luxe/lederen bekleding, bouwjaar vanaf 2015, max rond 120.000 km en het liefst een station en geen sedan) heel weinig tegen. (Bron: gaspedaal)
Toyota Auris, Volkswagen Passat en Volvo V60...nee, ik ga daar niet in rijden. Dat is persoonlijk uiteraard en staat los van betrouwbaarheid o.i.d!

Het enige dat ik (via gaspedaal) tegenkom is de Mercedes 350...mooie bak (vind ik), maar met een actieradius van maar liefst 31 km (volgens autotrack toen ik een advertentie opende).....
Is dat het waard om naar een hybride te kijken? En welke kosten komen bij zo’n auto kijken tov een X-Trail en/of Avensis?

Dat is inderdaad wel het probleem, het aanbod is beperkt. Maar een Prius of Prius+ (de mpv) vind je dan waarschijnlijk ook niks.
De C350e vind ik wel een mooie auto, geen idee of de kosten en betrouwbaarheid.

@epica Klopt, ik ga niet in een Prius rijden....en de meeste MPV’s vind ik afgrijselijk, vandaar dat ik ook niet in het MPV-segment kijk. Ik heb niets met dat type model.

Wat is er zo geweldig aan een xtrail of avensis dat een passat of v60 niet kunnen bieden? En wat zijn korte ritjes voor jou, 5km of 50km?

@RW xxx
Wat is er dan zo geweldig aan een Passat of een V60 dat een Avensis of X Trail niet kunnen bieden?

Even uit een vorige reactie van mij: “ Toyota Auris, Volkswagen Passat en Volvo V60...nee, ik ga daar niet in rijden. Dat is persoonlijk uiteraard en staat los van betrouwbaarheid o.i.d!”

Persoonlijke keuze dus, maar ik wil het wel uitleggen hoor. VW (golf variant) heb ik ooit gehad en was zowel over de onderhoudskosten van de auto als de communicatie met de VW dealer niet tevreden. Tevens vind ik de VW een te hoog ingeschaalde auto voor wat je ervoor krijgt, maar dat is dus een persoonlijk gevoel dat ik er bij heb. Tevens zie ik in elke straat wel een Passat (of V60) als leasebak voorbij komen. Een X trail niet en ook het laatste model Avensis zie je beduidend minder vaak.
Ik vind de (passagiers)ruimte in de V60 wat benauwend/krap. Ook dit is puit persoonlijke ervaring, want ik reed bijna wekelijks mee in een V60.
Ik vind de V60 esthetisch trouwens geen lelijke auto. De Passat dan weer wel.

De Avensis geniet overigens ook niet helemaal mijn voorkeur; die gaat toch, vind ik, qua saaiheid de Passat achterna, maar ik probeer voor mijzelf een auto te kiezen waar ik op zo veel mogelijk vlakken achter sta en waarvan de betrouwbaarheid algemeen genomen als zeer hoog bekend staat. Vandaar dat ik toch een beetje richting de Aziatische auto’s aan het zoeken ben. Maar misschien kom ik wel op een Volvo V70 uit.....

En korte ritjes? Ja, korte ritjes zijn in mijn optiek 5-25km.

Ik zou dan voor de X-trail gaan, misschien iets minder betrouwbaar dan de turboloze 1.8 van Toyota maar de X-trail is wel een modernere auto.

Dan zou ik gewoon mijn hart volgen en voor de X Trail gaan. De X Trail is duidelijk moderner dan de Avensis, en de Nissan 1.6 turbomotor is gewoon een hele fijne en goede motor.

Ik ben zelf aan het kijken naar een Renault Talisman waar de zelfde 1.6 (TCe) motor in ligt, en je komt (vrijwel) geen problemen tegen. De Avensis is in de basis gewoon al een hele oude auto.

@epica en @ak2
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zit ook sterk te denken aan de X-trail, maar misschien dat ik wel weer op iets anders uitkom. Ik begon hier natuurlijk ook over het motorische gedeelte, omdat ik betrouwbaarheid belangrijk vind.

@ak2 de Talisman vind ik een mooie auto, maar ik twijfel enorm aan Franse auto’s....dat zal ongetwijfeld met vooroordelen en/of persoonlijke voorkeur te maken hebben. Toch ga ik eens googlen op de Talisman.

@ J79 zelf kijk ik naar de Renault Talisman met productiedatum na ongeveer mei 2017.
Je hebt dan het verbeterde en sneller multimedia systeem: de Link 2 3.3 versie, met Apple Carplay en Android Auto. En de automaat is beter.

Zoals bekend delen Nissan en Renault heel veel techniek, ook elektrische onderdelen zijn vaak volledig identiek. In mijn Renault zit best veel Japanse techniek.

Succes met je zoektocht. Kies gewoon de auto die je het meeste aanspreekt.

@ Epica dat is idd een logische vraag en daar heb ik uiteraard zelf ook over nagedacht. Ik vind de Qashqai simpelweg een ingedeukte variant op de X-trail en daarom vind ik het een model van “net niet”. Er zijn overigens ook mensen die vinden dat de X-trail juist het te grote uitgerekte model van de Qashqai is, maar ik zie dit dus anders/andersom.
Ik vind het lijnenspel bij de X-trail beter passen/uitkomen dan bij de Qashqai.
Daarnaast is het ook gewoon een iets grotere auto en dat bevalt mij ook wel.

Beide zijn gewoon prima motoren. De Toyota is wat ouderwets qua opzet en lang doorontwikkeld dus rationeel gezien de meest betrouwbare.

Maar de nissan is in alle opzichten een heel stuk moderner, op elk denkbaar vlak. Prestaties, efficiëntie, veiligheidssystemen, etc. Ja een turbo (met alle toebehoren) is nu eenmaal gevoeliger dan een motor zonder turbo. Ik zou dat wel voor lief nemen.

Kleine toevoeging:

Bedankt voor alle adviezen; die neem ik mee.

Ik zag echter dat Nissan in het nieuwe model X trail een nieuwe (?) motor heeft. De 1.6 is vervangen voor een 1.3 4 cilinder 1 lijn motorblok met nagenoeg dezelfde prestaties. Nu is deze vrij nieuw, maar zijn hier al ervaringen over?

Ik vraag dit omdat een familielid misschien (net als ik dus) een X trail wil aanschaffen. Echter dan wel een gloednieuwe....

Het is natuurlijk nog een jonge motor, maar zit wel in heel veel auto's/ modellen van Nissan, Renault, Mercedes en Dacia.

Aan de techniek kun je wel zien dat Renault en Mercedes erg hun best op deze motor hebben gedaan. Je ziet een solide, dubbel uitgevoerde distributieketting, er is gebruikt gemaakt van een zeer duurzame cilinderwand coating die ook in de motor van de Nissan GT R is gebruikt.
En volgens mij is er ook goed nagedacht over de rest van het ontwerp van deze moderne motor.

Tot op heden hoor je volgens mij niks over problemen.

Terug
Bovenaan