Vraagje motorolie laten aftappen?

Cheng 8083245

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik heb een Fiat 500 0.9 TwinAir uit 2012 met 788.400 km op de kilometerstand staan.
Ik laat mijn auto heel goed onderhouden, omdat ik zelf niet veel verstand heb van auto's.
Nu dacht ik vandaag.. laat ik eens mijn motorolie nakijken want het is al even geleden tussen nu en het vorige onderhoud.
Het is echt heel erg stom en ik heb het gewoon echt niet goed afgelezen, maar nu dus 1,5 liter teveel motorolie erin gegooid -_-.

Nu zat ik op internet te lezen en daar las ik dus dat als het lampje van de motorolie rood gaat branden, dat er dan teveel of te weinig olie in de motor zit en je per direct moet stoppen. Ik ben zojuist van mijn werk naar huis gereden (zo'n 105 km) met 1,5 liter teveel olie in de motor, maar het rode motorolielampje ging niet branden...
Hoe kan dit precies? Kan ik gewoon blijven doorrijden of kan ik voor zoiets kleins ook naar een garage toe gaan?

Je zou verwachten dat het rode motorolielampje meteen gaat branden als er teveel olie in zit?

Geen idee of het handig is om te vermelden, maar toen ik voor mijn grote beurt + apk ging vertelde de monteur dat de katalysator nu nog goedgekeurd wordt, maar dat deze volgend jaar vervangen dient te worden. Ik kan mij iets voorstellen dat als ik teveel motorolie in de motor heb zitten, dat dit de uitstoot verhoogt en teveel is voor de katalysator?

Gr. Cheng

Ik ken geen auto waarvan het motorolielampje gaat branden als er te veel olie in zit, nooit van gehoord.
En als er inderdaad 1,5 liter te veel in zit zou ik dat zo snel mogelijk aftappen of laten aftappen.
Is niet goed voor de motor, een beetje te veel gaat nog, maar dit is echt veel te veel.

Cheng 8083245 zei:
Goedenavond,

Ik heb een Fiat 500 0.9 TwinAir uit 2012 met 788.400 km op de kilometerstand staan.
Ik laat mijn auto heel goed onderhouden, omdat ik zelf niet veel verstand heb van auto's.
....... maar nu dus 1,5 liter teveel motorolie erin gegooid -_-.

Ik ben zojuist van mijn werk naar huis gereden (zo'n 105 km) met 1,5 liter teveel olie in de motor, maar het rode motorolielampje ging niet branden...

Geen idee of het handig is om te vermelden, maar toen ik voor mijn grote beurt + apk ging vertelde de monteur dat de katalysator nu nog goedgekeurd wordt, maar dat deze volgend jaar vervangen dient te worden. Ik kan mij iets voorstellen dat als ik teveel motorolie in de motor heb zitten, dat dit de uitstoot verhoogt en teveel is voor de katalysator?

Gr. Cheng

Ik zou eerst eens peilen of het aftappen nog wel nodig is maar voor aftappen kan je inderdaad het beste naar de garage gaan.

Het te veel aan olie gaat normaal gesproken via de carterventilatie de motor in via de inlaat waar het vervuiling van de zuigers/cilinders, stukmaken van de katalysator en soms het op hol slaan of zelfs waterslag kan veroorzaken. Als je er tot een bepaalde grens te veel olie bij gooit, zal de olie alleen maar in de cilinders verbranden wat een roetpluim voor de mensen achter je geeft en de katalysator krijgt zo veel rommel voor de kiezen dat die er wel geweest is.
Maar ik zou eerst even de olie peilen - je hebt er hopelijk wel de juiste olie ingemikt (viscositeit/ kwaliteit). Als het peil nu nog een klein stukje boven max staat, zou ik het op het lijstje "gelukkig is het net goed gegaan" zetten en vast gaan sparen voor een katalysator - hoewel die zelfs nu nog voldoende zou kunnen werken. Een kapotte katalysator kan je ook ruiken, die dampen ruik je best makkelijk.

De kans is reeel dat na dat ritje van 105 km de olie weer netjes op max staat en dat je als een klein duimpje een spoor van oliedamp door Nederland hebt getrokken.

Ik vermoed dat die 500 78.400 heeft gereden. :LOL:

Zoveel olie gaat er niet in een Twin-Air, dus ik zou zorgen dat het teveel aan olie z.s.m. wordt afgetapt.

Terug
Bovenaan