vraagje ivm airco onderhoud

A

Anoniem

Guest
Gegroet

Heel lang geleden vertelde men mij dat er bij een auto met airco de airco schoongemaakt moet worden wegens bacteriën en schimmels.

Is dit nog steeds zo?

Bij 66000 km of een 2 jaar heb ik mijn airco laten nazien, volgens mij hebben ze enkel de vloeistof ververst.

Volgens mij heb ik dit ook te snel laten doen?

Nu heeft de auto iets meer dan 100000 km.

Nog een bijkomend vraagje, klopt het dat een pollenfilter in een octavia 2011 om de 60000 km moet vervangen worden? Is eerder misschien aan te raden?

Groeten en bedankt voor de mogelijke antwoorden!

ps, ik heb klimaatregeling, staat trouwens altijd aan

Ewout

Ja, in een airco koeler zal zich na verloop van tijd altijd schimmels en bacteriën ophopen. Je zal dit voornamelijk gaan ruiken als een soort zweetlucht. Als dat het geval is, is reiniging en desinfectie geen overbodige luxe.
Overigens kun je de vorming van schimmels en bacteriën sterk vertragen. als je de airco minimaal 10 minuten voor je de auto parkeert uitzet. Bij voorkeur met een snel draaiende ventilator. OP deze manier kan de verdamper drogen. Het altijd met de airco aan rijden kan ik dan ook niet aanraden.
In de winter kun je het beste de airco uit zetten. ( even elke week 5 a 10 minuten inschakelen om de afdichtingen in goede staat te houden)

Het koelmiddel hoeft in principe niet ververst te worden. Wél moet er elke 2 jaar gekeken worden of er nog genoeg koelmiddel aanwezig is. Wegens de hoge dampdruk van het koelmiddel, kan er na verkoop van tijd wat koelmiddel ontsnappen, op plaatsen waar de afdichtingen niet meer 100% zijn.

Het pollenfilter kan vervangen worden al naar gelang de vervuiling. Dit luistert niet zo nauw.

Mij is door een aircoonderhoudsbedrijf uitgelegd dat zolang de airco goed koelt en niet ruikt, je er niets aan hoeft te doen. Airco uitzetten is wel een beetje achterhaald en hoeft niet bij auto's met ecc. Mijn v70 blaast indien nodig nog even na als hij goed heeft moeten koelen. Eerste keer was dat een vreemde gewaarwording toen hij na 45min ineens flink stond te blazen.

@R-W, Aha, inderdaad de BMWs staan (sinds 2005 ofzo) ook zo nog na te puffen, ik dacht dat het voor de motor was.

Onderhoud moet je inderdaad niet overdrijven. 10 jaar geleden stonden ze nog glazig te kijken als je erover begon en nu willen ze graag elke zomer- en wintercheck alle luchtkanalen reinigen en aircovloeistoffen afvullen à 90 ex BTW.

@V0RQ, dat kan ook, dan is de fan in de neus volop bezig, die koelt vaak nog even door na een stevige rit en kan later evt nog eens aanslaan. In mijn geval wordt er daadwerkelijk een paar minuten lucht door de openingen het interieur ingeblazen.

R-W zei:
@V0RQ, dat kan ook, dan is de fan in de neus volop bezig, die koelt vaak nog even door na een stevige rit en kan later evt nog eens aanslaan. In mijn geval wordt er daadwerkelijk een paar minuten lucht door de openingen het interieur ingeblazen.

Dat laatste kende ik niet. Mijn V50 staat ook gerust 15 minuten na te blazen...

V0RQ zei:
@R-W, Aha, inderdaad de BMWs staan (sinds 2005 ofzo) ook zo nog na te puffen, ik dacht dat het voor de motor was.

Onderhoud moet je inderdaad niet overdrijven. 10 jaar geleden stonden ze nog glazig te kijken als je erover begon en nu willen ze graag elke zomer- en wintercheck alle luchtkanalen reinigen en aircovloeistoffen afvullen à 90 ex BTW.

Heb het bij mijn vorige auto in 11 jaar en 150.000 km. 1x laten doen, terwijl ik nooit iets heb geroken of gemerkt van een slechtere werking. Preventief dus.

Bedankt voor de antwoorden, volgens mijn technieker gebeurt het schoonmaken automatisch samen met het hervullen van de airco, maar er zit toch ergens een warmte wisselaar of zoiets waarlangs koude lucht passeert, is het daar aan de buitenkant dat je niet met schimmels te maken kan hebben? Ik kan me niet inbeelden dat dat aan de buitenkant dit automatisch wordt schoongemaakt?

Kan idd, dat merk je wel en dan wordt het tijd voor onderhoud. Als je toch gaat hervullen zou ik ook even schoonmaken maar ook hervullen is niet zomaar nodig.

Er was iemand die had gereageerd met linkjes (inmidels verwijderd) na een of andere website op diverse posts.

Klopt.
Ik had bewust de quote-knop maar niet gebruikt om het de forumbeheerders niet lastiger te maken om zo'n bericht te verwijderen.
Maar blijkbaar plaatsen de forumbeheerders ook geen bericht meer als ze een post verwijderd hebben waar al op gereageerd is, daarmee wordt de leesbaarheid van een topic ook niet duidelijker.

Terug
Bovenaan